Twee Zigbee schakelaars in dubbele wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-04 22:02
Edit: had deze in Smarthome willen plaatsen, zie nu dat ik deze op de verkeerde plek heb gepost!

===

Hallo, ik wil een tweetal Zigbee schakelaars achter het schakelmateriaal in mijn badkamer installeren, maar ik krijg het niet passend met de kabels die er al lopen. Zit een dubbele inbouwdoos met links twee schakelaars en rechts een stopcontact.

Situatie is nu als volgt:
* Inbouwdoos links:
** Dubbele wandschakelaar (aan/uit)
*** Linkerknop schakelt plafondspots
*** Rechterknop schakelt afzuiging
* Inbouwdoos rechts:
** Stopcontact

Dit is het idee:
* Inbouwdoos links:
** Zigbee dimmer
** Dubbele wandschakelaar (pulsdrukker)
*** Linkerknop activeert Zigbee dimmer
*** Rechterknop activeert Zigbee aan/uit schakelaar
* Inbouwdoos rechts:
** Zigbee aan/uit
** Stopcontact

Op de linkerschakelaar wilde ik dus een dimmer aansluiten, zodat ik de spots in de badkamer kan dimmen. De rechterschakelaar gewoon aan/uit (via pulsdrukker) voor de afzuiging.

De Zigbee schakelaars zijn ongeveer 45x45mm en 20mm diep. Idee was om links één dimmer te plaatsen en de ruimte achter het stopcontact te benutten voor de tweede dimmer. Achter het stopcontact lopen alleen al zo veel kabels dat ik het niet passend krijg. Wat niet helpt is dat naast het stopcontact een thermostaat zit, en er nu een tweetal lasdoppen zit met kabels richting de thermostaat. De dimmers hebben een blauwe draad nodig dus ik wilde sowieso ook de blauwe draad van het stopcontact met een lasklem doortrekken naar de dimmers.

In ieder geval. Weinig ruimte dus voor twee dimmers. Ik zou voor een dubbele Zigbee-schakelaar kunnen gaan, en dan maar niet kunnen dimmen. Maar wellicht zie ik nog wat over het hoofd of hebben jullie nog goede ideeën. Hoe kan ik dit oplossen?

Beetje brakke foto, maar toont de situatie redelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywEfRzTpCRn9dWIAGpoeTFmxBgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rxXqmqtjDUwMb7qzz05LUcx.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De HUE Wall switch heeft 2 aansluitpunten (dus 2 afzonderlijke schakelaars). Met een puls drukker kan je ook eenvoudig dimmen door ingedrukt te houden (gewone schakelaar kan cyclen door scenes maar werkt niet even praktisch).

Als er voor jouw schakelmateriaal een geschikte FoH schakelaar is kan dat ook, die kan je ook splitsen en 2 onafhankelijke schakelaars van maken.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 27-01-2025 15:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
DukeBox schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:12:
De HUE Wall switch heeft 2 aansluitpunten (dus 2 afzonderlijke schakelaars). Met een puls drukker kan je ook eenvoudig dimmen door ingedrukt te houden (gewone schakelaar kan cyclen door scenes maar werkt niet even praktisch).

Als er voor jouw schakelmateriaal een geschikte FoH schakelaar is kan dat ook, die kan je ook splitsen en 2 onafhankelijke schakelaars van maken.
Dank, maar dat werkt alleen met een slimme lamp dan. Dat ben ik helemaal vergeten te vermelden, maar ik wil juist gewoon domme, dimbare lampen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:19

hamsteg

Species 5618

Eh? Zigbee gebruiken maar geen slimme lamp? Waar praat de zigbee schakelaar dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHh5yCJvBw7DFMBji7TVnYT5xJw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0PCBnWQN7PParp4KrYWJ2PMO.jpg?f=user_large

Het zijn dit soort schakelaars (term is wellicht verwarrend). Dus via zigbee een signaal naar deze schakelaar die vervolgens de domme wandschakelaar activeert. Het enige slimme is dus deze module.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20

BCC

Rechts een extra doos boren en een drie raam erop zetten met een blindklep

Of links - ik kan niet goed zien waar de draden heen lopen nu.

[ Voor 30% gewijzigd door BCC op 30-01-2025 12:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39
@Wooters wat jij wilt gaat form factor technisch niet passen in twee inbouwdozen. Wat je nog kunt overwegen is de normale schakelaar laten vervallen en die vervangen door een FoH schakelaar waarmee de Zigbee units schakelt. Kost wel extra maar dan heb je 1 hele doos vrij en daar passen wel twee Zigbee elementen in.

Moet je alleen even kijken of je afzuiging werkt op een zigbee aan/uit.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zo dicht bij elkaar (in 1 doos) kan ook storing opleveren (door mesh) dus daar moet je wel rekening mee houden. Heb je niet de mogelijkheid om ze in/bij de lamp zelf te plaatsen?

Je hebt ook dubbele zigbee dimmers met draaiknop: https://www.ecobright.nl/...00w-ecodim-05-zigbee.html

Of via Ali dubbel inbouw zoals: https://nl.aliexpress.com/item/1005003693644741.html (2 gang).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
Dank voor de reacties! Uiteindelijk toch gekozen voor een Hue Wall Switch in combinatie met één Zigbee aan/uit switch voor pulsdrukkers. En dan dus toch ook de verlichting vervangen met Hue spots.

De Zigbee aan/uit voor de ventilatie zit links in de inbouwdoos en de Hue Wall Switch zit rechts en is dus verbonden met de pulsdrukker. De Zigbee aan/uit is niet verbonden met de pulsdrukker, maar die wordt gewoon geactiveerd vanuit de Hue Wall Switch.

Werkt prima.
Pagina: 1