4R25 batterij vervangen door adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 11:50
Ik heb een lamp (foxlight) gekocht om roofdieren te verjagen.
(nouja, poging tot verjagen en onder de noemer, baat het niet schaad het niet).

Deze werkt op een 4R25 batterij en ik heb m alleen nodig voor gebruik m alleen in de avond en in de ochtend.

Nu heb ik het idee om de batterij te vervangen voor een adapter, net zoals je met die op AA of AAA batterijen ziet. Echter kan ik die voor een 4R25 niet zo kopen.

Het licht hangt dan op een plek waar ik toch geschakelde netstroom hebt en kan dan zo mee schakelen met het schrikdraadapparaat.

Heeft iemand een schema en waar ik de spullen kan bestellen om dit zelf te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-7f5Tb-qzoasajx1h93sTHn9ps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eD3l4q32NpUj5ChF5Fz7HtgZ.jpg?f=user_large

Voor het idee, dit is een foxlight.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46

franssie

Save the albatross

Ken je iemand met een 3d printer?
https://www.printables.co...dapter-to-4x-aa-batteries

Of anders en batterij offeren en er de cel uithalen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Meestal zitten er 4 D cellen in, ik zou een oude gewoon eens openmaken. De cellen eruit halen en dan een 6V (DC) adapter aan de betreffende contactpunten solderen.
edit: YouTube: 4R25 996 6V Battery tear down

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 27-01-2025 14:59 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
franssie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:47:
Ken je iemand met een 3d printer?
https://www.printables.co...dapter-to-4x-aa-batteries

Of anders en batterij offeren en er de cel uithalen?
Geen 3d printer maar idd is een oude batterij gebruiken net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
DukeBox schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:53:
Meestal zitten er 4 D cellen in, ik zou een oude gewoon eens openmaken. De cellen eruit halen en dan een 6V (DC) adapter aan de betreffende contactpunten solderen.
edit: YouTube: 4R25 996 6V Battery tear down
Oh, dat had ik niet verwacht dat er gewone batterijen in kunnen zitten.

Dan is dit wel een goed idee. Dus zoiets als dit in de originele batterijbehuizing solderen:

https://www.kabelshop.nl/...4-000-i20245-t290257.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Side_swipe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:31:
Dan is dit wel een goed idee. Dus zoiets als dit in de originele batterijbehuizing solderen:
Alleen de adapter is veel makkelijker want de cellen zijn meestal gesoldeerd dus moet je daar dan ook weer iets op verzinnen. Daarnaast moet je eigenlijk weten hoeveel vermogen je nodig hebt, die adapter bij de D cellen levert niet veel (gezien deze voor kerstverlichting is), mogelijk te weinig voor die foxlight.

Je zou ook nog een buffer condensator er in kunnen bouwen als het vermogen van de adapter te weinig is gezien de foxlight niet continue brandt maar willekeurig flitst.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 27-01-2025 15:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou voor een gewone 6v adapter gaan, met een beetje geluk zal een USB lader ook wel geen werken, die levert 5v. Je zult vast nog wel 1 hebben liggen en een oud kabeltje die je kunt gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 19:38
Ik verbaas mij er enigszins over dat zoiets echt nog niet eerder is gedaan, zo lijkt het. Ik kan wel oplaadbare 4R25 blokbatterijen vinden, en op Printables.com kan ik wel prints vinden die een 4R25-vormig blok maken die met AA-batterijen gevoed kan worden (link), maar een directe dummy niet, nee.

Wat je ook kan doen, is gewoon een 6V-adapter pakken, de twee draden strippen en die direct aan de batterijcontacten van de Foxlight solderen. Is de goedkoopst mogelijke oplossing, heb je verder ook geen onderdelen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
naarden 4ever schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:49:
Ik verbaas mij er enigszins over dat zoiets echt nog niet eerder is gedaan, zo lijkt het. Ik kan wel oplaadbare 4R25 blokbatterijen vinden, en op Printables.com kan ik wel prints vinden die een 4R25-vormig blok maken die met AA-batterijen gevoed kan worden (link), maar een directe dummy niet, nee.

Wat je ook kan doen, is gewoon een 6V-adapter pakken, de twee draden strippen en die direct aan de batterijcontacten van de Foxlight solderen. Is de goedkoopst mogelijke oplossing, heb je verder ook geen onderdelen voor nodig.
Ik had ook wel verwacht dat er zo'n kant en klaar iets voor was .

Er zit een batterij bij, die gebruik wel eerst op en soldeer ik daar wel op de veren van de (leeggemaakte) batterij.
Als ik op de contacten van de foxlight ga solderen dan kan ik m eventueel later niet openmaken.

Het bovenste, doorzichtige deel is namelijk ook een soort van draaideksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 19:25

Theo

moederbord

Wanneer hier gewoone D batterijen in zitten dan is het handig deze te vervangen voor een simpel setje oplaadbare NiMH batterijen, en parralel hieraan je adapter te zetten die van bijv een usb lader. Die lader geeft maar 5 volt, maar je batterijen die geven tussen de 4.5 en 6 volt samen,afhankelijk of ze vol of leeg zijn.

Ik ken die lamp niet, maar wanneer deze af en toe een stevige lichtpuls geeft dan heeft delamp dus af en toe kortstondig veel energie nodig. Wanneer je enkel een adapter aansluit dan zal deze adapter dus ook die kortstondige puls aan stroom moeten leveren. En dat kunnen adapters niet (ook niet met een beetje condensator aangesloten). Je hebt dus iets nodig dat wél kortstondig veel energie kan leveren.

Daarom dus de optie van vier oplaadbare batterijen in combinatie met een aangesloten adapter. De batterijen die kunnen met gemak die puls aan energie leveren. De lader die kan dat niet, maar die kan wel de batterijen vol houden :)

En het voordeel van vier NiMH batterijen en een losse usb adapter is dat je daarmee geen laadelektronica nodig hebt. Wil je de batterijen compleet opladen dan heb je een spanning nodig van 5.6 volt, en dat kan een usb adapter niet leveren. Je vier NiMH batterijen worden dan dus continu op +- 50% van hun max gehouden door de adapter terwijl ze ook af en toe die grote puls aan stroom leveren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

[b]Theo in "4R25 batterij vervangen door adapter"
En het voordeel van vier NiMH batterijen en een losse usb adapter is dat je daarmee geen laadelektronica nodig hebt. Wil je de batterijen compleet opladen dan heb je een spanning nodig van 5.6 volt, en dat kan een usb adapter niet leveren. Je vier NiMH batterijen worden dan dus continu op +- 50% van hun max gehouden door de adapter terwijl ze ook af en toe die grote puls aan stroom leveren.
De grootste fout dat over een USB lader gemaakt wordt is dat men denkt dat het ook daadwerkelijk een lader is en dat is het niet. Het is gewoon een 5v spanningsbron zonder een stroombegrenzing.
Daarnaast worden NiMh niet met een spanning maar met een stroom geladen.

Dus nee, je advies is niet iets om aan te raden, laat staan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

memphis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:49:
[...]

De grootste fout dat over een USB lader gemaakt wordt is dat men denkt dat het ook daadwerkelijk een lader is en dat is het niet. Het is gewoon een 5v spanningsbron zonder een stroombegrenzing.
Daarnaast worden NiMh niet met een spanning maar met een stroom geladen.

Dus nee, je advies is niet iets om aan te raden, laat staan proberen.
Goed punt! Een weerstand zul je altijd moeten gebruiken om de stroom te limiteren, maar ik ging er in mijn post ook wel een beetje van uit dat zoiets common sense is gezien je nooit spaningsbronnen parallel kan zetten ;) Maar inderdaad, een 5 Vdc usb adapter met daaraan bijv. een 47 Ohm weerstand die vier NiMH cellen op lading houdt zou dan gewoon perfect kunnen werken, even ervan uit gaand dat zo'n Foxlight een gemiddelde stroom trekt van 10 mA (= een maand werken op vier D cellen). Die weerstand zorgt ervoor dat de cellen dan continu worden geladen met een lage stroom van iets meer dan 10 mA, terwijl de cellen zelf zorgen dat er een hoge puls kan worden geleverd aan de lamp; dat is immers iets dat een 5V adapter niet kan. De cellen zullen dan nooit helemaal vol geladen zijn, maar dat hoeft ook niet omdat het doel van de cellen niet is de lamp langdurig van stroom te voorzien. (daar is simmer sde 5V voeding voor). De cellen zijn enkel om de puls te kunnen leveren daar een 5V adampter niet een hoge energiepuls kan leveren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 19:38
Theo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:55:
[...]

Goed punt! Een weerstand zul je altijd moeten gebruiken om de stroom te limiteren, maar ik ging er in mijn post ook wel een beetje van uit dat zoiets common sense is gezien je nooit spaningsbronnen parallel kan zetten ;)
[...]
Aannames zijn dodelijk heb ik geleerd. ;)

Ik kan je redenering volgen waarom je het op deze manier zou willen doen, en ik heb er geen eerstehands ervaring mee, maar toch bekruipt mij het gevoel dat @memphis hierin gelijk heeft. Iets met rimpelspanningen doet mij vermoeden dat dit niet lekker gaat werken en die cellen het heel snel gaan begeven doordat ze continu worden geladen/ontladen. Waarom niet gewoon een NiMH oplader gebruiken in plaats van een 5V adapter? Dan heb je ook alle elektronica die nodig is voor het goed kunnen laden van een NiMH cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

naarden 4ever schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Aannames zijn dodelijk heb ik geleerd. ;)

Ik kan je redenering volgen waarom je het op deze manier zou willen doen, en ik heb er geen eerstehands ervaring mee, maar toch bekruipt mij het gevoel dat @memphis hierin gelijk heeft. Iets met rimpelspanningen doet mij vermoeden dat dit niet lekker gaat werken en die cellen het heel snel gaan begeven. Waarom niet gewoon een NiMH oplader gebruiken in plaats van een 5V adapter? Dan heb je ook alle elektronica die nodig is voor het goed kunnen laden van een NiMH cel.
Een NiMH oplader die laad cellen per stuk, terwijl je er in de lamp hier vier in serie hebt zitten.

Het trucje van een spanningsbron met weerstand parallel aan een aantal NiMH cellen is niet nieuw, veel applicaties met een zonnecell hebben exact dat als binnenwerk zitten. En ook een goedkope NiMH trage lader is in de basis niks meer dan een spanningssbron met weerstand aan een 16H timer. Steker nog, ik weet dat het ook op die manier in meerdere instustriële applicaties verwerkt.

Het voordeel van NiMH is dat je ze heerlijk op zo'n manier kunt gebruiken en op lading kunt houden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het probleem van het gebruiken van een spanningsbron met een bijna gelijke spanning van de accu is dat je geen goede weerstand kunt berekenen, je komt laagohmig uit dat een nadeel kent als het spanningsverschil iets verschilt, dan kan de stroom gigantisch fluctureren.

Het klopt dat NiCad en NiMh vrij normaal in serie geladen worden, de meest simpele laders bevatten inderdaad een (hogere) spanningsbron en een serieweerstand. Zo lang de stroom lager dan 1/10 van de accucapaciteit wordt gehouden is er weinig sprake van een overlading, bij een volle accu zal de verdere laadstroom omgezet worden in een beetje vermogenswarmte.

Wat betreft een rimpel. Over een rimpel kan ik niet veel zeggen maar dit soort accu's vinden gepulseerd laden wel lekker. Een normale trafo met een enkelzijdige gelijkrichter zonder condensatoren is dan ook veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Het lijkt makkelijk maar nu ik de reacties lees is het nog niet zo simpel... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 22:08
Side_swipe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:36:
Het lijkt makkelijk maar nu ik de reacties lees is het nog niet zo simpel... :/
Wat is nu precies je bedoeling?
Op D-cel batterijen, oplaadbare batterijen of netvoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Hell-Slave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Wat is nu precies je bedoeling?
Op D-cel batterijen, oplaadbare batterijen of netvoeding?
Netvoeding.

Het idee is om de lamp dan mee te schakelen met het schrikdraad apparaat (die is aangesloten op een geschakelde WCD).

Desnoods zet ik m op niet-geschakelde netvoeding. Overdag gaat de lamp zelf uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Side_swipe op 04-03-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Is niet zo moeilijk toch?
Koop 6V adapter, verleng eventueel de bedrading en sluit bedrading aan in de lamp.

Voorbeeld van zo'n adapter:

https://www.conrad.nl/nl/...stabiliseerd-2269356.html

https://www.bol.com/nl/nl...liseerd/9300000026208973/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Hell-Slave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:27:
Is niet zo moeilijk toch?
Koop 6V adapter, verleng eventueel de bedrading en sluit bedrading aan in de lamp.

Voorbeeld van zo'n adapter:

https://www.conrad.nl/nl/...stabiliseerd-2269356.html

https://www.bol.com/nl/nl...liseerd/9300000026208973/
Dank je wel!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Neem aan dat de lamp buiten hangt?
De WCD binnen?
Gaatje onderzijde maken (in de lamp) zodat de bedrading naar binnen kan en regen buiten blijft.
Aansluiting in de lamp via solderen bijvoorbeeld.
Let op met aansluiten op de plus en min aansluiting.
Good luck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hell-Slave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:23:
[...]

De WCD binnen?
Gaatje onderzijde maken (in de lamp) zodat de bedrading naar binnen kan en regen buiten blijft.
Good luck.
Regen mag dan wel buiten blijven maar condensvocht niet. Ik zou het gewoon weer dicht kitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
Hell-Slave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:23:
[...]

De WCD binnen?
Good luck.
Ja is ook waterdicht met een schroefdeksel aan de onderkant met een rubberen ring.

Ik dacht dan de oude batterij leeg te halen (dus een holle doos met twee contacten over houden). Adapterdraad op de contacten van de lege batterij te solderen. In het deksel een wartel te maken.

Dan snoer (voor het solderen ) door de wartel heen, solderen, in elkaar zetten en dan de wartel aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Side_swipe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Ja is ook waterdicht met een schroefdeksel aan de onderkant met een rubberen ring.

Ik dacht dan de oude batterij leeg te halen (dus een holle doos met twee contacten over houden). Adapterdraad op de contacten van de lege batterij te solderen. In het deksel een wartel te maken.

Dan snoer (voor het solderen ) door de wartel heen, solderen, in elkaar zetten en dan de wartel aandraaien.
Lijkt mij ook een prima plan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
Hell-Slave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Dan houd ik het apparaat ook nog origineel muv de wartel in het deksel na. En die zit aan de onderkant dus wat dat betreft geen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
Hell-Slave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Wat foto's met deksel los..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ic2y2CrzXe1YsrIMD-TCy7eFx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIaz1LAaetHYvJCy1XtXDFeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kVawiK0bKALqqgf37zsvqoLnGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKlXKXH0Ghy1hTZJQkJkFFU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Wat is eigenlijk de reden voor het ombouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Hell-Slave schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Wat is eigenlijk de reden voor het ombouwen?
Het is eigenlijk een veiligheid iets en dan moet je dus de batterijen in de gaten gaan houden.

k heb ook een ring deurbel en diverse sensoren op het terrein maar die geven een melding op een app als de batterij vervangen of opgeladen moet worden.

Dan heb ik toch op diverse punten stroom langs de afrastering voor licht en omdat ik verwarmde drinkbakken heb, of nog aan ga leggen.
Ik hoef er dus niet apart voor die foxlights stroom naar toe te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Side_swipe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Het is eigenlijk een veiligheid iets en dan moet je dus de batterijen in de gaten gaan houden.

k heb ook een ring deurbel en diverse sensoren op het terrein maar die geven een melding op een app als de batterij vervangen of opgeladen moet worden.

Dan heb ik toch op diverse punten stroom langs de afrastering voor licht en omdat ik verwarmde drinkbakken heb, of nog aan ga leggen.
Ik hoef er dus niet apart voor die foxlights stroom naar toe te trekken.
Volgens de specs gaat de batterij 6 maanden mee.
Pagina: 1