Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyrosis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 18:06
Hi there!

Al een tijdje heb ik een PC die het prima doet. 2de hands overgenomen, maar dat mag de pret niet drukken.

Afgelopen donderdag heb ik de videokaart gewisseld. Ook daarna draaide de PC nog als een zonnetje. Donderdagmiddag, vrijdagmiddag en zaterdag hele dag heeft de PC aangestaan, zowel om te gamen als om de administratie bij te werken.

Componenten

- Moederbord: Gigabyte B650M D3HP
- Processor: Ryzen 5 7600 + stock cooler
- Geheugen: G.Skill Flare X5
- Grafische kaart (oud): Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti OC 6G
- Grafische kaart (nieuw): PowerColor RX 7800 XT
- Voeding: BeQuiet 650w be quiet! Pure Power 12 M 850W

Probleemomschrijving

Zondagochtend start ik de PC op. Ik log in op Windows, zie het bureaublad. Start de browser en poof, PC valt uit. Niet alleen een zwart scherm, maar de volledige power eraf.

Opnieuw aangezet, maar doet niks.

Voeding uitgeschakeld, voedingskabel eruit, even gewacht, voedingskabel erin, voeding ingeschakeld.
Alle 3 de fans (2 in de case, 1 op de CPU) draaien als de voeding aan gaat, maar stoppen na 2 seconden.

De voedingskabel hangt aan een energiemeter. Op het moment dat de voeding ingeschakeld wordt, gaat er voor een seconden of 2 wat stroom doorheen, maar dan terug naar 0w.

De machine opengemaakt. Alle onnodige componenten er uitgehaald, totdat alleen moederbord en CPU overbleef. Zelfde resultaat.

Andere voeding erin: zelfde resultaat.

Later in de middag toch nog eens geprobeerd. En warempel, de PC blijft langer aan dan 2 seconden!
Uitgezet, geheugen en boot disk terug er in, weer aangezet: ik kom in Windows (beeld via interne GPU van processor).
Maar niet voor lang, want ook nu schakelt de PC zich binnen 2 minuten uit en kom ik weer in dezelfde situatie als vanochtend.

Aannames

Na gesproken te hebben met iemand die er meer verstand van heeft dan dat ik, zijn we tot de volgende aannames gekomen:

- De processor is waarschijnlijk niet de boosdoener, want de PC ging 's middags weer even 'normaal' aan;
- Het ligt niet aan een van de andere componenten, want het gedrag was hetzelfde met of zonder componenten (niet willen starten);
- Het ligt niet aan de voeding, want het gedrag was hetzelfde met een andere voeding;
- Het lijkt wel alsof er een temperatuurbeveiliging inkickt. Aan, 2 minuten werken, oef heet! Uit. Direct daarna aanzetten, geen effect. Wachten en een uur later aanzetten, kan weer 2 minuten werken.

Dit leidt tot de conclusie dat het een probleem is met de koeling of dat er ergens een condensator te heet wordt en het moederbord preventief stopt met werken/de PC uitschakelt.

Ik ga nog proberen wat er gebeurt als ik nieuwe koelpasta aanbreng, die ziet er namelijk wat uitgedroogd uit.

Vragen

De vraag die ik heb, is eigenlijk tweeledig.

1. Zou het nog iets anders kunnen zijn dan het moederbord en zo ja, wat dan?
2. Hoe kan dit ineens gebeuren? Kan het te maken hebben met de installatie van de nieuwe GPU, ook al draait die al een aantal dagen stabiel en zonder problemen?

Ik heb er geen problemen mee om een nieuw moederbord er in te zetten. Waar ik huiverig voor ben is de toevalligheid en dat dit net gebeurt na het inbrengen van de nieuwe grafische kaart. Want als die de boosdoener is, dan zal dat nieuwe moederbord wellicht ook geen lang leven gegund zijn.

Alvast bedankt voor jullie input!
Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:02
Welke andere voeding heb je getracht? En heb je toen ook de kabels vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyrosis
lamaa1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:52:
Welke andere voeding heb je getracht? En heb je toen ook de kabels vervangen?
De andere voeding is een 500w High Power HP-500-A12S.

Die heeft vaste kabels die tijdens het proberen gebruikt zijn.

Op dat moment zat de videokaart er al niet meer in, enkel moederbord, processor, fans en RAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:41

HugoBoss1985

Xenotech

Thyrosis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:22:
[...]

De andere voeding is een 500w High Power HP-500-A12S.

Die heeft vaste kabels die tijdens het proberen gebruikt zijn.

Op dat moment zat de videokaart er al niet meer in, enkel moederbord, processor, fans en RAM.
500 watt onbekend (?) merk en zo'n 15 jaar (?) oud is niet voldoende/geschikt voor dit systeem.
Die voeding had ik zelf never en nooit aan dit systeem gehangen en zou ik persoonlijk direct bij het grof vuil zetten.
Tja dan is het gedrag wellicht hetzelfde of nog erger met deze andere voeding ;)
Je hebt denk ik nog geluk dat je de pc niet opgeblazen hebt.
De voeding is te oud en zeer waarschijnlijk van te slechte kwaliteit.
En iemand die er meer verstand van heeft dan jou heeft jou hierbij geholpen en deze conclusie getrokken m.b.t. tot de High Power voeding?
Don't give up your day job! :+

- Het ligt niet aan de voeding, want het gedrag was hetzelfde met een andere voeding;

Een pc die helemaal uitvalt is meestal iets met de voeding of temperaturen, dus wellicht toch nog met een andere (jongere, betere, goede kwaliteit en voldoende wattage en amps.) testen.

Welke Be Quiet voeding is het exact en hoe oud is die voeding?
Als je een videokaart upgrade hebt gedaan dan heeft het dus daar (de videokaart en/of de voeding) mee te maken.
Met een 7800XT is het ook belangrijk om 2 aparte stroomkabels (met 8 pins stekkers) te gebruiken/aan te sluiten, niet één kabel met 2 stekkers.

Oude drivers goed verwijderd?

Is het bios update van het moederbord up-to-date?
Test het systeem eens met de bios defaults ingeladen/ingesteld.
Enkel en alleen als het systeem helemaal goed werkt (anders niet doen!) kan ik je ook een bios update aanraden, als dat nog niet gedaan is.

[ Voor 71% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyrosis
500 watt onbekend (?) merk en zo'n 15 jaar (?) oud is niet voldoende/geschikt voor dit systeem.
Die voeding had ik zelf never en nooit aan dit systeem gehangen en zou ik persoonlijk direct bij het grof vuil zetten.
Ik heb em tijdelijk uit een werkend systeem gehaald. Dat is inderdaad een systeem van 10+ jaar oud, maar doet me nog prima dienst voor wat lichter werk. Dat de voeding maar 500w is, maakte (dacht ik) weinig uit: het betrof op moment van testen enkel moederbord en CPU. Die zullen samen toch genoeg moeten hebben aan 500w?
Welke Be Quiet voeding is het exact en hoe oud is die voeding?
Het is een be quiet! Pure Power 12 M 850W. Die is maximaal 2 jaar oud, volgens de pricewatch is dit model namelijk januari 2023 uitgebracht.
Met een 7800XT is het ook belangrijk om 2 aparte stroomkabels (met 8 pins stekkers) te gebruiken/aan te sluiten, niet één kabel met 2 stekkers.
Bedankt voor de tip! Ik ben nooit verder gekomen dan een 1660ti, nooit bij stilgestaan dat je hier 2 losse kabels voor kunt/moet gebruiken. Extra kabel is al besteld.
Is het bios update van het moederbord up-to-date?
Test het systeem eens met de bios defaults ingeladen/ingesteld.
Of ik de updates van december 2024 er al in heb staan, weet ik niet zeker. In ieder geval augustus. Antwoord is dus 'niet volledig'.

Een bios update zal ik nu niet doen, aangezien het systeem niet goed werkt. Het inladen van de defaults ga ik proberen.

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Lang verhaal kort:
- Een andere voeding proberen;
- Bios resetten;
- Een 2de kabel voor de videokaart voor als alles weer op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Thyrosis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Ik heb em tijdelijk uit een werkend systeem gehaald. Dat is inderdaad een systeem van 10+ jaar oud, maar doet me nog prima dienst voor wat lichter werk. Dat de voeding maar 500w is, maakte (dacht ik) weinig uit: het betrof op moment van testen enkel moederbord en CPU. Die zullen samen toch genoeg moeten hebben aan 500w?

[...]

Het is een be quiet! Pure Power 12 M 850W. Die is maximaal 2 jaar oud, volgens de pricewatch is dit model namelijk januari 2023 uitgebracht.

[...]

Bedankt voor de tip! Ik ben nooit verder gekomen dan een 1660ti, nooit bij stilgestaan dat je hier 2 losse kabels voor kunt/moet gebruiken. Extra kabel is al besteld.

[...]

Of ik de updates van december 2024 er al in heb staan, weet ik niet zeker. In ieder geval augustus. Antwoord is dus 'niet volledig'.

Een bios update zal ik nu niet doen, aangezien het systeem niet goed werkt. Het inladen van de defaults ga ik proberen.

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Lang verhaal kort:
- Een andere voeding proberen;
- Bios resetten;
- Een 2de kabel voor de videokaart voor als alles weer op orde is.
Als je op mij reageert zonder te quoten krijg ik in principe geen melding daarvan op het dashboard.

Het wattage van een voeding zegt dus lang niet alles.
Afijn ik heb verder al gecommuniceerd wat hier allemaal mis mee is.
Ik zal je sowieso, nogmaals, aanraden om een voeding van deze kwaliteit en leeftijd te vervangen.
Het is een tikkende tijdbom die al lang af had kunnen gaan.
Dus als je nog lang wilt genieten van het systeem, zonder zorgen: vervangen.

Nu heb je de 7800XT hier niet op aangesloten maar moderne videokaarten stellen ook hele andere eisen aan voedingen dan vroeger.

Die Be Quiet! Voeding bij het systeem wat problemen geeft lijkt mij gewoon prima.
Maar Be Quiet! gebruikt ook vaak een aparte, eigen stekker, op de voeding en dan toch met een constructie van één kabel naar 2 stekkers.
Zo te zien heb je 2 losse PCI-E kabels bij deze voeding, dus het correct aansluiten van de 7800XT met 2 losse kabels moet dan sowieso geen probleem zijn zonder een kabel bij te bestellen.
Tenzij je niet alle kabels bij de voeding hebt gekregen en/of de boel dus niet zoals wenselijk zat aangesloten.

Ik denk dan dat er toch wellicht iets anders aan de hand is!
Temperaturen bekijken, wellicht RAM testen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyrosis
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Als je op mij reageert zonder te quoten krijg ik in principe geen melding daarvan op het dashboard.

Het wattage van een voeding zegt dus lang niet alles.
Afijn ik heb verder al gecommuniceerd wat hier allemaal mis mee is.
Ik zal je sowieso, nogmaals, aanraden om een voeding van deze kwaliteit en leeftijd te vervangen.
Het is een tikkende tijdbom die al lang af had kunnen gaan.
Dus als je nog lang wilt genieten van het systeem, zonder zorgen: vervangen.

Nu heb je de 7800XT hier niet op aangesloten maar moderne videokaarten stellen ook hele andere eisen aan voedingen dan vroeger.

Die Be Quiet! Voeding bij het systeem wat problemen geeft lijkt mij gewoon prima.
Maar Be Quiet! gebruikt ook vaak een aparte, eigen stekker, op de voeding en dan toch met een constructie van één kabel naar 2 stekkers.
Zo te zien heb je 2 losse PCI-E kabels bij deze voeding, dus het correct aansluiten van de 7800XT met 2 losse kabels moet dan sowieso geen probleem zijn zonder een kabel bij te bestellen.
Tenzij je niet alle kabels bij de voeding hebt gekregen en/of de boel dus niet zoals wenselijk zat aangesloten.

Ik denk dan dat er toch wellicht iets anders aan de hand is!
Temperaturen bekijken, wellicht RAM testen, etc.
Ah sorry, ik dacht dat ik de eerste nog als officiële quote had laten staan.

Voor dat oude systeem zal ik ook eens kijken naar een vervangende voeding, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb wel eens vreemde praktijken gehad met mijn Ryzen 5 3600 en m'n huidige R7 5800X3D, start dan net op tot in Windows en dan poef, uit. Daarna ook niet bereikbaar meer in de bios zelfs.

Heb er een kraken AIO op zitten, was er denk ik tegenaan gekomen.

Even de CPU en AIO goed schoongemaak en nieuwe thermal paste erop gedaan, ervoor gezorgd dat de koeler echt goed op de CPU strak zat. Daarna geen problemen meer gehad.

Dus: even goed kijken naar de koeler en of die echt wel goed contact maakt, strak genoeg etc.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyrosis
Update: het probleem lijkt opgelost. Lang verhaal kort, het lijkt de front USB kabel te zijn.

Inmiddels is zo'n beetje alles nieuw in de kast. Moederbord, koelpasta, CPU koeler, videokaart, PSU... Het gedrag bleef hetzelfde.

Daaruit dan toch maar de aanname gedaan dat het of de processor, of de kast zelf was. Misschien iets van kortsluiting?

Alle kabels die vanuit de kast zelf naar het moederbord gaan eens goed onder de loep genomen. Die heb ik uit automatisme bij iedere nieuwe poging weer teruggeklikt, je moet zo'n ding toch aan kunnen zetten en een toetsenbord aan kunnen sluiten?

De kabel die de front USB poorten verbindt met de F_U32 aansluiting op het moederbord zat best strak gebogen bij het moederbord. Daar heeft-ie wat ruzie met een casing voor harde schijven. Dat zag er niet helemaal lekker uit, dus die heb ik maar eens losgehaald. Misschien zorgde die voor kortsluiting? Op de achterkant zitten niet voor niks USB-poorten.

Inmiddels staat de PC al de hele middag aan. Met een nieuwe CPU koeler en een nieuwe voeding, maar de rest allemaal eigen componenten. Zelfs de 7800XT doet vrolijk mee (netjes met 2 kabels @HugoBoss1985).

So far, so good...

Bedankt voor alle adviezen van iedereen! Ik heb goede hoop dat het hiermee opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Thyrosis schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:56:
Update: het probleem lijkt opgelost. Lang verhaal kort, het lijkt de front USB kabel te zijn.

Inmiddels is zo'n beetje alles nieuw in de kast. Moederbord, koelpasta, CPU koeler, videokaart, PSU... Het gedrag bleef hetzelfde.

Daaruit dan toch maar de aanname gedaan dat het of de processor, of de kast zelf was. Misschien iets van kortsluiting?

Alle kabels die vanuit de kast zelf naar het moederbord gaan eens goed onder de loep genomen. Die heb ik uit automatisme bij iedere nieuwe poging weer teruggeklikt, je moet zo'n ding toch aan kunnen zetten en een toetsenbord aan kunnen sluiten?

De kabel die de front USB poorten verbindt met de F_U32 aansluiting op het moederbord zat best strak gebogen bij het moederbord. Daar heeft-ie wat ruzie met een casing voor harde schijven. Dat zag er niet helemaal lekker uit, dus die heb ik maar eens losgehaald. Misschien zorgde die voor kortsluiting? Op de achterkant zitten niet voor niks USB-poorten.

Inmiddels staat de PC al de hele middag aan. Met een nieuwe CPU koeler en een nieuwe voeding, maar de rest allemaal eigen componenten. Zelfs de 7800XT doet vrolijk mee (netjes met 2 kabels @HugoBoss1985).

So far, so good...

Bedankt voor alle adviezen van iedereen! Ik heb goede hoop dat het hiermee opgelost is.
Mooi zo!
Dat kan zeker problemen geven.
Was er geen pin (of meerdere) krom van die usb header op het mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyrosis
HugoBoss1985 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Mooi zo!
Dat kan zeker problemen geven.
Was er geen pin (of meerdere) krom van die usb header op het mobo?
Niet dat ik gezien heb. Maar om eerlijk te zijn, zo goed heb ik die ook niet bekeken. Wel de boven- en onderkant van het moederbord vergeleken met de nieuwe, maar niet in die header gekeken. :F
Pagina: 1