Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Ik heb nog een installatievraag, eigenlijk 2, over de Enviline: momenteel hebben we een enviline met ⅜'' ⅝" leidingen. Voor een verbouwing hebben we deze afgekoppeld en het nieuwe leidingwerk in de muren van de nieuwe aanbouw weg laten werken.
Omdat de buitenunit bij het aankoppelen niet meer bleek te werken hebben we de installateur gevraagd wat het zou kosten de warmtepomp te vervangen. Onze huidige buitenunit stond nog wel opgenomen in de prijslijst van december, maar lijkt intussen helemaal niet meer leverbaar. Hierdoor zouden we zowel de buitenunit als de binnenunit moeten vervangen. De installateur geeft aan dat het 10k kost om de huidige enviline te vervangen voor een 3400i (een systeem van 5k....), aangezien dit systeem niet stiller is dan ons huidige systeem met suskast én niet efficiënter is zijn we aan het twijfelen: een offerte bij een andere partij óf de installateur de kans geven de buitenunit te laten maken.

Bij het laten maken is er echter geen garantie dat er in de toekomst niet nog meer defecten worden gevonden, er was blijkbaar ook al een ventieltje defect waardoor het tijdens het afpersen leek alsof er een lekkage in de nieuwe koudemiddelleiding zat.

De 2e offerte zou dan voor een i5800 systeem moeten zijn. Nu vroeg ik me af: moeten we dan ook al het leidingwerk laten vervangen? ik kan namelijk niet vinden of dit systeem compatibel is met een ⅜'' koudemiddelleiding.

ik heb er namelijk geen zin in dat onze nieuwe muur wéér open moet (De eerste keer was omdat de installateur de nieuwe leiding heeft vervangen).

Het liefst zou ik willen kijken naar een Daikin of Nibe o.i.d. omdat mijn onderbuikgevoel zegt dat die net wat beter zijn dan de apparaten van wat (voornamelijk) een gasketelleverancier was. Ik weet alleen niet of een ander merk zomaar werkt met de Nefit HR++ ketel?

(vergeef me als die laatste opmerking lomp overkomt, het is ook niet echt gefundeerd maar meer een onderbuik gevoel gebaseerd op de gedachte dat deze merken meer expertise hebben opgebouwd in warmtepompsystemen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Even een eigen reactie ter aanvulling, want Ik denk dat ik intussen meer informatie uit de handleidingen heb kunnen halen.
Ik kon van de compress 5800i niets over de diameter van de koudemiddelleidingen vinden. Bij nader inzien denk ik dat ook de hybridevariant van deze buitenunit voorzien is van een kort koudemiddelcircuit en dat deze via warmwaterleidingen is aangesloten op de binnenunit. Dat heeft denk ik niet de voorkeur omdat we de unit dan op de aanbouw moeten zetten (resonantie), met muurbeugels tegen mijn werkkamer, of toch in de tuin op 10 meter afstand van de technische ruimte.

Voor de compress 3400i is de leiding diameter wel beschreven: ¼" voor vloeistof en ⅕" voor gas. Dit betekent dat de huidige leiding 3,17 mm te wijd is. Of dat echt een probleem gaat vormen qua installatie rendement weet ik niet.