Goedemorgen,
In 2022 is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Woning is volledig gasloos, bevat een all-electric warmtepomp en bij de bouw zijn er 2 zonnepanelen geplaatst. Uiteraard was er de mogelijkheid om extra panelen bij te leggen, maar helaas had ik daar op dat moment de centen niet voor.
Inmiddels zijn we een paar jaar verder en speel ik met de gedachte om de panelen uit te breiden en offertes op te gaan vragen. Voordat ik dat doe zou ik me graag door jullie laten adviseren, zodat ik beslagen ten ijs kom. Mijn kennis is nagenoeg 0 rondom zonnepanelen en elektra.
Ik ga jullie proberen te voorzien van zoveel mogelijk informatie, maar mocht er iets ontbreken laat het dan vooral weten!
Wat heb je nu?
Bij de bouw van de woning zijn 2 JA Solar JAM60S17-325/MR 'in-dakpanelen' gelegd. Tevens zijn er 2 Enphase IQ 7+-72-2-INT micro-omvormers geplaatst. Er is géén Enphase Envoy oid geplaatst, dus ik heb geen enkele mogelijkheid om de zonnepanelen zelf uit te lezen op dit moment. Wel heb ik DSMR-Reader draaien, dus alles wat door de meter gaat kan ik wel zien.
In principe is het idee om deze bestaande Enphase installatie uit te breiden, inclusief de middelen om ze uit te lezen. Dat lijkt mij het makkelijkst en mooist, maar als jullie adviseren om er iets anders bij te plaatsen dan kunnen we het daar over hebben. Ik kan ook niet inschatten wat dit met de verwachte prijs doet als ik 'per se' dit wil uitbreiden.
De bestaande panelen echt vervangen lijkt geen optie, omdat de dakpannen die hier liggen nergens meer te krijgen zijn. Ik zou dan met 2 flinke gaten zitten en om daar andere pannen te leggen gaat me een beetje ver. Ik heb geen voorkeur voor in- of op-dakpanelen.:strip_exif()/f/image/g0093UMWFkgfJaZBoZmjBdRr.png?f=user_large)
Dakhelling: 42,1 graden
Oriëntatie: Het noorden op de foto is recht omhoog, dus ik denk Noord-West/Zuid-Oost?
Ik weet niet of het een optie zou zijn om de bestaande panelen te verleggen (ook ivm de dakpannen), dus ik reken voor het gemak maar even met 3 aan de voorkant, achterkant 4.
Aan de achterzijde lijken er 10 te passen, aan de voorzijde.. 5 à 6? In het meest gunstige scenario (als de bestaande panelen verplaatst zouden kunnen worden) zouden er 11 moeten passen (12 - 1 op de plek van het dakraam).
Voor alle daken van mijn buren geldt dat ze alleen panelen aan de voorzijde hebben liggen. Ik weet dus niet of we de achterzijde dus geheel buiten beschouwing moeten laten en alleen moeten richten op de voorkant. Of dat het juist wel gunstig is om ook aan de achterkant te leggen.
Het is nu zo dat in de zomer de zon na een uur of 15u niet meer op de panelen schijnt.
De kans dat die boom gaat verdwijnen is helaas 0 (gemeentegrond).
Dat zal ongetwijfeld iets doen met de keuze voor wel of niet achter (ook) leggen en/of welke panelen/omvormers gebruiken?
Daarnaast ben ik graag een beetje voorbereid op toekomstig gebruik, dus misschien tussen 5000 en 6000 kWh mikken?
Wel speel ik nog met de gedachte om dit met een duurzaamheidslening à 1,7% te financieren ipv uit eigen geld, om dat eigen geld elders beter te laten renderen. Gedachten hierover zijn ook welkom, al past dat misschien beter in PFSL.
Het doel is zo'n goedkoop mogelijke energierekening te realiseren. Mijn maandvoorschot is nu €100 p/m bij GreenChoice.
In principe is het idee om 'break-even' te draaien en al mijn verbruik met zonnepanelen op te kunnen wekken (over een heel jaar genomen).
Soms zie ik ook wel eens het advies om gewoon heel je dak vol te leggen. In verband met de terugleverboete weet ik niet of dat (nog) een verstandige zet is. Ik vind het berekenen van alles vrij complex, dus adviezen daarin zijn van harte welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Edit: concreet is voor nu de vraag welke vragen/overwegingen ik mee moet nemen in de offertetrajecten. En de vragen/overwegingen verder genoemd in bovenstaande post.
In 2022 is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Woning is volledig gasloos, bevat een all-electric warmtepomp en bij de bouw zijn er 2 zonnepanelen geplaatst. Uiteraard was er de mogelijkheid om extra panelen bij te leggen, maar helaas had ik daar op dat moment de centen niet voor.
Inmiddels zijn we een paar jaar verder en speel ik met de gedachte om de panelen uit te breiden en offertes op te gaan vragen. Voordat ik dat doe zou ik me graag door jullie laten adviseren, zodat ik beslagen ten ijs kom. Mijn kennis is nagenoeg 0 rondom zonnepanelen en elektra.
Ik ga jullie proberen te voorzien van zoveel mogelijk informatie, maar mocht er iets ontbreken laat het dan vooral weten!
Wat heb je nu?
Bij de bouw van de woning zijn 2 JA Solar JAM60S17-325/MR 'in-dakpanelen' gelegd. Tevens zijn er 2 Enphase IQ 7+-72-2-INT micro-omvormers geplaatst. Er is géén Enphase Envoy oid geplaatst, dus ik heb geen enkele mogelijkheid om de zonnepanelen zelf uit te lezen op dit moment. Wel heb ik DSMR-Reader draaien, dus alles wat door de meter gaat kan ik wel zien.
In principe is het idee om deze bestaande Enphase installatie uit te breiden, inclusief de middelen om ze uit te lezen. Dat lijkt mij het makkelijkst en mooist, maar als jullie adviseren om er iets anders bij te plaatsen dan kunnen we het daar over hebben. Ik kan ook niet inschatten wat dit met de verwachte prijs doet als ik 'per se' dit wil uitbreiden.
De bestaande panelen echt vervangen lijkt geen optie, omdat de dakpannen die hier liggen nergens meer te krijgen zijn. Ik zou dan met 2 flinke gaten zitten en om daar andere pannen te leggen gaat me een beetje ver. Ik heb geen voorkeur voor in- of op-dakpanelen.
Foto's
:strip_exif()/f/image/g0093UMWFkgfJaZBoZmjBdRr.png?f=user_large)
Dakhelling: 42,1 graden
Oriëntatie: Het noorden op de foto is recht omhoog, dus ik denk Noord-West/Zuid-Oost?
Beschikbare (dak)ruimte
Buren die hun dak wel vol hebben laten leggen kunnen er 4 naast elkaar leggen, maar ik zie dankzij de foto hierboven dat ze de panelen zo hebben gelegd dat er max. 3 naast elkaar kunnen (als ik het goed zie).
Aan de achterzijde lijken er 10 te passen, aan de voorzijde.. 5 à 6? In het meest gunstige scenario (als de bestaande panelen verplaatst zouden kunnen worden) zouden er 11 moeten passen (12 - 1 op de plek van het dakraam).
Voor alle daken van mijn buren geldt dat ze alleen panelen aan de voorzijde hebben liggen. Ik weet dus niet of we de achterzijde dus geheel buiten beschouwing moeten laten en alleen moeten richten op de voorkant. Of dat het juist wel gunstig is om ook aan de achterkant te leggen.
Het is nu zo dat in de zomer de zon na een uur of 15u niet meer op de panelen schijnt.
Schaduw
Ja! Helaas wel en flink ook. Zoals je mooi op de foto kunt zien staat er een flinke boom precies voor de deur die nog wel een flink stuk boven het dak uittorent.Dat zal ongetwijfeld iets doen met de keuze voor wel of niet achter (ook) leggen en/of welke panelen/omvormers gebruiken?
Jaarverbruik
Volgens mijn DMSR-Reader was mijn verbruik in 2024 4882 kWh (consumed) en is er 68 kWh 'returned'. We hebben op dit moment geen elektrische auto('s) en daar ook geen plannen voor, omdat onze parkeerplaats op een parkeerhof is. Het is wel eigen grond, dus wie weet in de toekomst nog.Daarnaast ben ik graag een beetje voorbereid op toekomstig gebruik, dus misschien tussen 5000 en 6000 kWh mikken?
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase.Budget en doel
Ik vind het lastig inschatten, ik hoop op max. 5 à 6k. Maar toch zeker onder de 10k.Wel speel ik nog met de gedachte om dit met een duurzaamheidslening à 1,7% te financieren ipv uit eigen geld, om dat eigen geld elders beter te laten renderen. Gedachten hierover zijn ook welkom, al past dat misschien beter in PFSL.
Het doel is zo'n goedkoop mogelijke energierekening te realiseren. Mijn maandvoorschot is nu €100 p/m bij GreenChoice.
In principe is het idee om 'break-even' te draaien en al mijn verbruik met zonnepanelen op te kunnen wekken (over een heel jaar genomen).
Soms zie ik ook wel eens het advies om gewoon heel je dak vol te leggen. In verband met de terugleverboete weet ik niet of dat (nog) een verstandige zet is. Ik vind het berekenen van alles vrij complex, dus adviezen daarin zijn van harte welkom.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat alles door een installateur doen, ik doe niets zelf. Ik heb een 3-tal bedrijven op de korrel voor een offerte, maar ik wil graag jullie input alvorens ik de offertes opvraag. Zodra ik de offertes opgevraagd heb, zal ik deze hier ook delen.Bijhouden van data
Ik zou graag inzicht verkrijgen in de werking van mijn panelen. Dat mag via een native app oid, een koppeling met Home Assistant zou leuk zijn, maar is geen must. Gaat me meer om het feit dat ik kan beoordelen of alles nog werkt en of de oplevering een beetje is zoals ik die zou mogen verwachten.Reeds verkregen offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Regio
Omgeving Eindhoven.Alvast bedankt voor jullie hulp!
Edit: concreet is voor nu de vraag welke vragen/overwegingen ik mee moet nemen in de offertetrajecten. En de vragen/overwegingen verder genoemd in bovenstaande post.
[ Voor 13% gewijzigd door Tommiiee op 02-02-2025 18:38 ]