Hulp bij verbouwplannen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerumie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-08 14:01
Hallo,

Ik zou graag advies inwinnen over onze verbouwplannen, en of we hierbij de juiste keuzes maken. Wij zijn starters dus dit is ons eerste huis en willen graag (geen of zo min mogelijk) fouten maken.

De situatie:
Wij hebben een woning gekocht met als bouwjaar 2016. In de woning ligt een plavuizen vloer met warmwater vloerverwarming gekoppeld aan de CV. In de tuin is bij de bouw al rekening gehouden met het plaatsen van een aanbouw in de toekomst. Er staan dus al twee heipalen in de grond op 2.4m afstand.

Ons plan:
Wij zouden graag een uitbouw laten plaatsen aan de achterkant van de woning. De woning is 5.1m breed en zal dus uitgebouwd worden op de reeds geplaatste heipalen op 2.4m. De achterkant van de woning is erg mooi en we zouden graag de kozijnen hergebruiken in plaats van een nieuwe pui. We zouden daarnaast graag willen dat de vloerverwarming doorgelegd wordt in de uitbouw. Liever geen aparte elektrische vloerverwarming. Tot slot willen wij graag de plavuizen vloer op de begane grond vervangen voor een PVC vloer. We twijfelen nog om de PVC over de plavuizen te leggen na egaliseren, of dat de plavuizen eruit moeten. We willen graag de vloer in 1 keer leggen nadat de aanbouw is geplaatst over de gehele begane grond.

Zijn deze plannen realistisch en zijn er zaken waar we rekening mee moeten houden? We zijn zelf niet handig en zouden dus sowieso een aannemer in de arm willen nemen. We zijn daarbij ook benieuwd hoeveel kosten we voor bovenstaande plannen ongeveer kunnen verwachten. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom een pvc-vloer als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerumie
PolarBear schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:19:
Waarom een pvc-vloer als ik vragen mag?
PVC werd aangeraden door familieleden. Wij vinden de plavuizenvloer zelf te kil en zouden dus met een mooie PVC het meer naar onze smaak maken. PVC is tevens ultra dun wat hopelijk de mogelijkheid biedt om dit over de plavuizen heen te leggen. Heb je wel een stukje hoogteverschil misschien met de uitbouw dus we weten niet of dit een reële optie is, of dat we gewoon eerst de plavuizen eruit moeten halen en dan een vloer over de hele verdieping moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 11:31
Ik zou eens kijken naar een architect. Die kan vaak redelijk inschatten wat bouwtechnisch mogelijk is. Ook kan hij tekeningen maken waarmee de aannemer aan de slag gaan.

Tekeningen bevatten bijvoorbeeld de opbouw van een muur (isolatie dikte, folie, etc) maar ook dikte van dragende balken.

Daarnaast zul je bij een goede architect geen berekeningen hoeven laten doen van de constructie. Vaak pakken ze dan iets dikkere balken in bijvoorbeeld het plafond (kost je €100,- extra) zodat je geen constructieberekening hoeft te doen ( wat €1000,- of meer kost).

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
jerumie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:19:
[...]

PVC werd aangeraden door familieleden. Wij vinden de plavuizenvloer zelf te kil en zouden dus met een mooie PVC het meer naar onze smaak maken. PVC is tevens ultra dun wat hopelijk de mogelijkheid biedt om dit over de plavuizen heen te leggen. Heb je wel een stukje hoogteverschil misschien met de uitbouw dus we weten niet of dit een reële optie is, of dat we gewoon eerst de plavuizen eruit moeten halen en dan een vloer over de hele verdieping moeten leggen.
Check, ik zou als je toch de mogelijkheid hebt alles eruit halen en in een keer een vloer over de hele verdieping leggen. Ik zou als ik jou was ook eens naar keramisch parket kijken, uitermate geschikt met vloerverwarming en lang onderhoudsarm/vrij en slijtvast. Maar ook meer aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Alles kan zolang jullie maar betalen, maar wij weten niet wat jullie te besteden hebben.

Een architect zal vast iets moois kunnen tekenen en een aannemer kan dat dan bouwen. De vloer van je nieuwe gedeelte kun je net zo hoog maken als wat er al licht of eerst even de plavuizen eruit. geëgaliseerd moet er toch wel.
Slimme keus om geen elektrische vvw te willen, dat bieden aannemers maar al te vaak aan omdat dat lekker makkelijk en goedkoper is.
Voor wat betreft je vloer, pvc bevat weekmakers. zo blijft het een beetje flexibel. Die weekmakers op vloerverwarming zou ik zelf niet willen. Kijk voor een niet kille vloer zonder dat soort chemische middelen eens naar Linoleum/marmoleum of zoals werd geopperd, keramisch parket wat gewoon moderne plavuizen zijn toch?
Kozijn hergebruiken kan maar het kan meer kosten om de oude netjes te verwijderen en op te slaan en terug te zetten dan een nieuwe pui met triple glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerumie
Dank voor jullie sneller reacties! Wat betreft de kozijnen, het zijn erg mooie kozijnen in de stijl van het huis. Als echter blijkt dat er een meerprijs wordt gerekend in plaats van een nieuwe pui met beter glas zouden we hier echter denk ik niet voor kiezen. We hadden juist gedacht dat het ook een eventuele kostenbesparing zou zijn.

Ook goede tips rondom de vloer. Misschien iets te snel uitgegaan van 1 type vloer, dus daar gaan we ook nog even induiken.

Een uitbouw moet mogelijk zijn omdat die bij andere huizen in hetzelfde rijtje (exact zelfde huis) ook is gedaan. Wat betreft constructie/architect raadplegen, zouden jullie dit eerst doen voordat wij aannemers benaderen of is dit ook iets wat je met de aannemer kan bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Check in ieder geval bij je aannemer/constructeur of zij gebruik willen maken van de reeds geplaatste heipalen. Voor je het weet is het antwoord negatief omdat zij hier niet bij betrokken zijn geweest. Qua aansprakelijkheid m.b.t. verzakkingen ben jij dan namelijk de gebeten hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 12:37
jerumie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:11:
Dank voor jullie sneller reacties! Wat betreft de kozijnen, het zijn erg mooie kozijnen in de stijl van het huis. Als echter blijkt dat er een meerprijs wordt gerekend in plaats van een nieuwe pui met beter glas zouden we hier echter denk ik niet voor kiezen. We hadden juist gedacht dat het ook een eventuele kostenbesparing zou zijn.

Ook goede tips rondom de vloer. Misschien iets te snel uitgegaan van 1 type vloer, dus daar gaan we ook nog even induiken.

Een uitbouw moet mogelijk zijn omdat die bij andere huizen in hetzelfde rijtje (exact zelfde huis) ook is gedaan. Wat betreft constructie/architect raadplegen, zouden jullie dit eerst doen voordat wij aannemers benaderen of is dit ook iets wat je met de aannemer kan bespreken?
Aangezien het een huis van 2016 is en je een redelijk standaard aanbouw wil gaan plaatsen. Zou ik meteen naar een "goede" aannemer gaan. Die hebben vaak ook gewoon een constructeur waar ze mee schakelen mocht het nodig zijn.
Een architect lijkt mij een beetje zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38

Fe2O3

Ja das roest

Mja alles kan. Of het goedkoop gaat zijn, das een 2e.

Kozijnen hergebruiken zal mogelijk lastig zijn, dat zijn meestal geen dingen die je zo overzet. Die heipalen neem je mee met je wensen bij het bespreken van de werkzaamheden.

Een degelijke aannemer(s) zoeken en offertes laten maken.

Zorg wel dat je zit als ze je gaan voorrekenen wat het kost om de oude vloer te verwijderen, de vloerverwarming eruit te rukken en opnieuw te doen nu samen met de uitbouw en het eventueel upgraden van de warmwater voorziening die nu de huidige vloer verwarming voorziet van warm water :)

PVC wil nog wel eens verkleuren, en is wellicht niet wat je ervan denkt. Waarom perse pvc? De plavuizen laten liggen, en, een gescheiden verwarmingslus maken voor je uitbouw gaat je 1000en euro's schelen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik zou even informeren wat de vloerverwarming aanpassen kost en wat de kosten zijn van een nieuw systeem infrezen op de hele vloer. Kan je ook gelijk vragen of ze de tegels eruit willen of daar geen probleem mee hebben. Je zult ook een nieuwe lus nodig hebben op je (nieuwe) verdeler, of je hebt geluk en kan langere lussen maken.

Kozijnen overzetten is vragen om problemen, aannemers houden niet van problemen. Wat ga je bijv. doen als er een kozijn sneuvelt? Maargoed, het kost hooguit iets extra maar dan heb je wel wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Fe2O3 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:34:
PVC wil nog wel eens verkleuren, en is wellicht niet wat je ervan denkt. Waarom perse pvc? De plavuizen laten liggen, en, een gescheiden verwarmingslus maken voor je uitbouw gaat je 1000en euro's schelen.
Dat is natuurlijk een goed punt, aan de andere kant als je toch grootschalig gaat klussen én het geld hebt zou ik het in een keer helemaal rechttrekken. Dat is uiteindelijk wel het mooist en ook niet iets wat je achteraf nog wel een keertje doet.
daniel14 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Aangezien het een huis van 2016 is en je een redelijk standaard aanbouw wil gaan plaatsen. Zou ik meteen naar een "goede" aannemer gaan. Die hebben vaak ook gewoon een constructeur waar ze mee schakelen mocht het nodig zijn.
Een architect lijkt mij een beetje zonde van het geld.
Eens, een goede aannemer en constructeur moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

jerumie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:11:
Ga alvast eens kennismaken met al die nieuwe buren die al een uitbouw hebben en vraag hen naar hun ervaringen.
Wat voor vloeren hebben zij erin liggen?
Wat hebben zij met de vloerverwarming gedaan?
Hebben ze ontwerpen/tekeningen/berekeningen laten maken en zou jij die misschien ook mogen gebruiken (eventueel tegen een vergoeding)?
Misschien hebben ze ook wel goede tips voor een aannemer?
...

Je doet misschien ook gelijk inspiratie op voor jullie eigen uitbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerumie
Eerste offerte inmiddels binnen. Werd niet aangegeven dat het een probleem is om de oude kozijnen te hergebruiken. Voor de vloerverwarming werd draadstaalmatten geadviseerd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06:06
Ja lijkt mij ook een hele normale prijs. Is daarvoor de hele aanbouw afgewerkt..dus echt alleen vloer bedekking(tegels of pvc of wat dan ook) die nog moeten worden gelegd.

En hoe zit het met de garantie op de aanbouw?
Pagina: 1