Distributieriem geknapt: wie is er aansprakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan053
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-02 06:40
Mijn vraag
Ik heb in mei van vorig jaar een Ford Fiest gekocht bij een particuliere verkoper op Marktplaats.

Voor de koop heb ik nog een aankoopkeuring gedaan, en de staat van de auto was helemaal goed.
Ik vroeg specifiek nog wanneer de distributieriem vervangen moest worden. Antwoord: over 2 jaar of op de 160.000 km. Stand stond toen op 135.000 km.

Nu is vorige week de distributieriem geknapt op een stand van 150.000 km en in dus minder dan 2 jaar. Kosten: €5500 voor een gereviseerde motor + sleepkosten.

Ik las online over non-conformiteit en vroeg mij af of ik nog wettelijke garantie heb of dat ik de verkoper nog aansprakelijk kan stellen voor de kosten die ik heb opgelopen, of dat ik gewoon dikke pech heb.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen! Laat het me weten als er meer informatie benodigd is.

Edit:
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!
Nog met de fabrikant gebeld, maar die stelt dat hij dan eerst door een Ford-garage moet worden geïnspecteerd om te kunnen vaststellen of het een fabrikagefout is of niet.
Kijkend naar de reacties en het andere topic wat hierin is gestuurd, acht ik de kans nihil dat ze coulance aan gaan bieden.

Conclusie:
Gewoon dikke pech en een dure les: vervang je distributieriem ruim op tijd!

Nog wat info om een aantal van de vragen te beantwoorden:
Betreft een 1.0 Ecoboost uit 2017. Eens per jaar kleine beurt (volgens onderhoudersboekje). Zelf in december nog kleine beurt met vervangen van olie etc.
Distributieriem was nog nooit vervangen en auto heeft nu dus in totaal 150.000 gereden.

[ Voor 31% gewijzigd door Bastiaan053 op 27-01-2025 11:53 ]

Beste antwoord (via Bastiaan053 op 27-01-2025 11:08)

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Particuliere verkoper = garantie tot aan de voordeur, tenzij expliciet anders afgesproken.

edit: eens met hieronder overigens: afhankelijk van de fabrieksopgave / garantie heb je meer succes met een eventuele claim (tegemoetkoming?) daar.
Als er volgens het boekje pas na 160k of over nu 1j3m een nieuwe distri-riem in zou hoeven dan heb je daar nog wel enige kans wellicht....maar dat zal ook wel te maken hebben met de totale ouderdom van de auto (is dit de eerste distri vervanging of wellicht al de 2e keer (i.e. 320k gereden?) en heeft ie altijd netjes servicebeurten gehad etc.

Ws een gevalletje gelijk hebben en gelijk krijgen bij de fabrikant wat dat betreft, denk dat het in principe gewoon een dure leerschool is, maar je kan het bij de fabrikant altijd proberen...

[ Voor 79% gewijzigd door kamstra op 27-01-2025 10:28 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Particuliere verkoper = garantie tot aan de voordeur, tenzij expliciet anders afgesproken.

edit: eens met hieronder overigens: afhankelijk van de fabrieksopgave / garantie heb je meer succes met een eventuele claim (tegemoetkoming?) daar.
Als er volgens het boekje pas na 160k of over nu 1j3m een nieuwe distri-riem in zou hoeven dan heb je daar nog wel enige kans wellicht....maar dat zal ook wel te maken hebben met de totale ouderdom van de auto (is dit de eerste distri vervanging of wellicht al de 2e keer (i.e. 320k gereden?) en heeft ie altijd netjes servicebeurten gehad etc.

Ws een gevalletje gelijk hebben en gelijk krijgen bij de fabrikant wat dat betreft, denk dat het in principe gewoon een dure leerschool is, maar je kan het bij de fabrikant altijd proberen...

[ Voor 79% gewijzigd door kamstra op 27-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55
Dikke pech.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:09

Jrz

––––––––––––

aankoopkeuring gedaan of laten doen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 23:19

wij

Ik begrijp dat de distributieriem kapot is gegaan binnen de specificaties van de fabrikant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Hoe oud is de auto? En heb je wel de juiste motorolie gebruikt?

[ Voor 53% gewijzigd door SR8 op 27-01-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 18:51
Kan je inderdaad niets bij de fabrikant van de riem? Is er een factuur van het vervangen van die distributie riem of is het de eerste? (waarschijnlijk wel)

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Van de verkoper kun je niets verwachten aangezien dat een particulier is. Ik zou wel kijken wat de fabrikant hier nog mee doet, omdat de riem nog niet aan zijn kilometers zat, maar hierbij wel ook kijken naar de ouderdom (beide zijn gespecifieerd door de fabrikant)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien maak je nog kans op verhaal bij de partij waarbij jij de aankoopkeuring deed.
Het kan m.i. niet zo zijn dat die een uitspraak doen over de staat van de auto, daar geld voor vangen, maar 0 verantwoordelijkheid dragen als blijkt dat ze fout zaten.
De particuliere verkoper is hier geen partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:37
De riem kan ook geknapt zijn omdat bijvoorbeeld een pulley stuk is gegaan of olielekkage op de riem. Dat een riem na 2 jaar/15.000 km van zichzelf knapt is erg ongebruikelijk (bathtub-curve).

N.B. Je auto heeft waarschijnlijk een vervangingswaarde van maximaal 10.000, waarschijnljk nog veel minder, om dan voor €5000 te versleutelen aan een auto die kennelijk niet zorgvuldig is onderhouden is nogal een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit wordt een heel lastig verhaal. Van de particuliere verkoper hoef je sowieso niks te verwachten. En in alle redelijkheid zou ik ook niks van hem/haar eisen. Je hebt er al driekwart jaar en 15K in gereden, dus de kans is klein dat de auto bij aankoop al niet goed was. Met een auto kan altijd iets gebeuren.

Je kunt kijken of de auto nog onder garantie valt van de fabrikant of dat deze een bepaalde coulance kan toepassen. Het is dan denk ik wel belangrijk dat je een sluitende onderhoudshistorie van de auto kunt overleggen. Hebben deze auto's niet een zogenaamde natte distributieriem die door de olie loopt? Het is dan erg belangrijk dat hij de beurten heeft gehad en dat er ook altijd juiste olie is gebruikt.

Het bedrijf van de aankoopkeuring zal vast in hun voorwaarden hebben staan dan ze inwendige zaken aan de motor waar je niet goed bij kunt niet kunnen controleren (zoals de distirbutieriem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:15

-tom-562

Oliesjeik

Je bent bijna een jaar verder. Je hebt gewoon dikke pech. De riem kan ook knappen door externe invloeden.

Wat staat er trouwens in de handleiding/onderhoudsboekje voor interval beschreven?
Palomar schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:26:
Dit wordt een heel lastig verhaal. Van de particuliere verkoper hoef je sowieso niks te verwachten. En in alle redelijkheid zou ik ook niks van hem/haar eisen. Je hebt er al driekwart jaar en 15K in gereden, dus de kans is klein dat de auto bij aankoop al niet goed was. Met een auto kan altijd iets gebeuren.

Je kunt kijken of de auto nog onder garantie valt van de fabrikant of dat deze een bepaalde coulance kan toepassen. Het is dan denk ik wel belangrijk dat je een sluitende onderhoudshistorie van de auto kunt overleggen. Hebben deze auto's niet een zogenaamde natte distributieriem die door de olie loopt? Het is dan erg belangrijk dat hij de beurten heeft gehad en dat er ook altijd juiste olie is gebruikt.

Het bedrijf van de aankoopkeuring zal vast in hun voorwaarden hebben staan dan ze inwendige zaken aan de motor waar je niet goed bij kunt niet kunnen controleren (zoals de distirbutieriem).
Van een fabrikant hoef je natuurlijk niks te verwachten. Wie zegt dat de boel vakkundig gemonteerd is en dat er geen andere factoren van invloed waren?
Wel een goed punt trouwens m.b.t. de riem zelf, is het een natte riem? Want dan is het type olie zeer belangrijk

[ Voor 77% gewijzigd door -tom-562 op 27-01-2025 10:29 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Was het inderdaad die genoemde 160K ? Mijn ervaring is dat verkopers maar wat zeggen om de verkoop door te laten gaan. Zelf opzoeken vooraf altijd wanneer het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
wij schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:09:
Ik begrijp dat de distributieriem kapot is gegaan binnen de specificaties van de fabrikant?
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 10:49
Hier wat vergelijkbare verhalen bij andere ford autos
https://www.focusclub.nl/...em-gebroken-advies.87115/

samenvatting: pech, dealer gaat wss niets voor je betekenen en zoals hierboven beschreven is de particuliere verkoper iig niet aansprakelijk

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:23:
Misschien maak je nog kans op verhaal bij de partij waarbij jij de aankoopkeuring deed.
Het kan m.i. niet zo zijn dat die een uitspraak doen over de staat van de auto, daar geld voor vangen, maar 0 verantwoordelijkheid dragen als blijkt dat ze fout zaten.
De particuliere verkoper is hier geen partij.
Weinig kans. De meeste dealers zullen iets van een regel opnemen op het formulier zoals: "dit betreft een momentopname en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend".

En in dit geval sowieso weinig kans, want ik moet de eerste aankoopkeuring nog tegenkomen waarbij het distributiedeksel wordt gelicht om naar de staat van de riem te kijken. Er wordt hooguit naar het stickertje gekeken met de datum en/of km stand waarbij de riem vervangen moet worden. En die wordt helaas te weinig gebruikt bij vervanging waardoor je vaak alsnog in het ongewisse bent.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:13
Particuliere verkoop en bijna een jaar geleden, daar valt sowieso niets te halen.
Het enige wat je nog kan proberen is coulance bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Van een fabrikant hoef je natuurlijk niks te verwachten. Wie zegt dat de boel vakkundig gemonteerd is en dat er geen andere factoren van invloed waren?
Wel een goed punt trouwens m.b.t. de riem zelf, is het een natte riem? Want dan is het type olie zeer belangrijk
Daarom checken of de onderhoudshistorie sluitend is en altijd op tijd en volgens specificaties door de dealer is uitgevoerd. Als de distributieriem dan eerder knapt zou je nog een kans kunnen maken op enige coulance. Al hangt dat ook af van de leeftijd van de auto. En als de auto ook maar 1 keer een beurt bij een universele garage oid heeft gehad, of iets later dan nodig dan krijg je sowieso 0 op rekest ;)

Dit had je bij aankoop ook kunnen controleren uiteraard, maar ik snap wel dat je dat niet zo uitgebreid doet (ws. staan in het boekje alleen stempels bij de beurten die iedere garage kan zetten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Palomar schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:37:
En als de auto ook maar 1 keer een beurt bij een universele garage oid heeft gehad, of iets later dan nodig dan krijg je sowieso 0 op rekest ;)
Dat is een fabeltje, wel een hardnekkige want veel mensen geloven het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Mijn distributieriem knapte twee weken na de APK en onderhoudsbeurt. Dikke pech (en dikke rekening)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:44
toevallig een ecoboost 1.0 motor van 2018 of ouder? Grote kans dat het een natte riem betreft. Die halen bijna nooit de vervangingsinterval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:36

de Peer

under peer review

Bastiaan053 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:04:
Ik vroeg specifiek nog wanneer de distributieriem vervangen moest worden. Antwoord: over 2 jaar of op de 160.000 km. Stand stond toen op 135.000 km.
Dit is toch gewoon een vraag, en als antwoord krijg je dan een schatting op basis van expertise/ervaring. Dit is geen garantie of keiharde toezegging.

Je kunt toch gewoon pech hebben zonder dat er iemand schuldig en aansprakelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Dat is een fabeltje, wel een hardnekkige want veel mensen geloven het.
Voor wettelijke garantie idd, maar als je coulance wilt verwachten spelen zulke zaken echt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:14
stylezzz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:44:
toevallig een ecoboost 1.0 motor van 2018 of ouder? Grote kans dat het een natte riem betreft. Die halen bijna nooit de vervangingsinterval.
De 1.0 ecoboost heeft sinds de introductie een natte riem. Olie type is bijzonder belangrijk, de foute olie lost het rubber van de riem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 18:51
Volgens mij hadden ze bij Kassa of Radar een tijd geleden een item over motoren (PureTech) die een natte distributie riem hadden en de desastreuze gevolgen daarvan. Hopelijk hebben ze het bij Ford wat beter geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Roderiktweaker schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:20:
Volgens mij hadden ze bij Kassa of Radar een tijd geleden een item over motoren (PureTech) die een natte distributie riem hadden en de desastreuze gevolgen daarvan. Hopelijk hebben ze het bij Ford wat beter geregeld.
Niet echt, de EcoBoosts met natte riem zijn ook een vrij groot drama.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 12:41
@Bastiaan053 bij wie heb je deze vraag gesteld?
Voor de koop heb ik nog een aankoopkeuring gedaan, en de staat van de auto was helemaal goed.
En vallen daar rechter aan te ontlenen of is dat slechts een vraag geweest die verder niet op papier staat als voorwaarde voor garantie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De distributieriem van een Fiesta is vooral gevoelig voor de leeftijd. Hoewel er een vervangingstermijn van 10 jaar wordt voorgeschreven, wordt dit vaak onderschat. De vervanging van de riem is erg kostbaar (ongeveer €1500), omdat het een riem betreft (geen ketting) die in de olie en in de motor zit, ook wel "natte riem genoemd". Het vervangen van de riem duurt ruwweg 11 tot 14 uur.

Ik heb recent de distributieriem van een Fiesta laten vervangen met een leeftijd van 9 jaar. Dit was echter net op tijd, want de riem was al bijna versleten en zou de 10 jaar zeker niet hebben gehaald. De slijtage is ook afhankelijk van hoe vaak de olie ververst is en welke olie er is gebruikt, dit kan de periode korter maken. Het is een ontzettend slecht ontwerp maar helaas wel de realiteit.

Vanwege de hoge kosten worden Fiesta's regelmatig te koop aangeboden waarbij het lijkt alsof de riem nog niet aan vervanging toe is vanwege de lage kilometerstand. In werkelijkheid moet de riem echter vaak al vervangen worden vanwege de leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:57
Redfloor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:42:
Mijn distributieriem knapte twee weken na de APK en onderhoudsbeurt. Dikke pech (en dikke rekening)!
Apk en onderhoudsbeurten doen niks met distributieriemen, dus dat zegt niks.

Als je mazzel hebt doen ze een inspectie of waarschuwen ze je als het er aan zit te komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:30
Hier ook een ervaringsdeskundige helaas. Bij mij was na 111000 km de distributieriem geknapt.
Auto ingeruild en € 2000,- voor de auto gekregen.

Auto staat sinds kort weer te koop voor € 12.000,- dat is hetzelfde bedrag dat ik er 2 jaar eerder voor heb
betaald. Staat nergens iets vermeldt dat er een nieuwe motor ingekomen is, en de kilometer stand is ook
niet veranderd. Dit bij een gerenomeerde Bosch car service. Ook beweren ze dat de volledige onderhoudshistorie
beschikbaar is. Dit is pertinent onwaar, want ik had hem in onderhoud bij een beun.

Dat laatste heb ik inmiddels afgeleerd, want dit was een harde les.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
418O2 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Als je mazzel hebt doen ze een inspectie of waarschuwen ze je als het er aan zit te komen
Niet helemaal waar. Bij een APK inderdaad niet normaal gesproken, maar er zijn genoeg keurmeesters die een roetmeting niet aandurven als de distributieriem (bijna) aan vervanging toe is.

En als het onderhoudsschema bij een merk goed geregeld is dan zit de vervanging van de distributie standaard in een pakket bij een x aantal jaar / kilometer. Uiteraard zal dat pakketje wat duurder zijn dan anders :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 10:30
Avvd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:51:
De distributieriem van een Fiesta is vooral gevoelig voor de leeftijd. Hoewel er een vervangingstermijn van 10 jaar wordt voorgeschreven, wordt dit vaak onderschat. De vervanging van de riem is erg kostbaar (ongeveer €1500), omdat het een riem betreft (geen ketting) die in de olie en in de motor zit, ook wel "natte riem genoemd". Het vervangen van de riem duurt ruwweg 11 tot 14 uur.
Tip via autoborg Groningen ben je een stuk goedkoper uit. Nog steeds prijzig, maar je spaart wel een paar honderd euro uit. Die lui doen dit aan de lopende band en mensen komen van heinde en verre om het uit te laten voeren.

https://www.boschcarservi.../ecoboostdistributieriem/

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Spasm schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Tip via autoborg Groningen ben je een stuk goedkoper uit. Nog steeds prijzig, maar je spaart wel een paar honderd euro uit. Die lui doen dit aan de lopende band en mensen komen van heinde en verre om het uit te laten voeren.

https://www.boschcarservi.../ecoboostdistributieriem/
Ze zitten ook in het noorden van het land, de tarieven zijn daar sowieso goedkoper, hoe dan ook is het een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:33
Bastiaan053 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:04:
Ik las online over non-conformiteit en vroeg mij af of ik nog wettelijke garantie heb of dat ik de verkoper nog aansprakelijk kan stellen voor de kosten die ik heb opgelopen, of dat ik gewoon dikke pech heb.
Met welk verhaal je naar de verkoper was gegaan? Blijkbaar vind je dit zelf redelijk. Ik had er als verkoper in ieder geval smakelijk om gelachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan053
BertVK schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Met welk verhaal je naar de verkoper was gegaan? Blijkbaar vind je dit zelf redelijk. Ik had er als verkoper in ieder geval smakelijk om gelachen.
Dag Bert.
Ik ben niet met een verhaal naar de verkoper gegaan :)
Ik vroeg me slechts af hoe dit in elkaar zat, en vandaar deze vraag!
Fijn dat jij er tenminste nog om kan lachen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan053
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:27:
@Bastiaan053 bij wie heb je deze vraag gesteld?

[...]

En vallen daar rechter aan te ontlenen of is dat slechts een vraag geweest die verder niet op papier staat als voorwaarde voor garantie?
Was slechts een vraag. Ik was ook niet onder de indruk dat ik de aankoopkeuring verder kon gebruiken om ergens garantie op te krijgen, slechts als extra informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 21:06
@Bastiaan053 Dat is het nadeel van kopen bij een particulier, geen garantie. Daarentegen is prijs vaak aanmerkelijk lager dan wanneer je de auto had gekocht bij een Bovag bedrijf. Dus die risico afweging moet iedereen zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:34
Ik vind het snue om dit te lezen en erg vervelend voor jou. Ik raad jou aan om bij jouw volgende auto toch met ketting te kiezen. Ik heb zelf in mijn Aygo ketting dat nooit vervangen hoeft te worden. In mijn oude Aygo uit bouwjaar 2010 (Gekocht met 30.000KM december 2014) was met ketting en meer dan 230.000 km zelf mee gereden en nooit hoeven te vervangen. Sinds Mei 2024 heb ik een nieuwe Aygo uit 2020 en erg jong gekocht met 11.971KM en dat is ook met ketting.

Succes ermee

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 27-01-2025 14:14 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Bastiaan053 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Was slechts een vraag. Ik was ook niet onder de indruk dat ik de aankoopkeuring verder kon gebruiken om ergens garantie op te krijgen, slechts als extra informatie.
Ik denk dat als jij deze vraag hebt gesteld bij degene die de aankoopkeuring heeft gedaan er misschien wel wat valt te halen. Het zou toch gek zijn dat een bedrijf geld vangt voor een keuring maar vervolgens op geen enkele manier aansprakelijk valt te stellen? De vraag is of het redelijk is om te verwachten dat als 2 jaar als prognose wordt gegeven dat 1 jaar dan onredelijk kort is ten opzichte van de prognose.

[ Voor 3% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 27-01-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Nu online

Daarom zei ik het ook. Het kan op ieder moment fout gaan. Zelfs als er, zoals bij mij, wel naar gekeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Hijdaar95 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:17:
[...]

De 1.0 ecoboost heeft sinds de introductie een natte riem. Olie type is bijzonder belangrijk, de foute olie lost het rubber van de riem op.
Daarom vraag ik het ook aan de TS. Grote kans hierop vrees ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat als jij deze vraag hebt gesteld bij degene die de aankoopkeuring heeft gedaan er misschien wel wat valt te halen. Het zou toch gek zijn dat een bedrijf geld vangt voor een keuring maar vervolgens op geen enkele manier aansprakelijk valt te stellen?
tsja je doet een beroep op expertise en verkrijgt een inzicht. Dat advies is geld waard.
De vraag is of het redelijk is om te verwachten dat als 2 jaar als prognose wordt gegeven dat 1 jaar dan onredelijk kort is ten opzichte van de prognose.
het woord prognose zegt het al, het is een voorspelling.

Pech hoort erbij in het leven, al kun je tegenwoordig alles verzekeren als je maar betaalt.
Bizarre instelling om bij pech gelijk om je heen te kijken: wie is hier aansprakelijk?? :/

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-01-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

kamstra schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:08:
Twardt schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:05:
@Bastiaan053 Dat is het nadeel van kopen bij een particulier, geen garantie. Daarentegen is prijs vaak aanmerkelijk lager dan wanneer je de auto had gekocht bij een Bovag bedrijf. Dus die risico afweging moet iedereen zelf maken.
Hoewel dat wel vaak zo gezegd wordt is dat dus niet het geval. De verkoper is gewoon verplicht om jou onder de wettelijke garantie te helpen, er is nergens een uitzondering voor particuliere verkoop.
Tenzij er expliciet bij staat dat er geen garantie is omdat het om een oud as-is product gaat geldt garantie dus gewoon.

Het product moet conform zijn, de koper heeft een onderzoeksplicht, maar het eerste jaar mag de verkoper bewijzen dat deze distributieriem niet al op knappen stond.

@Bastiaan053 check dus even wat er in de originele advertentie stond, als er geen distributieriem in genoemd was is de kans groot dat je gewoon de verkoper aansprakelijk kan stellen.

Misschien dat @fopjurist hier nog nuance in kan aanbrengen, maar volgens Consuwijzer en de website van de overheid en verschillende tweedehands automarkplaatsen is dat hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou ik ben bang dat je na een jaartje bij een Bovag bedrijf ook kon fluiten naar enige vergoeding garantie hoor....
ow was binnen jaar, dan zou dat wel verschil hebben gemaakt idd alhoewel ik op internet lees dat de meningen verdeeld zijn of ze het zouden vergoeden

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 27-01-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Nu online
Van der Berg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:09:
Ik vind het snue om dit te lezen en erg vervelend voor jou. Ik raad jou aan om bij jouw volgende auto toch met ketting te kiezen. Ik heb zelf in mijn Aygo ketting dat nooit vervangen hoeft te worden. In mijn oude Aygo uit 2010 ook ketting gehad en meer dan 230.000 km zelf mee gereden en nooit hoeven te vervangen. Sinds Mei 2024 heb ik een nieuwe Aygo uit 2020 en erg jong gekocht met 11.971KM en dat is ook met ketting.

Succes ermee
Er zijn ook zat auto's met "onderhoudsvrije" ketting waarvan de ketting toch oprekt of kapot gaat.

Ik heb het zelf mee gemaakt met een Fiat Grande Punto diesel waarvan de ketting kapot is gegaan en volgens mij heeft VW ook een aantal motoren die er bekend om staan.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19
Ik vind het snue om dit te lezen en erg vervelend voor jou. Ik raad jou aan om bij jouw volgende auto toch met ketting te kiezen. Ik heb zelf in mijn Aygo ketting dat nooit vervangen hoeft te worden. In mijn oude Aygo uit 2010 ook ketting gehad en meer dan 230.000 km zelf mee gereden en nooit hoeven te vervangen. Sinds Mei 2024 heb ik een nieuwe Aygo uit 2020 en erg jong gekocht met 11.971KM en dat is ook met ketting.

Succes ermee
Ketting moet helaas soms ook vervangen worden als deze teveel uitgerekt is. Motor gaat dan een tikkend geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik vind het snue om dit te lezen en erg vervelend voor jou. Ik raad jou aan om bij jouw volgende auto toch met ketting te kiezen. Ik heb zelf in mijn Aygo ketting dat nooit vervangen hoeft te worden. In mijn oude Aygo uit bouwjaar 2010 (Gekocht met 30.000KM december 2014) was met ketting en meer dan 230.000 km zelf mee gereden en nooit hoeven te vervangen. Sinds Mei 2024 heb ik een nieuwe Aygo uit 2020 en erg jong gekocht met 11.971KM en dat is ook met ketting.

Succes ermee
Genoeg auto's waarbij de ketting gewoon een slijtagedeel is en een vervangingsinterval heeft. Ook 'probleemloze' kettingen (die hun hele leven lang mee zouden meoten gaan, in theorie :')) bij b.v. VAG gaan gewoon stuk (rekken uit) met allerlei schade tot gevolg.

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 27-01-2025 14:18 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Christiaan676 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Ketting moet helaas soms ook vervangen worden als deze teveel uitgerekt is. Motor gaat dan een tikkend geluid maken.
Oh, dat heb ik nooit eerder meegemaakt en volgens Toyota dealer hoeft dit ook niet vervangen te worden bij ketting. Maar is dus wel mogelijk.

Ik heb wel bij mijn oude Aygo een andere riem moeten vervangen die geluid maakte.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:17

Jerra

Beunhaas in wording

Bij een nieuwe auto zou ik een ketting wel fijn vinden, gezien ik altijd erg strak let en eerder dan nodig olie wissel.

Maar bij een occasion zou ik juist eerder een riem nemen, die kun je zelf nog optisch controleren en desnoods (laten) vervangen.
Natte distributiekettingen zijn behoorlijk gevoelig gebleken voor besparingen op oliewissels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 23:55
Van der Berg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Oh, dat heb ik nooit eerder meegemaakt en volgens Toyota dealer hoeft dit ook niet vervangen te worden bij ketting. Maar is dus wel mogelijk.

Ik heb wel bij mijn oude Aygo een andere riem moeten vervangen die geluid maakte.
Praat maar eens met eigenaren van VW 3cil. TSI blokken. Te zacht materiaal voor de kettingen gebruikt. In het bedrijf waar ik gewerkt heb hadden we vrachten van die golfjes met 1.0 TSI rondrijden. Drama met de kettingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
Oon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:15:
[...]

[...]

Hoewel dat wel vaak zo gezegd wordt is dat dus niet het geval. De verkoper is gewoon verplicht om jou onder de wettelijke garantie te helpen, er is nergens een uitzondering voor particuliere verkoop.
Tenzij er expliciet bij staat dat er geen garantie is omdat het om een oud as-is product gaat geldt garantie dus gewoon.

Het product moet conform zijn, de koper heeft een onderzoeksplicht, maar het eerste jaar mag de verkoper bewijzen dat deze distributieriem niet al op knappen stond.

@Bastiaan053 check dus even wat er in de originele advertentie stond, als er geen distributieriem in genoemd was is de kans groot dat je gewoon de verkoper aansprakelijk kan stellen.

Misschien dat @fopjurist hier nog nuance in kan aanbrengen, maar volgens Consuwijzer en de website van de overheid en verschillende tweedehands automarkplaatsen is dat hoe het zit.
toon volledige bericht
Nee, bij particulier verkoop geldt de wettelijke garantie niet. Alleen als je daar met de verkoper afwijkende afspraken over heb gemaakt, maar als je dat niet besproken hebt, dan heb je geen garantie.
https://www.ohra.nl/autov...garantie-tweedehands-auto

Je mag verwachten dat de auto conform is, maar aangezien TS er 15dkm mee gereden heeft en het defect een half jaar later heeft plaatsgevonden denk ik niet dat je deze kant op kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
-tom-562 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Genoeg auto's waarbij de ketting gewoon een slijtagedeel is en een vervangingsinterval heeft. Ook 'probleemloze' kettingen (die hun hele leven lang mee zouden meoten gaan, in theorie :')) bij b.v. VAG gaan gewoon stuk (rekken uit) met allerlei schade tot gevolg.
Ik rij heel intensief met mijn auto. Zelfs op mijn Aygo hiervoor de inruil met meer dan 230.000KM. Ik hoorde dat het nooit hoeft, maar het kan dus wel gebeuren? Ik heb het niet mee gemaakt tot opheden. Ik doe alle onderhoud en APK bij de officiële Toyota dealer

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 27-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Van der Berg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Ik rij heel intensief met mijn auto. Zelfs op mijn Aygo hiervoor de inruil met meer dan 230.000KM. Ik hoorde dat het nooit hoeft, maar het kan dus wel gebeuren? Ik heb het niet mee gemaakt tot opheden. Ik doe alle onderhoud en APK bij de officiële Toyota dealer
Ligt aan het merk/model auto, en alles kan stuk uiteindelijk. Maar dit is volledig offtopic.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb mijn Toyota Aygo 2010 met meer dan 230.000 KM bij de officiële Toyota dealer ingeruild en ik kreeg €1.600. Mijn neef beweert juist dat als ik via Marktplaats had gedaan ik wellicht volgens hem dubbele had kunnen krijgen dan via een dealer. Auto was in goede staat en altijd bij de officiële Toyota zijn onderhoud en APK gehad met boekje

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 27-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Bij mijn vorige auto een Volvo V40 werd bij echt streng geadviseerd om 300K de ketting te laten vervangen.
En heb dat dus ook laten doen, want ook een ketting gaat niet oneindig mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Van der Berg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Ik heb mijn Toyota Aygo 2010 met meer dan 230.000 KM bij de officiële Toyota dealer ingeruild en ik kreeg €1.600. Mijn neef beweert juist dat als ik via Marktplaats had gedaan ik wellicht volgens hem dubbele had kunnen krijgen dan via een dealer. Auto was in goede staat en altijd bij de officiële Toyota zijn onderhoud en APK gehad met boekje
Ja verkoop aan een dealer zul je er meestal minder voor krijgen. Die moeten natuurlijk ook wat marge kunnen maken bij de verkoop van jouw inruilertje en hebben wellicht nog kosten te maken voordat die de verkoop in kan. Jij krijgt dan wel minder, maar je hebt er ook minder gedoe mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Oon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:15:
[...]

[...]

Het product moet conform zijn, de koper heeft een onderzoeksplicht
Dit is allemaal correct. Ook een particuliere verkoper moet een conforme auto leveren.
maar het eerste jaar mag de verkoper bewijzen dat deze distributieriem niet al op knappen stond.
De omkering van de bewijslast binnen het eerste jaar geldt alleen bij een consumentenkoop, dat is een overeenkomst tussen een consument en een bedrijf (art. 7:18a lid 2 BW). In dit geval is het een particuliere verkoper en moet TS dus bewijzen dat de auto niet conform is, dat wil zeggen niet de eigenschappen bezit die TS mocht verwachten. Als een distributieriem bij regelmatige controle geen slijtage vertoont, hoort hij niet te niet knappen voor het onderhoudsmoment. Als TS kan aantonen dat de riem minder dan twee jaar geleden is gecontroleerd en toen nog niet was beschadigd, geef ik hem een goede kans.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
de Peer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:14:
[...]

tsja je doet een beroep op expertise en verkrijgt een inzicht. Dat advies is geld waard.

[...]

het woord prognose zegt het al, het is een voorspelling.

Pech hoort erbij in het leven, al kun je tegenwoordig alles verzekeren als je maar betaalt.
Bizarre instelling om bij pech gelijk om je heen te kijken: wie is hier aansprakelijk?? :/
Ik zou het met je eens zijn als TS niet expliciet naar dit detail had gevraagd. Als je dan 2 jaar / 160.000 KM krijgt te horen dan verwacht je toch ook dat je daar in ieder geval bij in de buurt komt.

Overigens had TS dus uit eindelijk toch deze kosten gekregen, al is het nu slechts een jaar eerder. Dus wat dat betreft kan die kostenpost niet heel koud op zijn dak komen omdat die er anders na nog een jaar alsnog was gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 27-01-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Van der Berg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:28:
[...]

offtopic:
Ligt inderdaad aan het merk / model. Bij de Aygo komt het weinig voor en bij Toyota zijn de kettingen gewoon goed. Het gebeurt zelfs regelmatig dat de ketting er na vervanging van de koppakking (Prius / Auris) gewoon weer terug op wordt gelegd omdat ze er zo goed als nieuw uit zien na 250.000 km 8)7. Is ook nog eens benoemd in een uitzending van Klokje Rond dacht ik.
Dat is bij een hoop andere merken ondenkbaar.

Maar je kan niet 100% blind varen op merk. De laatste generatie Avensis kwam met BMW motoren uit de fabriek gerold. Tevens de eerste Avensis waarbij rekkende distributiekettingen voor kwamen :X

Anyway, succes voor de TS. Garantie bij zowel de verkoper als enige coulance vanuit de importeur / fabriek wordt vrijwel onmogelijk ben ik bang. Dat is natuurlijk altijd een (beetje) risico als je tweedehands koopt, maar heel zuur is het wel :(

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik zou het met je eens zijn als TS niet expliciet naar dit detail had gevraagd. Als je dan 2 jaar / 160.000 KM krijgt te horen dan verwacht je toch ook dat je daar in ieder geval bij in de buurt komt.
oh dat zou niet mijn verwachting zijn. Ik zou dat interpreteren als: er is een grote kans (>80%) dat je die 2 jaar/ 160.000 km gaat halen, maar uiteindelijk blijft het geluk/pech hebben want er kan van alles gebeuren.

het is een illusie dat je dit soort dingen nauwkeurig kunt voorspellen.
En als er wel 'aansprakelijkheid' zou gelden bij dit soort adviezen dan gaat het advies natuurlijk voortaan zijn: Tussen nu en 2 jaar is het einde verhaal.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 27-01-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Van der Berg schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:32:
[...]

TEgen dat soort neefjes moet je zeggen:
mooi! Ik verkoop hem aan jou voor 1,5 het bedrag (2400) en dan mag jij de winst houden!

Theoretisch klopt het hoor, inruil ligt vaker lager dan verkoop marktplaats maar het is vaak wel meer gedoe en zo groot ligt het verschil niet.
Als voorbeeld een 2010 Aygo even ingevoerd bij ANWB koerslijst:
Inruilen autobedrijf: 1400
Verkoop particulier: 2100

Naar mijn ervaring zijn die ANWB statistieken vrij accuraat. Als je zelf gaat zoeken naar Aygo 2010 met deze km stand dan kloppen die prijzen ook wel voor particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
de Peer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:47:
[...]

oh dat zou niet mijn verwachting zijn. Ik zou dat interpreteren als: er is een grote kans (>80%) dat je die 2 jaar/ 160.000 km gaat halen, maar uiteindelijk blijft het geluk/pech hebben want er kan van alles gebeuren.

het is een illusie dat je dit soort dingen nauwkeurig kunt voorspellen.
En als er wel 'aansprakelijkheid' zou gelden bij dit soort adviezen dan gaat het advies natuurlijk voortaan zijn: Tussen nu en 2 jaar is het einde verhaal.
Een expert moet in duidelijke taal spreken die niets voor interpretatie openlaat aan een onwetend persoon. Daar is het hier dus misgegaan. Jij hebt kennelijk kennis van auto's, ik en TS hebben dat niet of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Een expert moet in duidelijke taal spreken die niets voor interpretatie openlaat aan een onwetend persoon.
Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.

Ik weet overigens ook niets van autos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

fopjurist schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Als TS kan aantonen dat de riem minder dan twee jaar geleden is gecontroleerd en toen nog niet was beschadigd, geef ik hem een goede kans.
een goede kans bij de fabrikant ja. Juist niet bij de particuliere verkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Overigens had TS dus uit eindelijk toch deze kosten gekregen, al is het nu slechts een jaar eerder. Dus wat dat betreft kan die kostenpost niet heel koud op zijn dak komen omdat die er anders na nog een jaar alsnog was gekomen.
Nee :P Motor van TS is stuk gelopen, die blijft normaal gesproken heel :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electricretard
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 13:51
De Ford ecoboost motoren hebben een "natte" distributieriem, dit soort motoren (ook andere merken) zijn redelijk bekend dat ze de geschatte levensverwachting niet te halen. Wanneer je een 2e hands auto koopt met een natte riem is het eigenlijk het beste om deze gewoon meteen uit voorzorg te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Mijn zoon had ook zo’n akkefietje
Motor repareren 4500
Ruilmotor bij garage 3000
Zelf op de sloop een ruilmotor gekocht plus een beunhaas 1900 in totaal
Je ben zelf verantwoordelijk dus zeuren bij verkoper of fabrikant is kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
-tom-562 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Nee :P Motor van TS is stuk gelopen, die blijft normaal gesproken heel :+
Hmmm dat maakt het advies van "nog 2 jaar rijden / 160.000km" wel een stuk pijnlijker :/ Ik wens in ieder geval niemand zo'n expert voor een aankoopkeuring aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 24-06 09:48
De vraag die je het beste kan stellen. is hier al ooit een rechtelijke uitspraak over geweest.

Een product in Nederland heeft garantie zo lang je mag verwachten dat het werkt. Nu weet ik niet of dat overdraagbaar is.

Maar het is wel zo dat het product daar niet aan voldoet.

Bij goed onderhoud heb je dus kans in een rechtszaak dat je de revisie kosten vergoed zou krijgen. Uiteraard de kosten van ver vervangen niet zo snel denk ik.

Maar je zou dus kunnen kijken of iemand al ooit een fabrikant voor de rechter heeft gedaagd.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:14
Dit zijn gewoon klote motoren wat dat betreft. Ford pareert dit altijd heel makkelijk door te vragen naar een onderhoudshistorie en het aantonen van gebruik van de juiste motorolie, dan kan bijna niemand.
Even voor een tweedehands aankoop de distri controleren is nagenoeg onmogelijk bij deze motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:45

CaDje

Framedrops for life

Het is heel erg balen. Ik denk dat het heel erg lastig gaat zijn om garantie via Ford te krijgen. Je moet dan heel goed kunnen aantonen dat de auto altijd volgens fabrieksopgave onderhoud heeft gehad.

Ik vind vooral de aankoopkeuring erg matig. Volgens mij zou een ervaren monteur moeten weten dat een natte distributie riem erg gevoelig is en vaak de verwachte levensduur niet haalt. Zij hadden eigenlijk als suggestie moeten geven om met de leeftijd en kilometerstand die de auto had direct de distributieriem te vervangen (de riem kan namelijk ook langzaam kapot gaan en zo de olie aanvoer verstoppen waardoor je olie druk te laag wordt).

De distributie riem kun je volgens mij niet zo maar inspecteren zonder de carterpan te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

kamstra schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:58:
[...]

een goede kans bij de fabrikant ja. Juist niet bij de particuliere verkoper ;)
Ik betoogde juist dat hij een goede kans maakt bij de particuliere verkoper. Eerder zei je "Particuliere verkoper = garantie tot aan de voordeur" en dat klopt aantoonbaar niet (art. 7:17 BW, "de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden", de koper kan daar rechten aan ontlenen tenzij anders is afgesproken).

Ik geef TS juist geen enkele kans bij de fabrikant. Ford geeft 24 maanden fabrieksgarantie. Op grond waarvan zou TS een vordering hebben op de fabrikant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Hmmm dat maakt het advies van "nog 2 jaar rijden / 160.000km" wel een stuk pijnlijker :/ Ik wens in ieder geval niemand zo'n expert voor een aankoopkeuring aan.
Tja, die expert heeft natuurlijk ook geen glazen bol en kan alleen uit ervaring spreken. Als 99% van die dingen het volhoudt tot 160k heb je er dus ook een aantal die het niet doen. Bij dat soort dingen kun je net pech hebben en daar kan die expert weinig aan doen. Als ik de expert zou zijn en iemand mij verantwoordelijk zou houden dan zou ik stoppen met advies geven.

- Hoe lang gaat mijn riem nog mee?
"Geen idee, ik heb geen glazen bol. Misschien 30.000 kilometer, misschien 0. Succes!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
fopjurist schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Ik betoogde juist dat hij een goede kans maakt bij de particuliere verkoper. Eerder zei je "Particuliere verkoper = garantie tot aan de voordeur" en dat klopt aantoonbaar niet (art. 7:17 BW, "de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden", de koper kan daar rechten aan ontlenen tenzij anders is afgesproken).
De vraag is in hoeverre je nog iemand verantwoordelijk kan houden als er inmiddels 15000 kilometer mee is gereden. Maargoed, grote kans dat het dan woord tegen woord wordt. Dus succes daarmee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
[...]

Ik geef TS juist geen enkele kans bij de fabrikant. Ford geeft 24 maanden fabrieksgarantie. Op grond waarvan zou TS een vordering hebben op de fabrikant?
op grond dat dit in Nederland niet geldig is. En je product zo lang moet werken als je mag verwachten.

Waarbij wel de verkoper het aanspreekpunt is en dat is dus de eerste garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Echt kansloos geleuter dit topic

koop je particulier, dan koop je het zoals het is.

Als de riem aan het eind van de straat kapot gaat sta je al met lege handen
Besteed je energie liever in iets wat wel wat oplevert
Een goede beun zoeken bijvoorbeeld
Zenomyscus schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:30:
[...]

De vraag is in hoeverre je nog iemand verantwoordelijk kan houden als er inmiddels 15000 kilometer mee is gereden. Maargoed, grote kans dat het dan woord tegen woord wordt. Dus succes daarmee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Nou vind ik zelf zo dicht bij het vervangingsinterval nog rijden met een distributieriem wel 'op het randje' en aardig risicovol. Zeker als het idd een natte riem is waarvan gewoon bekend is dat er structurele problemen mee zijn. Die info had de TS ook gewoon kunnen opzoeken op google.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 09:37
-tom-562 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Nou vind ik zelf zo dicht bij het vervangingsinterval nog rijden met een distributieriem wel 'op het randje' en aardig risicovol. Zeker als het idd een natte riem is waarvan gewoon bekend is dat er structurele problemen mee zijn. Die info had de TS ook gewoon kunnen opzoeken op google.
Dat laatste ben ik het niet met je eens. Ik heb ervaring met een Ford Grand C-Max eco diesel 1.6l en daarvan kon ik met geen mogelijkheid achterhalen wat het interval was om de riem te vervangen. Waarom ik dat wilde weten? Riem knapte bij 143.000 km terwijl hij bij 138.000 km voor onderhoud bij de garage geweest was. Die hadden mij niet verteld dat bij 140.000 km de riem vervangen moest worden en dat staat ook niet in de handleiding. Kortom, als gewone autobezitter hoef ik deze kennis niet te hebben, daar zijn garagisten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Kevinp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:31:
[...]

op grond dat dit in Nederland niet geldig is.
Wat is in Nederland niet geldig? Een fabrieksgarantie mag in Nederland worden beperkt tot 24 maanden. Een fabrieksgarantie mag geen afbreuk doen aan de wettelijke garantie (en doet dat in de regel ook niet).
En je product zo lang moet werken als je mag verwachten. Waarbij wel de verkoper het aanspreekpunt is en dat is dus de eerste garage.
De verkoper is niet de garage, maar de particulier die TS de auto heeft verkocht. Als die particulier de auto bij een dealer heeft gekocht, kan TS niet de dealer aanspreken. Het recht op een conform product is namelijk geen kwalitatief recht (zie bv. ECLI:NL:RBZLY:2005:AU4906, overweging 3.3). Het is wel mogelijk dat de particuliere verkoper een vordering uit nonconformiteit heeft op de dealer en dat de kosten of reparatieverplichting uiteindelijk bij de dealer terechtkomt, maar dat is niet aan TS.
Zenomyscus schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Welk woord tegen welk woord? Met andere woorden, weet jij al welke feiten worden betwist, en hoe de bewijslast dienaangaande ligt?

[ Voor 17% gewijzigd door fopjurist op 27-01-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
fopjurist schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Wat is in Nederland niet geldig? Een fabrieksgarantie mag in Nederland worden beperkt tot 24 maanden. Een fabrieksgarantie mag geen afbreuk doen aan de wettelijke garantie (en doet dat in de regel ook niet).

[...]

De verkoper is niet de garage, maar de particulier die TS de auto heeft verkocht. Als die particulier de auto bij een dealer heeft gekocht, kan TS niet de dealer aanspreken. Het recht op een conform product is namelijk geen kwalitatief recht (zie bv. ECLI:NL:RBZLY:2005:AU4906, overweging 3.3). Het is wel mogelijk dat de particuliere verkoper een vordering uit nonconformiteit heeft op de dealer en dat de kosten of reparatieverplichting uiteindelijk bij de dealer terechtkomt, maar dat is niet aan TS.

[...]
Volgens mij staat er verder ook dat ik niet weet of dit soort bepalingen overdraagbaar zijn. Maar ja daar heb je verder gelijk in.

Overigens zijn er wel een aantal uitspraken waar er verwacht wordt om een bijdrage te geven in de vervangingskosten bij te vroeg moeten vervangen. Niet dat je daar perse vrolijk van wordt als je motor al kapot is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

[...]

suc6 met 9 maanden na aankoop van een 2e hands auto van een particulier bij diezelfde particulier aankloppen en je beroepen op non-conformiteit van een auto die bij aankoop al 7 jaar oud was, 130k+ had gereden EN die je ZELF hebt laten nakijken voor aankoop waarbij ook het keuringsbedrijf meegaf dat de riem bij 160k of pas over 2 jaar moet worden vervangen.

Leuk die juridische theorie, maar de werkelijkheid is dat je van die particulier echt geen geld toegewezen gaat krijgen ("Auto deed t prima, altijd aantoonbaar onderhouden (zie post re onderhoudshistorie", "fabrikant zegt 160k / x jaar om riem te vervangen", "ik ben ook maar een leek", "je hebt de auto uitgebreid kunnen testen en hebt m zelfs na laten kijken voor aankoop" + nog 100 redenen waarom dit nooit werkt.

Je gaat juist WEL iets van een kans maken bij de fabrikant want juist daar beroep je je op non-confirmiteit evt:

De fabrikant geeft zelf aan wat het onderhoudsinterval is voor riem, daar val je prima binnen. Je hebt aantoonbaar blijkbaar bij de dealer onderhoud laten uitvoeren.
Laat de fabrikant dan maar vertellen hoe dit jouw probleem is...ik zou die route zeker proberen, heb je meer kans dan bij die particuliere verkoper :z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

kamstra schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Je gaat juist WEL iets van een kans maken bij de fabrikant want juist daar beroep je je op non-confirmiteit evt:
Sorry, maar je hebt geen idee waar je het over hebt, en dat maakt een inhoudelijke discussie onmogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door fopjurist op 27-01-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

suc6 met 9 maanden na aankoop van een 2e hands auto van een particulier bij diezelfde particulier aankloppen en je beroepen op non-conformiteit van een auto die bij aankoop al 7 jaar oud was, 130k+ had gereden EN die je ZELF hebt laten nakijken voor aankoop waarbij ook het keuringsbedrijf meegaf dat de riem bij 160k of pas over 2 jaar moet worden vervangen.

Leuk die juridische theorie, maar de werkelijkheid is dat je van die particulier echt geen geld toegewezen gaat krijgen ("Auto deed t prima, altijd aantoonbaar onderhouden (zie post re onderhoudshistorie", "fabrikant zegt 160k / x jaar om riem te vervangen", "ik ben ook maar een leek", "je hebt de auto uitgebreid kunnen testen en hebt m zelfs na laten kijken voor aankoop" + nog 100 redenen waarom dit nooit werkt.

De fabrikant geeft zelf aan wat het onderhoudsinterval is voor riem, daar val je prima binnen. Je hebt aantoonbaar blijkbaar bij de dealer onderhoud laten uitvoeren.
Laat de fabrikant dan maar vertellen hoe dit jouw probleem is...ik zou die route zeker proberen, heb je meer kans dan bij die particuliere verkoper :z ;)
toon volledige bericht
Als verkoper zou ik mij er ook echt niet druk om maken :+
Interval wordt door Ford opgegeven, niet door de verkoper, koper heeft aankoopkeuring laten doen en zag er toen goed uit. Verder, wie zegt dat de koper niet zonder olie gereden heeft? En heeft de koper altijd de juiste olie gebruikt? Plus het is een bekend notoir probleem van die blokken, wat de koper ook zelf had kunnen terugvinden op het internet.
Succes 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
fopjurist schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Sorry, maar je hebt geen idee waar je het over hebt, en dat maakt een inhoudelijke discussie onmogelijk.
Mooi onderbouwd statement. 8)7

jij zegt dat de verkoper het bij Ford moet regelen, op welke basis? Waarom zou de verkoper nu nog bij Ford moeten aankloppen? De verkoper heeft hier niets meer mee te maken zolang hij niet gelogen heeft over het onderhoud. De enige kans die TS heeft is om bij Ford aan te kloppen. Maar dan zal het onderhoud van de auto wel (aantoonbaar) tijdig en juist moeten zijn uitgevoerd. Dan zou je misschien nog iets van coulance kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Twardt schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:10:
[...]

jij zegt dat de verkoper het bij Ford moet regelen, op welke basis?
De particuliere verkoper heeft zelf ook een auto gekocht die niet conform is, en kan zijn voorschakel dus aanspreken op basis van dezelfde rechtsgrond als waarop TS hem aanspreekt. De voorschakel is niet de fabrikant Ford, maar mogelijk de dealer of een andere particuliere verkoper.
[...]

De distributieriem hoort niet te knappen indien (1) hij regelmatig is geïnspecteerd en daarbij geen beschadigingen zijn gevonden; (2) de riem minder dan 10 jaar oud is; en (3) de auto minder dan 160k heeft gelopen. Het maakt niet uit of TS die informatie van Ford, van de verkoper of van een derde heeft gekregen. Dat de distributieriem die eigenschap niet heeft, maakt de auto nonconform. Negen maanden na het sluiten van de koopovereenkomst en een week na het knappen van de distributieriem is TS ruimschoots op tijd om de particuliere verkoper aan te spreken.
Als de particuliere verkoper een niet conforme auto heeft geleverd, moet hij voor de gevolgen instaan. Dat is niet alleen de theorie, maar dat is het recht, en dat recht kan via de rechter worden geëffectueerd. Of de verkoper een leek is, en of de auto op het moment van verkoop goed reed, maakt niet uit. Wat de verkoper wel kan helpen, is als de distributieriem te lange tijd niet is gecontroleerd, of bij ontdekking van schade niet is vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:31

MLLL

Palm Treo 650

fopjurist schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:13:
[...]

De particuliere verkoper heeft zelf ook een auto gekocht die niet conform is, en kan zijn voorschakel dus aanspreken op basis van dezelfde rechtsgrond als waarop TS hem aanspreekt. De voorschakel is niet de fabrikant Ford, maar mogelijk de dealer of een andere particuliere verkoper.

[...]

De distributieriem hoort niet te knappen indien (1) hij regelmatig is geïnspecteerd en daarbij geen beschadigingen zijn gevonden; (2) de riem minder dan 10 jaar oud is; en (3) de auto minder dan 160k heeft gelopen. Het maakt niet uit of TS die informatie van Ford, van de verkoper of van een derde heeft gekregen. Dat de distributieriem die eigenschap niet heeft, maakt de auto nonconform. Negen maanden na het sluiten van de koopovereenkomst en een week na het knappen van de distributieriem is TS ruimschoots op tijd om de particuliere verkoper aan te spreken.

[...]

Als de particuliere verkoper een niet conforme auto heeft geleverd, moet hij voor de gevolgen instaan. Dat is niet alleen de theorie, maar dat is het recht, en dat recht kan via de rechter worden geëffectueerd. Of de verkoper een leek is, en of de auto op het moment van verkoop goed reed, maakt niet uit. Wat de verkoper wel kan helpen, is als de distributieriem te lange tijd niet is gecontroleerd, of bij ontdekking van schade niet is vervangen.
toon volledige bericht
Als het waar is wat jij verkondigt verkoopt niemand meer particulier een auto.

Zelfs bij een garagebedrijf wordt het al touwtrekkerij, laat staan bij een particulier......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ts beantwoord geen enkele vraag meer sinds vanmorgen. Laten we niet teveel afdwalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
stylezzz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:36:
Ts beantwoord geen enkele vraag meer sinds vanmorgen. Laten we niet teveel afdwalen.....
Ts heeft ookal een beste antwoord gekozen en het account aangemaakt voor deze vraag. Volgens mij is het voor ts duidelijk dat er niks te halen valt. Dus opzoek naar een 2e hands motor en een beun die hem wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19
Wel eens zo’n auto particulier verkocht, mazzel dat de koper hem een maand later in de prak heeft gereden komt dit vraagstuk in elk geval niet meer voor mijn deur te liggen😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Was het nog de originele riem?
gezien je het over een interval van bijna 10 jaar / 160dkm hebt :?

toen ik mijn autootje kocht in 2019 zat de originele riem uit 2004 er nog op.. die moest bij 120dkm pas.. (of elke 6 jaar geloof ik) lekker achterstallig onderhoud.... gelukkig heb ik wel een blok welke niet stuk gaat van een knappende riem *O*

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42
Erwin schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:49:
Wel eens zo’n auto particulier verkocht, mazzel dat de koper hem een maand later in de prak heeft gereden komt dit vraagstuk in elk geval niet meer voor mijn deur te liggen😅.
Ik vind het bijna asociaal om de particuliere verkoper hierop te willen aanspreken. Auto hoefde nog geen nieuwe riem volgens specs, dus waarom zou dat de verkoper van 8 maanden terug zn schuld zijn.
Zolang jij als verkoper geen informatie achterhoudt is er niks aan de hand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:14
Juridisch zal het kloppen, maar welkom in autoland. Punt 1 is bij zo'n blok "onmogelijk". Je vergeet punt 4, " mits de correcte motorolie (Ford WSS-M2C948-B) is gebruik bij vervanging en bijvullen". Die riemen kunnen niet tegen de normale olie. Aantonen dat gedurende de looptijd altijd de correcte olie in het blok heeft gezeten, wordt ook een helse klus gezien de registratievaardigheden van de gemiddelde garage (olie >> "check").

[ Voor 10% gewijzigd door Bushie op 27-01-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:57
TheBrut3 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Ts heeft ookal een beste antwoord gekozen en het account aangemaakt voor deze vraag. Volgens mij is het voor ts duidelijk dat er niks te halen valt. Dus opzoek naar een 2e hands motor en een beun die hem wisselt.
Ik zou er een andere motor inzetten als deze zooi het risico loopt om voor de officiële onderhoudsinterval (die 160k) letterlijk uit elkaar kan klappen. Je zou wel gek zijn om voor een tweede ronde te gaan. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 10:39
Over schuldvraag en schadevergoeding en weet ik het wat hoef je het helemaal niet te hebben. Dit is het risico van kopen van een particulier, vette pech dus.

Ik vraag me wel af of het niet voordeliger is om de cylinderkop te lichten, reviseren, paar kromme kleppen vervangen. Als je zuigers ook beschadigd zijn door botsing met de kleppen dan wordt het een ander verhaal en kan ik me indenken dat het voordeliger is om de gehele motor te vervangen.
Pagina: 1