Afvoer hemelwater op plat dak - voorkomen van blokkade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrakd
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-08 10:50
Mijn vraag
We hebben een plat dak met putje voor afvoer hemelwater. Telkens dat putje vol modder en een beetje blad, maar vooral fijne drap lijkt de boosdoener. Hoe los je dat op?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Stuitte online op boldraadroosters of bladvangers. Maar die lijken mij veel te grof om blokkade te voorkomen. Heb ook een webwinkel gevraagd en die stuurde alleen een link naar boldraadroosters zonder enige uitleg. Heb zelfs chatgpt getest. Hielp ook weinig.

Overigens, ik wil niet het hele putje vervangen, dat lijkt mij teveel werk. Of het moet heel makkelijk zijn... Nu moet ik een a twee keer per maand met veel regen het putje leegvegen.

Alvast bedankt!

Situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFmMmB6Q0NUPPVEf1T7jNQzYV_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw5fAuXIWfxEbjLVj97jStr3.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mrakd op 27-01-2025 12:17)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Roostertje weghalen

evt bladvanger in pijp beneden plaatsen

[ Voor 58% gewijzigd door jeroen3 op 27-01-2025 09:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Roostertje weghalen

evt bladvanger in pijp beneden plaatsen

[ Voor 58% gewijzigd door jeroen3 op 27-01-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:17
Boldraadrooster werkt hier al jaren zeer goed. Nooit een verstopping gehad en maak ze 1 keer per jaar schoon, gelijk met de rest van mijn platte dak en dakgoten. Ze zitten in de afvoer op het platte dak en in de afvoer van de dakgoten.

en vraag anders even wat je buurman/vrouw heeft en of dat bevalt. Die heeft het naders opgelost dan jij.

[ Voor 18% gewijzigd door Saint2Saint op 27-01-2025 11:10 . Reden: buren toegevoegd ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:01
Ik heb hetzelfde probleem en gebruik wel een boldraadrooster. De lokale boom laat erg kleine blaadjes los die de bol makkelijk verstoppen.

Ik zit erover te denken om grind op het dak te leggen, om te voorkomen dat blaadjes en 'rommel' makkelijk naar het putje kunnen stromen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
In ieder geval dat rooster eruit en lekker laten lopen, de buis eronder is toch wel breed genoeg om wat blad te verwerken?
Boldraadroosters zijn de meningen nogal verschillend over, voor de een werkt het prima, voor de ander is het een bron van irritatie omdat bladeren dat hele rooster ook verstoppen kunnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrakd
Simpelweg nooit over nagedacht om het rooster eruit te halen. Maar dat klinkt als een prima oplossing ja. Wil er nog wel iets overheen om te voorkomen dat er weet ik veel wat in zou kunnen vallen. Met spelende kinderen en tienerbuurkids weet je het nooit. Maar daar is een boldraadrooster prima voor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
No Hands schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:57:
In ieder geval dat rooster eruit en lekker laten lopen, de buis eronder is toch wel breed genoeg om wat blad te verwerken?
Boldraadroosters zijn de meningen nogal verschillend over, voor de een werkt het prima, voor de ander is het een bron van irritatie omdat bladeren dat hele rooster ook verstoppen kunnen.
Wij hadden hem hier vorig jaar in de afvoer gedaan, maar in september toen de eerste bladeren vielen was hij verstopt en hield het water op tijdens een hoosbui. Gauw eruit gedaan en gaat er ook niet meer in. Afvoerpijpen zijn prima in staat om bladeren af te voeren, het toilet komt in dezelfde pijp uit en daar gaat lastiger spul doorheen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrakd
Indien het iemand interesseert: de oplossing. Hartelijk dank voor het meedenken allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avk95Xed5GICJ4TDuIJnRIQWrYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVPbxtJ1k7YRPfwT5GCNsX8y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mrakd op 28-01-2025 16:48 ]

Pagina: 1