Toon posts:

aanpassen van Red Hat 6 na migratie van Chello

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Chello heeft in Gelderland een migratie uitgevoerd.
Voor het verhaal zie
[topic=210136/1/25]
Mijn probleem is nu dat ik win95 nu wel werkt en linux niet.
Wat heb ik bij win95 veranderd nadat we wisten waar het probleem zat:
* geen DNS
* dus ook geen DNS nummers meer onder TCP/IP netwerkaart.
That's all.
Dus..... heb ik dat bij Linux ook gedaan.
DNS van de kaart uitgeschakeld, en de resolv.conf leeg gemaakt.
Herstarten.
Maar mooi geen internet.
Ik zal nog eens in windows eerst weer vrijgeven en dan weer linux opstarten of dat nog uitmaakt.Maar denk het niet. Als ik gewoon in Windows vrijgeef en weer aanvraag krijg ik telkens dezelfde getallen.
Wat doet het wel?
Ik krijg wel een IP-adres maar de getallen van route en ifconfig zijn niet delfde als onder windows.
Dus daar gaat iets mis.
Foutmelding bij pingen van ip-adressen is dan ook host unreachable.
Verder nog niets aan de instellingen veranderd dus.
Ik heb al wat gesnuffeld op het net en in het forum maar kan het niet vinden.
Mijn vraag: wat moet ik verder nog aanpassen om onder linux Red Hat 6.0 verbinding te krijgen met Chello.
Het is dus dezelfde PC in dual boot, dezlefde netwerkaart.
Thanx.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

--> [forum=23] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Als het goed is krijg je van Chello gewoon elke keer precies hetzelfde ip-adres, ook al krijg je het van een DHCP server. Dus als je dat adres gewoon invult alsof het een static address is en zelf je route en resolv.conf goed zet zou je in principe weer netwerk moeten hebben, tenzij Chello eoa vies truukje heeft toegepast zodat je je ip wel moet aanvragen via DHCP.

Verwijderd

Topicstarter
sorry, dat het eerst bij een ander topic stond.
Toch reaktie al.
Ja dat zou kunnen. Maar ik zie dat ze maar een lease afgeven van 5 dagen, als ze dat echt doen lukt het dus niet..... Immers zo ben ik er ook uitgeknalt.....
Heb inmiddels wat meer testjes gedaan.
Onder windows kijg ik een IP en gateway via DHCP
Als ik dat onder linux doe dan klopt het ip-nr wel maar de gateway niet....
die is 62.163.162.255 en onder win is 255 dus 193.
Dus wijkt af. Dat ie 255 kiest is apart dus, mag niet.
Als ik netwerk restart geef dan verandert mijn 1e IP van 62.163.162.202 in 62.163.162.192
Vreemd? Vooral omdat mijn gateway dan leeg wordt ( wordt * met route)
Als ik route ad IP1 netmask gw IP2 doe dan kan ik wel mijn 202 laden maar ik krijg mijn oude Ip-nr niet weg (kon niet uit de man route).
Hopelijk weer meer info.

Verwijderd

Topicstarter
.......met de bovenstaande tip toch gelukt, wie niet waagt...
Linux draait weer.
Maar ik vind het nog niet struktureel opgelost.
Immers als de auto(?) lease over 5 dagen toch plaats vindt dan kan weer gaan bijstellen.
Kortom, tips blijven welkom en ik speur zelf ook weer verder op het web hoe anderen het opgelost hebben.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 15 september 2001 03:08 schreef andre_at_home het volgende:
Kortom, tips blijven welkom en ik speur zelf ook weer verder op het web hoe anderen het opgelost hebben.
Zelf was je nog niet op het ID gekomen een DHCP-client te installeren ? :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
prima tip, maar ik had Freesco al geprobeerd en noppes.
Daar had ik deze client ingeschakeld, helaas dus.....
Deze Freesco server werkte dus ook voor de migratie: dus hetzelfde probleem. Dit ter aanvulling.
Ook al gebruik ik de bij Chello geregistreerde netkaart, want dat moet nu.....
Voor die tijd had ik er 2 NE2000 compatilbes in zitten, onstalleren ca 15 minuten en meteen lopen.
Ook de Freesco loopt alleen als IP, submask, gateway en DNS ingevuld zijn. Niets wil dynamisch terwijl het volgens Chell wel moet. Win95 loopt dus wel dynamisch........
Onder Freesco heb ik de optie e gekozen voor de router en dat werkte altijd perfekt.
Nu heb ik een nieuw probleem........
Bij Freesco wil de "Chello 3COM 905B ISA" niet damenwerken met mijn NE2000 compatible die er altijd inzat en met de andere NE2000 prima samenwerkte.
Op de vaste server werkt de onboard TLAN netwerkaart ook niet meer (die lijkt ter ziele). deze TLAN stond ook als lastig voor Linux bekend, maar ik heb hem altijd aan de praat gekregen.
Dus ik ben nu bezig om voor de vaste server de TLAN uit te schakelen en een andere 3COM erbij te zetten (de NE's doen het tot nu toe niet).
Kortom: tips blijven nog steeds welkom.
Ter aanvulling: alle I/o liggen lekker vrij 300 en 340.
Oook de IRQ's 5 en 10. Geen geluidskaarten. modems of andere extra hardware geinstalleerd Dus dat werkt wel conflict vrij.
Het probleem is dat de gateway (benoemd bij de 1e kaart) niet goed overgenomen wordt als ik een 2e kaart installeer. Ik kan bij de server wel pingen, dus de 1e kaart doet het wel. De combi op de freesco laat zich niet pingen.

Tips?

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt.....
met naar lijkt een definitieve oplossing.
Ik heb het met Freesco opgelost en als er weer tijd is dan pleeg ik weer de migratie......waar heb ik dat woord eerder gehoord.....naar de Linux Red Hat machine......

Hoe opgelost?
In de setup van Freesco heb ik voor de router optie "e" gekozen. Instellingen samengevat:
Dynamisch IP
wel DNS .....66 en ....67
gateway 212.142.......
verder heb ik nu in de testfase geen services draaien, clients hebben vast IP.
Heb nog niet zonder DNS geprobeerd.

[i]Wat waren nu de fouten:[/i]

1. Met Freesco: ik had eerst vnl alles dynamisch of alles vast ingevuld, geen combinatie zoals hierboven.

1. Hardwarematig: de NE-2000 kaarten leverden dus vroeger geen problemen op. Bij de 3COM kaarten bleek er een IRQ voorkeur te zijn. eth0 moest het hoogste IRQ en (I/O?) hebben en dus eth1 de laagste.

Door goed de output van route en ifconfig te bestuderen kun je via eliminatie tot deze conclusies komen. Je ziet dus dat ik nog niet alle opties geprobeerd heb. Er zijn dus nog andere mogelijkheden....... ik heb er redelijk wat tijd en zweet......in gestoken, juist omdat het combinatie van hardware en software probleem was....
Wie heeft er andere mogelijk betere oplossingen? Immers.... ik draai pas een uur......
Pagina: 1