Ervaringen online doorhalen / royement hypotheek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 18:28
Heeft iemand online zijn hypotheek laten doorhalen?
Ging dit snel?
Ik zie dat "Notariële Diensten" hier €98 voor rekent.
Vandaag informeren we ook nog even bij de gekozen makelaar van de kopers.

Beste antwoord (via Catanan op 27-01-2025 13:47)

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Onlangs heb ik dit laten uitvoeren. Het indicatiebedrag heb ik opgehaald via een website die notarissen met elkaar vergelijkt. Ik heb daarbij ook naar de referenties gekeken. Op basis van de beoordelingen heb ik ervoor gekozen de goedkopere opties te vermijden. Uiteindelijk heb ik iets meer dan 300 euro betaald. Houd er rekening mee dat de notaris jouw hypotheek moet opvragen bij de bank, wat al snel twee weken kan duren. In mijn geval diende ik de aanvraag in op 2 januari, en op 24 januari ontving ik de bevestiging dat alles was afgerond.

[ Voor 36% gewijzigd door artharpe op 27-01-2025 09:14 . Reden: beter verwoord ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Onlangs heb ik dit laten uitvoeren. Het indicatiebedrag heb ik opgehaald via een website die notarissen met elkaar vergelijkt. Ik heb daarbij ook naar de referenties gekeken. Op basis van de beoordelingen heb ik ervoor gekozen de goedkopere opties te vermijden. Uiteindelijk heb ik iets meer dan 300 euro betaald. Houd er rekening mee dat de notaris jouw hypotheek moet opvragen bij de bank, wat al snel twee weken kan duren. In mijn geval diende ik de aanvraag in op 2 januari, en op 24 januari ontving ik de bevestiging dat alles was afgerond.

[ Voor 36% gewijzigd door artharpe op 27-01-2025 09:14 . Reden: beter verwoord ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
Waarom zou je wel of niet je hypotheek laten dorhalen na aflossen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:22:
Is wenselijk als je een nieuwe hypotheek wil aangaan (verhuizen) en als je de woning wil verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:22
Hier gewoon bij de goedkoopste notaris de hypotheek laten doorhalen (royeren .) was iets van 80 euro kwijt. Dikke prima, tis geen hogere wiskunde waar specifieke kennis/aandacht voor vereist is waar perse dat persoonlijke contact voor nodig is oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
No Hands schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:22:
Bij het nieuwe huis nemen wij geen hypotheek meer. En ik kwam erachter dat als je je huis verkoopt en geen hypotheek meer neemt, je dan verplicht bent om de hypotheek te laten doorhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
Kreeg net te horen dat het €244 kost. Dan vind ik het wel goed zo. Het is ook nog aftrekbaar van de belasting, dan is het verschil niet zo groot meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:30
Hier goedkoopste online optie gekozen. Zoals @Orkaan al meldt, geen rocket science en het gaat om de afmelding. Duurde 3 weken in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Catanan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:04:
Bij het nieuwe huis nemen wij geen hypotheek meer. En ik kwam erachter dat als je je huis verkoopt en geen hypotheek meer neemt, je dan verplicht bent om de hypotheek te laten doorhalen.
Maar je moet dan hoe dan ook langs een notaris, waarom pak je het dan niet meteen mee?

En mocht je toch nog een (verbruggings-) hypotheek nodig hebben op jouw bestaande huis kan je bij de dezelfde verstrekker deze ook weer openen zonder notaris kosten daarvoor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
DukeBox schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Maar je moet dan hoe dan ook langs een notaris, waarom pak je het dan niet meteen mee?

En mocht je toch nog een (verbruggings-) hypotheek nodig hebben op jouw bestaande huis kan je bij de dezelfde verstrekker deze ook weer openen zonder notaris kosten daarvoor.
Wij nemen geen overbrugging, verkopen eerst ons huis en gaan tijdelijk bij onze zoon inwonen (6 weken) en de spullen gaan in de opslag.
We gaan dus wel naar de (door de kopers gekozen) notaris. Maar ik was bang dat die een onredelijke prijs zouden rekenen. En dacht ik het dan online te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Catanan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Wij nemen geen overbrugging, verkopen eerst ons huis en gaan tijdelijk bij onze zoon inwonen (6 weken) en de spullen gaan in de opslag.
We gaan dus wel naar de (door de kopers gekozen) notaris. Maar ik was bang dat die een onredelijke prijs zouden rekenen. En dacht ik het dan online te regelen.
Mijn notaris rekende eind vorig jaar 325 euro voor 2 hypotheken doorhalen, dus 162.50 voor 1 hypotheek. Ik zou toch eens even contact opnemen met die notaris.. als je er toch al zit is dat wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Catanan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:43:
Ik heb nog nooit onredelijke prijzen gezien voor dat soort kleine dingen (uitgaande van een standaard situatie) daarnaast, de notaris moet het hoe dan ook voor de betreffende woning uitzoeken.

Vergeet niet dat de kopers over het algemeen ook geen intentie hebben om een dure notaris te nemen. Als je nu al weet welke notaris het wordt, kan je natuurlijk ook gewoon even bellen en vragen wat het kost om dat er bij op te nemen.

Gezien ik vaak meerdere dingen moest regelen heb ik het altijd gecombineerd, soms bij de notaris die de acte van levering deed (gekozen door verkoper) soms bij een eigen gekozen omdat er ook andere zaken speelden (splitsing, testament, vve etc).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 15:59
Hmm, paar jaar geleden heb ik m'n huis verkocht en lening volledig afgelost. Heb ook een brief van de bank, "Hiervoor ontvangt u hierbij de volmacht voor royement en de terugbetaalnota (aflosnota).".

Maar, ik heb denk ik nooit actief de hypotheek heb laten doorhalen ofzo. Wel met m'n vrouw destijds samen een ander huis gekocht, maar die hypotheek staat, lijkt mij, los van die op m'n eigen huis.

Kan je ergens achterhalen of er nog een hypotheek op je naam open staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:51

Fe2O3

Ja das roest

artharpe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:13:
Zonde van die 220 euro ....

Het is een bepaalde handeling die op een verplichte manier moet worden gedaan (door de notaris). Alles wat standaard werk is kan je perfect bij de allergoedkoopste voor shoppen.

Specifiek advies en aktes zou ik wat meer aandacht aan besteden, maar het handtekenwerk en inschrijvingen etc... kan je perfect voor rondshoppen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
vanaalten schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:14:
Hmm, paar jaar geleden heb ik m'n huis verkocht en lening volledig afgelost. Heb ook een brief van de bank, "Hiervoor ontvangt u hierbij de volmacht voor royement en de terugbetaalnota (aflosnota).".

Maar, ik heb denk ik nooit actief de hypotheek heb laten doorhalen ofzo. Wel met m'n vrouw destijds samen een ander huis gekocht, maar die hypotheek staat, lijkt mij, los van die op m'n eigen huis.

Ik zit in een soortgelijke situatie, daar was ik ook benieuwd naar. Ik zie wel dat je op Kadaster een overzicht kan opvragen van de hypotheken die op woning staan. Zou het daaronder staan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
Als de hypotheek is afgelost, dan kan je 'm zelf bij de goedkoopste doorhalen.

Staat er nog een vedrag open wat afgelost wordt door de verkoop van het huis, dan zit je toch echt vast aan de notaris die de koper uitzoekt. Wel kan je eisen stellen bij de verkoop van de woning. Dan is het onderdeel van de verkoopvoorwaarden. Gebruikelijk is een maximum aantal KM van de woning en/of beperkingen aan de kosten.

Dit om te voorkomen dat je bij een notaris uit komt die 't aankoopgedeelte bijna weggeeft en de verkoopaktes voor 't viervoudige rekend. Want de verkoper zit tenslotte altijd vast aan de keuze van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
vanaalten schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:14:

Wij nemen dus geen hypotheek (mee). Dus dan moet je je hypotheek doorhalen. Bij het Kadaster kan je checken of er een hypotheek op de woning zit.
Dit kan je voor €3,70 opvragen, hypotheekinformatie.
Misschien heeft de notaris dit voor je gedaan bij de verkoop van je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
DukeBox schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb nog nooit onredelijke prijzen gezien voor dat soort kleine dingen (uitgaande van een standaard situatie) daarnaast, de notaris moet het hoe dan ook voor de betreffende woning uitzoeken.

Vergeet niet dat de kopers over het algemeen ook geen intentie hebben om een dure notaris te nemen. Als je nu al weet welke notaris het wordt, kan je natuurlijk ook gewoon even bellen en vragen wat het kost om dat er bij op te nemen.

Gezien ik vaak meerdere dingen moest regelen heb ik het altijd gecombineerd, soms bij de notaris die de acte van levering deed (gekozen door verkoper) soms bij een eigen gekozen omdat er ook andere zaken speelden (splitsing, testament, vve etc).
Had al geïnformeerd, kost €244. Vind ik niet onredelijk, kan ook nog van de belasting afgetrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
PROnline schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:44:
Als de hypotheek is afgelost, dan kan je 'm zelf bij de goedkoopste doorhalen.

Staat er nog een vedrag open wat afgelost wordt door de verkoop van het huis, dan zit je toch echt vast aan de notaris die de koper uitzoekt. Wel kan je eisen stellen bij de verkoop van de woning. Dan is het onderdeel van de verkoopvoorwaarden. Gebruikelijk is een maximum aantal KM van de woning en/of beperkingen aan de kosten.

Dit om te voorkomen dat je bij een notaris uit komt die 't aankoopgedeelte bijna weggeeft en de verkoopaktes voor 't viervoudige rekend. Want de verkoper zit tenslotte altijd vast aan de keuze van de koper.
Dit bedachten we gisteren pas. Waren eerst van plan nog overbrugging te nemen. Dan kon de inschrijving misschien gebruikt worden. Maar omdat we het volgende huis kopen met de opbrengst van ons huidige huis + wat spaargeld, zag ik gisteren dat je dan de hypotheek moet (laten) doorhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
Fe2O3 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Zonde van die 220 euro ....

Het is een bepaalde handeling die op een verplichte manier moet worden gedaan (door de notaris). Alles wat standaard werk is kan je perfect bij de allergoedkoopste voor shoppen.

Specifiek advies en aktes zou ik wat meer aandacht aan besteden, maar het handtekenwerk en inschrijvingen etc... kan je perfect voor rondshoppen.
Dit hadden we anders meteen al gedaan, maar dacht er gisteren pas aan. Wil niet in tijdnood komen (14 maart de overdracht).
De verklaring van erfrecht van mijn moeder hebben we wel online geregeld. Ging toch iets meer tijd overheen dan ik verwacht had.
Dus nu wil ik dit toch niet gokken voor dat beetje verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:51

Fe2O3

Ja das roest

Catanan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Dit hadden we anders meteen al gedaan, maar dacht er gisteren pas aan. Wil niet in tijdnood komen (14 maart de overdracht).
De verklaring van erfrecht van mijn moeder hebben we wel online geregeld. Ging toch iets meer tijd overheen dan ik verwacht had.
Dus nu wil ik dit toch niet gokken voor dat beetje verschil.
Het is echt ongelofelijk hoeveel verschil er tussen die dingen zit ja.

Toen mijn moeder overleed ging haar zus ook ineens gek doen en wilde naar de notaris om een afspraak mbt de erfenis van hun moeder/mijn oma vast te leggen in een overeenkomst.

Daar de verklaring van erfrecht doen ging me ruim 400, - kosten; online was ik net onder de 200 klaar. Die notaris was ook not amused toen ik zei dat het voor de helft online kon :')

Dum de dum

Pagina: 1