iPhone XS nog geschikt voor iOS 19?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:23

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
In dubio om voor mijn zoontje een iPhone Xs over te nemen van vrienden. Hij heeft nu nog een iPhone 7 maar die wordt niet meer geupdate. De Xs is nog origineel maar heeft een accu status van 78%. Nu kan ik die accu gewoon bij Apple laten vervangen en ben ik al met al 200 euro kwijt voor deze Xs incl. een verse accu.

De twijfel zit alleen een beetje op het stukje "is ie dat nog waard?". Niemand kan me natuurlijk vertellen of deze Xs nog met iOS19 gaat worden voorzien, ook al lijken de berichten positief. Een SE uit 2022 kun je ook vinden voor rond de 200 euro en die gaat zeker nog een aantal ronden mee.

Zouden jullie geld steken in een Xs, waar eventueel ook een verse accu in moet + niet wetende of iOS19 hier nog op geinstalleerd kan worden?

Mijn boefje is liev!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-06 11:26
JB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:45:
In dubio om voor mijn zoontje een iPhone Xs over te nemen van vrienden. Hij heeft nu nog een iPhone 7 maar die wordt niet meer geupdate. De Xs is nog origineel maar heeft een accu status van 78%. Nu kan ik die accu gewoon bij Apple laten vervangen en ben ik al met al 200 euro kwijt voor deze Xs incl. een verse accu.

De twijfel zit alleen een beetje op het stukje "is ie dat nog waard?". Niemand kan me natuurlijk vertellen of deze Xs nog met iOS19 gaat worden voorzien, ook al lijken de berichten positief. Een SE uit 2022 kun je ook vinden voor rond de 200 euro en die gaat zeker nog een aantal ronden mee.

Zouden jullie geld steken in een Xs, waar eventueel ook een verse accu in moet + niet wetende of iOS19 hier nog op geinstalleerd kan worden?
Nee, ik zou hier zelf nooit meer in investeren. Het lijkt me zonde om nog geld uit te geven aan een toestel dat (hoogstwaarschijnlijk) nog maar 8 maanden mee kan draaien (iOS 19 komt in september), zeker als je ook nog een nieuwe accu moet laten plaatsen. De kans is namelijk groot dat de iPhone Xs geen iOS 19 meer krijgt. Dat iOS 18 erop werkt, is op zichzelf al best bijzonder.

Wat vraagt je vriend/vriendin eigenlijk voor de iPhone? Misschien kun je op Vraag & Aanbod een iPhone 14 of iPhone 15 vinden met een redelijke batterijconditie. Als je de kosten vergelijkt met die van de iPhone Xs plus een batterijvervanging, kom je wellicht op een vergelijkbaar bedrag uit. Dat lijkt me een betere investering. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
100 euro voor het toestel waarbij ik dus eventueel nog 100 euro voor een nieuwe accu extra kwijt zou zijn = 200 euro.

De onzekere factor iOS19 nekt me een beetje inderdaad, anders zou ik het wel aandurven. Ik weet dat die telefoon gewoon goed is behandeld (altijd in hoesje + screenprotector) en nog nooit open geweest.

Vraag en aanbod kan zeker, maar een 14 of 15 voor 200 euro? Dat lijkt me iets te mooi om waar te zijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Ah, 200 euro is waarschijnlijk wat optimistisch voor een iPhone 14 of iPhone 15. Als ik op Vraag & Aanbod kijk zie ik iPhone 13-modellen rond de 300 euro, en daar valt misschien nog wel wat vanaf te onderhandelen. Persoonlijk denk ik dat die nog zeker iOS 19 krijgt, en met een beetje geluk zelfs iOS 20.

Ik snap je punt over het willen weten wat de staat van de iPhone is. Maar op Vraag & Aanbod kun je door middel van de reviews van een verkoper ook wel een redelijke inschatting maken als het gaat om de betrouwbaarheid. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Gr4mpyC3t schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:29:
Persoonlijk denk ik dat die nog zeker iOS 19 krijgt, en met een beetje geluk zelfs iOS 20.
Je bedoeld de 13 of een Xs :? Een 13 gaat zeker nog een aantal ronden mee... de 11 en 12 moeten ook nog afvallen nadat ze de Xs/Xr afstoten. De Xs heeft nu ook nog gewoon iOS18 gekregen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
JB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Je bedoeld de 13 of een Xs :? Een 13 gaat zeker nog een aantal ronden mee... de 11 en 12 moeten ook nog afvallen nadat ze de Xs/Xr afstoten. De Xs heeft nu ook nog gewoon iOS18 gekregen.
Sorry, ik bedoel de iPhone 13 inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is het probleem als de telefoon geen iOS 19 aan kan? Apple geeft de oude iOS versies ook nog lang security updates. Je hebt dan wel niet de laatste functies, maar ja, ook niet de laatste telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
eLScha schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:39:
Wat is het probleem als de telefoon geen iOS 19 aan kan? Apple geeft de oude iOS versies ook nog lang security updates. Je hebt dan wel niet de laatste functies, maar ja, ook niet de laatste telefoon.
Opzich geen probleem. Maar wanneer er ook een nieuwe accu in moet, wel zo fijn dat je dan ook nog een ronde langer door kan :)

nieuws: Gerucht: alle iPhones met iOS 18-ondersteuning kunnen upgraden naar i...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Opzich geen probleem. Maar wanneer er ook een nieuwe accu in moet, wel zo fijn dat je dan ook nog een ronde langer door kan :)

nieuws: Gerucht: alle iPhones met iOS 18-ondersteuning kunnen upgraden naar i...
Mwah, qua performance is dat ook niet altijd top hoor. Op de wat oudere hardware draaien de oudere versies van iOS toch beter dan de laatste versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
eLScha schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:47:
[...]

Mwah, qua performance is dat ook niet altijd top hoor. Op de wat oudere hardware draaien de oudere versies van iOS toch beter dan de laatste versies.
Los van Brawl Stars zal dat wel meevallen qua degradatie bij een 11 jarige :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
JB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Tja, het blijft koffiedik kijken. De iPhone Xs wordt in september van dit jaar 7 jaar oud, terwijl de iPhone 13 dan 4 jaar oud is. Of die 100 euro extra het waard is, kan alleen jij bepalen. Sterker nog, als je de iPhone 13 te duur vindt zou ik eerder voor een iPhone 12 kiezen. Ook al heeft die misschien een batterijconditie van 90%, het blijft in mijn ogen alsnog de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:04
Prima overweging, al zou ik zelf proberen de prijs nog iets omlaag te doen voor de overname. Accu kan je prima zelf vervangen en daarop goed besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door sigmundfreund op 26-01-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Niet aan beginnen, XS gaat uit support in september en dan wil je dat security technisch niet in je iCloud family (of individu) hebben, zeker niet bij een 11 jarige die wat minder strikt is (of zou kunnen zijn).

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Donstil schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:26:
Niet aan beginnen, XS gaat uit support in september en dan wil je dat security technisch niet in je iCloud family (of individu) hebben, zeker niet bij een 11 jarige die wat minder strikt is (of zou kunnen zijn).
Ja normaliter zou ik dat ook meteen denken, maar als ie wel iOS19 krijgt...;
De iOS 19-update, die naar verwachting rond september 2025 beschikbaar komt, kan worden binnengehaald door alle iPhones die nu ook kunnen upgraden naar iOS 18. Dat schrijft de Franse website iPhonesoft, die vaker correcte informatie naar buiten bracht over het updatebeleid van Apple. Dat zou betekenen dat de iPhone XR, XS en XS Max minstens zeven jaar lang van updates worden voorzien, al hebben deze telefoons volgens de site geen toegang tot alle nieuwe functies.

De anonieme bron van iPhonesoft stelt wel dat sommige iPads die iPadOS 18 draaien, geen ondersteuning krijgen voor de komende softwareversie. Het gaat om de apparaten die een zwakkere processor dan de A12 gebruiken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
JB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Ja normaliter zou ik dat ook meteen denken, maar als ie wel iOS19 krijgt...;

[...]
Ja vooral nog hele vage geruchten, ik zou daar persoonlijk nu geen device op kopen.
Zeker niet als je voor een kleine meerprijs een iPhone 11 of 12 hebt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-06 10:02
sigmundfreund schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:09:
Accu kan je prima zelf vervangen en daarop goed besparen.
Meen je dat van het zelf vervangen? Ik heb wel eens zitten kijken naar een YouTube filmpje, en dat is toch een behoorlijk gepriegel waarbij soms ook speciale tools nodig dan wel gewenst zijn. Als je die moet kopen verdwijnt het voordeel weer.
Daarnaast vrees ik dat voor een doe-het-zelver een orginele Apple batterij niet te koop is. En dat moet je ook maar willen (Maar dat lijkt me een off-topic discusse hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-06 05:07
JB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:45:
Nee.
Ik ben helemaal voor als je een telefoon gebruikt tot die aan het einde van het leven is, maar ik zou er geen geld meer in gaan steken.

Ik had eerlijk gezegd al niet verwacht dat IOS 18 op de XR/XS zou uitkomen. Dat blijkt gelukkig wel zo te zijn. Maar ik betwijfel of 19 daar wel voor gaat uitkomen. (Ik zou zelfs voor de iPhone 11 mijn hand niet in het vuur steken.)

Ik zou gewoon dan die XS gebruiken met de 78% procent accu, eventueel een powerbank meenemen. En wie weet heb je geluk en heeft die komende herfst dan ook nog IOS 19, al betwijfel ik dat. Maar je krijgt hoe dan ook nog wel een paar jaar beveiligingsupdates, dus prima.
Maar als je geld wilt uitgeven zou ik een nieuwer model kopen (geen 11) zodat je iig ook een paar jaar langer updates gaat krijgen en je nog plezier hebt aan die nieuwe batterij.

Maar dat is mijn mening...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:04
wjvh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Meen je dat van het zelf vervangen? Ik heb wel eens zitten kijken naar een YouTube filmpje, en dat is toch een behoorlijk gepriegel waarbij soms ook speciale tools nodig dan wel gewenst zijn. Als je die moet kopen verdwijnt het voordeel weer.
Daarnaast vrees ik dat voor een doe-het-zelver een orginele Apple batterij niet te koop is. En dat moet je ook maar willen (Maar dat lijkt me een off-topic discusse hier).
Ja ik meen het. We praten hier over XS, niet een 16 en ook geen 3gs. Wat betekent dat de reparatie relatief simpel is, de aftermarket onderdelen uitontwikkeld zijn en de kans op iets slopen klein is of in elk geval geen groot financieel risico met zich meebrengt. Een origineel onderdeel ga je niet vinden als consument voor XS want spot levert alleen vanaf de 12. Aftermarket pak een willekeurige high capacity variant, loopt ie niet lekker neem je er nog een. Voor dat tientje hoef je het niet te laten.

Wat betreft de "moeilijkheid" van de reparatie stelt het ook weinig voor. In totaal 7 schroeven en je bent er. Ik heb de grootste lompe boeren tot lui die je mobiele chirurgen kan noemen opgeleid, en vooral gelet op die eerste categorie denk ik ondertussen dat iedereen dit kan. Zeker met een guide voor je neus en de stappen stap voor stap uitvoeren.

Waterresistentie is ook een non issue want geen een XS is nu nog water resistent, dus voor de mooi plak je een nieuwe seal want ook dat kost vrijwel niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-06 10:02
Dank voor je uitvoerige uitleg.

Ik heb nog een tweetal samsungs liggen waar gewoon de achterwand vast geklikt is, en die kan je er dus ook zo afhalen.
Those wher the days.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 23:33
Ik heb een Xr (volgens mij gelijktijdig met Xs uitgekomen), battery health van 84% en doet het voor mij nog prima. Ik zou er ook niet gelijk een nieuwe batterij inzetten als het niet nodig is. Als je echt veel belt/speelt zal je ook wel een nieuwer model an sich willen.
Daarnaast gebruik ik mijn iPad (denk een jaar ouder) ook nog volop, maar die heeft geen iOS18 (maar nog wel beveiligingsupdates). Ik merk weinig verschil tussen iOS17 & 18 en je moet best fanatiek zijn om per se 18 te willen hebben. Als je dan zo fanatiek bent, dan wil je ook geen telefoon van 7+ jaar oud.
Dit is echt iets als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ook al neem je nu een 13 of nieuwer, ook die zal op den duur niet het nieuwste OS meer krijgen.
Wil je goedkoop, neem de Xs voor 100 over en vervang de batterij pas als het echt nodig is. iOS17/18 is voorlopig echt nog wel prima en staar je niet blind op iOS19 of 20, 21, 22, 23...
Op den duur is het niet alleen het OS, maar ook de hardware die te 'oud' en 'traag' is om hedendaagse apps/spelletjes etc te draaien.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Pagina: 1