Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krommesammie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-06 17:07
Mijn zoektocht naar een nieuwe laptop heb ik teruggebracht naar de volgende twee modellen:

uitvoering: ASUS VivoBook S 15 OLED M5506UA-MA067W

uitvoering: ASUS VivoBook S 15 OLED S5506MA-MA074W

Voor een lichte (1,5kg) 15,6 inch laptop met een x86-chip leken me dit uitstekende kandidaten. Bovendien geeft Bol.com op het moment mooie kortingen op beide modellen. (Die Qualcomm ARM-chips modellen staren me zeker aan, maar ik draai graag Linux, dus ik durf er nog niet aan). (Linkje naar mijn zoekfilter: categorie: Laptops )

Los van de chips zijn de laptops qua specs identiek. In de ene zit een Intel Core Ultra 7 155H in de ander een AMD Ryzen 7 8845HS.

Dus de vraag: voor welke chip zal ik gaan?

De originele vraagprijs van het Intel-model was hoger (1149,-) dan die van het AMD-model (959,-). Ook stelt Bol zelf dat het Intel model krachtiger is, namelijk:

Bij Intel:
"Fotobewerking: de processor is hiervoor snel genoeg."

Bij AMD:
"Fotobewerking: de processor is hiervoor niet snel genoeg. Wij adviseren minimaal een i7 processor of een aparte videokaart."

Maar goed... Wat weten zij er nou van...

Intel:
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

AMD:
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

Mocht iemand deze laptops zien en mij willen waarschuwen voor aanschaf, of me willen vertellen wat ik nog over het hoofd zie. Dan hoor ik het graag.

[ Voor 0% gewijzigd door krommesammie op 26-01-2025 21:27 . Reden: zinsbouw ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35
krommesammie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:26:
Maar goed... Wat weten zij er nou van...
Daar heb je gelijk in. Het AMD model is iets sneller (ongeveer 10% volgens www.passmark.com). Dus als het AMD model goedkoper is, zou ik daarvoor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krommesammie
Zo zonneklaar lijkt het nog niet te zijn helaas. Als je optimaliseert voor batterijduur bijvoorbeeld. Deze meneer deed een h2h. Neig om die redenen misschien toch naar Intel.

YouTube: Intel vs AMD Laptops in 2024 - What a Mess...

https://www.laptopmag.com...in-battery-life-heres-why

[ Voor 26% gewijzigd door krommesammie op 27-01-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
AMD-model is nu in de aanbieding, voor € 799 is dat een belachelijk goede deal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krommesammie
Ja ik heb 'm gisteravond besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 12:38
Goed bezig.
Ik heb hem zojuist ook besteld.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 12:02
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de accuduur. Ik zoek iets met een goede accuduur.

Deze heeft geen losse gpu, recente igpu is krachtig genoeg voor wat ik doe maar hoop dan wel dat de accuduur aanzienlijk beter is dan bij laptops die wel een gpu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:46
Wat is de ervaring met dit toestel?
Ik twijfel ook om deze te kopen. Gisteren was het azerty model van AMD 720 op bol.com. Wou er nog een nachtje over slapen, maar kost nu natuurlijk terug 900 euro.

Stoort die dikke bezel onderaan niet teveel?
Hoe verloopt het gamen met deze onboard gpu? Ik heb een desktop en ps5 voor AAA games, maar af en toe een manager, tycoon of RTS game moet wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 12:38
jaspov schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:11:
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de accuduur. Ik zoek iets met een goede accuduur.

Deze heeft geen losse gpu, recente igpu is krachtig genoeg voor wat ik doe maar hoop dan wel dat de accuduur aanzienlijk beter is dan bij laptops die wel een gpu hebben.
Helaas kan ik daar nog niet echt veel nuttigs over zeggen. Ik heb hem vooral nog aan de adapter gebruikt.
sandpatt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:13:
Wat is de ervaring met dit toestel?
Ik twijfel ook om deze te kopen. Gisteren was het azerty model van AMD 720 op bol.com. Wou er nog een nachtje over slapen, maar kost nu natuurlijk terug 900 euro.

Stoort die dikke bezel onderaan niet teveel?
Hoe verloopt het gamen met deze onboard gpu? Ik heb een desktop en ps5 voor AAA games, maar af en toe een manager, tycoon of RTS game moet wel mogelijk zijn.
Hij is voor mijn gevoel lekker snel. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik er nog niet op gegamed heb.
Zelf ook getwijfeld om een laptop te kopen met interne gpu maar aangezien ik eigenlijk nooit game vondt ik dat ook wat onzin.

De bezel heb ik zelf geen last van maarja ik gebruikte hiervoor ook een Dell E6430 laptop.
Dan is dit toch wel weer heel wat anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim-M
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-05 23:41
Kan iemand al meer vertellen over zijn/haar ervaring met deze laptop tot nu toe? Denk er zelf ook over om deze te gaan bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krommesammie
Ben er blij mee! Enige waar ik tegen aanloop is af en toe wat glitches in het scherm. Maar lijkt me meer een software (ArchLinux, btw) probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayan9137
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-05 00:01
Ben zelf aan het denken of ik hem zou kopen of niet. Ik zie in sommige reviews mensen praten over dat de bouwkwaliteit niet zo goed is, dat de scherm trilt bij het schrijven en dat de toetsenbord veel naar onder gaat bij het typen. Ze zeggen ook dat het gemakkelijk heet wordt en veel lawaai maakt. Vinden jullie dit ook? Of zijn het toevallig de slechte reviews die ik tegenkwam. Ik zou jullie antwoord heel veel appreciëren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:07
Rayan9137 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:25:
Ben zelf aan het denken of ik hem zou kopen of niet. Ik zie in sommige reviews mensen praten over dat de bouwkwaliteit niet zo goed is, dat de scherm trilt bij het schrijven en dat de toetsenbord veel naar onder gaat bij het typen. Ze zeggen ook dat het gemakkelijk heet wordt en veel lawaai maakt. Vinden jullie dit ook? Of zijn het toevallig de slechte reviews die ik tegenkwam. Ik zou jullie antwoord heel veel appreciëren!
hier ben ik ook benieuwd naar. Zie mijn zoektocht een paar berichten naar beneden hier ;). Ben zelf benieuwd naar de S16 ipv de S15, maar neem aan dat de bouwkwaliteit te vergelijken is.

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1