Acties:
  • +10 Henk 'm!

• I_Alone
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:04
In het kort
Om mijn afgeschreven iMac een tweede leven te geven, heb ik deze omgebouwd tot externe monitor.

Aanleiding
De iMac (27-inch, late 2013) wordt niet meer ondersteund door Apple. Het laatste OS is Catalina die in juli 2022 de laatste security update kreeg. Ook eisen steeds meer applicaties een recentere versie van macOS. Een poging om met OpenCore Legacy Patcher het recentere Sequoia te installeren bracht weinig succes. Het draaide, maar met crashes en uitval van netwerk, wifi en sleepmode.

Toen de Mac Mini M4 werd gelanceerd, heb ik de switch gemaakt waardoor de iMac in feite stof stond te verzamelen. Zonde, want er zit een nog uitstekend werkend 27 inch LED-backlit IPS panel (2560x1440) in. Deze kan mijn zoon mooi gebruiken voor zijn 11" schoollaptop.

Materialen
- Controllerboard en voeding (boardkit with EU plug)
- Plakvoetjes om de boards te fixeren (50x HC13)
- Kleefstrips om scherm weer vast te zetten (A1419, 27 inch adhesive with tool)

Samen was ik 62 euro kwijt bij AliExpress. Na een week had ik alles al in huis.

Verder nodig:
- Setje torx schroevendraaiers
- Schilderstape om scherm tijdelijk te fixeren
- Alcohol (90%) voor schoonmaken
- 2 á 3 uur tweaktijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L6hV64TcR-zML5MPatfawHTJEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yuoDnQSEEXLhIyvvPXO1rpW.jpg?f=fotoalbum_large

Aanpak
Ik kwam op het idee door een beschrijving op iFixit: Convert an iMac Intel 27" EMC 2639 into an HDMI Monitor. In feite heb ik deze gevolgd. Omdat ik er hier nog geen topic over kon vinden, wilde ik het toch even mijn ervaring delen. Uiteraard is het modden volledig op eigen risico.

Stappen

Openen van de iMac
Eigenlijk is dit meteen de lastigste stap. De glasplaat met display moet los maar zit rondom verlijmd. De instructie op iFixit gebruikt een mini pizza-roller die samen met een nieuw setje kleefstrips wordt aangeboden. Dat lijkt me een goede tool, maar toen ik begon, had ik die nog niet. Ik heb het met een plectrum gedaan. Zodra de randen links, boven en rechts vrij zijn kun je de iMac op zijn rug leggen en het scherm voorzichtig omhoog klappen. Kabeltjes los en voorzichtig (!) de onderkant loswerken. Dit gaat wat lastig. Pas op dat je niet te veel kracht zet, omdat het scherm kan beschadigen of breken.

Verwijderen oude hardware
Als het scherm eenmaal los is, is het een kwestie van alle schroeven losdraaien en de oude printplaten, harddisk en speakers verwijderen. Let op: er zit ergens onder het main-board een schroef die alleen bereikbaar is via een gat in de print. Ik heb zelf de antennes laten zitten. Tip: doe een factory clean en scrub van de harddisk voordat je begint, dan kun je de harddisk veiliger afvoeren.

Inbouwen nieuw controllerboard
Mijn controllerkit (zie Materialen) kwam als drie losse printjes (display controller, backlight controller en button-strip) die uit de doos al met elkaar verbonden waren. Er zijn daarom slechts twee aansluitingen te maken:
  • de displaykabel: deze gaat direct van de controller in het display, waardoor de oude flatkabel komt te vervallen
  • de backlight; in tegenstelling tot de instructies van iFixit kwam mijn board al met een 6-polige connector voor het backlight dus dit kon rechtstreeks worden aangesloten.
Testen en fixeren
Nu kun je testen. Sluit voeding naar controllerboard aan en verbind je PC met een HDMI-kabel. Nu moet er op het kleinste board een ledje gaan branden bij de powerknop. Als het niet vanzelf aan gaat, druk je een keertje op de button. Als alles naar wens functioneert rest inbouwen en afwerking.

Met de plakvoetjes zet je de drie PCB's vast. Het grootste controllerboard heb ik precies tussen de opening (waar normaal het klepje voor het geheugen zit) en het scharnier gezet. Zo kun ik van buiten nét bij de HDMI, VGA en voedingsplug. Het backlight printje kan bijna overal. Het printje met de knopjes heb ik aan de buitenkant geplakt, maar je zou natuurlijk ook gaatjes kunnen boren en de knopjes iets door de behuizing laten steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NeZXx3KmS89r5ArVMN3j_vdzKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CWmCgjJvfNjJ7UFR1FZK0kg.jpg?f=fotoalbum_large

Vervangen van de kleefstrips
De oude kleefstrips rondom het scherm moeten worden verwijderd, zowel van de behuizing als aan de kant van het glazen panel/scherm. Deze instructie op iFixit kan behulpzaam zijn. Daarin zie je hoe de nieuwe kleefstrips netjes op zijn plek worden geplakt.

Sluiten en klaar
Leg de iMac op z'n rug, klap je het scherm weer omhoog, en verwijder je de bovenste bescherming van de kleefstrips. Daarna display voorzichtig terug op zijn plek laten zakken en aandrukken. Daarna kan de schilderstape eraf en is de monitor klaar voor gebruik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBn3u-6TBfuGtv6CrTBohtWj58E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJRXggG1uCqDOpfV0xwYlCk6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog niet langdurig met de monitor gewerkt, maar op eerste gezicht ziet het beeld er prima uit. Het on-screen-display menu is wel beetje apart en deels Chinees, maar de belangrijkste dingen zijn duidelijk en praktisch. HDMI-input wordt automatisch gezien en brightness is eenvoudig aan te passen. Ik heb ergens gelezen dat de maximale brightness niet zo hoog zou zijn, maar dat zie ik niet.

Vragen of opmerkingen? Laat maar horen!

[ Voor 4% gewijzigd door I_Alone op 26-01-2025 22:49 . Reden: Typo's gefixed en afsluitende paragraaf toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 09:50

mso

Heel gaaf gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 23:23
Netjes gedaan!
Gezien die controllers ook onboard audio hebben, waarom heb je er niet voor gekozen om de speakers te laten zitten?

Zit er zelf al een tijd aan te denken om voor mijn schoonfamilie een Dungeons en dragons tafel te maken, heb al vaker schermen mobiel gemaakt of ergens ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_Alone
wally1987 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:14:
Gezien die controllers ook onboard audio hebben, waarom heb je er niet voor gekozen om de speakers te laten zitten?
Voordat ik begon heb ik me niet gerealiseerd dat dit tot de mogelijkheden behoorde. Ik heb die speakers nog liggen en zal eens kijken of ik er kaas van kan maken. Al was het geluid nu ook weer niet zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecnerual
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Super fijn dat je dit allemaal deelt. Ik heb dezelfde iMac en heb deze nog een tijd lang kunnen gebruiken door de SATA HD te vervangen door een SSD op het moederbord, gezien het een fusion Mac betrof met ook een kleine SSD.
Helaas merk ik deze week dat de videokaart het begeeft, dus ik heb dezelfde set besteld (dank voor de linkjes) en ga dit weekend sleutelen.

Daarna ben ik voornemens de iMac aan te sluiten aan een Mac Mini M4 Pro met daarnaast nog een externe monitor.

Ik zal mijn ervaringen aan je delen. Dank voor alle tips en ervaringen die je hebt gedeeld hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_Alone
Graag gedaan en succes met de ombouw. Ik had ook al een tijd een SSD als opstartschijf maar gebrek aan updates deed me toch besluiten over te stappen op een Mac Mini en deze als monitor te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecnerual
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Thanks nog! Inmiddels heb ik de iMac dankzij jouw tips succesvol kunnen ombouwen. Hopelijk nu nog jaren in dienst als monitor. Hartelijk dank!
Pagina: 1