Ik heb een heel weird probleem dat ik heb weten te herleiden tot waarschijnlijk de Linux-kernel: mijn pc schakelt niet uit. Dat wil zeggen: alle Linux-versies die ik heb geprobeerd doorlopen het volledige afsluitproces succesvol tot aan het punt waarop je "Sending the Power OFF signal" ziet. Daarna gaat het scherm in stand-by, maar blijft de pc aan: alle ventilatoren blijven draaien, de power-LED blijft branden, etcetera.
De pc is pas een jaar oud, dus nog vrij nieuw. Ik heb al veel geprobeerd en de enige gemeenschappelijke factor (naast de hardware) lijkt de Linux-kernel te zijn. Maar als iemand hier een beter idee heeft, let me know.
Ik heb een versie van de logs (via journalctl -b-1) van de laatste mislukte shutdown (inclusief een boot-up) online gezet:
https://pimmeh.org/pimmeh...issue/previous_boot_1.log
Specificaties van de pc:
Heeft iemand een idee hoe ik 1) het probleem kan achterhalen en 2) het kan oplossen?
De pc is pas een jaar oud, dus nog vrij nieuw. Ik heb al veel geprobeerd en de enige gemeenschappelijke factor (naast de hardware) lijkt de Linux-kernel te zijn. Maar als iemand hier een beter idee heeft, let me know.
Ik heb een versie van de logs (via journalctl -b-1) van de laatste mislukte shutdown (inclusief een boot-up) online gezet:
https://pimmeh.org/pimmeh...issue/previous_boot_1.log
Specificaties van de pc:
- Moederbord: NZXT N7 B650 Extreme
- CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
- RAM: Kingston FURY 32 GB DDR5-6000 (2×16 GB)
- PSU: Corsair RM750 2021
- SSD: Lexar NM790 2 TB
- GPU: Asrock Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC - Vi16GB GDDR6
- Windows 10 schakelt mijn pc altijd correct uit, nooit problemen gehad in een jaar gebruik.
- FreeBSD (een live-ISO) schakelt de pc altijd correct uit (ik probeerde dit om te achterhalen waar het probleem lag, omdat FreeBSD een compleet andere architectuur gebruikt).
- GRUB kan de pc correct afsluiten (ik had een live-Linux-ISO waarin ‘shutdown pc’ een optie in het GRUB-menu was).
- Alle Linux-distributies die ik heb geprobeerd, kunnen in 99% van de gevallen mijn pc niet uitschakelen. Ik heb Mint, Fedora, Arch, OpenSUSE, VoidLinux, Alpine en NixOS geprobeerd. Behalve Mint (dat als dual-boot met Windows 10 is geïnstalleerd), waren dit allemaal vers opgestarte live-ISO’s zonder extra software, drivers, etc.
- Opvallend: soms kon Linux de pc wél correct uitschakelen. Dit gebeurde echter zelden en willekeurig. Bij een herhaling met exact dezelfde instellingen en setup faalde het weer. Dit bewijst mij dat Linux in staat is om de pc correct uit te schakelen en dat de hardware het toestaat. Misschien treedt er in 99% van de gevallen een specifieke race condition op?
- BIOS geüpdatet naar de nieuwste versie.
- Zowel een koude als een warme start geprobeerd → geen verschil.
- Heel veel kernelparameters getest (zie hieronder). Het werkte óf niet óf brak meer dan het oploste.
- Kernel 6.13 gedownload en zelf gecompiled.
- De shutdown-logs bekeken (journalctl -b-1), maar niets opvallends gevonden (voor zover mijn kennis reikt).
- Verschillende shutdown-commando’s geprobeerd (zoals echo o | sudo tee /proc/sysrq-trigger), maar geen enkele sloot de pc af.
- Allerlei ACPI-instellingen in het BIOS aangepast → geen effect.
- GPU verwijderd en interne graphics van de CPU/moederbord gebruikt.
- Alle externe hardware losgekoppeld behalve het toetsenbord. Zelfs een ander toetsenbord geprobeerd om dat uit te sluiten.
- acpi=off → brak meer functionaliteit en werkte niet.
- acpi.power_nocheck=1
- acpi_sleep=old_ordering
- acpi=copy_dsdt
- apm=power_off
- apm=on
- apm=off
- acpi=force
- acpi=noirq
- pci=noacpi → brak veel dingen bij boot, inclusief muis en toetsenbord, waardoor ik geen shutdown-commando kon geven.
- acpi_os_name=Linux
- pci=nomsi → zelfde probleem als pci=noacpi.
- pci=noaer
- pci=nosort
- pci=nodma
- nmi_watchdog=0
Heeft iemand een idee hoe ik 1) het probleem kan achterhalen en 2) het kan oplossen?