Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-01 11:18
goedendag.

ik wil binnen kort een nieuwe Android telefoon gaan kopen.
echter heb ik de ervaring dat op veel telefoons vanuit de fabrikant er vaak al van allerlei apps zijn geïnstalleerd die vaak ook nog eens niet te verwijderen zijn.
men vraag nu is welke merken hebben de minste apps van zich zelf al geïnstalleerd dan wel bij welke merken kan ik echt alle apps verwijderen.

groeten: peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:41

Pazo

Mroaw?

Niet. Merken hebben altijd standaard apps en er zijn er altijd die niet te verwijderen zijn. Mij staat bij dat Android One redelijk clean is (is dat nog steed zo?) Al dat bloatware is echt verschrikkelijk. Zelf al lange tijd geleden over gegaan op LineageOS als besturingssysteem voor mijn telefoon. Bij een schone installatie zijn er dan ca 10 noodzakelijke apps geinstalleerd, verder niets. Maar goed daar komt wel wat meer bij kijken dan de gemiddelde gebruiker. Onlangs kreeg mijn vrouw een nieuwe Samsung telefoon. Volgens mij bij schone installatie al iets van 40 apps geïnstalleerd waarvan driekwart niet te verwijderen is. Wat een verschrikking.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23

13art

Moderator Mobile
superpeter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:40:
goedendag.

echter heb ik de ervaring dat op veel telefoons vanuit de fabrikant er vaak al van allerlei apps zijn geïnstalleerd die vaak ook nog eens niet te verwijderen zijn.
men vraag nu is welke merken hebben de minste apps van zich zelf al geïnstalleerd dan wel bij welke merken kan ik echt alle apps verwijderen.

Hier op Tweakers verwachten we altijd wat eigen inzet van onze gebruikers. Dus wat heb je zelf al gevonden bijv dmv Google ( Tip, gebruik de term bloatware). Welke merken heb je op het oog? Of tussen welke merken twijfel je?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

superpeter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:40:
goedendag.

Google pixel en ander iPhone, ook een oase van rust door een compleet gebrek aan bloatware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:40
Brilsmurfffje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Google pixel en ander iPhone, ook een oase van rust door een compleet gebrek aan bloatware
Ook bij iPhone moet je redelijk wat apps weg gooien als je nieuwe install hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Wat voor prijsklasse? Want de ervaring leert goedkoper is meer gesponsorde bloatware.

Hoewel je meeste zooi of al kan opt outen bij de installatie of achteraf.

Ik heb een A55 en kon m zonder zooi in gebruik nemen. Maar je moet wel even opletten tijdens de installatie. Anders installeert hij wel Facebook enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
als eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie.
ik had nog niet gegooled omdat ik de term bloatware niet kende.
inmiddels heb ik wel gegoogled op en ga de resultaten zo lezen.

wel had ik de vraag al aan Talkai.info gesteld maar dat had nog niks op geleverd.

wat de prijs betreft had ik nog niet echt iets in gedachte.
wel had een kennis mij ook all google pixel geadviseerd.

iphone telefoons zijn voor mij persoonlijk een no-go al vaak zat geprobeerd maar erger me iedere keer weer mateloos.
omdat ik ze persoonlijk gewoon zeer onprettig vind werk.

ik ga vandaag dus nog kijken voor wat de google telefoons doen qua prijs en specificaties.
tot zover iedereen alvast bedankt en mochten er nog suggesties komen hou ik deze topic nog wel in de gate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:50

Cyphax

Moderator LNX
superpeter schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:13:
als eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie.
ik had nog niet gegooled omdat ik de term bloatware niet kende.
inmiddels heb ik wel gegoogled op en ga de resultaten zo lezen.

wel had ik de vraag al aan Talkai.info gesteld maar dat had nog niks op geleverd.

wat de prijs betreft had ik nog niet echt iets in gedachte.
wel had een kennis mij ook all google pixel geadviseerd.

iphone telefoons zijn voor mij persoonlijk een no-go al vaak zat geprobeerd maar erger me iedere keer weer mateloos.
omdat ik ze persoonlijk gewoon zeer onprettig vind werk.

ik ga vandaag dus nog kijken voor wat de google telefoons doen qua prijs en specificaties.
tot zover iedereen alvast bedankt en mochten er nog suggesties komen hou ik deze topic nog wel in de gate.

De Fairphone 5 is misschien ook wel interessant:
De Fairphone 5 draait op een nagenoeg kale versie van Android 13 en dat is in deze tijd lekker verfrissend. Er is geen bloatware te bekennen, slechts een Fairphone-app die je aanspoort om allemaal 'groene' dingen te doen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-05 20:50

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Een pixel is wel een mooie telefoon maar google verkoopt redelijk wat data als je dat niet erg vind

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
Afhankelijk van je expertise kan je ook een telefoon kopen die Lineage OS ondersteunt en dit hierop zetten:
https://xdaforums.com/c/lineageos.6080/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
ook nu weer bedankt voor de reacties.
ik heb Fairphone bij de voorkeurs merken gezet.
dus die ga ik zeker mee nemen in men overwegingen.

dat er veel data door google word verkocht is me bekend maar op zich lig ik daar niet meteen heel erg wakker van zolang ik maar niet iedere keer meldingen van standaard aps krijg in de zin van deze ringtoon is goed of kies deze theme enz enz enz vind ik wel ierietant.
dus allemaal reclame op men telefoon krijgen is voor mij een ergernis.

wat Lineage OS betreft daar moet ik me eerst eens in verdiepen en zal de komende dagen daar ook naar kijken of het voor mij een optie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
goedemorgen.
ik heb ook nog even ge googld en aan een chatgpt gevraagd en die kwam ook nog met de merken:
Google Pixel: Pixel-telefoons
Android One- en Android Go-apparaten
OnePlus
Sony
Nokia
ook gaf hij nog aan dat de merken xiaomi en Samsung schoon zouden zijn echter heb ik bij deze 2 merken juist andere ervaringen dus die vallen voor mij zo wie zo af.
graag hoor ik wat de ervaringen zijn met deze 5 merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Voor ervaringen met die merken zijn er hier op Tweakers van heel veel modellen ervaringentopics te vinden. Dan heb ik het wel over specifieke topics over specifieke modellen, bijvoorbeeld de Google Pixel 8 of Pixel 9 enzovoort. Heb je al een idee wat je daarin wilt, het nieuwste model of eentje van een jaartje oud? Zoals gevraagd ligt het ook aan de prijsklasse waaraan je denkt, maar ook hoeveel jaar je ermee denkt te gaan doen.

Zijn er nog meer specifieke eisen belangrijk zoals scherm, camera's, processorkracht of ondersteuning?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
van mij hoeft het niet persee de nieuwste te zijn zolang het maar niet zo is dat over 2 jaar hij al niet meer ondersteunt word met updates.
wel heb ik in middels ook voor me zelf als eisen nog dat hij draadloos opladen moet hebben en waterdicht moet zijn zodat ik als ik onder de douch sta ik hem ook voor een muziekje op de badkamer kan hebben en niet meteen bang hoef te zijn als hij nat word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
superpeter schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:15:
goedemorgen.
ik heb ook nog even ge googld en aan een chatgpt gevraagd en die kwam ook nog met de merken:
Google Pixel: Pixel-telefoons
Android One- en Android Go-apparaten
OnePlus
Sony
Nokia
ook gaf hij nog aan dat de merken xiaomi en Samsung schoon zouden zijn echter heb ik bij deze 2 merken juist andere ervaringen dus die vallen voor mij zo wie zo af.
graag hoor ik wat de ervaringen zijn met deze 5 merken.
OnePlus komt meestal wel met bloatware, maar vaak minder dan de grote (bloatware) vervuilers zoals Samsung en Xiaomi. Motorola heeft ook vrij weinig bloatware op de meeste toestellen. Nokia is inmiddels HMD, maar die zijn duur voor wat je krijgt en hebben een korte ondersteuning. Nothing Phone is ook vrijwel zonder bloatware.
Pagina: 1