Goedenavond! De laatste tijd geeft mijn HTPC soms even heel kort geen beeld (tenminste, ik denk dat het euvel hier begint). Systeem bestaat uit een i7 3770, 16 gb ram, AMD rx 480 en 2 Sata SSD's. Dit draait op een 550 watt corsair voeding die al een aantal jaren oud is. Dit systeem hangt via Hdmi aan een Onkyo receiver die weer doorlust richting een LG Cx Oled tv. Mijn vrouw speelt vaak Balatro op dit systeem, daarnaast gebruiken we hem met Kodi om films en series te kijken. De laatste maanden gaat het beeld soms even op zwart als er een game wordt gespeeld. De receiver lijkt dan ook geen beeld te ontvangen vanaf de Pc. Dit duurt nog geen 2 seconden, dan is er weer beeld. Tijdens films komt dit minder vaak voor. Het viel ons ook op dat het schakelen van een slimme stekker op dezelfde groep in huis af en toe ook dit probleem laat verschijnen. Is dit nu een teken van een slechte voeding of moet ik ergens anders gaan speuren?
Aangezien je via een receiver HDMI doorlust, zou ik beginnen met die er tussenuit halen en kijken of je het dan nog hebt. Zo ja, dan heb je die in ieder geval uitgesloten, en kan je verder gaan met andere zaken uitsluiten.
The devil is in the details.
Het duurde even voordat ik weer tijd had, maar ik heb de tip geprobeerd. Met een HDMI kabel rechtstreeks naar de tv gebeurde het nog vaker. Daarna de andere HDMI poort op de videokaart aan de versterker gehangen, die draait nu al meer dan een uur zonder gedoe... Ik wilde sowieso wel even kijken of dit nou gewoon een slechte kabel was, maar dit is dan eerder de poort op de kaart?