Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-07 08:23
Ik heb hier een RPI staan waarop wat dingen lopen waaronder pi-hole als DNS server.
Nu heb ik de laatste tijd wat problemen met deze rpi waardoor duidelijk wordt hoe belangrijk deze is voor het internet in huis.
Ik heb dan nu een extra rpi met pi-hole geinstalleerd. Mijn idee was om op beide rpi's de pi-hole te laten lopen zodat er altijd een 'backup' in de lucht is.

Maar dit blijkt niet zo simpel (met mijn beperkte kennis).
Ik heb een fritzbox 7530 AX, maar hier kan ik in de instellingen slechts 1 DNS server invullen welke dan wordt doorgegeven aan de toestellen via dhcp.
Is het niet mogelijk om via deze router 2 DNSen in te stellen?

Ik weet dat ik dit kan instellen op de (meeste) toestellen(smartphones,...), maar dat wil ik natuurlijk centraal geregeld krijgen.
Is hier een simpele oplossing voor?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf geen Fritzbox, maar de handleidng zegt:
Om te zorgen dat webpagina's evengoed kunnen worden geopend als de DNSv4-server van voorkeur is uitgevallen, voer je het IP-adres in van een tweede DNSv4-server in het invoerveld "Alternatieve DNSv4-server".
Zie je dat veld wel staan?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
spone schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:41:
Ik heb zelf geen Fritzbox, maar de handleidng zegt:

[...]

Zie je dat veld wel staan?
Ik had juist dezelfde instelling/oplossing gevonden :) Dit is niet geheel ideaal, maar goed genoeg.

Je hebt instellingen voor thuisnetwerk, daar kan je slechts 1 lokale DNS invullen. (dit word doorgegeven via dhcp)
Maar je hebt ook de instellingen voor de internet kant. Daar kan je 2 DNSen invullen.

Dus ik had eerst aan de lokale kant mijn pihole ingevuld en internet kant leeg gelaten.
Maar nu heb ik in de lokale instellingen gewoon de router ip zelf ingevuld en aan de internet kant de 2 lokale IP's van de pi-holes. Dit blijkt gewoon te werken.

Nadeel is wel dat nu in het dashboard van beide pi-holes alle DNS aanvragen van 192.168.1.1 afkomen. Dus logging is behoorlijk waardeloos nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Je kunt ook een van de pi-hole's als dhcp server inzetten en daar twee DNS server adressen (zichzelf en de andere pi) instellen.
Uiteraard moet je dan wel de dhcp server in je router uitzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:22

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Eens met @Ben(V) enige probleem is wel als die PI uitvalt heb je ook geen DHCP meer. Als het een hardware issue is kijk eens naar VRRP. Defineer "problemen" software/application/DNS redundancy is lastiger op te lossen als hardware redundancy.

[ Voor 59% gewijzigd door MasterL op 27-01-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Aan de internet kant van de fritzbox heb ik wat meer instellingen.
Ik heb gevonden dat ik daar ook de naam/ip van de DNS aanvrager kan mee sturen, dat lost de logging weer op.
Verder is er nog een optie om, in geval van DNS problemen (als beide uitliggen), gebruik te maken van een online variant ( Google of zo). Dit heb ik nog niet getest maar klinkt veel belovend.

Probleem met de rpi ben ik nog aan het bekijken. Opeens is hij gewoon niet meer bereikbaar. Dan kan ik enkel de stekker uittrekken. Gebeurd heel wisselvallig dus kan het niet namaken.
Dat gebeurd meestal ook op de momenten dat ik geen tijd heb om een scherm aan te sluiten :)

Bedankt allemaal om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:57
Ik ken het, pihole loopt af en toe vast als er teveel request tegelijk zijn. Er zit ook een rate limit in die erg laag staat, maar dan blijft de ui wel online.

Je zou any Mikrotik als DNS server kunnen inrichten.
Normaal schuift hij het door naar de pihole, maar als deze niet werkt kun je met scripts denk ik wel iets maken dat hij het elders stuurt.

Je moet dan het ip mikrotik via de dhcp server verdelen. Je verliest wel welke client wat verzoekt.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 27-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:22
brogel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:57:
Aan de internet kant van de fritzbox heb ik wat meer instellingen.
Ik heb gevonden dat ik daar ook de naam/ip van de DNS aanvrager kan mee sturen, dat lost de logging weer op.
Verder is er nog een optie om, in geval van DNS problemen (als beide uitliggen), gebruik te maken van een online variant ( Google of zo). Dit heb ik nog niet getest maar klinkt veel belovend.

Probleem met de rpi ben ik nog aan het bekijken. Opeens is hij gewoon niet meer bereikbaar. Dan kan ik enkel de stekker uittrekken. Gebeurd heel wisselvallig dus kan het niet namaken.
Dat gebeurd meestal ook op de momenten dat ik geen tijd heb om een scherm aan te sluiten :)

Bedankt allemaal om mee te denken.
Is het SD kaartje nog wel 100% in orde?
Te vaak spontaan de spanning eraf/erop vindt een SD kaartje niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Dat een dhcp server wegvalt is minder erg dan een DNS server.
Alles wat al een Ipadres heeft blijft gewoon werken.

Maar je kunt op die tweede pi ook een dhcp server laten draaien, als je voor beiden maar een verschillende reeks in hetzelfde subnet gebruikt is dat geen probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
EverLast2002 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Is het SD kaartje nog wel 100% in orde?
Te vaak spontaan de spanning eraf/erop vindt een SD kaartje niet fijn.
Het is een solidstate drive, er zit geen gewone SD meer in.
Het kan nu natuurlijk nog de SSD zijn maar de kans is iets minder.

Pagina: 1