Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:19
Goedemiddag Mensen,

In mijn vorige installatie is er gebleken dat tijdens een defrost er toch warmte uit de installatie werd gehaald, (weg van de minste weerstand) hiervoor had ik een buffervat geïnstalleerd maar deze werkt niet optimaal.

aangezien ik een boilervat van 200L met spiraal in het vat heb wil ik deze 'extra' warmte gebruiken voor mijn cv installatie. Bij mijn vorige installatie pakte tijdens cv vraag te veel water uit zijn spiraal waardoor de temperatuur dusdanig afkoelde tot bijna aanvoertemperatuur cv installatie.

Nu is mijn gedachte om er een warmtewisselaar(platenwisselaar) tussen te zetten zodat beide systemen boilervat en cv systeem apart komen. Zodat de warmte nu grotendeels in het boilervat blijft en niet zo extreem afkoelt.
Omdat ik vloerverwarming heb zal hier een mengventiel tussen moeten welke tot max 30 graden zal worden ingesteld. (zie tekening)

De bedoeling is het buffervat voor defrosts dichter bij xtend komt te liggen (minder weerstand) Door de extra warmte van de wisselaar is de hoop tijdens defrosts geen extra gas te gebruiken. En misschien in toekomst de Xtend alleen te gebruiken zonder gas.

Zijn er mensen met een soort zelfde systeem waar dit optimaal werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVQkwaggxRlnGAdmyrbQqZQfdVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfhCGmuCOK9KGyZKBnhI8XaB.png?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:08
Heb je een manier om de temperatuur van de boiler te meten?

Daarmee een regelklep sturen lijkt mij beter en een stuk goedkoper dan een wisselaar en pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:19
Ricko1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:54:
Heb je een manier om de temperatuur van de boiler te meten?

Daarmee een regelklep sturen lijkt mij beter en een stuk goedkoper dan een wisselaar en pomp.
De boiler is ingesteld op max 65 graden, de in en uitlaat van deze spiraal in de boiler word verder niet geregeld. Word dus ook gewoon tot de wisselaar 60/65 graden.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.