Plex pc met minstens 4 schijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 23:08
Hoi iedereen,

heb de zoekfunctie al uitgeput maar ik geraak er niet uit, dus had ik graag wat hulp gekregen van de experts hier...

Huidige situatie:
Ik gebruik een oude pc (Core2Duo van de jaren stilletjes) als Plex server met momenteel 4 schijven voor alle media (hoofdzakelijk films en series).
Gezien de leeftijd van het geheel en het stroomverbruik (pc ligt 24/7 aan), ben ik op zoek naar een meer energiezuinige setup.

Plex gebruiken we momenteel via de Plex app op beide tv's.

Doel:
Een energiezuinige setup maken waarin er op z'n minst 4 schijven kunnen, liefst nog een paar extra voor toekomstige opslag.

Wat heb ik:
De huidige case (Antec) kan ik hergebruiken aangezien deze plaats heeft voor op z'n minst 5 schijven, met het slopen van een van de 2 blu-ray schrijvers kunnen daar nog eens 2 in.
Koeling van die case is ook dik in orde, dus die zou ik dan liefst behouden.

Met wat heb ik wat hulp nodig:
Correcte keuze processor / mobo.
Vanuit een pc standput zou ik al rap naar een I3 gaan, maar naar wat ik lees zou een pak minder krachtig (en daarbij minder duur) ook perfect ok zijn. Is dit ook zo?
Voordeel van de mATX boardjes is dat je er al rap kan vinden met 6x SATA, wat bij een N100 of dergelijk boardje al moeilijk is...
Heb zo een beetje het gevoel van bos en bomen dus alle hulp die jullie kunnen geven zou ik ten zeerste appreciëren! _/-\o_

Beste antwoord (via Gunny_vds op 28-01-2025 13:14)

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:30
Houd het simpel.

Geen dockers, VM, nassen of raid, zfs of weet ik wat.

Windows11 als besturing en een externe jbod usb behuizing (orico op amazon) voor de schijven.

De harde schijven zet je achter een smartplug, downloaden doe je naar een ssd als de schijven aan staan wordt door radarr/sonarr alles op zijn plek gezet.

Simpel en eenvoudig. :)

Voor 2 tot 4 gebruikers is dit mijn voorstel:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 126,-€ 126,-
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2 R2.0€ 72,02€ 72,02
1BehuizingenInter-Tech ITX A60€ 56,84€ 56,84
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 36,04€ 36,04
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 242,90€ 242,90
Totaal€ 533,80

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
gezien het aantal schijven, is een nas geen alternatief?

Nas compares heeft een mooi overzzicht van de plex prestaties van de verschillende modellen.
https://nascompares.com/tag/plex-nas/
https://nascompares.com/2...st-time-buyers-get-wrong/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Een NAS is misschien wel een oplossing (mogelijk iets in de zin van: onbekend is onbemind?).
Wat ik me dan afvraag: Ik haal zo goed als al mijn content uit een private groep.
Hoe werkt dit dan met torrents?
Nu log ik in op mijn "server" via Anydesk om zo de nodige torrents te starten.
Werkt dit dan gelijkaardig?

Daarnaast is er natuurlijk nog het kostenplaatje ;)
Als ik de prijs van een 4-bay NAS bekijk, dan heb ik daar (denk ik) ook de nodige onderdelen voor een pc setup.
Wat is dan het voordeel van de NAS tov de pc (die ik nu natuurlijk gewoon ben)?

[ Voor 27% gewijzigd door Gunny_vds op 26-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 20:31
Een N100 is inderdaad al voldoende voor Plex transcoding, maar wegens het lage aantal pcie-lanes is het lastig om daar meer schijven aan te hangen.

De goedkoopste i3 met igpu en dan een eenvoudig mobo naar keuze + ram.

Als je je voeding wil hergebruiken best ook even kijken hoe lang die al draait want die dingen slijten wel na 20 jaar, ook naar efficiëntie.

Check het 'zuinige server topic' hier om te kijken wat mensen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Thanks @Orky Rulez , dan is de N100 idd geen optie.
Enig idee of een Celeron hier ook een optie is. Heb na wat zoeken volgende:

1ProcessorsIntel Celeron G6900 Boxed€ 72,76€ 72,76
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-PLUS D4€ 171,-€ 171,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 28,27€ 28,27
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W€ 70,-€ 70,-
Totaal€ 342,03

Moederbord is misschien wat aan de dure kant, maar wil ergens opties open houden om misschien via USB-C een DAS aan te sluiten. Dan ga ik er van uit dat een 20Gb/s wel handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Orky Rulez schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:35:
Een N100 is inderdaad al voldoende voor Plex transcoding, maar wegens het lage aantal pcie-lanes is het lastig om daar meer schijven aan te hangen.
9 PCI-e 3.0 lanes, valt behoorlijk mee met bijna 1GB/s per lane.

Het kan absoluut een bottleneck worden (qua snelheid / uitbreidbaarheid), maar of dat voor de TS ook gaat gelden met 4 HDD's en 2 clients betwijfel ik sterk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
D4NG3R schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:33:
[...]

9 PCI-e 3.0 lanes, valt behoorlijk mee met bijna 1GB/s per lane.

Het kan absoluut een bottleneck worden (qua snelheid / uitbreidbaarheid), maar of dat voor de TS ook gaat gelden met 4 HDD's en 2 clients betwijfel ik sterk.
Wetende dat ik toch vlot +10j met de vorige setup gedaan heb, is het toch wel de bedoeling om iet of wat toekomstbestendig te zijn.
Daarnaast kan ik me al inbeelden dat onze dochters via hun tablet ook stilletjes aan mijn content zullen bekijken. Het aantal gebruikers zal dus waarschijnlijk wel stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@Gunny_vds Dan nog betwijfel ik sterk of je snel tegen de limieten van een N100 aan gaat lopen. Genoeg (mITX zelfs) borden te krijgen met 6 SATA poorten, 2.5Gb/s ethernet en nog eens 2 NVMe poorten waar je desgewenst een HBA in kan drukken voor nog meer SATA poorten.

Overschat de vereiste performance met deze eisen niet, en overschat ook niet hoe veel je gaat upgraden in de toekomst. In mijn ervaring wijzigen mensen eigenlijk maar weinig aan hun thuisservertje/NAS behalve een keer een extra schijf. ;)

De keuze is uiteindelijk reuze, maar verdiep je goed in wat je nu echt nodig gaat/denkt (te) zijn. Zeker als je 10+ jaar met het systeem wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:05

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ongeacht de nieuwe hardware zou ik wel wat tijd steken in het fatsoenlijk inrichten ervan, met RDP inloggen om iets te moeten downloaden is echt verschrikkelijk.....

Dus :

Machine zelf, proxmox erop ,1e vm met jackett, radarr/sonarr, 2e vm met truenas,3e vm met torrent downloader, 4e vm met plex, alles aan elkaar knopen en gaan.

Je zoekt de film met radarr (of serie met sonarr), deze download het dan automatisch via de 3e vm naar je truenas (2e vm), waar je op je 4e vm dan geniet van het streamen naar je end devices (die met nfs is verbonden aan je 2e vm).

Het is wat werk , maar het werkt zo heerlijk simpel daarna.
Je kan eventueel de 3e vm nog weg halen en de downloader ook op de 1e vm zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door CrankyGamerOG op 27-01-2025 09:56 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:09
Orky Rulez schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:35:
SATA poorten op een moederbord gebruiken geen PCIe lanes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

offtopic:
@CrankyGamerOG Zelf overgestapt van Jackett naar Prowlarr, iets meer flexibiliteit. Overseerr eroverheen en gaan met die banaan. :)
martyw schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:02:
[...]

SATA poorten op een moederbord gebruiken geen PCIe lanes.
Dat doen ze wel. Vrijwel alle I/O devices op een moederbord gebruiken 1 of meerdere lanes. Ethernet, USB, SATA, vrijwel alles communiceert via een controller over PCIe met de CPU.

[ Voor 62% gewijzigd door D4NG3R op 27-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
CrankyGamerOG schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:54:
Ongeacht de nieuwe hardware zou ik wel wat tijd steken in het fatsoenlijk inrichten ervan, met RDP inloggen om iets te moeten downloaden is echt verschrikkelijk.....

Dus :

Machine zelf, proxmox erop ,1e vm met jackett, radarr/sonarr, 2e vm met truenas,3e vm met torrent downloader, 4e vm met plex, alles aan elkaar knopen en gaan.

Je zoekt de film met radarr (of serie met sonarr), deze download het dan automatisch via de 3e vm naar je truenas (2e vm), waar je op je 4e vm dan geniet van het streamen naar je end devices (die met nfs is verbonden aan je 2e vm).

Het is wat werk , maar het werkt zo heerlijk simpel daarna.
Je kan eventueel de 3e vm nog weg halen en de downloader ook op de 1e vm zetten.
Wow, vrees dat dit mijn kennis en kunde momenteel te boven gaat...
Zal het eens bekijken maar gevoelsmatig denk ik niet dat dit het zal worden (eerder op zoek naar simpele oplossing - windows er op, torrent toevoegen en gaan.
Misschien niet de meest stabiele oplossing maar tot op heden geen problemen ondervonden hiermee.
Maar toch bedankt voor de input - eens iets om te bekijken op een regenachtige zondagnamiddag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:09
D4NG3R schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:02:
offtopic:
@CrankyGamerOG Zelf overgestapt van Jackett naar Prowlarr, iets meer flexibiliteit. Overseerr eroverheen en gaan met die banaan. :)

[...]

Dat doen ze wel. Vrijwel alle I/O devices op een moederbord gebruiken 1 of meerdere lanes. Ethernet, USB, SATA, alles vreet 1 of meerdere lanes.
Dat hangt van de implementatie op het moederbotd af. Maar ok, ik had iets duidelijker moeten zijn: SATA is een interface, die je idd kan implenteren door een PCIe lane te gebruiken, bijvoorbeld eentje van de chipset op het moederbord, dan is de hoeveelheid lanes op de CPU geen beperking. Maar je kan hem ook op andere manieren implementeren....

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 27-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
D4NG3R schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:51:
@Gunny_vds Dan nog betwijfel ik sterk of je snel tegen de limieten van een N100 aan gaat lopen. Genoeg (mITX zelfs) borden te krijgen met 6 SATA poorten, 2.5Gb/s ethernet en nog eens 2 NVMe poorten waar je desgewenst een HBA in kan drukken voor nog meer SATA poorten.
Als je zo modellen kan voorstellen denk ik dat de TS geholpen is. Zelf vond ik deze iig niet in de pricewatch, enkel met veel minder aansluitingen.

edit: ik neem aan dat dan gedoeld wordt op iets als dit

Dit is ook wel grappig, in theorie met de juiste sata-kaartjes zou je hier 24 HDD's aan kunnen hangen. Maar daar zou ik toch eens heel goed uitzoeken hoe die allemaal afgetakt zijn want ik vrees dat daar niet veel snelheid/stabiliteit meer overschiet.

[ Voor 44% gewijzigd door Orky Rulez op 27-01-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Gunny_vds schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Zal het eens bekijken maar gevoelsmatig denk ik niet dat dit het zal worden (eerder op zoek naar simpele oplossing - windows er op, torrent toevoegen en gaan.
Misschien niet de meest stabiele oplossing maar tot op heden geen problemen ondervonden hiermee.
Maar toch bedankt voor de input - eens iets om te bekijken op een regenachtige zondagnamiddag _/-\o_
Ik zou je inderdaad niet te gek laten maken, een windoze bakje werkt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 14:24
[...]

Lees je in in docker ;) setup kan letterlijk een uurtje zijn

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

[...]

Deels is het natuurlijk ook 'gewoon' hobbyen, niemand is geboren met de kennis om dit te doen. Gelukkig is er veel online te vinden, het kan het zeker waard zijn om je in te verdiepen. :Y

Zelf ooit ook begonnen met Windows en download client, inmiddels geen omkijken meer aan.
Orky Rulez schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Als je zo modellen kan voorstellen denk ik dat de TS geholpen is. Zelf vond ik deze iig niet in de pricewatch, enkel met veel minder aansluitingen.
Daarvoor moet je helaas Ali en consorten op gaan, N100 vind je weinig bij de bekende grote namen in de P/W, en al helemaal niet met tonnen SATA poorten. Ik heb zelf deze in m'n homelab zitten. Veel borden verneuken helaas direct 4 lanes voor ethernet. Voor de rest: 2 lanes voor 6x SATA, een lane voor USB. Blijven er 2 lanes over voor NVMe/PCIe.
martyw schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Dat hangt van de implementatie op het moederbotd af. Maar ok, ik had iets duidelijker moeten zijn: SATA is een interface, die je idd kan implenteren door een PCIe lane te gebruiken, bijvoorbeld eentje van de chipset op het moederbord, dan is de hoeveelheid lanes op de CPU geen beperking. Maar je kan hem ook op andere manieren implementeren....
Ook moderne chipsets communiceren via PCIe. Het grote verschil met directe PCIe lanes naar de CPU is dat deze doorgaans weinig lanes gebruikt voor veel zaken welke elk niet heel veel snelheid nodig zijn. ;)

Kijk voor de gein even bij AM5: Wikipedia: List of AMD chipsets, ding gebruikt 4 PCIe 4.0 lanes om met de CPU te communiceren, maar switched dat (tot) 12 PCIe 4.0 lanes en (tot) 8 PCIe 3.0 lanes voor trage zaken als USB, SATA en Ethernet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:30
Houd het simpel.

Windows11 als besturing en een externe jbod usb behuizing (orico op amazon) voor de schijven.

De harde schijven zet je achter een smartplug, downloaden doe je naar een ssd als de schijven aan staan wordt door radarr/sonarr alles op zijn plek gezet.

Totaal€ 533,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
edje-bel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:08:
Houd het simpel.

Totaal€ 533,80
Thanks! De drives zullen wel aan blijven gezien het sharing concept, maar naar setup zat ik al redelijk in dezelfde lijn met wat je hier voorstelt, dus bedankt voor de bevestiging _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:04
mATX-bord in mini-ITX-kast lijkt me toch geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Gunny_vds schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Thanks! De drives zullen wel aan blijven gezien het sharing concept, maar naar setup zat ik al redelijk in dezelfde lijn met wat je hier voorstelt, dus bedankt voor de bevestiging _/-\o_
Ik wil wel sterk aanraden om voor iets anders dan een 13e/14e generatie chip te gaan, zeker als het de intentie is om 'em 10+ jaar te laten draaien. ;)

nieuws: Intel verlengt garantie voor 13e en 14e generatie Core-cpu's met twee...

nieuws: Intel: stabiliteitsproblemen 13th en 14th Gen-cpu's komen door moeder...

nieuws: Intel werkt aan patch spanningsbug en crashes 13th en 14th Gen Core i...

nieuws: Microcodepatch gaat crashes bij al getroffen Intel-processors niet op...

YouTube: Intel's Biggest Failure in Years: Confirmed Oxidation & Excessive Vo...

De 12e generatie blijft nog altijd het populairst voor thuisservertjes. Zuinig idle, prima iGPU voor eventuele transcoding van media, goed verkrijgbaar/betaalbaar en het is bekend waar je aan begint.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 28-01-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
D4NG3R schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Ik wil wel sterk aanraden om voor iets anders dan een 13e/14e generatie chip te gaan, zeker als het de intentie is om 'em 10+ jaar te laten draaien. ;)

nieuws: Intel verlengt garantie voor 13e en 14e generatie Core-cpu's met twee...

nieuws: Intel: stabiliteitsproblemen 13th en 14th Gen-cpu's komen door moeder...

nieuws: Intel werkt aan patch spanningsbug en crashes 13th en 14th Gen Core i...

nieuws: Microcodepatch gaat crashes bij al getroffen Intel-processors niet op...

YouTube: Intel's Biggest Failure in Years: Confirmed Oxidation & Excessive Vo...

De 12e generatie blijft nog altijd het populairst voor thuisservertjes. Zuinig idle, prima iGPU voor eventuele transcoding van media, goed verkrijgbaar/betaalbaar en het is bekend waar je aan begint.
:o Bedankt hiervoor! Hiervan was ik niet op de hoogte. Dan zal het idd een 12de gen worden.
Pagina: 1