CPU vervangen computer start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-05 09:29
Beste forumleden,

Ik heb een computer die ik al jaar en dag gebruik. Een msi z390 mobo met i5 9600k.

Alles werkte naar behoren.
Nu heb ik de i5 9600k vervangen voor een i7 9700k en start mijn pc niet meer op.

Ja alles is weer netjes aangesloten en de pinnetjes zijn niet verbogen.

Ik kom gewoon in de bios en die herkent de nieuwe cpu gewoon met alle waardes erbij.

Echter bij opstarten en zodra het MSI logo naar voren komt dan loopt hij vast en gebeurd er niks meer.

Iemand een idee wat ik nog kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Heb je ergens op je moederbord een debug led zitten? Of zijn er geen storingen?
Zijn de temperaturen wel ok in de bios (niet dat de cpu te heet wordt?

Wat je ook kan proberen is opstarten vanaf een live usb stick. Met iets als ubuntu.
Want als je wel in de bios komt maar niet verder doorstart lijkt er iets mis te gaan met het booten of de bootvolgorde. Als dat niet lukt kan je een bios reset doen.

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 26-01-2025 15:45 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:37
cmos al gereset?

Koeler gecheckt of die wel goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Stap 1 is kijken naar cpu voltage. De 9700k heeft meer sap nodig als een 6500k en als die op fixed staat gaat hij nooit kunnen opstarten. staat hij fixed zet hem dan op auto. start hij met auto nog niet op zet hem dan op 1.285v dat moet meer als genoeg zijn om iedere taak stabiel uit te kunnen voeren.

In de bios draait hij zo goed als idle maar daarna moet hij werk gaan verzetten en komt de energie vraag

Stap 2 zou zijn even XMP uitzetten en met default memory testen. Vastlopers komen heel vaak van geheugen.
Start hij zonder XMP wel dan heb je of een brakke geheugen controller of een slecht XMP profiel (waarschijnlijk te laag voltage).

En een bios reset is uiteraard een slim idee mocht er ooit met andere voltages of power management gespeeld zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 26-01-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
Temperaturen zijn allemaal goed en worden niet te heet. Had de BIOS voor de zekerheid ook al op default settings gezet en dus ook XMP uit.

Cpu core Voltage staat op 1.058- 1.060V
Staat verder ook op auto en niet fixed.
Koeler is juist geplaatst. @computerjunky verhoogde cpu voltages heeft ook niet gewerkt, had ze gewijzigd naar 1.240v

@mrc4nl ik heb een windows stick erin gedaan om windows opnieuw te installeren. Hij komt alleen niet in de usb stick met de windows setup.

Geeft verder ook geen gekke beeps (dat er een error is of iets niet juist gaat.)

In secure boot start hij ook niet op en blijft hij hangen bij het logo. Hij start windows gewoon niet meer op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFv5gqK6qUd7NpitaM4I6CH7uDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFHJvzA6CdXOmkqOae7rj23y.jpg?f=fotoalbum_large

Heb alleen een i5 9600k vervangen voor een i7 9700k.

Hij is net daadwerkelijk voorbij het logo gekomen, dus dacht dat die het deed. Maar heb daarna zwart scherm. Dus zit tussen het opstart logo en booten van windows in..

Cmos reset ook gedaan, batterij verwijderd en JBAT1 geshort. Helpt helaas ook niet en loopt vast bij logo.

Koeler nogmaals gecheckt werkt ook niet, pinnetjes nogmaals gecheckt. Ook allemaal recht en netjes. Kabels nagelopen, alle ram opnieuw geplaatst. Ik weet het niet meer :)

[ Voor 76% gewijzigd door tuccie306 op 26-01-2025 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:41

Dark

who tweaked the light?

werkt de oude cpu nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
Weet ik niet, zal ik die weer terug moeten plaatsen. Neem aan van wel, is verder niets geks veranderd.

Hij geeft ook aan bij opstarten; automatisch herstel voorbereiden. Onder het opstart logo.

[ Voor 31% gewijzigd door tuccie306 op 26-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tuccie306 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:57:
@mrc4nl ik heb een windows stick erin gedaan om windows opnieuw te installeren. Hij komt alleen niet in de usb stick met de windows setup.
mmm, ook niet als je de standaard ssd even loskoppeld zodat het bios geen andere keus heeft dan te starten vanaf usb?

en uiteraard even de bootvolgorde checken in het bios, dat usb bovenaan staat.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Is die 9700K niet gewoon brak? Is erg zeldzaam bij 9e gen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
Usb staat in bios als eerste @mrc4nl

@Uszka wat bedoel je daar precies mee? Gewoon defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:00
tuccie306 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:58:
Weet ik niet, zal ik die weer terug moeten plaatsen. Neem aan van wel, is verder niets geks veranderd.
IK zou zeker niet meteen de oude CPU weer terug gaan plaatsen aangezien het systeem wel gewoon in de bios komt

Probeer het systeem in veilige mode op te starten?
Google: Opstarten Safe Mode Windows 10
Google: Enable F8 boot menu Windows 10

Probeer ook als test of een Windows 10/11 USB installatie goed opstart.
Niet om direct te herinstalleren maar als test.
Dat geeft ook al een indicatie of het systeem correct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@The_Doman in veilige modus blijft hij ook hangen.

De usb stick met 10/11 ook al geprobeerd die pakt hij ook niet. Ik kijk morgen even via de laptop of alles ook wel juist op de usb staat en probeer dat dan nogmaals.

Vind het gek dat praktisch dezelfde cpu voor zoveel problemen zorgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
tuccie306 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:53:
De usb stick met 10/11 ook al geprobeerd die pakt hij ook niet. Ik kijk morgen even via de laptop of alles ook wel juist op de usb staat en probeer dat dan nogmaals.
"Pakt niet"?
Start niet op of loopt vast tijdens het opstarten?
Werkt de installatie USB wel op een ander systeem?
Hoe is de USB installatie gemaakt, via het officiële Microsoft tooltje of alternatief zoal Rufus?

Why doesn't Rufus create a Windows installation USB that can be booted in dual BIOS/UEFI mode?

Misschien zijn de UEFI/MBR-Legacy bios instellingen gewijzigd/gereset waardoor de USB installatie niet wordt herkend als opstart medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@The_Doman Heb deze stick altijd al gebruikt bij mijzelf en andere. Echter ziet hij nu de usb stick niet, ook niet als ik hem dwing te booten via de usb stick.

Ik heb die usb stick gemaakt via de officiele microsoft site.

Heb de cmos wel al gereset ja. Dus de usb stick check ik morgen even via andere pc.

Als hij de installatie wel pakt, zou het dan werken om heel windows opnieuw te installeren? Lijkt mij wel vreemd alleen omdat er een nieuwe CPU inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tuccie306 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:17:
Als hij de installatie wel pakt, zou het dan werken om heel windows opnieuw te installeren? Lijkt mij wel vreemd alleen omdat er een nieuwe CPU inzit.
dat zou niet nodig moeten zijn. als het werkt vanaf usb dan zou het moeten ook werken vanaf je ssd.
vroeger had je nog wel eens AHCI of IDE modus. als je die fout had staan in het bios wilde windows ook niet starten.[vanaf je vaste schijf]

Wat voor aansluiting heeft je SSD eigenlijk? Sata? Nvme?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
@The_Doman Heb deze stick altijd al gebruikt bij mijzelf en andere. Echter ziet hij nu de usb stick niet, ook niet als ik hem dwing te booten via de usb stick.

Ik heb die usb stick gemaakt via de officiele microsoft site.

Heb de cmos wel al gereset ja. Dus de usb stick check ik morgen even via andere pc.
Misschien is de USB in het ongerede geraakt en start niet meer correct?

Kijk of je systeem opstart in of UEFI mode of CSM/MBR/Legacy
Met secure boot optie zit je in UEFI mode.
Die CPU's zijn van dezelfde generatie, zelfde interne GPU ook.
Er is geen logische reden dat het systeem niet zou kunnen booten met de nieuwe CPU.
Als er niet toch iets belangrijks in de BIOS is gewijzigd natuurlijk.
SATA/AHCI/RST/RAID instellingen misschien gewijzigd?
Dan krijg je vaak wel dit soort boot problemen.

Als je de Windows installatie USB succesvol kan opstarten zal een nieuwe installatie waarschijnlijk ook wel werken ja.
Maar dat is als laatste optie want je wilt je bestaande Windows installatie waarschijnlijk behouden neem ik aan?
Of testen met een andere spare SSD/HDD als je die hebt?
In ieder geval moet je kunnen starten van een USB Windows installatie of een andere WinPE voordat je verder kan debuggen.

In ieder geval dan wel met de laatste Windows USB/ISO proberen of ook met bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE testen of het systeem daarmee wil starten.
Eventueel zonder aangesloten HDD/SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@mrc4nl aangesloten met Nvme

@The_Doman misschien idd de usb gaar, dat ga ik morgen even bekijken.

Uefi en secure boot werken ook niet. Verder nooit iets aangepast in bios, maar die is volgens mij wel gereser bij installeren nieuwe CPU.

Er komt soms bij opstarten wel "automatisch herstel voorbereiden" of "problemen vaststellen op computer" zegt jullie dat misschien iets meer? Dat er iets niet goed zit is hieruit wel duidelijk. Maar ook in dit venster loopt die vast Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bDhZwBKahNL5nqp8FdDU6nh9XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aVFdUzqMEn15Ch0Wz1gFR6n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtPUiJKkB7nNz--d8eYq16cfryE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5nXEbDTarWxiY8XUfJXwZHP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt de laatste bios versie? (just to be sure)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@Microkid Geen flauw idee, maar gezien die het ook gewoon deed bij de i5 zou dat ook bij de i7 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

tuccie306 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:09:
@Microkid Geen flauw idee, maar gezien die het ook gewoon deed bij de i5 zou dat ook bij de i7 moeten zijn.
Niet van uit gaan. Ik zag op de MSI site dat support voor de 9700K pas later kwam dan de 9600K. Altijd even flashen naar de laatste versie, kan je dat in elk geval uitsluiten.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuccie306
@Microkid Heb dat nog niet eerder gedaan. Is dat ingewikkeld? Heb wel vaker gehoord dat dat ingewikkeld is en er wel veel fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

In principe kan er weinig foutgaan als je netjes de procedure volgt. Begin eerst eens om in de bios te kijken welke versie je nu hebt. Schermafdruk is dan handig voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
tuccie306 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:20:
@Microkid Heb dat nog niet eerder gedaan. Is dat ingewikkeld? Heb wel vaker gehoord dat dat ingewikkeld is en er wel veel fout kan gaan.
BIOS lijkt me hier nu niet het probleem.
Het systeem start nu toch al correct naar het bios.
Upgraden BIOS, als je er geen ervaring mee hebt, geeft ook weer kans op onverwachte problemen.
tuccie306 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:54:
Er komt soms bij opstarten wel "automatisch herstel voorbereiden" of "problemen vaststellen op computer" zegt jullie dat misschien iets meer?
Dat soort startup/foutmeldingen heb ik heel vaak meegemaakt, alleen de oorzaak kan divers zijn.
Vaak wel heeft het wel te maken met de SATA/AHCI instellingen
Ik zou daarom toch de SATA/AHCI instellingen nakijken of daar mogelijk niet toch iets is gewijzigd/gereset?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 26-01-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

"automatisch herstel voorbereiden" geeft toch wel aan dat Windows iets serieus fout ziet gaan. Een eenvoudige cpu upgrade zou dat niet mogen triggeren. Ik heb gisteren zelfs een NVMe met Win11 overgezet van een AMD systeem naar Intel en zelfs die startte zonder morren in 1x op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Veilige mode al gelukt?
Je kan daar ook via systeemherstel in komen als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:40
Toevallig Bitlocker aan staan op je schijf? (of een van de eventuele partities?)
Bitlocker keys zijn gekoppeld aan de CPU die je gebruikt voor zover ik weet, dus dan zou bij wisselen van de CPU Windows niet meer opstarten..

Normaal gesproken zou je dan natuurlijk gewoon eerst een foutmelding moeten zien dat de Bitlocker keys ongeldig zijn, en zou je de optie moeten krijgen om een recovery-key in te vullen o.i.d., maar goed... misschien zit daar nog iets anders niet helemaal lekker, who knows.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:20
Wat ik zou testen is op een andere usb stick mentest86 zetten en kijken of dat wil opstarten en je geheugen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuccie306
@The_Doman wat zou ik dan in de bios moeten veranderen mbt de Sata of AHCI?

Veilige modus start ook niet op.

@Microkid mijn huidige bios versie is E7B17IMS.120
Msi Z390 pro carbon

Ga nu even nieuwe usb maken en dan denk ik maar kijken of die de windows installatie wel wilt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tuccie306 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:13:
@The_Doman wat zou ik dan in de bios moeten veranderen mbt de Sata of AHCI?
Sata : AHCI mode. teminste dat is normaal. tenzij je windows hebt geinstalleerd op IDE modus. maar dat zou vreemd zijn. omdat het ouderwets is, en daarnaast zeg je een Nvme ssd te hebben, want als die ook daadwerkelijk via PCI-e communiceert en niet via SATA dan zou de instelling helemaal geen invloed moeten hebben.
@Microkid mijn huidige bios versie is E7B17IMS.120
Msi Z390 pro carbon
Kijk daar hebben we wat aan. :)
Ga nu even nieuwe usb maken en dan denk ik maar kijken of die de windows installatie wel wilt booten.
Als dat niet werkt , test m even met de computer waarmee je de stick had gemaakt

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
mrc4nl schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:28:
Sata : AHCI mode. teminste dat is normaal. tenzij je windows hebt geinstalleerd op IDE modus. maar dat zou vreemd zijn. omdat het ouderwets is, en daarnaast zeg je een Nvme ssd te hebben
IDE mode zou geen probleem moeten geven met booten.
RAID/RST mode kan wel dit soort problemen geven als het systeem daar oorspronkelijk mee was geïnstalleerd en je daarna in niet RAID mode probeert te starten.

Maar aangezien veilige mode ook al niet meer werkt zal het toch wel wat anders zijn.

Als je weer een werkende Windows USB hebt kan je daarmee opstartherstel proberen uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuccie306
@The_Doman @Microkid @mrc4nl Usb stick met windows was inderdaad kapot. Heb een nieuwe gemaakt en ook hierbij loopt hij vast en kom ik niet in de windows installatie terecht van de USB.
Hij blijft weer hangen bij het logo.
Tot op heden werkt helemaal niets. Ik ga denk ik proberen de bios te updaten, vooralsnog kom ik anders toch niet meer in windows terecht, zelfs niet met usb stick.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuccie306
Nou hij doet het, bios update bleek toch de boosdoener. Heb een update uitgevoerd en hij start gelijk op zonder enige problemen..

Kan het leven soms makkelijk zijn he 🙃🙃
Allen heel erg bedankt voor het meedenken en de hulp. Waardeer het enorm 💪💪
Pagina: 1