Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een L/W warmtepomp. Graag jullie hulp.

Kenmerken woning
Ik heb een woning 145m2 uit 1994 met plat dak. Woning is niet nageïsoleerd. Muren/dak/vloer is dus 2.5 rd. Er zit overal nog ouderwets dubbelglas maar dat ben ik in fasen aan het vervangen met HR++. Verdere isolatie ben ik niet van plan, warmtepomp moet dus voldoende vermogen hebben.

Onze woning is volledig open van binnen vanwege een vide en open wenteltrap. Het is boven dus aanzienlijk warmer dan beneden. Op zich vinden we dit geen probleem want in de avond zitten we toch in de woonkamer op de 1e verdieping. Vaak is er dus 1 a 2 graden temperatuurverschil tussen woonkamer begane grond en 1e verdieping.

Offertes
Ik heb inmiddels twee offertes liggen. Van DeWarmte en Coolblue. DeWarmte is met 7850 euro netto, incl. boilervat, aanzienlijk goedkoper en levert zonder buffervat. Coolblue vraagt 11500 netto en levert vanwege ontbreken vloerverwarming alleen met buffervat.

Warmtepomp van DeWarmte heeft een vermogen van 8.3kw. De range is 1.8-8.3kw. Maar bij heating A-7/W35 is de capaciteit maar 4.7kw. Bij A-7/W55 betreft het 5.1kw.

Aandachtspunten en zorgen
- CV leidingwerk: 15mm diameter en geen mogelijkheden om te vervangen.
- Geen vloerverwarming en dus weinig systeeminhoud.

Hier op Tweakers lees ik dat een buffervat in parallel en separate systeempomp mogelijk een oplossing biedt voor mijn systeeminhoud en leidingwerk.

Hoor graag hoe jullie tegen mijn zorgpunten aankijken.

Gegevens:

Historisch gasverbruik: 950m3. We houden niet van een te warme temperatuur binnen. 19 is voldoende.
Afgiftesysteem:
- Geen vloerverwarming, enkel Jaga Tempo convectoren door heel het huis . Ben ook niet van plan om vloerverwarming aan te leggen vanwege een mooie houten vloer.
- Handdoekradiator in de badkamer die ik ga vervangen met een Jaga LT radiator
- Alle Jaga convectoren in de woonkamer wil ik upgraden met boosters.
- In de keuken zit nog een plintverwarming op de CV aangesloten: Myson kickstarter 600. Geen idee hoeveel watt dat ding geeft bij LT.
- Alle radiatoren volledig open is prima. Zoneregeling niet nodig.
- Er lopen door heel het huis 15mm leidingen. Ik kan deze niet vervangen. Wel ben ik voornemens om in de badkamer met de leidingen wat extra loops te maken om als semi-vloerverwarming te fungeren. Misschien kan ik dan de flow vergroten met leidingen van extra grote diameter voor dit stukje? Of heeft dit geen enkele nut?

Totale afgifte bij 40 graden aanvoer, 33 graden retour en omgeving 20 graden = 1985W voor de Jaga radiatoren (zonder boosters). Plintverwarming en badkamer radiator hierbij niet meegerekend.

Flow/systeeminhoud:
Is me niet helemaal duidelijk hoe ik dit bereken.
Van de convectoren alles samen opgeteld is de flow 245 l/h.
Leidingwerk is ongeveer 120m (zeer grove schatting) met binnendiameter van 13mm. Ik kom dan uit op een inhoud van 16L.
SWW:
Dat wordt een 200L boilervat. We zijn nu met zijn tweeën maar gezinsuitbreiding tot 4 personen komt er vast aan.
Warmtepompvoorkeur:
Prioriteiten:
1. goedkoop
2. zuinig
3. domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed

Foto van leidingwerk bij CV: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28TvgwgD3pBEX8LYxo89wlLlKAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyDqMg7Z9T5FLLR1D9dyd9La.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Vinny1 op 26-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-09 09:38
Die leidingen tussen verdeler en CV-ketel lijken wel iets dikker dan 15 mm toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
  • Nu online
basfromasd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:33:
Die leidingen tussen verdeler en CV-ketel lijken wel iets dikker dan 15 mm toch?
Nee, helaas 15mm. Dat blijkt veel voor te komen bij jaren 90' woningen.
Ik las verkeerd. Tussen CV en verdeler zijn 22mm.

[ Voor 9% gewijzigd door Vinny1 op 26-01-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:02
Ga eerst isoleren, dat gaat 40 jaar mee en verbeterd je energie-label én verkoopwaarde van je huis.
Een 'b' keuze merk of een "made in China rebranded" merk mss 7 jaar.
( a merk: Panasonic, Vaillant, Mitsubishi, Daikin...)

Vervolgens: zoek een installateur die een a-merk installeert.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
@Vinny1 En vanaf die verdeler gaan de leidingen naar verschillende jaga's?

Warmtepomp heeft graag een lage deltaT en daarom veel flow nodig.

Er zijn warmtepompen (b.v. panasonic 9J) die genoeg hebben aan 30 liter systeeminhoud. Bij een defrost kan de watertemperatuur dan wel flink zakken.

En Heb je het ik wil een warmtepomp FAQ topic al gelezen?

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 26-01-2025 15:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-09 09:38
Dan zit je vrij goed. Al die 15 mm circuits zijn parallel geschakeld. Dat geeft voldoende flow.

120 m leiding met een binnendiameter van 13 mm heeft een inhoud van ongeveer 16 liter. Daar komt de inhoud van de radiatoren bij. Dat kun je op internet opzoeken aan de hand van het type en de afmetingen. Tel al die volumes bij elkaar op en als het minstens 50 liter is heb je waarschijnlijk geen buffer nodig mits die radiatorkranen open staan. Ik verwacht dat deWarmte daar wel naar gekeken heeft, maar ik ken hun werkwijze niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@basfromasd Hij zit vrij goed als de warmtebehoefte van de 4 circuits redelijk gelijk is. Als dat zeer ongelijk is(b.v. 50% warmte moet naar 1 van de 4 circuits is het minder fijn.

wat helpt is een overzicht van itho:

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

dus 1,4kW per circuit

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 26-01-2025 15:59 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:02
BarryH schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:48:

Er zijn warmtepompen (b.v. panasonic 9J) die genoeg hebben aan 30 liter systeeminhoud. Bij een defrost kan de watertemperatuur dan wel flink zakken.

Panasonic... a merk..
Maar doe dus eerst maar eens triple glas in de kozijnen, of zelfs kompleet nieuwe kunststof kozijnen in een trendy kleur/ tint.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
natural colour schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Panasonic... a merk..
Maar doe dus eerst maar eens triple glas in de kozijnen, of zelfs kompleet nieuwe kuntstof kozijnen in een trendy kleur/ tint.
Meer isoleren KAN en bespaart energie. MAAR zeker geen randvoorwaarde.
Cruciaal is je huis warm kunnen houden met niet al te hoge watertemperaturen en voldoende flow.

Dus laat eenieder zelf de keuzes maken. Naar mijn idee is van het gas af meer CO2 reducerend (en meestel besparend) dan isoleren.

@Vinny1 Heeft 950 m3 gasverbruik, dus over de duim 5kW WP bij -10 nodig. Met flink isoleren gaat de prijs en het type van de warmtepomp niet veel wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
Ik vind (tegendraads misschien) de offerte van DeWarmte te goedkoop. Met SWW en BTW. Is iets van €6500.- voor de hele installatie.
Montage met een beetje aandacht en netheid kost (minimaal) €2500 2 man 2 dagen.
Dat is dus €4000 voor de materialen. Zeg €1000 voor appendages buis isolatie en toebehoren.
Dan blijft €3000 over voor de warmtepomp EN de SWW boiler.
Dit kan niet anders dan groot ingekocht Chinees spul zijn met eigen (lees cloudbased) regelingen met abonnementen waarbij er jaarlijks “service en updates” gedaan worden.

Zou ik niet voor gaan. Zou iets meer geld uitgeven voor “A merk” van de bekende fabrikanten. I.i.g. een lang bestaand merk.

Trouwens met radiatoren en jouw huis heb je bij -7C wel minimaal 7-8KW nodig.
De pomp die jij noemt is eigenlijk een 5 kW (want dat heeft die bij -7C)

De flow lijkt me geen probleem. Als ze de leiding waar de 2 x 22 bij elkaar komen met 28mm naar de warmtepomp brengen.

Ik zou gaan voor een Daikin EDLA08, Mitsubishi Ecodan, Vaillant Plus (of Plus Split) van ong 7-8Kw
Ik vind een hele mooie combi de Vaillant Plus Split, met los binnendeel en OSO RVS boiler 300L dit is echt een top combi qua COP, regelbaarheid en COP op warmwater.

Ps gezien je naar een 4 persoons gezin gaat moet je minimaal 250L boiler nemen.
De boilers bij een WP werken anders dan je ws gewend bent. Want 4 personen is 75l p.p. Met ligbad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Vinny1 Heb je het gasverbruik per dag tijdens de afgelopen koude week? Daarmee kan je je benodigde vermogen ook afschatten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:23:
Ik vind (tegendraads misschien) de offerte van DeWarmte te goedkoop. Met SWW en BTW. Is iets van €6500.- voor de hele installatie.
Dat is dus €4000 voor de materialen. Zeg €1000 voor appendages buis isolatie en toebehoren.
Dit kan niet anders dan groot ingekocht Chinees spul zijn met eigen (lees cloudbased) regelingen met abonnementen waarbij er jaarlijks “service en updates” gedaan worden.

Zou ik niet voor gaan. Zou iets meer geld uitgeven voor “A merk” van de bekende fabrikanten. I.i.g. een lang bestaand merk.

De flow lijkt me geen probleem. Als ze de leiding waar de 2 x 22 bij elkaar komen met 28mm naar de warmtepomp brengen.

Ik zou gaan voor een Daikin EDLA08, Mitsubishi Ecodan, Vaillant Plus (of Plus Split) van ong 7-8Kw
Ik vind een hele mooie combi de Vaillant Plus Split, met los binnendeel en OSO RVS boiler 300L dit is echt een top combi qua COP, regelbaarheid en COP op warmwater.

De boilers bij een WP werken anders dan je ws gewend bent. Want 4 personen is 75l p.p. Met ligbad.
@Technician-
Ik ben het met je eens wat vermogen en merk keuze betreft.
Na mijn eerste winter ervaring de afgelopen weken (ook al heeft mijn WP zat vermogen voor -7 tot - 9 graden, met de hele dag defrosts ontdek je toch dat van de door de fabrikant gespecificeerde vermogens tot wel 30% “verloren” gaat in termen van verloren verwarmingstijd voor het gebied tussen plus 3 en min 3 graden. Voor het vervangen 950m3 gas zou ik toch een 7 kW WP (-7/35) kiezen, en altijd een gerenommeerd merk, en een model kiezen met een laag minimum vermogen. De Ecodan PUZ split systemen scoren daar best goed vind ik.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
EVfan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:23:
[...]
@Technician-
Ik ben het met je eens wat vermogen en merk keuze betreft.
Na mijn eerste winter ervaring de afgelopen weken (ook al heeft mijn WP zat vermogen voor -7 tot - 9 graden, met de hele dag defrosts ontdek je toch dat van de door de fabrikant gespecificeerde vermogens tot wel 30% “verloren” gaat in termen van verloren verwarmingstijd voor het gebied tussen plus 3 en min 3 graden. Voor het vervangen 950m3 gas zou ik toch een 7 kW WP (-7/35) kiezen, en altijd een gerenommeerd merk, en een model kiezen met een laag minimum vermogen. De Ecodan PUZ split systemen scoren daar best goed vind ik.
Goede keuze ook wel ja.

En wat vind je van de SWW boiler?
Heb al zoveel mensen meegemaakt die tegen advies in een kleine boiler nemen bv 150 L en zeggen: Is zat! We douchen maar kort enzovoort

En achteraf daar echt spijt van hebben want: warmt soms wel 2 keer per dag op. Soms wachten warmwater. Ja gesport en bezoek thuis gehad.
Het gaat wel goed maar dan moet de temp naar 58C en merk nu dat dit slecht is voor de COP.

Ja oké ik zei toch: neem gewoon een 250 of 300L en zet die lekker op 43C als je niet veel doucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Goede keuze ook wel ja.

En wat vind je van de SWW boiler?
Heb al zoveel mensen meegemaakt die tegen advies in een kleine boiler nemen bv 150 L en zeggen: Is zat! We douchen maar kort enzovoort

En achteraf daar echt spijt van hebben want: warmt soms wel 2 keer per dag op. Soms wachten warmwater. Ja gesport en bezoek thuis gehad.
Het gaat wel goed maar dan moet de temp naar 58C en merk nu dat dit slecht is voor de COP.

Ja oké ik zei toch: neem gewoon een 250 of 300L en zet die lekker op 43C als je niet veel doucht.
Ik heb een 200 liter boiler in een Ecodan geïntegreerd systeem. Voor ons huishouden, 2 personen werkt het maar met beleid. We konden geen 300 liter binnenunit kwijt, plafond te laag voor de 300 liter met alle leidingen erboven.
Anders hadden we die zeker gekozen.
Nu warmen we eenmaal per dag, overdag tot 55 graden (COP december 3, januari tot nu toe 2,5), vanaf april tot en met september/oktober weer twee maal per dag (COP was afgelopen zomer 4).
De nadruk in mijn vorige post is te kiezen voor een systeem met een laag minimum vermogen, maar toch wel 7 kW. Puur voor het gebied rond het vriespunt!

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Nu online
Veel dank voor al jullie reacties met inzichten! Hierbij reactie op jullie vragen:

@BarryH
Yes, heb het topic "ik wil een warmtepomp FAQ topic" gelezen. Op basis daarvan dit topic aangemaakt.

De vier leidingen lopen zover ik kan zien naar de verschillende verdiepingen. Qua warmteafgifte is het aardig gelijk verdeeld per verdieping. Bedoel je met een overzicht Itho een tekening van het warmteafgiftesysteem met leidingen?

Kan me helemaal vinden in wat je zegt over isoleren. Daarbij is het bij mijn woning ook gewoon knap lastig om nog veel na te isoleren, ramen uitgezonderd. Daarom liever meer verwarmen met een grotere warmtepomp.

Gasvebruik per dag is rond de 8m3.

@natural colour ik ga mijn woning de komende 15 jaar niet verkopen dus waardevermeerdering met isoleren is niet echt relevant voor mij. Ook valt er weinig te isoleren behalve een klein stukje dak. Ramen ga ik wel doen. Kozijnen zijn van hout en nog in zeer goede staat dus zonde om die eruit te slopen. Triple glas wordt daarom lastig.

@basfromasd ik heb even gerekend. Jaga convectoren hebben helaas maar een totale inhoud van rond de 7 liter. Dus dat schiet niet heel veel op. Kom denk ik met handoekradiator en plintverwarming max op 25L systeeminhoud.

@Technician- @EVfan Thanks voor jullie inzichten en advies met concrete modellen. De prijs van de warmtepomp van DeWarmte in mijn startpost is inclusief subsidie. Zonder subsidie zijn de kosten 11085 euro. Op basis jullie ervaringen, ga ik me denk ik toch meer senang voelen bij een groter boilervat.

Maar ja, de systeeminhoud is dus wel een probleem, lijkt het, met maar ongeveer 25L. Dus toch voor een buffervat gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Vinny1
Je kan een dikke T33 plaatsen in een kamer
Zou me ook goed inlezen in de wijze van defrosten van de verschillende modellen warmtepompen. Want misschien is wat meer systeem inhoud wel comfortabeler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:34
Een klein serieel buffervaatje is dan prima - niet parallel in ieder geval, dat is echt niet nodig. Jaga's met ventilatoren is equivalent aan vloerverwarming - behalve de inhoud, maar die is met bijv. een 25l+ vaatje (gewoon even kijken wat de warmtepomp vraagt) prima op te krikken (en die kosten bijna niets).

De plintverwarming gaat niets meer doen, dus voor je keuken moet je iets anders verzinnen. Dat komt omdat de ventilator pas gaat draaien als de aanvoertemperatuur 43 graden of hoger is. En dat ga je waarschijnlijk nooit meer halen met een warmtepomp. Misschien kan je net als in de badkamer daar een kleine lus vloerverwarming van maken? Desnoods een IR-paneeltje. Of deze en dan zelf een ventilator erop zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 26-01-2025 23:39 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Nu online
@JBtL Gelukkig zijn er oplossingen. Thanks voor deze informatie.

Ik dacht zelf de plintverwarming op zomerstand te zetten (altijd aan) en dan een smartplug erachter zodat hij alleen aangaat wanneer de verwarming aanstaat. Dan blijft die wel blazen. Maar warmteafgifte zal heel weinig voorstellen. Ik denk dat ik nog een Jaga ophang in de keuken ipv de plintverwarming of inderdaad de optie die jij aandraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:34
@Vinny1 De zomerstand helpt natuurlijk wel wat - maar het vermogen blijft minimaal - ipv 880W bij 60 graden aanvoer levert hij bij 30 graden nog maar iets van 200W (En vraagt alleen al aan eigen gebruik 40W). Waar je bij de andere kamers met ventilatoren het verschil in afgiftevermogen gaat overbruggen van een hoge naar een lage temperatuur gaat dat in de keuken niet - die ventilatoren zitten daar al in. Het ding is gewoonweg te klein. Maar je kan het gewoon ook uitproberen - wellicht hoeft je keuken al wat minder verwarmd te worden omdat er ook gekookt wordt. Misschien ook prioriteit geven aan het vervangen van het glas in de keuken (ik zou wel overwegen meteen het hele huis te doen..).

Kan je misschien ook aangeven wat de totale oppervlaktes zijn van de buitenmuren, platte dak, ramen en vloer? Dan kunnen we ook wat zeggen hoeveel verschil het vervangen van het glas gaat maken nl.

[ Voor 12% gewijzigd door JBtL op 27-01-2025 01:17 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

BarryH schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:48:

30 liter is niet aan te raden zeker niet met convectoren voor een 9J Zet er dan voor de defrosts een 50 liter seriebuffer tussen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@natural colour Isoleren is op zich een goed idee. Maar niet noodzakelijk. Ik kom als energiecoach bij mensen (in een standaard rijtjeswoning) met <1000m3 gas per jaar die 30-40k hebben uitgegeven aan nieuwe kozijnen/glas, en daar 15-20% energiekosten mee besparen.

En dan geen geld meer (over) hebben voor een All Electric warmtepomp.
Vaak is dat dan echt de verkeerde volgorde.... Ook voor CO2 uitstoot, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:23:

DeWarmte = Solar East = lang bestaand en groot bedrijf.
Zo zijn er nog een paar hippe nieuwe bedrijven die gestoeld zijn op Solar East.
Panasonic compressor. Grundfos pomp.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Isolatie is al redelijk, ja tegenwoordig is het bij nieuwbouw Rc6, maar de eerste centimeters isolatie doen het meeste en die heb je al vanuit de bouw.

Hr+++ met nieuwe kozijnen zou ik ook niet doen als de kozijnen verder nog goed zijn.

Voor het label maakt het weinig uit , wij hebben hr++, rc2,5 rondom en rc6 op het dak en een officieel label A+++. Wel de combinatie warmtepomp, vloerverwarming en voldoende pv panelen om het verbruik te dekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2025 23:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Nu online
Inmiddels heb ik naast die van DeWarmte nog meerdere offertes ontvangen:

Saman (via collectieve inkoop VEH).
- Edla - monoblock 6kW all-electric (ik wil een 8kw maar heb ik nog niet kunnen aangeven, begrijp overigens dat het dezelfde apparaten zijn)
- Zit een boilervat bij van Daikin maar inhoud niet gespecificeerd.
- Inclusief buffervat
- 7.099 euro. Schouw moet nog plaatsvinden dus nog een beetje onduidelijk wat de def. prijs wordt. Ik schat in dat er om de nabij 1000 euro bijkomt voor meerwerk.

Warmtepompvoorjou (Itho Daalderop)
- Amber monoblock warmtepomp 6,5 kW
- Geisoleerd boilervat van 270L
- Buffervat 50L
- Grundfos circulatiepomp ???
- energiezuinig Sensotec lucht- vuil afscheider ter bescherming van de warmtepomp??
- Honeywell T6
- 12.400 euro

Heattransformers
- Monoblock Vaillant Arotherm Plus Type 75 (All-Electric)
- 300L boiler vat
- Geïsoleerd buffervat
- Magnetisch lucht- en vuilfilter
- Vaillant SensoComfort thermostaat bedraad
- 14.530 euro

Ik neig om voor het aanbod van Saman te gaan, als de prijs vanwege meerwerk niet hoger wordt dan 8500 euro en ik de 8KW versie kan krijgen. Ik vind Heattransformers echt te duur. Itho Daalderop komt vertrouwd en professioneel over en biedt goede garante. Wel is het vermogen van hun warmtepomp op het randje. Stapje hoger is 9.5 KW maar die kan maar terug moduleren tot 3.1kw. Saman heeft wat mindere reviews maar en begrijp dat ze (te) hard zijn gegroeid de afgelopen jaren. De Daikin 8Kw kan terug moduleren tot 1.8 zover ik begrijp.

Zien jullie nog redenen om niet voor het aanbod van Saman te gaan en betreffende warmtepomp van Daikin?
Buffervat is vanwege de beperkte inhoud van mijn verwarmingssysteem helaas noodzakelijk. Ik ga wel eisen dat ze hem in serie plaatsen.
Pagina: 1