Afgebroken schroeven verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
Beste Tweakers,

Afgelopen jaar ben ik samen met m'n vriendin verhuisd naar een nieuwe woning. Nu hebben we dit weekend een aantal lampen opgehangen, maar liepen we er bij het toilet tegenaan dat er al schroeven in de plafonddoos zijn gedraaid. Beide schroefkoppen zijn echter afgebroken. Ik heb al met meerdere tangen geprobeerd de schroeven los te draaien, maar krijg er geen beweging in. Geen idee wat de vorige bewoners daarmee hebben gedaan, haha. Zie hieronder een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L7p_Tqtm5etNyN6gNxm0TS8bkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B58ZPFnmmSIwlCplEOjQWzJU.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste oplossen? Het bevestigingsplaatje van de lamp past precies in de plafonddoos, extra gaten boren heeft daardoor niet zoveel zin (dan boor ik alleen maar meer plafond weg).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer het eens met een griptang
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.47236786.jpg?dvid=8
zo vast mogelijk er op klemmen en dan langzaam kleine stukjes heen en terug roteren

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 10:13
Uithakken en nieuwe doos erin, denk dat dit niet goed gaat komen.

Eventueel dat schroefje beetje warm stoken zodat je het compleet met busje eruit kan halen en dan hetzelfde bij een nieuwe doos doen en dan de nieuwe erin smelten of vastzetten met 2 componentenlijm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Eventueel twee tegenoverliggende vlakjes vijlen zodat je tang iets meer grip heeft. Fijne rotklusjes zijn dit.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toerq schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:29:
Uithakken en nieuwe doos erin, denk dat dit niet goed gaat komen.

Eventueel dat schroefje beetje warm stoken zodat je het compleet met busje eruit kan halen en dan hetzelfde bij een nieuwe doos doen en dan de nieuwe erin smelten of vastzetten met 2 componentenlijm
Kan ook maar dan mag je met stuc gaan fröbelen. Dat probeer ik meestal wel te voorkomen. Mag je daarna de structuur em kleur van je plafond weer overnemen, tenzij de lamp eroverheen valt.

Kan wel een uitkomst zijn als loskrijgen echt niet lukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Ze hebben er spaanplaatschroeven in gedraaid in plaats van machineschroeven |:(
Als je ze eruit krijgt zal je het draad wss even opnieuw moeten tappen (M4)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mocht je een dremel hebben, dan kan je een gleufje erin slijpen. Wel graag de draden beschermen, een foutje is snel gemaakt. Twee zijkanten plat slijpen kan ook, in de hoop dat je tang wat meer grip krijgt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit krijg je niet meer goed. Of er zitten idd spaanplaat schroeven in, of het is zo gecorrodeerd dat het niet meer los komt.

Als je hier kracht op zet breekt de hele messing insert uit het plastic.

Edit: uitboren kun je ook vergeten, want de insert messing is veel zachter dan de schroef. Dat centreert niet.

Deze gaten opgeven en een alternatieve manier van bevestiging zoeken

[ Voor 17% gewijzigd door AtomicShockwave op 26-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
Dank voor alle reacties! Griptang kan ik in ieder geval wel proberen, iets meer grip creëren dmv een vijl lijkt me ook een goed idee.

Uithakken van de plafonddoos willen we eigenlijk wel vermijden, met al het werk dat daarin gaat zitten schat ik in dat we in dat geval nog beter een lamp kunnen kopen die we op een andere manier kunnen bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesdop
  • Laatst online: 16-05 11:28
Ik zou een lampje zoeken met een grotere bodemplaat en naast de centraaldoos een gaatje boren om dat vast te schroeven. Wel goed opletten dat je niet in een buis boort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Puch-Maxi schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:32:
Ze hebben er spaanplaatschroeven in gedraaid in plaats van machineschroeven |:(
Als je ze eruit krijgt zal je het draad wss even opnieuw moeten tappen (M4)
Zie je ook vaak gebeuren door kinkels ja. Maar hoe zie je dit op de foto?
(Ik weet het verschil maar zou het obv de foto niet zo hard durven zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 16:45
Ik dacht het te kunnen zien aan de diameter van de (hout)schroef, de diepte en spoed van het schroefdraad links op de foto. Maar ik kan me goed vergissen :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 12:53
Het is een centraaldoos in het plafond, dus even ophakken en een nieuwe erin is echt niet te doen. Die schroeven zitten in messing busjes, wat vaak gebeurt is dat het messing busje mee gaat draaien met de kapotte schroef. Probeer met een tang het bovenste stukje af te breken inclusief het messing busje, het overgebleven gat kan je dan een spaanplaatschroef in draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

Met een beetje mazzel proberen die messing buisjes eruit te krijgen, en er pluggen in lijmen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1