MSI x870 Tomahawk WiFi + 9800x3D Traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 10:41
Sinds gister een nieuw systeem gebouwd met de 9800x3D en MSI x870 Tomahawk Wifi.
Bij een een eerste run, was het booten erg traag en het Bios ook. Heb hier alleen Expo aangezet. Daarna Windows 11 geïnstalleerd.

Nadat dit allemaal klaar was en ik op mijn bureaublad was, zijn de drivers voor videokaart geinstaleerd en heeft MSI zijn software geïnstalleerd (MSI Center)

Ineens geen internet meer, moederbord herkende de kabel niet meer en zo ook het wifi niet meer. Op dit probleem gezocht en kwam heel veel ellende tegen op zowel de forums van MSI als Reddit.

Booten duurt eeuwen (niet gewend ivm oud systeem Intel wat gewoon snel was)

Ook in games merk ik geen verschil en ik juistnhet gevoel dat ik meer inlever dan dat ik meer prestaties heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- AMD Ryzen 7 9800x3D
- MSI x870 Tomahawk WiFi
- Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 CL30
- MSI RTX 2070super Gaming X Trio
- 2x 2TB Samsung 990 EVO Plus NVME
- BeQuiet Dark Power 13 1000watt

- Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
CMOS gereset, heeft het internet probleem verholpen maar verder is en blijft het systeem traag en zit ik met mijn handen in het haar.

Alle hulp is welkom,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:01
bios doet enorm veel nog bij de 9800x3d en zeker bij msi inderdaad,zou zeker

Het bios updaten,na de laatste versie,dan ben ook andere chipset drivers nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
freaky35 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:15:
bios doet enorm veel nog bij de 9800x3d en zeker bij msi inderdaad,zou zeker

Het bios updaten,na de laatste versie,dan ben ook andere chipset drivers nodig
Moederbord heeft nieuwste versie BIOS en alle nieuwe chipset drivers. Maar maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Staat deze aan:

memory context restore

zo nee,dan even vaanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
freaky35 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:32:
Staat deze aan:

memory context restore

zo nee,dan even vaanzetten
Die staat inderdaad niet aan, ga ik aanpassen.

Maar hoe zit het met dat mijn moederbord mijn internetkabel steeds niet ziet? En na iedere cmos reset wel?
En ook alleen maar 100/100 pakt i.p.v 5Gbps
Heb de 1000/1000 met een cat6 kabel.
Bijzonder is dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
al andere kabel geprobeerd?

Wel vreemd ja,reset en reflash de bios eens,kijken of die dan niet meer verdwijnt

En wel de laatste drivers erop staan voor alles,zowel netwerk kaart ect?

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 26-01-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisquit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-04 19:20
Een soft reboot duurt idd lang om voorbij het msi bootscreen te komen. Bij mij gaat mijn monitor dan 3 keer in standby mode, en krijg dat msi scherm 4x te zien. Vanuit het bios gaat dit veel sneller. En ook als de pc uitstaat gaat een cold boot veel sneller. dus windows afsluiten en vervolgens de aan knop op pc indrukken en je bent redelijk snel weer op je desktop.
Die internet problemen heb ik niet, ja alleen in begin met de fabrieks bios en nog geen drivers geinstalleerd.
Ik heb de drivers Hier gehaald.
Wat betreft traagheid, draai eens cinebenchR23 zou je in de 23000 punten score moeten komen. Cpu-z
heb ik 8943 multi thread en 835.5 single thread. Wel met pbo +200Mhz.
Dit is op een oude win10 installatie uit december 2019 met alle updates t/m 22H2 ( ja zonder problemen gemigreerd van Intel naar Amd platform.) Alleen wifi7 werkt niet op win10.
Wel op win11, probeer dit eens fysiek los te koppelen en verwijder het in apparaat beheer, inclusief de "verwijder ook drivers" optie. Misschien dat je Lan dan wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
Bisquit schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:57:
Een soft reboot duurt idd lang om voorbij het msi bootscreen te komen. Bij mij gaat mijn monitor dan 3 keer in standby mode, en krijg dat msi scherm 4x te zien. Vanuit het bios gaat dit veel sneller. En ook als de pc uitstaat gaat een cold boot veel sneller. dus windows afsluiten en vervolgens de aan knop op pc indrukken en je bent redelijk snel weer op je desktop.
Die internet problemen heb ik niet, ja alleen in begin met de fabrieks bios en nog geen drivers geinstalleerd.
Ik heb de drivers Hier gehaald.
Wat betreft traagheid, draai eens cinebenchR23 zou je in de 23000 punten score moeten komen. Cpu-z
heb ik 8943 multi thread en 835.5 single thread. Wel met pbo +200Mhz.
Dit is op een oude win10 installatie uit december 2019 met alle updates t/m 22H2 ( ja zonder problemen gemigreerd van Intel naar Amd platform.) Alleen wifi7 werkt niet op win10.
Wel op win11, probeer dit eens fysiek los te koppelen en verwijder het in apparaat beheer, inclusief de "verwijder ook drivers" optie. Misschien dat je Lan dan wel gaat werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGQSaJMeQBEVWsDVacWyQ9wqU-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2fmMKIScHqHQHorxeNPQ6LvM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
freaky35 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:57:
al andere kabel geprobeerd?

Wel vreemd ja,reset en reflash de bios eens,kijken of die dan niet meer verdwijnt

En wel de laatste drivers erop staan voor alles,zowel netwerk kaart ect?
Dit was gebeurt na het flashen van de Bios, vandaag de CMOS reset gedaan en dat verhielp dat probleem. Daarna wederom een clean install gedaan van Windows 11.

Voor de zekerheid ons modem gecontroleerd, want er is laatst een monteur langs geweest, en wat blijkt. Hij had mijn kabel uit de 2.5gbps poort gehaald, Dus zit nu op 2500/2500

Verder is mijn systeem up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• npourq
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05 20:09
Wat bedoel je met dat het booten "eeuwen" duurt, ik heb een 9900x met dit moederbord en het booten duurt een paar seconden. Hoe staat je bootorder, staat het opslagmedium met Windows wel op de eerste plaats? Wat betreft de andere problemen kan ik je niet helpen, ik gebruik Linux en alles wordt prima herkend en werkt naar verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
npourq schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
Wat bedoel je met dat het booten "eeuwen" duurt, ik heb een 9900x met dit moederbord en het booten duurt een paar seconden. Hoe staat je bootorder, staat het opslagmedium met Windows wel op de eerste plaats? Wat betreft de andere problemen kan ik je niet helpen, ik gebruik Linux en alles wordt prima herkend en werkt naar verwachting.
Booten is ondertussen verholpen, dat had te maken met “Memory Context Restore”

Verder is alles wat traag en geen idee wat iedereen met PBO bedoeld. Snap er niks van.

Ik ben Intel gewend en dat werkt gewoon gelijk naar behoren met xmp. Nu verteld iedereen dat je bij AMD verschillende dingen moet aanpassen in het Bios om hem stabiel of sneller of minder warm te maken ofzoiets.

Ik ben een leek in dit soort dingen, bouwen gaat prima maar software matig en instellingen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Wat bedoel je met traag dan,het systeem zou echt van snelle repsonse moeten hebben bv.

Ik kom zelf ook van Intel af en dat is toch meer dat het gewoon werkt uit de doos zeg maar.
Bij AMD, zeker bij mijn huidge systeem met 9800x3d is het toch echt tweaken ook.

Waar je wel op moet letten als je EXPO aanstaat, dat bepaalde voltages niet veel te hoog staan, zoals vsoc en ook van de geheugen controller bv.

Dit omdat die x3d chips, kwetsbaarder zijn voor teveel voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.KeffieKeffer
freaky35 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:15:
Wat bedoel je met traag dan,het systeem zou echt van snelle repsonse moeten hebben bv.

Ik kom zelf ook van Intel af en dat is toch meer dat het gewoon werkt uit de doos zeg maar.
Bij AMD, zeker bij mijn huidge systeem met 9800x3d is het toch echt tweaken ook.

Waar je wel op moet letten als je EXPO aanstaat, dat bepaalde voltages niet veel te hoog staan, zoals vsoc en ook van de geheugen controller bv.

Dit omdat die x3d chips, kwetsbaarder zijn voor teveel voltage.
Traagheid is verholpen, geen idee hoe maar het is verdwenen.

Verder zit ik niet aan de voltages, waar ik geen verstand van heb is het beter om er gewoon van af te blijven. Tenzij mensen mij stap voor stap willen uitleggen.

Zo heeft een maat van mij me al op weggeholpen met PBO en undervolten.

Maar wat bedoel je met timings van Ram?
Pagina: 1