Lekkage of doorslaand vocht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedemorgen,

Van de week kwam ik terug van een dienstreis en zag ik tot mijn ongenoegen dat er lekkage/vochtdoorslag plekken in de hoek van mijn appartement te vinden zijn.

Ik vroeg mij af of er een bepaalde manier is om erachter te komen of het lekkage van het dak is, van de goot of dat het doorslaande regen betreft (of minder waarschijnlijk denk ik; een rookafvoer kap die inregent)

Samengevat betreft het een vochtplek in een hoek die drie risico's heeft; de muur betreft een buitenmuur op een hoek waardoor het (denk ik) mogelijk dooslaande regen is die dit veroorzaakt, maar boven de vochtplekken zit het dak, goot en een hoge schoorsteen/rookafvoer. Het zou denk ik dus ook lekkage kunnen zijn? En als laatste loopt er een pijp door deze muur van een oude kachel waardoor het mogelijk inregent? (Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk aangezien de pijp een kap heeft en niet nat lijkt te zijn van binnen).

Vorige jaar had ik dit probleem ook, omdat er toen ook vochtvlekken op de buitenmuur zat ging ik ervan uit dat het doorslaande regen was. Ik heb de muur toen geverfd met speciale verf en (overdreven i know) ook de muur nog een keer geimpregneerd in de hoop dat deze 2 lagen water zouden afweren em doorslaande regen zouden voorkomen.

Hoe kom ik er nu achter wat het veroorzaakt?
Zou de stuck wegbeitelen een spoor geven waar de vlekken vandaan komen?

Of helpen chemische injecties hiertegen?
Ik probeer een oplossing te vinden die de herhaling weghaalt.

Of teminste een hint te krijgen waar deze problemen zich het eerste voordoen (dak/goot? Of lijkt dit meer op doorslaand vocht?)

Ik heb wat fotos van de vlekken, het dak erboven en het balkon (de buitenmuur "achter" de muur met vlekken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5lVawIINc_bWkU1sbs0S2NNJn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e25wXFDOuo57xzFlQVyvoE8n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJvMjBqUkQ1PjAVNk9hRLICCYFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2jKZLtE8ZNU0gLpElnSZXEG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxMsx_F7HhDzu9-EkYserk-S5cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOOuBOl5DOEaNc4lQC0OS9Dz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h2h8h997axREZtMaCyGEWnAEck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRPrTIv77Asv4TFha7vAsOZW.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr_YL5vm3DY0yS-sAJ8bQeH6DE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eoj97Ub40QOuwQpKGKJlwE44.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcXToNojmAvtJcZs33ToqX2wYVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CX81i15AyG2rAob1IS8eGI9U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2QQ_ZQrNd8o0PQl0beEQjg6UEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sm6Q7hUlTXa1iL8crfXaGKkC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door stino99 op 26-01-2025 11:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:35
Ik was onderstaande aan het typen, tot dat ik zag dat er boven de lekkage een gemetselde muur (Schoorsteen die je noemt) staat
Die ziet er niet heel lekker uit. Toch wel aannemelijk dat die zich volzuigt met water en dit in je woning zichtbaar wordt.
Dit komt door drie mogelijke oorzaken die je het best allemaal tegelijk aanpakt;

- voegwerk verouderd
- stenen niet waterafstotend
- loonaansluiting niet meer goed.

Er is ook al eens aan geknutseld zie ik. Rondom de loodslabben is er teer oid overheen gesmeerd?

Beste die wand dus reinigen, opnieuw voegen, lood vervangen, impregneren.
Dan ben je er waarschijnlijk vanaf.

Oud:
Doorslaand regen op zo'n klein stukje gevel (boven die deuren/kozijnen) is erg onwaarschijnlijk.
Ook is de gevel geschilderd, wat doorslaand vocht nog onwaarschijnlijker maakt.
Het is logischer om het te zoeken in de dakafwerking, of condensatie

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 26-01-2025 12:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 17:25
Het feit dat het vocht in de naad tussen plafond en muur zit wijst eigenlijk direct dat het probleem komt vanaf boven. Hoe oud is het bitumen dak?

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Dank beide voor jullie feedback, dat helpt mij zeker; als ik het goed hoor verwachten jullie dat het ofwel de schoorsteen op het dak is, ofwel het dak zelf (zoniet de aansluiting van de schoorsteen).

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe oud het bituum exact is, dat is nog van voor ik het huis kocht (dus minstens 3,4 jaar geleden maar kan ook meer zijn).

Ik heb nog wel een dakrenovatiemiddel liggen van aquaplan wat de levensduur zou moeten verlengen met meerdere jaren.

Stel dat ik dat zou gebruiken op het bituum en rond de schoorsteen dat zou aanbrengen en vervolgens de schoorsteen zou impregneren, dan is er een kans (uiteraard geen garantie) dat de oorzaak van de vochtplekken weg zijn, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:35
stino99 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:44:
Dank beide voor jullie feedback, dat helpt mij zeker; als ik het goed hoor verwachten jullie dat het ofwel de schoorsteen op het dak is, ofwel het dak zelf (zoniet de aansluiting van de schoorsteen).

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe oud het bituum exact is, dat is nog van voor ik het huis kocht (dus minstens 3,4 jaar geleden maar kan ook meer zijn).

Ik heb nog wel een dakrenovatiemiddel liggen van aquaplan wat de levensduur zou moeten verlengen met meerdere jaren.

Stel dat ik dat zou gebruiken op het bituum en rond de schoorsteen dat zou aanbrengen en vervolgens de schoorsteen zou impregneren, dan is er een kans (uiteraard geen garantie) dat de oorzaak van de vochtplekken weg zijn, correct?
Dat is een lapmiddel, en als het ligt aan de schoorsteen zelf (volzuigen vocht, dat in je woning zichtbaar wordt o.a. doordat de loodslabben slecht zijn of niet diep genoeg) dan los je er niets mee op.

Beter even door de zure appel heen en het goed renoveren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 22:53
Ik wil je erop attenderen dat dit volgens mij een VVE probleem is. Voordat je nu zelf allerlei oplossingen gaat verzinnen en betalen, neem contact op met de vve beheerder en leg het probleem voor.

Ik heb geen beeld wat de oorzaak is, maar als je zelf lapmiddelen toepast op vve eigendom, heb je kans dat je later een ander probleem/stukje aansprakelijkheid hebt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
Als de muur naar boven toe doorloopt in de schoorsteen, lijkt dat de oorzaak. Ik zie op de foto ook dat de voegen van je lood gescheurd zijn en naar buiten komen. De verdere voegen zien er op de foto's prima uit.

Wat je kan doen om het te (laten) fixen; schoonmaken schoorsteen,
lood vervangen of iig diepte controleren en opnieuw voegen
Impregneren.

Hopelijk is dat weg. Zo niet, dan heb je in ieder geval dit uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-06 10:11
Saint2Saint schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:47:
Ik wil je erop attenderen dat dit volgens mij een VVE probleem is. Voordat je nu zelf allerlei oplossingen gaat verzinnen en betalen, neem contact op met de vve beheerder en leg het probleem voor.

Ik heb geen beeld wat de oorzaak is, maar als je zelf lapmiddelen toepast op vve eigendom, heb je kans dat je later een ander probleem/stukje aansprakelijkheid hebt.
Dit.

Gezien het een appartement betreft ben je hoogst waarschijnlijk onderdeel van een VVE.
Weet je nog dat schandalige bedrag wat elke maand netjes wordt afgeschreven? Dat is dus voor dit soort dingen.
Pagina: 1