Audi importeren Duitsland BPM berekenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RIk9221
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-01 13:58
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een Audi A6 Avant vanaf bouwjaar 2019.

Deze modellen zijn beschikbaar in verschillende varianten, zoals de 45 TFSI en de 55 TFSI e. De 55 TFSI e is een plug-in hybride.

Tijdens mijn zoektocht op Mobile.de zie ik in de advertenties vaak twee prijzen staan: netto en bruto. De bruto prijs is hoger. Weet iemand waar dit prijsverschil door wordt veroorzaakt?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de kosten om zo’n auto naar Nederland te importeren, met name de rest-BPM. Ik heb op verschillende websites gekeken om een inschatting te maken, en het lijkt erop dat de rest-BPM vooral bepaald wordt door de CO2-uitstoot volgens de WLTP-norm. Klopt het dat de BPM van een 55 TFSI e veel lager is dan die van een 45 TFSI?

Als voorbeeld:

Audi A6 Avant 45 TFSI quattro: CO2-uitstoot (WLTP) = 183 g/km
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro: CO2-uitstoot (WLTP) = 34 g/km
Dit lijkt erop te wijzen dat de 55 TFSI e qua rest-BPM aanzienlijk goedkoper is dan de 45 TFSI. Als dat zo is, waarom zou iemand dan nog kiezen voor een 45 TFSI, aangezien die in aanschaf veel duurder uitkomt door de hogere rest-BPM?

Weet iemand een goede website om de rest-BPM nauwkeurig te berekenen? Op de Autoweek-site kan ik de 55 TFSI e namelijk niet selecteren in het keuzemenu.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:48

Perkouw

Moderator General Chat
Hoi en welkom :)
Voor wat betreft je eerste vraag is dat vrij simpel te vinden met Google. Ben je particulier? Dan betaal je de hoge prijs, waarom? Dat is namelijk inc. btw. De netto prijs is dat niet en is zakelijk.

Je 2e vraag is ook makkelijk te beantwoorden en te vinden het zit hem ook in de naam en dan met name dat stukje 'e'. Lagere uitstoot en dus lagere belasting. Dus het klopt wat je zegt, sec gekeken naar uitstoot en BPM kan de 55 dan lager uitvallen.

Waarom mensen toch voor een 45 gaan of een 55? Dat is eenzelfde vraag als waarom mensen voor een gele kleur gaan i.p.v. een rode. Vraag / aanbod.

Mogelijk interessant om even wat partijen te contacteren die je kunnen helpen bij de aanschaf van een dergelijke auto. Wil je het wel zelf doen dan zou ik je wel willen adviseren iets meer eigen onderzoek te doen dan nu het geval lijkt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:21

M14

Volgens mij legt de website van de Belastingdienst het prima uit.

Bpm berekenen op basis van Co2 uitstoot van de auto. Daar is een mooie tabel icm uitleg beschreven en daar komt een bedrag uit. Vervolgens wordt dat bedrag verminderd op basis van de leeftijd (in maanden). Daar is ook een mooie tabel voor (er zijn andere opties, maar die zijn doorgaans minder gunstig dan de forfaitaire tabel). Dat is het bedrag wat je uiteindelijk betaald.

Hou er rekening mee dat je auto ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000km op de teller heeft. Anders betaal je ook nog btw.

https://www.belastingdien...auto-bpm-tarief-berekenen

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor Mobiliteit dan voor het Shopping Forum. Ik verplaats je topic dan ook die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RIk9221
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-01 13:58
Perkouw schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:51:
Hoi en welkom :)
Voor wat betreft je eerste vraag is dat vrij simpel te vinden met Google. Ben je particulier? Dan betaal je de hoge prijs, waarom? Dat is namelijk inc. btw. De netto prijs is dat niet en is zakelijk.

Je 2e vraag is ook makkelijk te beantwoorden en te vinden het zit hem ook in de naam en dan met name dat stukje 'e'. Lagere uitstoot en dus lagere belasting. Dus het klopt wat je zegt, sec gekeken naar uitstoot en BPM kan de 55 dan lager uitvallen.

Waarom mensen toch voor een 45 gaan of een 55? Dat is eenzelfde vraag als waarom mensen voor een gele kleur gaan i.p.v. een rode. Vraag / aanbod.

Mogelijk interessant om even wat partijen te contacteren die je kunnen helpen bij de aanschaf van een dergelijke auto. Wil je het wel zelf doen dan zou ik je wel willen adviseren iets meer eigen onderzoek te doen dan nu het geval lijkt. ;)
Bedankt voor uw reactie.

Ik wil de auto graag zelf importeren, omdat ik het leuk vind om dit proces zelf te doen. Echter, het berekenen van het resterende BPM-bedrag is mij nog niet helemaal duidelijk. De CO2-waarde volgens WLTP kan ik wel via de website van AutoWeek vinden, en deze lijkt redelijk accuraat wanneer ik dit vergelijk met andere websites.

Zijn er verder nog zaken waar ik specifiek op moet letten bij het importeren van een auto? Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan het opvragen van het VIN-nummer om het schadeverleden en het onderhoud van de auto te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:48

Perkouw

Moderator General Chat
RIk9221 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor uw reactie.

Ik wil de auto graag zelf importeren, omdat ik het leuk vind om dit proces zelf te doen. Echter, het berekenen van het resterende BPM-bedrag is mij nog niet helemaal duidelijk. De CO2-waarde volgens WLTP kan ik wel via de website van AutoWeek vinden, en deze lijkt redelijk accuraat wanneer ik dit vergelijk met andere websites.

Zijn er verder nog zaken waar ik specifiek op moet letten bij het importeren van een auto? Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan het opvragen van het VIN-nummer om het schadeverleden en het onderhoud van de auto te controleren.
Ik zou echt eerst zelf even wat meer Google werk doen of een professional inschakelen ;) Er zijn een hoop dingen waar je op moet letten die ik hier op kan ratelen generiek, maar ook per auto heb je weer andere zaken waar je naar moet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik heb het een paar jaar geleden via dasimport.nl laten doen. Daar staat ook het stappenplan wat je moet volgen.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-05 08:24
Xray kan een goede indicatie geven en de berekening voor je maken die je bij de belastingdienst kunt inleveren: https://www.xray.nl/bpm-import-service/
Je kan dan het hele import gebeuren zelf doen en de berekening laten maken door een partij die dat sneller en gunstiger kan dan dat je het zelf kan. Er zijn namelijk verschillende manieren: op basis van de standaard afschrijvingstabel, op basis van koerslijsten en op basis van taxatie. Dat eerste kun je zelf uitrekenen, dat tweede alleen als je toegang hebt tot de verschillende koerslijsten om daar de meest gunstige koerslijst uit te kiezen (zoals een partij als Xray dat wel heeft) en voor het derde moet je erkend taxateur zijn (en dus door schades aantonen dat de auto minder waard is dan de koerslijst aangeeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 13:03

ThunderNet

Flits!

De autoweek site heeft ook een makkelijke BPM calculator :) er zijn nog een aantal aandrijflijnen die erg fijn zijn en je niet veel in het NL aanbod tegenkomt: V6 Diesel mild-hybrid's :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 14:41
Beetje laat maar toch:
Houd er rekening mee dat de BPM bij een import auto berekend wordt op basis van de CO2 gegevens die op de papieren van de auto (COC) staan. Die is nl niet alleen afhankelijk van de motor maar ook van sommige type wielen etc. Vaak is het verschil niet groot maar als je net onder of net boven de 50gr uit komt kan het behoorlijk schelen. Soms staat het goed in de advertentie maar vaak ook niet. Dus altijd opvragen bij verkoper.
Pagina: 1