Versmallen / omleiden rookkanaal open haard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijsselsteijn
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-04 18:51
Beste tweakers,

We zijn lekker aan het verbouwen en willen wat extra ruimte proberen te krijgen in een van onze kamers. We hebben daar een rookkanaal doorheen lopen van een open haard en die staat nog al in de weg. Tips zijn welkom om hier ruimtewinst op te boeken door het om te leiden / scherpere hoek als dat mag / versmallen (misschien met een motortje bijvoorbeeld?). Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3_1BIPTduzSpxZyG6pyvEQ4jAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrXELyI3L0DJZUwcPTssn7wb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvWRwe2CsRQvqRv2ybfeYy5ZBBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVJJ3Drhvu3lOW4V1flMHxoL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecaNUVvjFFl8aqZGb_89e8MXYWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dH1Pedh8O3JJPzA5gliwd6Wl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFSzezxoiaum7pgRSd419GWNGxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhdmxWyoRYt8VWxXEdXkxsYB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exn_PWdmNNFTSjKGtwv1iR1OnsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXyNfWRyPJNVOmTcr1SB4ZD8.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rijsselsteijn op 27-01-2025 09:05)

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:37
Qua gezondheid is een openhaard echt het slechtste wat er bestaat. Ik zou persoonlijk de hele buis verwijderen, voor die 4x per jaar zou je ook kunnen overwegen er een gelhaard/bio-ethanol brander in te kunnen zetten, geeft wat warmte en vlammetjes en is gezellig.

En de schouw kun je dan mooi laten staan.
Het verwijderen is wel zelf te doen, alleen je moet wel even bedenken hoe je het gat in de verdiepingsvloer opnieuw gaat vullen, maar daar zullen andere tweakers vast wel ervaring mee hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Wil je de open haard nog blijven gebruiken?
Je mag een rookkanaal niet zomaar halverwege versmallen, dan zou je de volledige buis smaller moeten uitvoeren.
Enige wat je kan kijken is of de buis rechts omhoog kan, maar heel waarschijnlijk zit het schoorsteenpijp je dan niet handig (bijvoorbeeld in buurt van ventilatiepijpjes).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:33
Wie wil er in deze tijd nu nog een open haard. Rookkanaal en open haard beide verwijderen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:49
deejeebv schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:36:
Wie wil er in deze tijd nu nog een open haard. Rookkanaal en open haard beide verwijderen,
Wij hebben ook twijfels over het aanhouden van onze houtkachel maar je zal iets meer toelichting moeten geven willen mensen je begrijpen.

Voor ons is de fijnstof in huis en daarmee de gezondheidsrisicos voor onszelf en de kinderen de spelbreker. Als je je daar in verdiept dan wint het gezelligheidsargument het hopelijk niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:49
El Capitan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Wij hebben ook twijfels over het aanhouden van onze houtkachel maar je zal iets meer toelichting moeten geven willen mensen je begrijpen.

Voor ons is de fijnstof in huis en daarmee de gezondheidsrisicos voor onszelf en de kinderen de spelbreker. Als je je daar in verdiept dan wint het gezelligheidsargument het hopelijk niet meer..

Flinke pijp, als je die geheel moet vervangen is wel een kostbare grap denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijsselsteijn
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-04 18:51
99ruud99 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:33:
Wil je de open haard nog blijven gebruiken?
Je mag een rookkanaal niet zomaar halverwege versmallen, dan zou je de volledige buis smaller moeten uitvoeren.
Enige wat je kan kijken is of de buis rechts omhoog kan, maar heel waarschijnlijk zit het schoorsteenpijp je dan niet handig (bijvoorbeeld in buurt van ventilatiepijpjes).
We gebruiken de haard sporadisch, zoals met kerst bijvoorbeeld, voor de gezelligheid. Soms tijdens bordspelletjes om lekker voor het vuurtje op te warmen. Nu de haard er is vind ik het wel leuk, maar ik zou er zelf nooit een laten plaatsen. Qua gezondheid, niet in verdiept, maar als de haard 4x per jaar aanstaat, kan dat zo veel kwaad dan?

Als ik de hele buis zo kunnen versmallen zou dat wel cool zijn, maar ja geen idee qua kosten inderdaad. Twijfel dan toch om het weg te doen. De haard benenden kan ik wel laten staan, vind dat wel stijlvol. Zo'n buis wegslopen is dat zelf te doen of komt daar toch wat bij kijken? Zou in principe alleen in deze kamer hoeven.

En iedereen, thanks voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CrazyFool
Qua gezondheid is een openhaard echt het slechtste wat er bestaat. Ik zou persoonlijk de hele buis verwijderen, voor die 4x per jaar zou je ook kunnen overwegen er een gelhaard/bio-ethanol brander in te kunnen zetten, geeft wat warmte en vlammetjes en is gezellig.

Het verwijderen is wel zelf te doen, alleen je moet wel even bedenken hoe je het gat in de verdiepingsvloer opnieuw gaat vullen, maar daar zullen andere tweakers vast wel ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je echt iets van vuur wil, zou je een pelletkachel kunnen nemen. Kun je af met een buis van 8cm.

Maar voor die paar keer is de investering het waarschijnlijk niet waard.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Pelletkachel is geen gezellige kerst haard.
Buis versmallen komt relatief veel bij kijken, en is dus vrij duur om te laten doen.

Als je buis weghaalt, maak dakdoorvoer dicht, dan heb je betere isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-06 16:01
koop een insert voor in de open haard te zetten, niet volledig weghalen. Veel gezonder, zuiniger, efficienter, etc. de buis kleiner maken is meestal geen optie, 130-150mm minimaal voor goede trek, deze is zo te zien wel wat groter. bochten groter dan 45° worden afgeraden. je kan misschien een valse wand maken met kastruimte in rondom de pijp?

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

CrazyFool schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:22:

Een open haard wel ja. Dat is echt niet meer van deze tijd. Wat gewoon wel prima kan, is een moderne kachel. Of het me dan dat geld en moeite waard zou zijn kan ik niet voor OP bepalen. Het huis wat wij gekocht hebben had een fatsoenlijke inzethaard uit 2018 en wij waren daar toevallig erg blij mee, maar zo'n kachel ben je ook makkelijk 3-4 duizend euro voor kwijt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyFool
Kuusj schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Een open haard wel ja. Dat is echt niet meer van deze tijd. Wat gewoon wel prima kan, is een moderne kachel. Of het me dan dat geld en moeite waard zou zijn kan ik niet voor OP bepalen. Het huis wat wij gekocht hebben had een fatsoenlijke inzethaard uit 2018 en wij waren daar toevallig erg blij mee, maar zo'n kachel ben je ook makkelijk 3-4 duizend euro voor kwijt.
Dat klopt, ik heb hier thuis ook een houtkachel staan (een dichte). Maar de TS, wilde het rookkanaal verwijderen ivm met ruimte op de bovenverdieping, dan ga ik voor 4x de openhaard aan in een jaar geen inzethaard adviseren van 3-4 duizend euro. Dan had ik toch echt het rookkanaal er uitgehaald ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Sowieso is een openhaard een enorm slecht idee, die koelt het huis af! Omdat die open is trekt die enorm veel lucht door de schouw, waardoor het hele huis wordt ´leeggezogen´ en door iedere keer en spleet koude lucht naar binnen komt. Enkel dichtbij de haard is er wat stralingswarmte.

Als je wil stoken met hout, steek er dan een gesloten kachel in, daarmee beperk je de aanzuiging van lucht enorm waardoor je huis wel opwarmt en de verbranding veel beter verloopt (efficiënter en wat minder vervuilend).

Dunnere schouw, daarvoor heb je een pelletkachel nodig.

Maar als het puur om sporadisch vlammenspel gaat, is een ´sfeerhaard´ met ethanol beter. Een infraroodpaneel voor stralingswarmte kost je wellicht minder dan het jaarlijkse schoorsteenvegen.

Die buis weghalen is niet zo lastig, net als het afsluiten van dat gat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 12:21
OP heeft de de kachel niet voor verwarming maar voor de Kerstavond en nu lijkt het wel of OP dat amper zal overleven. Als die kachel behoorlijk trekt, je goed hout gebruikt en niet stookt als het weer ongunstig is is er niet veel aan de hand. Millenia lang hebben we ons warm gehouden met open vuur en de huizen werder werkelijk niet kouder als de haard aanging zoals sommige tweakers weten te bedenken. Ik heb drie open haarden in mijn huiis (en een bos voor het hout) en kan je verzekeren dat je het best warm kan krijgen. Natuurlijk heb ik een gesloten haard voor de gewone verwarming en warm water en ik meet de luchtkwaliteit.

Ik zou de buis niet kleiner maker en gewoon een paar keer jaar een vuurtje stoken. Vele plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58
Zo te zien is de koof al gesloopt, officieel hoor je een brandwerende koof te hebben (zonder electra achter het kanaal). Verder is je vraag erg onduidelijk. De enige manier om nog ruimte te winnen is door het weghalen van het kanaal.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Mathijs Kok schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:59:
...Millenia lang hebben we ons warm gehouden met open vuur en de huizen werder werkelijk niet kouder als de haard aanging zoals sommige tweakers weten te bedenken....
https://olino.org/blog/nl...-om-je-huis-af-te-koelen/

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1