Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie25
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-08 08:53
Dag allen,

Wij hebben een huis gekocht uit 1985 en willen deze verduurzamen. De CV ketel komt uit 2001 en is dus aan het eind van zijn leven, dus willen in 1x over op een all-electric warmtepomp. Echter des te meer ik lees des te meer twijfel ik krijg over wat te doen.

Het is een woning van 119 m2, met 3 verdiepingen. Het is een tussenwoning met een tuin en een kleine werkplek voor in de woning waar we waarschijnlijk een fietsenstalling van gaan maken en mogelijk ook wel een pomp of unit geplaatst zou kunnen worden?
Wij zijn op het moment met zijn 2en met hopelijk een gezinsuitbreiding. En er staat een bad in.

Qua isolatie
Het huis heeft HR++ glas, nieuwe kozijnen en vloer en gevel isolatie.
We willen nog wel tzt het dak isoleren en twijfel over muurisolatie (lees wisselende verhalen).
We gaan over alle 3 verdiepingen vloerverwarming plaatsen.

Aanvankelijk hadden we bedacht een water/water warmtepomp aan te schaffen met 300liter boiler.
Hier hebben we een aantal offertes van gekregen rond de 18.000-20.000 euro inclusief installeren voor lucht/water.
Nu was de laatste offerte iemand die zei dat water/water zonde is van ons geld omdat je het niet terug krijgt en er betere modellen in de komende jaren zullen komen. Hij adviseerde lucht/water (Yutaki S) met de buitenunit op het dak en de pomp en boiler op de 2e verdieping.

Nu ben ik gaan lezen, maar lees overal dat lucht/water veel geluid maakt en overlast voor buren kan veroorzaken. Een geluidsdempende kast kost ook behoorlijk wat en vraag mij af hoe veilig zo een unit op het dak staat? Ook qua onderhoud?

Een andere installeteur was helemaal anti all electric en rade een hybride pomp aan. Echter willen we van het gas af en onze cv ketel zou dan ook vernieuwd moeten worden dus ben hier zelf geen voorstander van.

Heeft deze installateur gelijk is is warmte/warmte kopen zonde? En is plaatsen op een dak wel oke voor de buren?

Hopelijk kunnen jullie helpen!

JamieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX1PeIiW_2dIyLawMVBVD5yMjp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbL0gNglKwuGmXfeqrkjTkS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0oJkSv8vmI1QT32WCQxr2ZyJ44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp5LhF6ZlYUGnjsg85UMVwzq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PmuMWRj4KORXDqVD100HUe4KLo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBcKPEoJcJbMoL0AZwvVVHUf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnacMV32WoEmGZ3uvsYiXoqIWnA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oyRalrSFdzkf5Lqcqmd6zXaa.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Jamie25 op 26-01-2025 19:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamie25
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-08 08:53
Mocht iemand ooit dit opzoeken voor tips:
Wij zijn voor lucht/water gegaan en heel tevreden mee. Weinig (praktisch niet) geluid. Warm huis en gebruiken weinig elektriciteit om te stoken. Hebben wel dak- en vloer isolatie geplaatst.
Laatst allebei de griep dus veel te lang douchen en in bad en nooit zonder warm water komen te zitten, (hebben 300 liter boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:59
Je zal zelf moeten kiezen... Zat mensen tevreden met lucht/water, maar ik ben blij dat ik water/water heb genomen met bodembron. Ik heb zelf een grote hekel aan geluid/herrie. Dus geen buitenunit is fijn.

Twee andere aspecten zijn
  • Toch nog lager energieverbruik met water/water. Vooral in de winter, geen last van defrost van de buitenunit, geen onderhoud ook
  • Passief koelen in de zomer met nauwelijks energie verbruik. De unit pompt koel water door de vloerverwarming. Zeker als jij op alle verdiepingen vloerverwarming neemt hou je het huis echt koeler. Let wel het is geen volledig alternatief voor een airco (hij ontvochtigd de lucht niet), maar het scheelt wel flink.
Water/water is wel duurder in de aanschaf, maar een flink deel van de kosten zit hem in die bodembron en die gaat lang mee (20 jaar of langer mits die niet ondergedimensioneerd is). Er is eigenlijk weinig wat er kapot aan kan gaan.

Mocht je toch voor lucht/water gaan, er zitten flinke verschillen in geluidsproductie tussen de verschillende modellen. Als het kan, kies eerst het model wat je wilt en zoek er een installateur bij, in plaats van het model te kiezen wat de installateur toevallig in zijn assortiment heeft.

Dat je geen water/water moet nemen omdat er in de toekomst betere modellen gaan komen is natuurlijk onzin. Beter op welk aspect? Geluid? Hetzelfde zou gelden voor lucht/water. En zo veel ontwikkelingen zit er niet in die systemen. Belangrijker dan de unit zijn voldoende capaciteit van de warmte bron en de afgiftesystemen. Met vloerverwarming op 3 verdiepingen zit je op het laatste in ieder geval goed!

Ik heb overigens maar een 180L boiler, en dat is genoeg voor ons gezin met 3 kinderen. Ook het bad kan gewoon gevuld worden. Ook al is die boiler bijna leeg, met 1 of 2 uur is die weer helemaal opgewarmd. Ik heb nog nooit koud hoeven douchen.