Hoe dik is mijn betonnen vloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloopkogel
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 16:26
Dag allen,

Even kijken of iemand mij hierbij kan helpen. Wij willen onze betonnen vloer eruit slopen op de begane grond om te isoleren en vloerverwarming aan te leggen. We gaan ook alle afvoeren, water en elektra opnieuw aanleggen dus er hoeft, behalve dat er met gezond verstand gewerkt moet worden, niet overmatig voorzichtig aan gedaan worden. We vragen ons dus af of wij deze klus gewoon zelf kunnen (even een minigraver met sloophamer en puin container huren) of dat we mensen moeten inhuren.

Ik heb de originele bouwtekeningen gevonden uit 1960. Sinds die tijd is er volgens mij niks gebeurd met de vloer dus het zou overeen moeten komen met de bouwtekening. Op de tekening lijkt de vloer redelijk dun, zo'n 10cm lijkt het? Maar dit klinkt heel dun. Misschien dat het alleen de dekvloer is? Wat denken jullie?

Alternatief is om gewoon een gat in de vloer te maken en even te kijken hoe dik het is. Maar dan hebben we een gat in de vloer tot september. Dus als het zonder kan is dat wel handig. Wellicht dat iemand hier verstand van dit soort zaken heeft of vaker zo'n situatie zoals op de tekening heeft gezien. We horen het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3klYDLETUdlp-stewyVrE6xd2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97NnFI4DNwSF1YpJCOp13fqZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzzrBEqRp3L5IUml-OzIB6laQxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KvHU5V6R2aJsQqvSlaoPeIUf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals het er op je tekeningen uit ziet is het een simpele 'Fundering op Staal' en zou je er redelijk veilig in moeten kunnen gaan werken op de manier welke je zelf al beschrijft. Ik zou alleen niet al te veel waarde gaan hechten aan dit soort uitspraken op een publiek forum waar je achteraf nooit meer rechten aan kunt gaan ontlenen.

:p

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Gaatje door de vloer boren van 10 mm, opmeten en daarna weer afstoppen?

[ Voor 10% gewijzigd door RaRo74 op 25-01-2025 22:10 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:53
Als je geen kruipruimte hebt kun je er niet doorzakken met een minikraan, zeker weten is een gat boren, eventueel met een kernboor zodat je een mooi gat krijg en goed kunt beoordelen.
Dikwandige eternit uit 1960 lijkt mij asbestverdacht en dus een aandachtspuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
10cm dik voor een betonvloer is niet raar, dat kan prima. Het zou kunnen dat daar dan nog een smeervloer overheen ligt waardoor je meer puin gaat hebben. Maar niemand gaat je hier kunnen vertellen wat het exact is, zelfs al zou het op de tekening staan, het kan in werkelijkheid toch anders zijn.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06

sealy

bastards...

Dit lijkt redelijk veel op de situatie die wij ook op tekening zagen voordat we aan de sloop begonnen. Wat zaken die wij tegenkwamen, ter mentale voorbereiding 😉

- In het stampbeton zat een dun wapeningsnet (kippengaas). Dat maakte het vreselijk lastig om te slopen omdat alles aan elkaar bleef hangen. We zijn met de hoofdvloer (zie hieronder) echt een dikke week bezig geweest.
- Onder het beton lag een dun plastic zeiltje, dikte boterhamzakje, wat helemaal verkleefd was met het beton. Dat betekende voor ons de keuze: of schoonmaken zodat het in de puincontainer mocht, of een duurdere bouw afvalcontainer. We hadden de puincontainer al staan, maar volgende keer zou ik voor die paar honderd euro extra kiezen voor gemak.
- Een hoekje van het huis was aangebouwd. Die 15m2 heeft ons net zoveel tijd gekost als de overige 100m2 vanwege achterlijk veel wapening, blauw beton, piepschuim en veel leidingen die we tegenkwamen.

Het viel allemaal extra tegen omdat we eerder een garagevloer van 50m2, die er op tekening hetzelfde uitzag, wel met een paar vrienden in een avond gesloopt hadden. Die had namelijk geen wapening.

Conclusie: als ik verder niet nog een jaar verbouwen voor de boeg zou hebben was het best te doen, maar het kostte ons erg veel energie. Volgende keer besteed ik het uit.

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloopkogel
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 16:26
Dank allemaal voor de reacties en de nuttige informatie. Klinkt alsof een gat boren en opvullen gewoon de beste optie is. Ik hoop van harte dat er geen wapening in zit maar daar is maar 1 manier om achter komen. Binnenkort maar even proberen.

Wat Sealy zegt over de aanbouw, dat hebben wij ook. Er is in 1980 nog een aanbouw geplaatst die niet op de tekening staat. Zou goed kunnen dat het daar allemaal dikker is gelegd. Ben benieuwd.

En inderdaad, die buizen zijn volgensmij asbest houdend. Dus nu je dat zou zegt moet daar toch wat extra voorzichtig bij komen kijken. Dank voor de heads-up.

Wanneer ik een testje heb gedaan stuur ik even een update met een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:25
Voor wat het waard is: de betonvloer op de begane grond van mijn woonhuis uit 1960 is 10,5 cm dik (bij de keldertrap gemeten).
Om een wc-afvoer te verplaatsen is er twintig jaar geleden een gat door geboord, dat stuk heb ik bewaard, en al kan ik het nu zo 1-2-3 niet vinden, ik kan me niet herinneren dat er stukken wapening in zaten. In elk geval geen dikke, en ook geen haakjes van kippegaas.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 26-01-2025 13:07 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:04
Ga er maar van uit dat er wapening in de vloer zit al was het maar een krimpnet.
Een goede pneumatische sloophamer gaat goed werken maar is uitputtend voor 1 persoon vanwege de zwaarte en de trillingen. Af en toe het krimpnet doorslijpen met een haakse slijper om kleinere brokstukken te maken.
Ik weet niet of ik met een minigraver zou gaan rondrijden in de kamer, je moet wel heel behendig zijn met zo'n apparaat in zo'n kleine ruimte (zonder overal tegenaan te botsen en het plafond eruit te stoten) en wat te denken van de uitlaatgassen?
Zelf heb ik er ooit een vloer van een aanbouw van 4,5 x 4,5 meter incl. wapening uit gesloopt en daar was ik een complete zaterdag mee bezig. Zelf was ik ook gesloopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bewapening heb je bijna altijd... In welke vorm is de 2de vraag

Maar een gaatje boren ergens waar het niet opvalt (en weer dicht smeren moet iets) is het Makkelijkst..

En tja verder zorgen dat aps je gaat breken dat je zeker een goede haakse slijper hebt (en een paar slijpschijven)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 20:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

HBM heeft ook een goeie zware sloophamer voor +- 150 euro. #hebbumzellufook

Een paar dagen huur en dat ding is goedkoper. Verder is dit ook gewoon een klus die je niet te lang moet overdenken. Container voor de deur, en hakken maar.

[ Voor 3% gewijzigd door AtomicShockwave op 26-01-2025 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12

MJV

Ik heb hier vorig jaar ongeveer 70m2 betonvloer+dekvloer gesloopt. Dat is gelukt, maar leuk was anders ;). Het was zwaar werk, en als je pech hebt gaat het langzaam. Dat is vooral afhankelijk van de sterkte en type beton.

Paar aandachtspunten:
  • Overweeg wat het je eventueel waard is om het te laten doen, een half dagje hakken met een breekhamer van 18 of 30kg is best lollig, maar de lol is er best snel vanaf.
  • O.a. door: lawaai, stof, nog meer stof, overal betonpuin, enz.
  • Ik zou altijd een goede breekhamer huren, ja dat kost evenveel als de HBM, maar qua schokabsorptie is je lichaam je dankbaar. Plus dat je zo'n zware breekhamer daarna echt nooit meer nodig gaat hebben. Een muurtje slopen kan er niet mee want daar zijn ze te zwaar voor.
  • Verkijk je sowieso niet op de hoeveelheid puin. Puinbrokken in een container nemen veel ruimte in, omdat er lucht tussen zit. Dus op tijd container wisselen en niet met een te kleine container beginnen.
  • Als je het zelf gaat doen: zorg voor voldoende kruiwagens (en hulp) met kruien.
  • Goed nadenken waar je begint. Dat is wél in een hoek, en niet net in de looproute naar buiten. Dus net als met dweilen eindigen waar je de kamer verlaat :).
  • Kijk goed hoe het met (niet gefundeerde/dragende) binnenmuren zit. Die zouden best eens op de betonvloer kunnen zijn aangebracht, en dan kun je de vloer daaronder dus niet slopen :).
Hier heb ik uiteindelijk een minigraver laten komen voor een dag, dat ging nog steeds langzaam maar was wel nodig (want keihard blauw beton). Qua prijs viel me dat nog mee, zeker omdat het last-minute was. Ongeveer 1000 euro voor een dag. Maar, als je beton niet zo hard is lukt het misschien wel om te breken en daarna ook weg te (laten) scheppen met die graver, dan schiet het nog eens op. Wel voldoende hulp regelen die dan puin weg kan kruien.

Zelf aan de slag met minigraver zou ik niet doen. Besturing ervan is best een vak, en je wil 'm vooral ook schadevrij naar binnen en naar buiten krijgen.

Ik zou het een volgende keer misschien nog best zelf doen, als je veel tijd hebt is het niet zo erg als het tegen zit. Die tijd had ik niet, vanwege de rest van de verbouwing. Daarom was ik erg blij dat ik wat hulp kon inhuren. Achteraf had ik wat kleine ruimtes (bijv. onder de trap) gelaten voor wat ze waren, ook vanwege de eerder genoemde binennmuren, waardoor ik niet alles goed weg kon halen.

Succes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:38
Heb je ook overwogen om op het beton te isoleren, met xps of eps 100/120/250 ofzo? Daar kan ook vloerverwarming op en t scheelt je nogal wat breekwerk

Wel moet je mogelijk de deuren (laten) inkorten maar dat is met een cirkelzaag geen hogere wiskunde.
Pin je niet vast op dikte. Natuurlijk is dikte van belang maar zelfs een paar CM doet veel.
Isolatie is als een breuk, iedere cm laat maar 1/4de door ofzo. U begrijpt dus dat het bij 20 cm een extra cm dan 1/800ste extra is terwijl de eerste 2 cm al tientallen procenten scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12

MJV

Dan zou ik nog eerder naar PIR kijken, betere isolatiewaarde. Maar vaak kom je toch al snel te hoog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:04
Meestal zit er een afwerkvloer van 3 tot 5 cm bovenop de gestorte betonnen vloer, die kun je er vrij gemakkelijk afbeitelen met een slaghamer met brede beitel (zit geen wapening in). Helaas is de isolatie (paar cm) dan wel wat minder maar het is een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:40
Bij ons was het bovenop 8 cm cement (met wapening), daarna een zoals eerder genoemd boterhamzakje, waardoor alle piepschuim eronder er lekker aan bleef plakken. Zoveel mogelijk verwijderd om een puincontainer te kunnen hebben. Daaronder zat dus 1 cm piepschuim. Daarna kwam pas het echte beton, varierend van 10 cm t/m 30 cm. Ook weer gewapend en daaronder zat nog een boterhamzakje en nog meer piepschuim.

We dachten dat het in 1 dag slopen en 1 weekend kruiwagens rijden leeg zou zijn. Het duurde 1.5 week; voornamelijk door die wapening in het zandcement trouwens, daardoor bleef die hamer steeds hangen.

Volgende keer besteed ik het uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Been there done that.
Ik heb destijds een Milwaukee hamer van 25kg gehuurd, die ging als boer door een betonnen vloer heen :)

Mijn schuur van 15m² had een vloer van 12-20cm dik, geen centrale pijn.

Terug naar de vloer zelf: sinterbeton is gewoon hoogovencement, intussen redelijk broos na 65 jaar. Niks bijzonders aan dus. De dikte van 10cm is reëel voor een vloer op staal (op zand gestort). Kan ook 12 of zelfs 15 zijn, als er een smeervloer op ligt.

En ja, daar zit hoogstwaarschijnlijk plastic onder, vast in het beton gegoten. Vraag even na hoe de containerboer daarmee omgaat. Er mag altijd een X percentage vervuiling in zitten en dat zou dat best binnen kunnen vallen. Scheiden is meestal bijna ondoenlijk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1