Ik zoek een nieuwe processor en videokaart voor mijn systeem. Waarschijnlijk heb ik dan ook een nieuwe voeding nodig. Doel is fotobewerking (NX studio) sneller te kunnen doen en video's in Davinci Resolve bewerken. Overdag staat de p.c. ook regelmatig lang aan voor office taken.
De videobestanden zijn H265 3840x2160. Een hele nieuwe desktop samenstellen kan ook maar dat heb ik nu denk ik niet nodig.
Budget hoop ik rond de 600 euro te houden voor videokaart en processor.
Meer cores is sneller in Davinci Resolve. Idle verbruik verschilt volgens mij niet zoveel tussen de processors.
Dus ik dacht aan
Zelf denk ik dat 160 of 240 euro wel genoeg is voor een processor van twee generaties geleden. Een AMD 5950 is vast efficiënter en sneller, maar of dit de moeite waard is op mijn systeem, dat vraag ik me af.
Tweedehands wil ik overwegen.
Voor Davinci Resolve wordt een videokaart met minimaal 4GB VRAM aangeraden en meer lijkt me beter.
NVIDIA en Intel GPU's lijken beter te zijn in video decoderen. Daarom heb ik de volgende uitgezocht.
Omdat computer veel aan staat vind ik idle gebruik wel belangrijk. Een nadeel van de intel A770.
De Nvidia 4060 lijkt het meest energiezuinig. Benchmarks lezen kan ik niet zo goed maar het lijkt erop dat hij in Davinci Resolve niet veel onderdoet voor de andere GPU's in het lijstje. Tweedehands past een NVidia 4060 TI 16GB misschien ook binnen budget.
Onderstaand is mijn huidige desktop. Mijn monitor is heeft een lagere resolutie dan de videobeelden die ik wil bewerken. Maar voorlopig gaat het om knippen/plakken. Een nieuwe monitor zoek ik uit als dat lekker loopt.
De Samsung 980 is de systeemschijf (windows 11) en zit in het NVME slot.
De Samsung 870 QVO zit op een SATA-600 bus, hier staan alle foto's en videobestanden op.
Wat ik me afvraag is;
Werken Ryzen 5000 processors op mijn moederbord, is er een BIOS update nodig?
Welke Processor icm videokaart raden jullie aan?
Heeft het zin 16GB geheugen bij te installeren? Ik heb gezien dat het geheugen wat ik heb nog verkrijgbaar is.
Heeft de rest van het systeem grotere bottlenecks (SATA SSD? PCIE 3.0 voor de videokaart) die goedkoper op te lossen zijn of een upgrade tamelijk zinloos maken?
Ik ga ervan uit dat ik een zwaardere voeding moet aanschaffen. Of zijn er iets te bedenken wat net past.
Dank voor het lezen van deze lange post.
De videobestanden zijn H265 3840x2160. Een hele nieuwe desktop samenstellen kan ook maar dat heb ik nu denk ik niet nodig.
Budget hoop ik rond de 600 euro te houden voor videokaart en processor.
Meer cores is sneller in Davinci Resolve. Idle verbruik verschilt volgens mij niet zoveel tussen de processors.
Dus ik dacht aan
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Boxed | € 174,68 | € 174,68 |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 163,68 | € 163,68 |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 235,99 | € 235,99 |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 311,99 | € 311,99 |
Totaal | € 886,34 |
Zelf denk ik dat 160 of 240 euro wel genoeg is voor een processor van twee generaties geleden. Een AMD 5950 is vast efficiënter en sneller, maar of dit de moeite waard is op mijn systeem, dat vraag ik me af.
Tweedehands wil ik overwegen.
Voor Davinci Resolve wordt een videokaart met minimaal 4GB VRAM aangeraden en meer lijkt me beter.
NVIDIA en Intel GPU's lijken beter te zijn in video decoderen. Daarom heb ik de volgende uitgezocht.
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | ASRock Intel Arc B580 Challenger 12GB OC | € 329,- | € 329,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition | € 289,- | € 289,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 308,90 | € 308,90 |
1 | Videokaarten | Sparkle Intel Arc A770 ROC LUNA OC Edition | € 324,07 | € 324,07 |
Totaal | € 1.250,97 |
Omdat computer veel aan staat vind ik idle gebruik wel belangrijk. Een nadeel van de intel A770.
De Nvidia 4060 lijkt het meest energiezuinig. Benchmarks lezen kan ik niet zo goed maar het lijkt erop dat hij in Davinci Resolve niet veel onderdoet voor de andere GPU's in het lijstje. Tweedehands past een NVidia 4060 TI 16GB misschien ook binnen budget.
Onderstaand is mijn huidige desktop. Mijn monitor is heeft een lagere resolutie dan de videobeelden die ik wil bewerken. Maar voorlopig gaat het om knippen/plakken. Een nieuwe monitor zoek ik uit als dat lekker loopt.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600X Tray | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI B350 Gaming Pro Carbon | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | KFA2 GeForce GTX 1050 2GB OC | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | HP LP2475w Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 33 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Voedingen | Seasonic G-series 360 watt | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 870 QVO 4TB | € 285,23 | € 285,23 |
1 | SSD's | Samsung 980 1TB | € 84,80 | € 84,80 |
Totaal | € 410,02 |
De Samsung 980 is de systeemschijf (windows 11) en zit in het NVME slot.
De Samsung 870 QVO zit op een SATA-600 bus, hier staan alle foto's en videobestanden op.
Wat ik me afvraag is;
Werken Ryzen 5000 processors op mijn moederbord, is er een BIOS update nodig?
Welke Processor icm videokaart raden jullie aan?
Heeft het zin 16GB geheugen bij te installeren? Ik heb gezien dat het geheugen wat ik heb nog verkrijgbaar is.
Heeft de rest van het systeem grotere bottlenecks (SATA SSD? PCIE 3.0 voor de videokaart) die goedkoper op te lossen zijn of een upgrade tamelijk zinloos maken?
Ik ga ervan uit dat ik een zwaardere voeding moet aanschaffen. Of zijn er iets te bedenken wat net past.
Dank voor het lezen van deze lange post.