Nieuwe pc build - geen boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixke
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-06 08:44
Goedenavond,

Ik heb na 2 kleine maand moeten wachten naar een oplossing van mijn grafische kaart die gestolen was uit de verzending.
Eindelijk was het dan zover om alles in elkaar te steken. De pc van power te voorzien, startknop, alles begint te draaien van de fans. (Behalve de gpu fans, die bleven stil)
Maar de pc wilt niet gaan booten, het bootscherm blijft uit om naar de bios te gaan.
Er brand een led lampje op het moederbord bij de cpu.
Heel vervelend natuurlijk, maar geen idee wat ik mis heb gedaan. Zeker omdat dit niet lijk eerste build is.

Hardware:
Asrock steel legend WiFi x870
Amd cpu 9800X3D
G-skill 2x32 F5-6000J3040G32GX2-FX5
Gigabyte 7900 xtx
SAMSUNG Portable 990 Pro MZ-V9P4T0BW 4 T0 Internal SSD
Thermaltake Toughpower GF3 850W 80+ Gold for New Gen GPU

Ik heb al reeds eens de cpu er terug uitgehaald om te kijken of er pinnen geplooid zouden zijn, maar volgens dat ik zie is dit niet het geval.
De kabels van de voeding voor cpu aangesloten met de 2 connectors, eens de linkse en dan eens de rechtse alleen aangesloten.
Mijn scherm op de gpu verbonden en eens op het moederbord.
Maar er gebeurd niets extra.

Normaal zijn de moederborden hun bios reeds ge-update. Dit hebben we gevraagd aan de shop waar we die onderdelen hebben gekocht.
(Ram klep stond naar beneden) Dus ga ik er van uit dat dit gebeurd is.
Want een bios update is nodig voor die cpu die eind oktober-begin november. Dit valt ook te lezen op de support van asrock.
Ik heb ook geen extra onderdelen liggen die passen op het moederbord, cpu, ram ofzo…

Als je googled vind je wel andere cases die dit probleem ervaren of ervaarde hebben.
Daar hebben wel mensen het probleem opgelost gekregen. Maar ik heb geen idee hoe.

Een flash bios is misschien ook een idee, cmos,…

Ik heb mijn vorige pc’s ook zelf in elkaar gestoken en bog nooit dit probleem gehad.

Hopelijk kan dit verholpen worden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Het led lampje van de cpu brand dus?

Wel de geheugen in de goede slots zitten, al eens met 1 reepje geprobeerd te starten?

geheugen reepjes moeten vaak in slot 2 en 4 vanaf de cpu zijde

En je hebt al gevonden wat anderen hebben geprobeerd om het op te lossen, wat hebben ze geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
Met zo min mogelijk onderdelen proberen. Videokaart er uit, 1 geheugen module. CPU, SSD en mobo. En hoe lang heb je gewacht na het aanzetten? Geheugen training kan de eerst keer meerdere minuten duren meen ik.

[ Voor 37% gewijzigd door The Reeferman op 25-01-2025 21:23 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixke
freaky35 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:09:
Het led lampje van de cpu brand dus?

Wel de geheugen in de goede slots zitten, al eens met 1 reepje geprobeerd te starten?

geheugen reepjes moeten vaak in slot 2 en 4 vanaf de cpu zijde

En je hebt al gevonden wat anderen hebben geprobeerd om het op te lossen, wat hebben ze geprobeerd?
Het is het led lampje (rood) op het moederbord en daar staat er cpu bij.

Ik ga morgen proberen om de ram op 1 slot te steken.

Op reddit vind je verschillende zaken die andere hebben gedaan, gaat tot een update boos, andere ram, flashback bios,….

In lees in de handleiding dat je een flashback bios kan doen, zonder dat de pc aanstaat en dat er zelf een cpu moet gemonteerd zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2Dwdb-4HblkQK3jN_RW98uKW4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XjGMQTyH19G6x1fOix2fUdEP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixke
The Reeferman schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:22:
Met zo min mogelijk onderdelen proberen. Videokaart er uit, 1 geheugen module. CPU, SSD en mobo. En hoe lang heb je gewacht na het aanzetten? Geheugen training kan de eerst keer meerdere minuten duren meen ik.
Ik heb daarnet nog eens de pc aangelegd en langer gewacht dan de andere keren. Nu gisteren bij de eerste keer heb ik ook wel enkele min gewacht. Met het idee er zal nog wel een bootscherm komen.

Ik ga dit ook eens proberen om alleen eens op te starten met de voornaamste onderdelen. Cpu, ssde en 1 ram in de module.
Dit zal ik morgen doen, in de loop van de namiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixke
Bedankt voor jullie 2 reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixke
Ik ga straks ook eens proberen een bios flashback te doen. Ik heb de documentatie hier voor gevolgd die beschikbaar is op asrock en de laatste bios op de usb geplaatst.
Hier bij heb je geen cpu voor nodig en moet de computer ook niet voor aanliggen.
Laat ons hopen dat het hier mee ook kan verholpen worden.

Ik zal ook eerst de andere opties proberen die jullie al eerder gisteren hadden door gegeven 🙏🏻

[ Voor 14% gewijzigd door Nixke op 26-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixke
Het is opgelost door de bios flashback te doen en de bios versie 3.16 genomen.
Alles draait smoot.

De andere opties hebben we ook eerst gedaan, maar dit werkte niet.
Pagina: 1