Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 18:20
Ik weet niet helemaal of het de juiste plek is om dit te vragen, maar ik ben in overweging een nieuwe (of 2e hands) camera aan te schaffen. (MFT of niet, dat is de overweging).

Ik heb in 2017 een Panasonic GX80 gekocht en deze enkele jaren met veel plezier gebruikt, veel voor fotografie maar ook erg veel voor het maken van video's (Socials, vakantie etc). Wat mij het meeste beviel destijds was de stabilisatie (in body en in de lens). Het enige gemis was een mic. input maar veder was de camera in mijn ogen perfect voor mijn doeleind. En ook nog eens een mooi fornaat.

Helaas is mijn camera, inclusief lenzen gestolen enkele jaren geleden, en heb ik sindsdien enkel mijn smartphones (met degelijke camera) gebruikt.

Inmiddels zijn we heel wat jaar verder en was ik me aan het verdiepen in camera's, en tot mijn verbazing vind ik eigenlijk weinig veel interessantere camera's voor een redelijke prijs. Zeker in het formaatje GX80 / Sony A6x00 serie

Camera's waar ik nu op uitkom:

Sony A6400 (2e hands) (geen MFT, en geen IBIS) (de 6600 en 6700 wel, maar die zijn fors duurder helaas).

Panasonic GX80 (Een 2e handsje?) (redelijk oud model, en vind ze 2e hands nog redelijk aan de prijs) ik betaalde in 2017 €599,- incl. kitlens nieuw.)

Ben benieuwd wat jullie zouden adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Igor92 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:29:
Ik weet niet helemaal of het de juiste plek is om dit te vragen, maar ik ben in overweging een nieuwe (of 2e hands) camera aan te schaffen. (MFT of niet, dat is de overweging).

Ik heb in 2017 een Panasonic GX80 gekocht en deze enkele jaren met veel plezier gebruikt, veel voor fotografie maar ook erg veel voor het maken van video's (Socials, vakantie etc). Wat mij het meeste beviel destijds was de stabilisatie (in body en in de lens). Het enige gemis was een mic. input maar veder was de camera in mijn ogen perfect voor mijn doeleind. En ook nog eens een mooi fornaat.

Helaas is mijn camera, inclusief lenzen gestolen enkele jaren geleden, en heb ik sindsdien enkel mijn smartphones (met degelijke camera) gebruikt.

Inmiddels zijn we heel wat jaar verder en was ik me aan het verdiepen in camera's, en tot mijn verbazing vind ik eigenlijk weinig veel interessantere camera's voor een redelijke prijs. Zeker in het formaatje GX80 / Sony A6x00 serie

Camera's waar ik nu op uitkom:

Sony A6400 (2e hands) (geen MFT, en geen IBIS) (de 6600 en 6700 wel, maar die zijn fors duurder helaas).

Panasonic GX80 (Een 2e handsje?) (redelijk oud model, en vind ze 2e hands nog redelijk aan de prijs) ik betaalde in 2017 €599,- incl. kitlens nieuw.)

Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het MFT topic is echt voor generieke MFT discussies. Heb deze daarom even zijn eigen draadje gegeven

OT: voor 300 euro heb je een mooie 2e hands GX80. Dat lijkt me best OK toch? Als je daar tevreden mee was, klinkt dat als slimme keuze. Als er toch dingen zijn die je mistte aan de GX80, welke zouden dat dan zijn?

[ Voor 50% gewijzigd door sys64738 op 25-01-2025 19:38 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
sys64738 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:33:
[mbr]Het MFT topic is echt voor generieke MFT discussies. Heb deze daarom even zijn eigen draadje gegeven[/]

OT: voor 300 euro heb je een mooie 2e hands GX80. Dat lijkt me best OK toch? Als je daar tevreden mee was, klinkt dat als slimme keuze. Als er toch dingen zijn die je mistte aan de GX80, welke zouden dat dan zijn?
Bedankt, ik twijfelde of het een eigen topic waard zou zijn.

Bij voorkeur zou ik iets aanschaffen wat wat meer ‘bij de tijd’ is. De gx80 inmiddels heel wat jaartjes oud, aan de andere kant vind ik weinig nieuws in diezelfde price range. (En stuit ik snel op de Sony a6x00 lijn) (of zie ik dingen over het hoofd?)
Heel afhankelijk van wat ik er voor krijg, ik zou blij zijn met een mooi 2e handsje voor 300-400 euro maar als ik voor 600-800 euro (bij voorkeur met kitlens) een mooi, moderner alternatief kan vinden zou ik daar ook tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 21:30
Igor92 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:28:
[...]

Bij voorkeur zou ik iets aanschaffen wat wat meer ‘bij de tijd’ is. De gx80 inmiddels heel wat jaartjes oud, aan de andere kant vind ik weinig nieuws in diezelfde price range. (En stuit ik snel op de Sony a6x00 lijn) (of zie ik dingen over het hoofd?)

[...]
Er is ook een GX9. maar ook die is niet meer in productie.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
rdoorn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Er is ook een GX9. maar ook die is niet meer in productie.
Ik zag het, de GX9 ziet er al uit als een kleine update t.o.v. de GX80, het aanbod (ook 2e hands) is erg beperkt helaas. Ik vond ook de GX100D, die is wel nog in productie. Maar is misschien wat minder interessant dan die GX9.

Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat de panasonic camera's (zoals de GX80 / GX9, zo veel beter geprijsd waren dan vergelijkbare (?) Sony camera's. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Kortgeleden had ik even de Nikon Z30 kit voor 650 euro. Was een Black Friday deal bij Bol die nu nog steeds actief is.
Dat lijkt me een hele goede, niet te grote set.
Als je per se een zoeker moet hebben, kun je de Z50 overwegen.

Persoonlijk zou ik niet zo snel MFT kiezen, omdat daar op fotografiegebied niet echt veel ontwikkeling lijkt te zitten. Ik ben een beetje bang dat OM-system niet heel lang meer bestaat (ook al komen ze over een paar dagen met een nieuwe camera) en Panasonic lijkt er ook niet echt aandacht meer voor te hebben.

Voor dit budget, zou ik vooral kijken naar aanbiedingen bij Canon, Nikon en misschien Sony. Fujifilm vind ik zelf erg duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:03
Misschien is een Gopro Hero 13 Creation edition iets? Nieuw voor nog geen 600 euro. Kun je ook foto's mee maken hoewel daar de mogelijkheden van beperkt zijn. Filmbeelden zijn super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:27
Sony ZV-E10?

Wordt specifiek gemarket op goede balans foto- en videomogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Igor92 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:29:

disclaimertje vooraf.....Vrouwlief is de fotograaf in huis hier.....maar ik las je OP en misschien is even buiten de box gedacht nog een optie voor je:

is een nieuwe smartphone met een hele goede camera misschien wat je zoekt?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor92
Bedankt voor alle input! Super waardevol! Ik heb zelf ook verschillende scenario's in mijn hoofd gehad.
Ik ben niet van plan te vloggen (of mezelf in beeld te hebben). De camera hoeft in dat opzicht niet perse gericht te zijn op vloggem / socials. Als het beeld maar een stuk beter is dan smartphone kwaliteit, en bij voorkeur ook net zo stabiel. Ik vind de GX9 wel een erg mooie optie moet ik zeggen.

Klein beetje meer context;
Ik heb een instagram pagina over 3D printen en product ontwerp, waarop ik tot op heden alles met smartphones heb geschoten zou ik graag van sommige producten wat mooiere productfotografie maken. Daarnaast heb ik altijd affiniteit met fotografie / videografie gehad, analoog en digitaal, en zou ik het ook leuk vinden dat weer op te pakken tijdens vakantie / reizen. Ik heb gelukkig geen grote haast, maar als iets dat me zint tegen kom kan een aankoop zo gebeuren.

@Kwintessens Kwintessens
Thanks! Ik ga de aanbiedingen in de gaten houden, de Nikon is een aardige optie!

@vogelmans
Ik zou graag iets meer willen dan een action camera (Al is het ook iets wat ik graag nog zou willen voor wintersport & duikvakanties) Maar niet helemaal wat ik zoek op het moment.

@nr.004 Ja, deze, en de Mark II van de ZV E-10 heb ik bekeken en vind ik beiden interessante opties! Ik was destijds erg verliefd op de IBIS in mijn panasonic camera, maar misschien is digitale stabilisatie net zo efficient tegenwoordig? Ik heb ook naar 2e hands A6400 zitten kijken. Helaas valt de A6700 buiten budget, anders had ik deze direct gekocht.

@Fraggert
Het zijn inderdaad allemaal overwegingen om te maken en ik heb hier zeker ook goed over nagedacht. Ik heb momenteel een iPhone 13 Pro welke in mijn ogen erg mooie foto's maakt. Toen de iPhone 16 (pro) uitkwam heb ik de overweging gemaakt nog 1 jaar te doen met mijn 13 pro. Maar ik denk dat het 2 camera's/devices moeten zijn die naast elkaar interessant moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:27
@Igor92
De A6400 heb ik toevallig ook. Erg fijn en handzaam toestel. Zoals je in de OP al aangeeft heeft deze geen IBIS. Maar omdat ik het toestel eigenlijk enkel voor fotografie gebruik en de lenzen met een grotere brandpuntafstand OSS hebben, mis ik deze ook niet. Ik weet uiteraard niet hoe dat voor jouw beoogde gebruik is.

Als je een lens met een kleine brandpuntafstand gebruikt lijkt me dat je IBIS/OSS ook niet mist, tenzij je bij laaglichtsituaties met lange sluitertijden uit de hand zou gaan willen fotograferen.

Bij het maken van video's zou het wel een gemis kunnen zijn. Maar zou je dat niet kunnen ondervangen door een gimbal te gebruiken? Als je een lens met een brandpuntafstand voor regulier videogebruik met OSS zou willen hebben, ben je volgens mij ook snel weer een euro of 700 verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Igor92
Na enig twijfel en aarzel uitgekomen op de Sony A6700 incl 16-50 kitlens (was net zo voordelig als zonder kitlens).

Onder aan de streep besloten wat meer uit te geven zodat ik wel alle gewenste features features heb en wat meer toekomst bestendig ben.

Nu tijd om de nodige accessoires, en eventueel een of 2 nieuwe lenzen uit te kiezen.
Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met de 7artisans, TTartisan en viltrox prime lenzen (met AF)?
Pagina: 1