Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 18:52
Beste Tweakers,

Graag jullie advies, want ik kom er niet helemaal uit.

Ik zoek een?
Nieuwe telefoon die mijn Samsung A52s vervangt. Deze heb ik nu ruim drie jaar en ben er zeer tevreden over. Inmiddels merk ik wel dat die wat gaat achterlopen bij andere telefoons. Met name de kwaliteit van foto's is minder goed dan ik om me heen zie en wat ik zou willen. Op vakantie vond ik het verschil met de A53 van mijn vriendin al behoorlijk groot!

Wat is je budget?
€400-600. Ik wil er wel weer 3+ jaar mee doen en ben dus bereid wat meer geld uit te geven. Maar geen smak geld, want hij kan altijd gejat worden of kapot vallen...

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Alle reguliere smartphone-zaken. Met name gericht op functionaliteit/produtiviteit. Daarnaast vind ik accuduur en fotokwaliteit (!) belangrijk. Dat gaat wel ook om 'ziet het er leuk uit als ik het verstuur via Whatsapp' (dus vind er goede post-processing plaats). Rauwe prestaties of gamen is minder belangrijk. Qua snelheid ga ik er toch op vooruit t.o.v. van de A52s. Ik wil niet (veel) groter dan de A52s, kleiner misschien zelfs wel fijner.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben tevreden met Samsung en blijf graag bij dit merk, ook om de keuzes een beetje behapbaar te houden. Qua prijs neig ik naar de A55. Alleen vraag ik me af of de S24 of S24FE echt (veel) betere foto's maken. Dat lijkt wel zo te zijn. Tussen die twee kom ik er ook niet volledig uit. De prijzen ontlopen elkaar niet heel veel meer; dan vind ik de kleinere formfactor van S24 best een voordeel.

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft iemand een vergelijkbaar dilemma gehad en welke keuze heb je gemaakt?
Qua hardware lijken de telefoons best wel op elkaar. Zijn er belangrijke software-features die echt verschillen en in het dagelijks gebruik van meerwaarde zijn?
Hoe groot is het verschil in fotokwaliteit tussen de verschillende modellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

MVG, Frank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De S serie is echt wel beter, zeker in het donker en op de 2de en 3de camera.
De S24 FE heeft wel een tragere processor dan de S24.
S24 heeft wel kleinere accu, dus bedenk dat in combinatie met je gebruik, ik ken verhalen van mensen die makkelijk de dag ernee halen, maar ook die het niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
swhnld schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:02:
De S serie is echt wel beter, zeker in het donker en op de 2de en 3de camera.
De S24 FE heeft wel een tragere processor dan de S24.
S24 heeft wel kleinere accu, dus bedenk dat in combinatie met je gebruik, ik ken verhalen van mensen die makkelijk de dag ernee halen, maar ook die het niet lukken.
Dank. Als ik kijk naar de praktijktesten van Tweakers van de S24 t.o.v. de A52s, zou ik er in alle gevallen op vooruit gaan. De wat kleinere accu van de S24 t.o.v. de A55 is dus niet per se een bezwaar. Nu ook nog maar even kijken komende maand wat de prijzen doen na introductie van de S25...

Iemand anders nog input/advies?

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
frankK800i schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Dank. Als ik kijk naar de praktijktesten van Tweakers van de S24 t.o.v. de A52s, zou ik er in alle gevallen op vooruit gaan. De wat kleinere accu van de S24 t.o.v. de A55 is dus niet per se een bezwaar. Nu ook nog maar even kijken komende maand wat de prijzen doen na introductie van de S25...

Iemand anders nog input/advies?
De nieuwe A56(45W laden, minstens 6 jaar OS upgrades en beveiligingsupdates) komt er ook aan. Waarschijnlijk in maart, maar in ieder geval in de periode februari tot en met april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 19:16

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste TS,

Toevallig zit ik te zoeken in een dezelfde prijsklasse en dezelfde wensen, zonder de voorkeur voor Samsung. In mijn vergelijkingen komt ook de Motorola hoog te staan, maar dienst batterij valt schijnbaar tegen.

Het liefst wil dat een Chinese high end smartphone met goede camera rond de 500/600 euro zakt, zoals de OPPO Find X8 Pro of de Vivo X200 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelfde use case hier, de A52s van mijn vrouw willen we ook vervangen voor met name betere foto's. Voor de rest beviel de telefoon goed.

Wij denken zelf aan de Pixel 8 Pro of de S24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tervueren
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:03
RepareerDroid schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:09:
[...]
De nieuwe A56(45W laden, minstens 6 jaar OS upgrades en beveiligingsupdates) komt er ook aan. Waarschijnlijk in maart, maar in ieder geval in de periode februari tot en met april.
De A56 heeft, als de geruchten kloppen, geen tele-lens dat vind ik dan wel weer een voordeel van de S24(FE).
En het verschil met de teruggeklokte processor, van de FE tov de S, schijnt minimaal te zijn.
Denk dat de S24 boven de S24FE staat en die weer boven de A55/A56.
Een hoop vinden het kleinere scherm van de S24 een nadeel.
Ik vind het compactere juist een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievanm
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-04 01:21
@frankK800i

Wat is het geworden?
Ik denk ook aan A56 of S24FE.

Heb nu de A53 en dies ruk met zijn kuren. (Vast lopend systeem, slome camera etc.)

De A56 zou beter zijn, maar de S24FE inderdaad nog beter, echter slechts 128 GB en geen SDslot.

Me A53 zit 80% intern en 80% van de sdkaart van 128 GB vol.

Vooralsnog denk ik, de S24FE en dan van tijd tot tijd beeldmateriaal afvoeren naar Laptop/cloud.
Die telelens heb ik wel trek in namelijk, plus wat vlotter systeem.

Beide telefoons voor 19,50 p maand incl. 20 gb en 120 min.
Is geen geld.
De a56 is dan 256Gb versie en de S24FE is dan 128 GB. Voor 256Gb betaal je 3,50 per maand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Jamievanm schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:30:
De A56 zou beter zijn, maar de S24FE inderdaad nog beter, echter slechts 128 GB en geen SDslot.
Voor wie het nog niet weet, de A56 heeft ook geen SD kaart slot (ook de A36 niet, de nieuwe A26 en de A35 en A55 van vorig jaar wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankK800i
Sorry voor gebrek aan eerdere reactie op wat ik gekozen heb! Na lang wikken en wegen ben ik voor een tweedehands S24 gegaan. Dat was een goede deal en in ieder geval op cameravlak beter dan de A55. Dat was voor mij toch de belangrijkste overweging, ik was wel bereid daar iets meer voor te betalen. Ook de kleinere formfactor bevalt me erg goed! Ik had ook nog eens mazzel dat het om een 256 GB exemplaar ging. Uiteindelijk is 128 GB ook wel werkbaar denk ik, als je inderdaad af en toe de grootste foto's/video's eraf haalt.

MVG, Frank

Pagina: 1