3-punts slot doet het soms wel en soms niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
In mijn openslaande tuindeuren zit een 3-puntsslot. Soms gaat de deur niet open. Dit komt omdat de haken van het bovenste en onderste slot niet reageren op het bewegen van de klink. Maar (heel) soms wel. En dan kan de deur open. Vervolgens gaan de haken ook weer lastig naar binnen en vaak pas na veel geprobeer.

Nou heb ik vandaag het hele slot eruit gehaald. Om te kijken wat er aan de hand is en of ik het kan oplossen. Aangezien beide haken van beide sloten op dezelfde wijze wel of niet reageren op de klink, is mijn conclusie dat het ligt aan de metalen lat die beweegt wanneer je de klink omzet. Die lat beweegt dus blijkbaar niet altijd goed/voldoende om de haken in beweging te zetten. Dat kan aan de lat zelf liggen of aan de verbinding klink met lat.

De 3 metalen kasten van de sloten zitten dicht met schroeven maar ook met een aantal popnagels. In het ergste geval zal ik die moeten uitboren en hopelijk kan ik die dan vervangen door nieuwe popnagels. Raar dat dit en geschroefd en genageld zit. Logisch lijkt om dan de middelste (waar de klink in zit) te openen omdat vanaf daar de metalen lat wordt aangestuurd)

Mijn hoop is dat iemand kan helpen met de volgende vragen:

- klinkt mijn analyse logisch?
- kan ik de beweging in de metalen lat verbeteren (en zo zorgen dat de haken beter worden aangestuurd) van buiten af? Dus zonder de middelste metalen kast te moeten openen? (omdat popnagels uitboren mogelijk schade aanbrengt)
- of dien ik de middelste metalen kast te openen om aldaar de verbinding tussen klink en metalen lat te verbeteren?

uw wijsheid is welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keUUZOnnQU-hUX7JfZaE3rhsAEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpGxUZUNJ6Ig5vwMrAtqtWEl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien stomme suggestie, maar al wd40 geprobeerd? Of een smeersel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Kurkentrekker schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:23:
Misschien stomme suggestie, maar al wd40 geprobeerd? Of een smeersel?
yup. Doe ik sowieso 3x per jaar. Maar dat lost dit probleem helaas niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:10
Ik heb ook zo’n slot in de voordeur. Alle buren hebben deze al vervangen. Met de juiste techniek is het slot nog te sluiten, maar in principe is het gewoon beter om een ander slot erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
DIJK schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:29:
Ik heb ook zo’n slot in de voordeur. Alle buren hebben deze al vervangen. Met de juiste techniek is het slot nog te sluiten, maar in principe is het gewoon beter om een ander slot erin te zetten.
Dank voor je reactie. Vervangen is uiteraard een oplossing. En wie weet komt het ook op dat punt, maar vooralsnog zou ik het juist willen proberen te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien wel fijn om te gaan vermelden wát voor een tuin/terrasdeuren het betreft, en dan vooral uit wat voor een materiaal alles, inclusief het kozijn, opgetrokken is en wat de hoogte/breedte maten van de afzonderlijke deuren zijn.

Vaak (bijna altijd) krijg je bij openslaande tuin/terrasdeuren het advies om NIET breder dan 80Cm. pér deur te gaan werken vanwege het mogelijkerwijs door gaan hangen op de scharnieren bij bredere deuren (waarmee je dus automagisch aan een niet meer goed sluitende combinatie van deuren komt).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20
Zijn de deuren wel recht? als die krom of scheef zijn dan wil die metalen strip ook niet. En probeer eens gewoon grafiet tussen de schuivende delen te spuiten, dat smeert de boel ook.
Beweegt alles nu je het uit de deur hebt wel zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Het gaat om normaal formaat deuren. Kozijnen van hout.

Zoals op de foto te zien heb ik het meerpuntsslot losgehaald. Het probleem speelt dus ook als het slot uit de deur is. Ligt dus niet aan de kozijnen/verzakking, etc. Het probleem zit in het slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ThomasBHJensen schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:55:
Het gaat om normaal formaat deuren. Kozijnen van hout.

Zoals op de foto te zien heb ik het meerpuntsslot losgehaald. Het probleem speelt dus ook als het slot uit de deur is. Ligt dus niet aan de kozijnen/verzakking, etc. Het probleem zit in het slot.
Dan, zoals hierboven al gezegd is, je sloten schoonmaken (lees: VET vrij maken) en de volgende keer met 'grafiet' smeren.

Vet (en 'standaard' WD40) houden vuil vast waarmee je de werking van de sloten in de weg gaat zitten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Zoals @Will_M zegt, geen WD40. Haal even een busje slotspray bij de bouwmarkt en smeer daar alle bewegende delen mee.
WD40 is rotzooi voor het smeren van een slot, geeft alleen maar meer ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 22:56
En de grootste ellende krijg je als je de 3 puntsluiting denkt gerepareerd te hebben en de deur niet meer open gaat. Dan heb je zomaar 1000 euro schade aan je deurstel. Heb ik al een keer voor je uitgeprobeerd dus bespaar je de moeite en het geld.
Dus merk en type aflezen van de bestaande, gewoon een nieuwe erin en die dan onderhouden met slotspray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:02
Vaak zie je dat men een krukbediende-meerpuntssluiting vervangt door een cilinderbediende-meerpuntssluiting, heb de indruk dat deze wat degelijker zijn.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1