Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvaert1986
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-04 15:50
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met het DDR5 geheugen in mijn PC. Ik heb mijn PC circa 1 maand geleden gebouwd.

Mijn PC bestaat uit de volgende componenten

AMD Ryzen 9950X
ASUS ProArt X870E Carbon Wifi
Kingston Fury 64 GB Geheugen (2x 32GB; KF560C30BBEK2-64)

Ik heb mijn PC geinstalleerd en heeft circa 1 maand vlekkeloos gefunctioneerd. Maar afgelopen donderdagavond begaf mijn PC het plosteling (de PC wilde POSTen). In de BIOS / UEFI heb ik in principe bijna niets aangepast op de volgende zaken na:

- EXPO 1 profiel ingeschakeld (wat het geheugen op 6000MHz 30-36-36 op 1.4V zet kwam ik achter) in EZ-mode
- Onboard graphics uitgeschakeld
- PCI-E ASPM uitgeschakeld
- Fast Boot op thorough gezet
- Secure Boot uitgeschakeld (ik draai Linux)
- Primaire boot device op NVME SSD gezet

Na het troubleshooten bleek dit door het geheugen te komen dat de PC niet meer wilde POSTen i.c.m. 6000MHz op 1.4v. Het systeem werd automatisch in safe mode opgestart en zette het geheugen op 4800MHz met slechte timings.

WAt heb ik al geprobeerd
- Volledige losgekoppeld van de stroom
- Geheugen modules gereseat
- BIOS / UEFI reset en alles opnieuw instellen
- Gecontroleerd op BIOS / UEFI update
- Voltage verlagen i.c.m. EXPO 1 profiel.

Initieel schrok ik van 1.4v (wat ik wat hoog vond, maar wist het initieel niet en weet ook niet zeker of dit hoog is voor DDR5). Na wat tweaken en tunen kreeg ik mijn systeem met het EXPO1 profiel opgestart met 1.38v. Dit vond ik echter nog wat hoog. Na het aanpassen van het voltage naar 1.35v bleek het systeem nog steeds te functioneren. Tot op heden is het systeem stabiel gebleven en heb ik nog geen problemen ervaren (ik heb er echter nog maar enkele uren op gewerkt dus het is nog te kort dag om daar concrete uitspraken over te doen.

Vragen:
- Kan het kwaad dat ik het systeem i.c.m. 6000MHz en 30-36-36 timings op 1.4v draai i.p.v. 1.35v; dat leek me niet, het kan alleen instabiel worden maar zou minder warmte moeten genereren?)?
- Is er 1 van de onderdelen (CPU, Moederbord, Geheugen) aan het degraderen qua hardware?
- Moet ik voor 1 van de desbetreffende onderdelen evt. garantie aanvragen?
- Wat is het advies van jullie (de experts) om in deze situatie te doen?

Edit: Het geheugen staat op de ASUS website op de QVL lijst van dit moederbord (daar heb ik op gelet). Dit was ik er vergeten bij te vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door nvaert1986 op 25-01-2025 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
Standaard spanning van dat setje is 1.4 v, dus zou die zeker zo laten.
Ik zou wel kijken naar een andere voltage, die van de vsoc,hoe hoog is die als je expo enabled?

6000 is trouwens een overclock,heb je ook al 5600 geprobeerd, dat is de standaard geheugen clock van de de cpu?

Als echt niks meer stabiel is,qua geheugen overclock, reset alle settings eens en reflash het bios opnieuw,van onstabiel geheugen wil het nogal makkelijk eens gebeuren dat het bios corrupt raakt

En om uit te sluiten of het bv de ram is,1 reepje testen in het moederbord per keer om te kijken of er een reepje brak is.

[ Voor 37% gewijzigd door freaky35 op 25-01-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 13:53
mijn 6000 mhz ddr5 ram gaat ook op 1,4 v, dat is standaard, gewoon per Expo profiel en automatisch
Kijk naar nieuwere BIOS... X870E is nog jong en wie weet komt de fout niet uit jouw kant...

Je hebt wel een goede PSU?

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvaert1986
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-04 15:50
Maulet schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:26:
mijn 6000 mhz ddr5 ram gaat ook op 1,4 v, dat is standaard, gewoon per Expo profiel en automatisch
Kijk naar nieuwere BIOS... X870E is nog jong en wie weet komt de fout niet uit jouw kant...

Je hebt wel een goede PSU?
Ik heb een week of 2 terug mijn systeem een BIOS / UEFI update naar versie 1104 gegeven en dit lijkt het probleem (in ieder geval tot op heden) verholpen te hebben en draait weer als een zonnetje op de originele instellingen. Echter vind ik het wel vreemd dat het de hele tijd gewerkt heeft en daarna gewoon ineens stopte (het geheugen staat nota bene op ASUS hun QVL voor het desbetreffende moederbord).

Ik heb een NZXT C1000 Gold ATX 3.1 voeding en tevens een iets oudere Corsair RM850x geprobeerd (wat naar mijn weten toch gewoon goede voedingen zijn volgens HWBusters) en beide gaven vreemd genoeg hetzelfde probleem. Ik vermoed ergens dat de het instellingen gebied van de BIOS / UEFI corrupt is geraakt zoals de freaky35 al aangaf of iets in die richting.