Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 21:11

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik werk voornamelijk op Linux en gebruik Windows eigenlijk alleen voor Geforce Now om zo nu en dan even te gamen. Ik ben alergisch voor 60 Hz en merk direct als het niet goed is. Bij het eerste venstertje wat ik versleep valt me dat op.

Een tijdje lang goed kunnen werken op 120 Hz ook via Geforce Now werkte dat goed. Van de ene op de andere dag is dat gestopt en dat begon met dat ik bij het opstarten van Windows geen beeld had. Ik haalde dan de DP kabel los, en stopte die er dan na een paar seconde weer terug in en dan kreeg ik beeld. Wat ik ook direct merkte is dat sindsdien beeld op 60 Hz staat.
...

HP Elitedesk 805 G6 met AMD Ryzen 7 PRO 4750G en een geïntegreerde Radeon Vega 8 met een Dell U4025QW met de DP kabel die met de monitor kwam. Dit is een goede kabel welke geschikt is voor de resolutie en refresh rate (en heeft daarmee ook altijd goed gewerkt).

Ik doe zo min mogelijk met Windows, ik installeer en customize zo min mogelijk. Standaard installatie dus, Firefox en Geforce Now. That's it.

Wat me opviel / valt is dat na een schone installatie de AMD software die standaard geinstalleerd wordt, niet werkt en zegt dat het niet compatible is met de hardware (waarom installeert het dan, vraag ik mij af ... ). De standaard driver is van AMD, 15/07/2022 versie 31.0.12002.5003.

Wanneer ik van de AMD site de hardware detectie draai kan ik de juiste AMD software installeren, ik kies dan lieftst voor driver only. Ik heb ook de volledige suite geprobeerd maar dat maakt niets uit.
...

Ik heb me wezenloos gezocht en ik kan soort gelijke problemen vinden, echter niets met een oplossing of iets met vergelijkbare hardware.

Ik heb recentelijk een complete herinstallatie gedaan met de officiele WIndows Media Creation tool voor Windows 10. Zonder iets te doen, treedt dit probleem direct op, met en zonder AMD software.

Voor de herinstallatie draaide ik Windows 11. Die heeft het een lange tijd goed gedaan op 120 Hz toen dus van een week of twee geleden de problemen begonnen.

Ik heb toen driver cleanup utility gedraaid, verse installatie van AMD gedaan, force hardware defaults (is een optie bij de installatie).

Vanuit Device Manager heb ik via de display driver een rollback gedaan. Deze ging terug naar iets dat niet eens 5120x2160 ondersteunt, maar ik kwam op 2500-nogwat uit.

Tot nu toe lijkt gewoon niets meer te werken :? 8)7 .

En nee, ik heb niet gehallucineerd, het werkte en dat heb ik op meerdere manieren geverifieerd. De monitor menu via info liet 120 hz zien, Windows settings stond op 120 Hz, AMD software zei 120 Hz en Geforce Now overlay liet zowel serverside als client 120 Hz zien >:) .
...
Verder, zegt weinig over Windows maar als ik naar Linux boot werkt het meteen op 120 Hz :+ . Zegt in elk geval dat de combinatie van harware en kabel verder goed werkt.

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft want ik word er beetje moedeloos van en kost me zoveel tijd ...

BVD!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Zet je beeldscherm eens op een eerdere DP versie in de on-screen display van het scherm zelf en daarna weer terug (bijv. van DP 1.2 terug naar 1.0/1.1, opslaan, en weer terug naar 1.2).

Dit loste bij mijn beeldscherm een soortgelijk probleem op.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bovenstaande zou mij trouwens niet verbazen, voor een ander Dell scherm wat ik gebruik op kantoor, diende ik MTR of MRT oid uit te schakelen, DP kabel los halen voor paar seconden en dan de boel weer terug doen, om daisychaining (via DP) werkende te krijgen. Wellicht moet je dus ook zoiets bij jouw Dell scherm doen.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 26-01-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
@nelizmastr dank voor je tips, helaas kan ik op mijn monitor geen DP versie instellen. Ik heb wel wat adnere dingen geprobeerd en een reset gedaan van de instellingen, maar dat hielp niet.

Wat tie recent wel is gaan doen na al m'n gepruts is dat Windows net doet of die 120 Hz doet, ik krijg beeld maar volgens de monitor is het dan 53 Hz.

Snap er werkelijk niet meer van, waardeloos probleem dit.

Enige wat ik heb trouwens een week of wat heb gedaan is geheugen uitgebreid met 64 GB extra. Ik heb dat getest met memtest86 en dat is op zich goed. Mogelijk dat het dat is geweest (geintegreerde GPU maakt gebruik van intern RAM). Ik trek dat er uit en dan zie ik het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik kies 119 Hz en dan doet tie het wel.

Wat een onzin is dit dan weer. Ik dacht dat ik dat wel geprobeerd had maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik heb ondertussen wel de Dell Monitor Manager en driver geinstalleerd (had ik voorheen allemaal niet, is in wezen ook niet nodig) maar misschien dat die driver wel iets heeft gedaan dat 119 Hz nu wel werkt.

Monitor menu info laat 120 Hz zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
:( :( :( |:( |:( |:(

Na een reboot is 119,88 Hz uit de pulldowns verdwenen. Het startte weer op met zwart scherm en een unplug / plugin van de DP kabel kwam het beeld weer terug op 53 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Power cycle (niet via de powerknop maar stekker er uit) van de monitor heeft het eindelijk gefixed.

Waanzinnig .... maar het werkt weer.
Pagina: 1