Sonoff koppelen met alleen zigbee (geen wifi of app)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerfunkel
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-03 20:16
Goedendag,
In ons nieuwe huis zit de lichtschakelaar voor de badkamer op een onhandige plek: buiten de badkamer aan de scharnierkant. De deur staat nog wel eens open, zodat we eerst achter de deur moeten zijn voor de lichtschakelaar. Daarom willen we graag een schakelaar in de badkamer. We kunnen dit niet makkelijk in het 230V-lichtnet aanpassen, dus zou dan een slimme schakeling moeten worden zijn.

Het valt me echter niet mee om die te maken zonder allerlei zaken op de wifi te moeten aansluiten of apps te moeten gebruiken. Ik heb geen behoefte aan allerlei Smartfuncties, ik wil alleen deze lichtknop op een andere plek.

In de doos achter de bestaande schakelaar heb ik alleen een bruine (L) draad en zwarte schakeldraad. Ik kan daar geen nuldraad naar toe trekken. Daarom ben ik uitgekomen bij de Sonoff ZBmini L2, die zonder nuldraad aangesloten kan worden.

Daarbij heb ik aangeschaft de Sonoff ZB Bridge-P en de schakelaar Sonoff T2Eu1c-rf.

Als ik de beschreven informatie goed begrijp, zou ik hiermee voldoende moeten hebben, maar ik loop vast bij de ingebruikname. De handleidingen zijn summier en slecht vertaald naar het Nederlands. Als ik filmpjes kijk of Forums raadpleeg, kom ik al snel terecht in situaties met uitgebreide Smarthome functies, koppeling met de Wifi (wat niet mijn bedoeling is) en ingewikkelde termen.

Ik krijg de switch en de bridge in de koppelingsmodus, maar vervolgens gebeurt er niks. Ook tussen de knop en de bridge ontstaat geen merkbaar contact.

Kan iemand mij meer uitleggen of wat ik wil ook kan en zo ja hoe? Of me verwijzen naar een infobron die ik nog niet had gevonden? Ik wil wel graag gebruik maken van de materialen die ik nu in huis heb.
Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via Gerfunkel op 06-02-2025 10:34)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat @Prisma16 al zegt: Klik-aan Klik-uit past beter bij deze usecase.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dat Zigbee Sonoff spul is veel te complex als je maar één lamp wil schakelen en verder geen smarthome/domotica netwerk wil maken.
Kijk eens naar de schakelaars van klikaanklikuit.

https://klikaanklikuit.nl/product/draadloze-wandschakelaar/
https://klikaanklikuit.nl/product/inbouwschakelaar/

[ Voor 26% gewijzigd door Prisma16 op 25-01-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Gerfunkel schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:59:
Ik krijg de switch en de bridge in de koppelingsmodus, maar vervolgens gebeurt er niks. Ook tussen de knop en de bridge ontstaat geen merkbaar contact.

Kan iemand mij meer uitleggen of wat ik wil ook kan en zo ja hoe? Of me verwijzen naar een infobron die ik nog niet had gevonden? Ik wil wel graag gebruik maken van de materialen die ik nu in huis heb.
Ik hoor het graag!
Om dat aan elkaar te koppelen heb je toch echt de app nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Wat @Prisma16 al zegt: Klik-aan Klik-uit past beter bij deze usecase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Die Sonoff Bridge doet zonder controller software helemaal niets.
Die moet je via zijn USB op iets aansluiten waar bijvoorbeeld Home Assistant op draait.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerfunkel
Ik had oorspronkelijk al naar het materiaal van Klik aan- klik uit gekeken, maar ik zag daar geen switch die zonder nuldraad kan. Vandaar dat ik bij Sonoff uitkwam. Iemand eventueel ideeën voor een geschikte switch (zonder nuldraad) die simpeler werkbaar te maken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Gerfunkel schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:00:
Ik had oorspronkelijk al naar het materiaal van Klik aan- klik uit gekeken, maar ik zag daar geen switch die zonder nuldraad kan. Vandaar dat ik bij Sonoff uitkwam. Iemand eventueel ideeën voor een geschikte switch (zonder nuldraad) die simpeler werkbaar te maken is?
Het is niet per se nodig om de switch bij de schakelaar te monteren. (deze zin klopt taalkundig echt niet!)
Je kan de switch ook in de (central)doos monteren waar de lamp op gemonteerd is. Dan heb je wel een blauwe nuldraad.

ACM-2300-HC is een voorbeeld van een switch die je met de bestaande bedraadde schakelaar kan bedienen en met een draadloze schakelaar zoals de AWST-8800

[ Voor 11% gewijzigd door Prisma16 op 25-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerfunkel
Prisma16 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Het is niet per se nodig om de switch bij de schakelaar te monteren. (deze zin klopt taalkundig echt niet!)
Je kan de switch ook in de (central)doos monteren waar de lamp op gemonteerd is. Dan heb je wel een blauwe nuldraad.

ACM-2300-HC is een voorbeeld van een switch die je met de bestaande bedraadde schakelaar kan bedienen en met een draadloze schakelaar zoals de AWST-8800
Ja, dat zou een goede optie zijn! Alleen is me niet duidelijk hoe het boven het plafond zit. Er is door de vorige bewoners een afgestuct plafond met inbouwspots geplaatst. Ik heb al geprobeerd er eentje te verwijderen, maar die zitten erg klem en krijg ik niet los zonder het plafond te beschadigen. Maar als het niet lukt met de Sonoffdingen, moet ik daar misschien toch nog eens mijn best op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De centraaldoos zit bijna zeker niet achter zo'n spot maar gewoon ergens waar vroeger een verlichtingspunt gezeten heeft maar nu weggewerkt.

Koop gewoon en raspberry pi en met Home Assistant dan kun je gewoon de spullen die je gekocht hebt gebruiken en hoef je niets te breken.

Kun je daarna nog veel meer automatiseren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop gewoon en raspberry pi en met Home Assistant dan kun je gewoon de spullen die je gekocht hebt gebruiken en hoef je niets te breken.
Dit soort advies wordt vaak geroepen, maar als je helemaal geen behoefte hebt aan automatiseren of andere zaken is de leercurve van Home Assistant echt wel flink (zeker omdat het vrijwel nooit meteen 100% werkt). Het is beter geworden, maar HA is voor het overgrote deel geen 'plug & play' oplossing, iets waar TS duidelijk wel naar op zoek is.

Je zou inderdaad nog eens even kunnen proberen of één spot er wel uit gaat zonder het plafond te beschadigen, dan krijg je in ieder geval een beeld waar de kabels heen lopen en of het uberhaupt realistisch is dat je bij de (vroeger) centraaldoos kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat wordt geroepen omdat hij spullen gekocht heeft die alleen met behulp van een controller zoals HA kunnen werken.
Het alternatief zoals "KlikAanKlikUit" is ook al genoemd, maar dan zit hij met overbodige spullen.

Een van de spots uit het plafond werken in de hoop daar een centraaldoos achter te vinden lijk me zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:01:
De centraaldoos zit bijna zeker niet achter zo'n spot maar gewoon ergens waar vroeger een verlichtingspunt gezeten heeft maar nu weggewerkt.

Kun je daarna nog veel meer automatiseren.
A. Weggestucte centraaldozen moet je niet willen hebben, als dat zo is moet dat sowieso worden opgelost.

B. TS wil een lampje aan en uit doen en niet "automatiseren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:08
Ben(V) schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:57:
Dat wordt geroepen omdat hij spullen gekocht heeft die alleen met behulp van een controller zoals HA kunnen werken.
Zo'n bridge is toch een controller? Jij had het over via usb op iets anders (niet alleen voeding) aansluiten; verwar je het met de sonoff dongle? Ik weet verder niet hoe vervelend/onacceptabel dat is qua cloudafhankelijkheid en app, maar als het eenmalig instellen is, is het misschien te overzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok, ik dacht dat hij een Sonoff usb dongle gekocht had, mijn fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
Waarom niet de schakelaar uit de muur halen, Gaatje boren vanuit de inbouwdoos door de muur naar de badkamer en daar een opbouw schakelaar plaatsen? Makkelijkste oplossing. Alleen even opletten dat het niet bereikbaar is vanuit je douche en je wasbak.
zie link: https://www.rmverlichting...uitleg-ip-badkamer-zones/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerfunkel
vincedd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:13:
Waarom niet de schakelaar uit de muur halen, Gaatje boren vanuit de inbouwdoos door de muur naar de badkamer en daar een opbouw schakelaar plaatsen? Makkelijkste oplossing. Alleen even opletten dat het niet bereikbaar is vanuit je douche en je wasbak.
zie link: https://www.rmverlichting...uitleg-ip-badkamer-zones/
Dat zou een goed idee zijn, als er niet aan de andere kant een inbouwkast zou zitten met daarin de wasmachine en droger. Of de schakelaar komt in de kast, of de deur kan niet meer open... Helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerfunkel
Bedankt voor alle reacties!! Ik ben helemaal van het Sonoff-plan afgestapt. Fijn dat ik geen onnodige tijd meer hoef te investeren om dit weekend te krijgen.
Ik hoop verder te gaan met KlikaanKlikuit. De nuldraad wil ik halen uit een aangrenzende kamer. Ik heb momenteel geen tijd om er mee verder te gaan, dus of dit ook praktisch gaat lukken moet ik nog in kaart brengen. Maar voor nu: dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nuldraden alsjeblieft niet random ergens vandaan halen. Deze MOET van dezelfde groep komen. En om het gewoon netjes te houden trek je deze gewoon naast de fase door de pijp.
Pagina: 1