Beste allemaal,
Wij staan aan het begin van een avontuur. We hebben een oude boerderij (in een dorp) gekocht waaraan in 1974 het laatst iets echt aan gedaan is. Totale renovatie dus.
We gaan van het gas af. Dus een warmtepomp. Het is een groot huis (huis+schuur eigenlijk) van 320m2.
Er zijn veel merken warmtepompen en evenveel topics over die merken. Maar ik moet nog een merk kiezen. Welke moet dat zijn? Er zijn er zoveel!
Wat ik belangrijk vind is 'tweakbaarheid'. Ik heb in ons oude huis bijvoorbeeld een Goodwe inverter voor de zonnepanelen, werkt prima, maar drama om fatsoenlijk uit te lezen, laat staan besturen.
Is het sowieso mogelijk om een warmtepomp te sturen? Ik heb wat gelezen over stooklijnen en dat lijkt nogal ... ouderwets.
Ik wil ook een kwaliteit apparaat kopen. Daikin? Nibe? Maakt het uberhaupt veel uit? Zijn er merken die ik beter links kan laten liggen?
Ik heb het ' Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ' gelezen. Daarin staat een net template welke ik hieronder invul:
- X liter nodig. Zeg het maar, we zijn met zijn 5en. Dus ik denk 300l.
- DWTW aanwezig (nou ja, na de verbouwing, lijkt me een nobrainer).
Waarom ik kies voor een L/W pomp: omdat ik denk dat er daar 100.000en van geplaatst worden. Bij een W/W pomp een fractie daarvan. Dus betere machines/support/beschikbaarheid/prijs.
Wij staan aan het begin van een avontuur. We hebben een oude boerderij (in een dorp) gekocht waaraan in 1974 het laatst iets echt aan gedaan is. Totale renovatie dus.
We gaan van het gas af. Dus een warmtepomp. Het is een groot huis (huis+schuur eigenlijk) van 320m2.
Er zijn veel merken warmtepompen en evenveel topics over die merken. Maar ik moet nog een merk kiezen. Welke moet dat zijn? Er zijn er zoveel!
Wat ik belangrijk vind is 'tweakbaarheid'. Ik heb in ons oude huis bijvoorbeeld een Goodwe inverter voor de zonnepanelen, werkt prima, maar drama om fatsoenlijk uit te lezen, laat staan besturen.
Is het sowieso mogelijk om een warmtepomp te sturen? Ik heb wat gelezen over stooklijnen en dat lijkt nogal ... ouderwets.
Ik wil ook een kwaliteit apparaat kopen. Daikin? Nibe? Maakt het uberhaupt veel uit? Zijn er merken die ik beter links kan laten liggen?
Ik heb het ' Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ' gelezen. Daarin staat een net template welke ik hieronder invul:
Historisch gasverbruik:
2500 m³/jaar (niet ons verbruik, en in de oude situatie, dus zegt niet veel)Afgiftesysteem:
- allemaal nog te bepalen. Op de begane grond vloerverwarming (of wandverwarming), boven infrarood. Ik twijfel erg of ik zones moet doen.SWW:
- plek voor boiler; geen enkel probleem- X liter nodig. Zeg het maar, we zijn met zijn 5en. Dus ik denk 300l.
- DWTW aanwezig (nou ja, na de verbouwing, lijkt me een nobrainer).
Warmtepompvoorkeur:
L/W, eigenschappen op volgorde van belangrijkheid: zuinig, milieuvriendelijk (dus graag R290 koudemiddel), tweakersvriendelijk, domotica-integratie, stil, goedkoop, verkrijgbaarheid, designWaarom ik kies voor een L/W pomp: omdat ik denk dat er daar 100.000en van geplaatst worden. Bij een W/W pomp een fractie daarvan. Dus betere machines/support/beschikbaarheid/prijs.