Astroklok schakelt deel verlichting niet uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvanderhall
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-01 14:15
Mijn vraag
De buitenverlichting zit op verschillende groepen in de meterkast en wordt aangestuurd door een 1 kanaals astroklok (paladin by muller 172413 pro).
De twee buitenlampen bij de voordeur, welke samen op dezelfde groep zitten, gaan sinds kort niet meer uit.
Ik heb de klok teruggezet naar de afleverstand via fabrieksinstellingen en opnieuw opgestart, dit hielp niet. Vervolgens de reset funktie gebruikt, dit hielp ook niet.
Voor alle zekerheid nog de nul en fase draden van de buitenlampen omgedraaid in alle mogelijke combinaties tov elkaar, ook dit hielp niet.

Ik weet het niet meer, wie heeft er een suggestie?

...

Beste antwoord (via amvanderhall op 26-01-2025 17:17)

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:34
Als ze echt op meerdere groepen zitten en door 1 astro worden geschakeld dan zitten er waarschijnlijk relais tussen, deze zijn vaak voorzien van een schuifknop je met uit, aan of ' automatisch ' wellicht staat er bij jou eentje anders of blijft het relais kleven wat vaker voorkomt dan moet die gewoon vervangen worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Neem aan dat je dus meerdere klokken hebt ofzo? Anders zie ik niet zo goed hoe je meerdere groepen en een 1-kanaals klok samen laat werken.

Maar als je eens even tijdelijk een lamp direct op de klok hangt, kan je deze wel aan/uit zetten? Anders ben ik bang dat de contacten van het relais zich vastgelast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvanderhall
Beste Septillion, Bedankt voor je reaktie. Ik heb niet meerdere klokken. De buitenlampen van verschillende groepen worden door een 1 kanaals astro klok aangestuurd. Dit is 4 jaar geleden bij de bouw van het huis zo aangelegd door de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zitten er contactoren vast?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:34
Als ze echt op meerdere groepen zitten en door 1 astro worden geschakeld dan zitten er waarschijnlijk relais tussen, deze zijn vaak voorzien van een schuifknop je met uit, aan of ' automatisch ' wellicht staat er bij jou eentje anders of blijft het relais kleven wat vaker voorkomt dan moet die gewoon vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvanderhall
Bedankt voor de suggestie van vaste/klevende contacten. Het is mij nu duidelijk dat ik dit niet zelf ga oplossen, ik zal er een electricien bij halen.
Mvrgr
Fons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 12:39
Misschien nog een stomme aanvulling, maar vaak werkt zo'n klok samen met een schemerschakelaar.
En aangezien het de afgelopen tijd aardig mistig/bewolkt is geweest zou dat ook een reden kunnen zijn dat het te donker is geweest en je verlichting daardoor aan blijft.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Pagina: 1