4k Game PC met 5080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 4k met hoge settings. Ik speel voornamelijk Ark Survival Ascended op dit moment, wat enorm veel vraagt van je systeem. Ik kijk erg uit naar meer dan 30FPS. Ik ga geen 5090 kopen, dus voor deze game wil ik dat het in ieder geval beter draait dan nu en er zo goed uitziet als mogelijk op een 5080.
Verder speel ik af en toe andere games. Kingdom Come 2 staat bovenaan mijn lijstje om te gaan spelen. Zou mooi zijn als dat in 4k kan op hoge settings. Ik heb me verder nog helemaal niet verdiept in de system requirements.
Daarnaast werk ik thuis op deze PC, maar dat is alleen kantoorwerk en remote inloggen, dus niet relevant verder.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 2500 euro. Het gaat mij meer om balans tussen kosten en prestaties dan dat ik een heel specifiek bedrag in gedachten heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 4K QD-Oled scherm: uitvoering: Samsung Odyssey OLED G8 G80SD 32" (DG802) Zilver
Verder neem ik muis, toetsenbord en headset mee. Ik heb ook nog hele oude 2.1 logitech speakers die ik wil vervangen. Daar ga ik later nog naar kijken, maar als iemand daar nu al een leuke tip voor heeft hoor ik het graag. Ik game zo'n 50/50 met headset en over de speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een 5080.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Maak nu bv. graag de switch van Intel naar AMD. Prijs/kwaliteit vind ik belangrijk.
Sterke voorkeur voor de computerkast die ik heb gekozen. De Fractal North vind ik mooi passen bij mijn thuiskantoor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik veel zonder headset speel is een enigszins stil systeem wel prettig. Tegelijkertijd wil ik ook geen enorme kast hebben staan. Ik twijfel hierin eigenlijk alleen nog een beetje of ik bij de twee opties bij deze kast voor stiller moet gaan (met glas), of voor meer airflowopties (met mesh).

Ga je overklokken?
Lijkt me niet echt nodig. Zou eerder kijken of een stabiele undervolt mogelijk is zonder prestatieverlies.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de 4K BBG als basis genomen, maar ben vervolgens toch nog hier en daar gaan afwijken ervan. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn keuzes vinden. Of bepaalde keuzes helemaal niet zo verstandig zijn bijvoorbeeld als je kijkt naar prijs/prestaties. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een andere voeding, omdat ik geen goed gevoel heb bij NZXT. De corsair werd in de comments aangeraden en lijkt me prima, maar fijn als iemand meekijkt. Daarnaast heb ik gekozen voor een andere CPU koeler dan de Mugen 6 in de BBG. Ik heb verschillende positieve berichten gelezen op GoT en reddit over de Peerless Assassin, maar wilde dat ook nog even checken.

Verder wil ik dus graag een 5080 gaan proberen te bemachtigen bij de launch. Ik hoef geen fratsen, een basic model lijkt me meer dan prima. Ik vroeg me af hoe ik nu van te voren al kan beoordelen welke wel en niet geschikt zouden zijn qua breedte. De lengte is mij wel duidelijk, maar ik vind het nog lastig te beoordelen wat nou de impact van de breedte is bij het systeem zoals ik het nu heb samengesteld.
Als een 5080 bemachtigen niet meteen lukt wil ik alsnog vast gaan bestellen. Dan zet ik mijn huidige 3070 er even in. Ik houd ook een beetje de prijzen van de 4080 Super in de gaten, maar eigenlijk ben ik vrij vastbesloten om gewoon voor de 5080 te gaan.

Wat betreft de processor wilde ik even checken of het inderdaad weinig uitmaakt of je voor deze gaat, of voor de 7800X3D. Het prijsverschil is nogal groot.

En als laatste het moederbord. Ik heb voor één stapje hoger gekozen dan de BBG. Ik zou graag horen hoe ik dat kan rationaliseren :+

Alvast veel dank voor het lezen en de eventuele input.

De lijst op dit moment:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 346,99€ 346,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 131,89€ 131,89
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 243,90€ 243,90
Totaal€ 1.203,58

Beste antwoord (via Jesserr op 27-01-2025 18:27)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:36
Ik heb hier wat variabele zitten uitproberen: https://en.gamegpu.com/mm...val-ascended-test-gpu-cpu
9600X/7700X/9700X maakt voor Ark Survival niets uit. Ik zou ook de 7700 Tray kiezen, want ik denk dat een 8-core langer meegaat dan een 6-core 9600X, ook al zijn ze momenteel nog vaak even snel.

De Peerless Assassin is niet zo courant leverbaar en haalt daarom waarschijnlijk niet zo makkelijk de BBG. Wel hele goede value.

Als de prijzen van de RTX4090 gaan zakken kan die ook nog interessant worden, dan heb je wel een 1000W voeding nodig.

Het ROG moederbord heeft t.o.v. de TUF een PCIe5.0 slot, zwaardere stroomvoorziening, verlichting en vaak ook wat meer software.
Voor een 9700X heb je wellicht wel vooraf een bios update nodig. De X870 Prime is flink in prijs verlaagd en wellicht ook nog interessant: https://tweakers.net/pric.../1874670;1874660;2113300/

Bij de videokaart zou ik opletten of de 12+4 pins stekker voldoende verdiept is aangebracht, zodat je de kabel niet strak hoeft te buigen. De North is met 17cm cpu-hoogte niet zo heel breed.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:40

Bouwer21000

Bigger number better

Op 4K maakt de processor nog maar weinig uit, zelfs met een 5080/4090 etc., zie bijvoorbeeld https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/20.html. Waarom niet een uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray voor 110€ minder? Volgens TPU een performanceverschil van 0.3% op 4K, op 1080p 3%.

Het enige verschil tussen de moederborden is de PCIE-5 (die voor de 5090 vrijwel geen performanceverbetering oplevert), dus daar zou ik het ook niet voor doen. Hij heeft wel RGB *O*

Met de power draw van bv de 5090 is de uitvoering: Sharkoon Rebel P20 1000W ook nog een interessante overweging voor 120€. Sharkoon klinkt misschien niet zo tof, maar de reviews zijn er vrij positief over.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41
@Bouwer21000 Ik denk dat de 9600X nog de beste keuze is: flink goedkoper dan de 9700X, amper duurder dan de 7700. En qua prestaties ga je in games het verschil niet merken (0.4% sneller dan de 9700X op 4K, 0.5% trager op 1080p).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Ik heb hier wat variabele zitten uitproberen: https://en.gamegpu.com/mm...val-ascended-test-gpu-cpu
9600X/7700X/9700X maakt voor Ark Survival niets uit. Ik zou ook de 7700 Tray kiezen, want ik denk dat een 8-core langer meegaat dan een 6-core 9600X, ook al zijn ze momenteel nog vaak even snel.

De Peerless Assassin is niet zo courant leverbaar en haalt daarom waarschijnlijk niet zo makkelijk de BBG. Wel hele goede value.

Als de prijzen van de RTX4090 gaan zakken kan die ook nog interessant worden, dan heb je wel een 1000W voeding nodig.

Het ROG moederbord heeft t.o.v. de TUF een PCIe5.0 slot, zwaardere stroomvoorziening, verlichting en vaak ook wat meer software.
Voor een 9700X heb je wellicht wel vooraf een bios update nodig. De X870 Prime is flink in prijs verlaagd en wellicht ook nog interessant: https://tweakers.net/pric.../1874670;1874660;2113300/

Bij de videokaart zou ik opletten of de 12+4 pins stekker voldoende verdiept is aangebracht, zodat je de kabel niet strak hoeft te buigen. De North is met 17cm cpu-hoogte niet zo heel breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
Bedankt voor jullie reacties @Bouwer21000 @LievenD en @Woezik !

Heel interessant om 100 euro te besparen op een CPU. Ik ga zelf ook nog even benchmarks e.d. bekijken, maar wilde vast even reageren zodat het niet lijkt alsof ik het topic direct dood laat bloeden.

Op het eerste gezicht lijkt de keuze voor de 9600X me meer voor de hand liggen, omdat deze nieuwer is. Daarnaast zie ik in de 9000X review van Tweakers dat in ieder geval de 9700X goed te overklokken is, en dat lijkt een direct gevolg van de nieuwe architectuur te zijn, dus dat zal dan ook gelden voor de 9600X. Als we het hebben over future proof dan kan dat misschien het gemis van de 2 cores wel compenseren? Ik vraag me sowieso af of 6 of 8 cores in de komende 5 jaar nou veel verschil gaat maken. Ik vermoed dat ik binnen ongeveer 5 jaar wel weer een update zal willen van mijn systeem.
Woezik schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:04:

Ah ja, PCIe5.0 is totaal niet nodig nog, en ook niet in de nabije toekomst zie ik, maar dat was wel een reden waarom ik toch voor deze had gekozen ja. Een stapje hoger puur om een bios update te vermijden lijkt mij niet nodig. Volgens mij kun je een bios tegenwoordig ook gewoon updaten zonder processor toch? Ik zal nog even kijken wat een X870 chipset me verder nog zou kunnen brengen, maar nóg een stapje hoger voor het moederbord lijkt me in eerste instantie niet heel logisch. Ik had al moeite om 1 stapje te verantwoorden :P

Wat betreft het verdiept aangebracht zijn van de stekker. Dit kan ik gewoon visueel inspecteren via het bekijken van de door de fabrikant gemaakte foto's? (bv. deze: https://tweakers.net/i/Lr...eOahb0M=/i/2007170332.png, gaat om deze kaart: uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5080 16GB GDDR7)
Hoe beoordeel ik dit? Gewoon veel foto's bekijken en kijken of het me opvalt dat de ene wat dieper dan de ander zit? Of echt wachten op reviews die daar wat over zeggen? Ben me inderdaad bewust dat het krap kan worden, dus wil wel graag in één keer een kaart kopen die netjes past.

Ohja @Bouwer21000, ik ga voor een 5080, niet een 5090 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Met een 126mm brede videokaart heb je geen probleem. Er zijn echter ook videokaarten die 14 of 15cm breed zijn en dan zou ik controleren of je wat extra ruimte hebt. Dat kun je inderdaad op de foto vaak wel zien.
Pagina: 1