Wifi halveert snelheid via repeater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVV
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 15:01
Wij hebben sinds kort een telenet oneup (1gbps) abonnement. De router staat beneden in de living, mijn pc staat boven en is verbonden met de TP-link RE450. Deze steekt op de bovenverdieping in het stopcontact en is verbonden via kabel met de pc.

Nu heb ik beneden snelheden rond 760mbps, maar boven slechts +/-320mbps. Ik lees nu dat een repeater de snelheid halveert.

Ik zoek dus een goede oplossing om boven ook die snelheid te halen. Kabel naar boven trekken is uitgesloten dus ik weet niet goed waar ik naar moet kijken.

2 wifi pods? 1 beneden 1 boven?

Enkel 1 mesh boven?

Ben hier zelf niet zo in thuis dus graag wat advies :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
760kbps en 320kbps is in ieder geval al heel, heel traag, dus je zal wel Mbps bedoelen.

Welke hoofd router heb je? Die goedkope TP-Link repeater is zeker geen succes met een Gbit aansluiting.

Je zult een degelijke tri-band Wifi 6 of 7 mesh moeten aanschaffen als een kabel trekken echt geen optie is. En zelfs dan blijft een kabel trekken de betere optie voor een dergelijke internetverbinding.

Denk aan TP-Link XE75 (Pro), Linksys Velop Pro 7 etc. Er zijn waarschijnlijk wel goede, recente reviews te vinden hier op Tweakers om te kijken wat momenteel de beste koop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Denk dat je de grootheid van de snelheden fout hebt.

Maar goed, wireless repeaters moeten alles twee keer door de lucht sturen dus dat zal altijd snelheid inleveren tegenover direct. Dus als je nu boven 320Mbit heb vind ik dat al geen verkeerde snelheid. Wil je beter => kabel.

Om die reden eigenlijk van mening dat wireless repeaters verboden zouden moeten zijn omdat ze dus voor enorme aanslag op het beschikbare spectrum zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:54

Tazzios

..

Pc draadloos verbinden aan de TP-link RE450 en de TP-link RE450 op een andere plek proberen waar die beter ontvangst heeft.

Het gaat nu maar 1 keer over wifi gezien de pc bekabeld aan de tp zit. Een halvering komt daardoor niet doordat het 2 keer over wifi gaat maar doordat de repeater en de router onderling een slechte verbinding hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Tazzios op 25-01-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVV
Inderdaad ik zat fout met de snelheden, aangepast :)

Ik was zelf al aan het kijken naar een mesh, maar is 1 (telenet modem naar mesh boven) dan voldoende of moet ik er zoiezo 2 aanschaffen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:03
Je moet er 2 kopen, je telenet heeft geen deficated backhaul

Goedkoopste is dan inderdaad iets als deco xe75.

Persoonlijk zou ik eerst bekijken of je echt die snelheid nodig hebt…. Mijn internet lijn piekt nauwelijks boven de 50mbit, kijk dat ook even na :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Elke oplossing waarbij je verbinding over meer dan een Access Point moet gaan zal je snelheid verlagen.
Alleen een kabel geeft je de volle snelheid die beschikbaar is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Tazzios schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:47:
Het gaat nu maar 1 keer over wifi gezien de pc bekabeld aan de tp zit. Een halvering komt daardoor niet doordat het 2 keer over wifi gaat maar doordat de repeater en de router onderling een slechte verbinding hebben.
Inderdaad, de repeater/extender wordt nu gebruikt als WiFi bridge.
Je kan proberen de zgn "high speed mode" verbinding handmatig in te stellen op 5Ghz of 2,4Ghz en zien of dat nog verbetering brengt:
TP-Link: RE450 Emulator High Speed Settings

Je kan ook nog het hele WiFi extender signaal uitzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYy49pbQBrL5YVCNsazqH90wWgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2T4f11498oxuqr546650b9aP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ooow ik lees nu pas dat je er een kabel in hebt zitten. Dan is het “repeater/2” niet meer van toepassing. Je gebruikt hem als wifi bridge

Die TP-link RE450 is een simpel 802.11ac apparaat en dan is een megabit of 350 niet vreemd, je zal vast niet 100% signaal hebben. Met perfect signaal verwacht ik 450mbit max.

Je telenet is 802.11ax dus als je client dat ook is dan gaat dat harder, rond de 750 die je meet. Als je de tplink zou vervangen met dit gaat het wss harder: uitvoering: TP-Link AX3000 WiFi Range Extender RE705X

Maar persoonlijo ben ik er geen fan van. Als je geen kabels wilt trekken, dan zou ik investeren in een goede (tri band) mesh set met 2-3 nodes

[ Voor 52% gewijzigd door laurens0619 op 25-01-2025 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
ChrisVV schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:06:
Ben hier zelf niet zo in thuis dus graag wat advies :).
Als je geen kabels wil trekken zo laten.

Linksom of rechtsom blijf je over wifi snelheid verliezen per strekkende meter.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

ChrisVV schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:04:
Inderdaad ik zat fout met de snelheden, aangepast :)
Je hebt je verbinding nu alleen maar nog trager gemaakt :+ Denk Mbps :) (M = mega, m = milli)

Maar eens met anderen, ik zou het lekker zo laten. Het is echt niet heel slecht dus veel ga je niet winnen. En ping zal alleen toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Inderdaad, nix aan doen. Als het wifi moet blijven moet je het simpel houden. Met mess, backhaul en al dat andere moois gaat er nog meer bandbreedte van je wifi verloren aan de "interne boekhouding".

TS zegt dat een kabel trekken geen optie is. Het je ook gekeken naar de optie om een kabel van beneden naar boven te leggen via de buitenkant van het huis?

[ Voor 29% gewijzigd door Prisma16 op 25-01-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVV
Buiten is helaas ook geen optie. Wel een beetje sneu dan dat ik de oneup heb maar er niet van kan profiteren.. het werk betaald maar toch 😀

Ik bekijk of het met een mesh waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Wifi en mesh zijn geen magie hè :D Veel ISP's proberen je dit te doen geloven maar er gaat niets boven een ongedeeld medium aka kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat gaal je met bv je telefoon beneden en boven als je naast dr pc staat? (Repeater ff uitzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
ChrisVV schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:17:
Buiten is helaas ook geen optie. Wel een beetje sneu dan dat ik de oneup heb maar er niet van kan profiteren.. het werk betaald maar toch 😀

Ik bekijk of het met een mesh waard is.
Bij welk gebruik heb je meer snelheid nodig dan je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe eens een speedtest van een gemiddeld wireless device. Die 320Mbit ga je echt niet voltrekken, ook niet als er vier man tegelijk aan het streamen of gamen is. Qua snelheid lekker zou houden zou ik zeggen, en er pas iets aan doen als het instabiel zou zijn.

Works as designed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVV
saaltink schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Bij welk gebruik heb je meer snelheid nodig dan je nu hebt?
Ik moet voor mijn werk vaak grote bestanden (+/-10gb)downloaden en uploaden (one drive). Ik had gehoopt dat dit aanzienlijk sneller ging gaan. :)

Maar als ik de reacties lees is dit the best I got (buiten dan via kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ChrisVV schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Ik moet voor mijn werk vaak grote bestanden (+/-10gb)downloaden en uploaden (one drive). Ik had gehoopt dat dit aanzienlijk sneller ging gaan. :)

Maar als ik de reacties lees is dit the best I got (buiten dan via kabel).
Beter lezen ;)
Ff testen hoe het signaal boven is en dan een wifi6 repeater of wifi6 usb kopen

Maar eerst maar een, met een andere wifi6 als je tel, wat je boven haalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
ChrisVV schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:33:
Voor dat soort activiteiten zou ik imho sowieso een kabelverbinding gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1