Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-08 15:53
Ik heb twee TP-Link SG3224P switches en een fritzbox router die ik voor de redundantie als in een driehoek met elkaar wil verbinden. Om problemen met broadcast te voorkomen wil ik STP configureren op de twee poorten die de switches met elkaar verbinden. Online gaat het al snel over instellingen specifiek voor Cisco en niet voor deze oude TP-Link, daarom deze vraag hier.

- Is dit mogelijk of moet de fritzbox dan ook stp ondersteunen (wat hij niet doet)?
- Kies ik stp, rstp of mstp?
- Welke waarden moet ik aanpassen in de algemene config?
- Wat stel ik in bij de instellingen van de poort zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuAgs2DeoZal4H8f3TSqfuqu0N8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uhti3wCBlOb8mnbmDsaxDREc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7__HSXMxXV3Xi2pQMPnW84ZmDFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SgQk1nJYuh1UTWViC3oh6u7d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHGDzNVwOmP1WX2B7ST90fEVzpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqOlXL8A710guJcmylY2Do7u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
qtpie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:23:
- Is dit mogelijk of moet de fritzbox dan ook stp ondersteunen (wat hij niet doet)?
Het werkt ook zonder de STP op de router.
- Kies ik stp, rstp of mstp?
MSTP als je gebruikt maakt van VLAN's, anders RSTP.
- Welke waarden moet ik aanpassen in de algemene config?
Enable aanvinken en RSTP of MSTP selecteren.
- Wat stel ik in bij de instellingen van de poort zelf?
Daar hoef je doorgaans niet speciaal voor in te stellen.

Persoonlijk zou ik redundantie nooit op basis van alleen STP inrichten. Ik zie dat toch meer als een beveiligingsmethode om problemen te voorkomen als per ongeluk loops worden gemaakt tussen de switches.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

overigens als je het aanzet en er liep/loopt verkeer over die driehoek, dan kun je het ervaren alsof er een onderbreking ontstaat en het lijkt alsof je van het netwerk wordt gemikt.
Duurt ongeveer een minuutje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07

DukeBox

loves wheat smoothies

RSTP is normaal max linkdown van 6 sec (3x BPDU) maar meestal enkele ms als deze goed is ingesteld en je binnen een merk blijft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-08 15:53
Dank voor de info! En schakel ik STP alleen in op de twee poorten die de switches verbinden of ook op de poorten van de switches naar de router?

Ik had het gisteren geprobeerd, maar ik kreeg vage problemen. O.a. van mijn laptop achter switch A naar de monitoring server achter switch B een ping van 900ms. De monitoring server dacht dat het hele netwerk offline was. Maar verkeer naar buiten via de router was dan weer geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:03
De beste oplossing is om geen stp, rstp of mstp aan te zetten.

Met maar twee switches is dat nutteloos en die driehoek kun je niet maken want de switch die in de router zit ondersteund geen stp.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik sluit mij ook aan bij @Ben(V), in een normale thuis situatie is er geen enkele reden om het in te stellen. Wil je zonodig redundante links tussen switches, dan gewoon middels LACP zodat het active/active is, dan heeft het teminste nog nut ook.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1