MSI GV72 8RE SSD Schijfstation D verdwijnt steeds

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb al een jaar of 5 deze laptop.
Sinds een aantal maanden heb ik het probleem dat mijn laptop tijdens het internetten, spel spelen oid plotseling de D schijf niet meer laat zien.
Als de laptop opnieuw opgestart word is deze weer zichtbaar.
Windows is geinstalleerd op de C schijf.
Op D staan een aantal spellen en wat foto's.
Opzich niet iets bijzonders.

Het ding is vooral dat tijdens het spelen van een spel ik een blauw scherm krijg en de laptop afgesloten word.
Op dat moment verdwijnt dus de D schijf waarbij het systeem de D schijf niet meer ziet en ik een blauw scherm krijg.
Het spel staat ook op D waardoor ik de voortgang ook verlies.

In schijfbeheer is de D schijf niet zichtbaar als deze is 'verdwenen' in Windows verkenner.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad?

Extra informatie:

D schijf is een NTFS net als de C.
Het heeft 1TB opslag.
25% ruimte over.
Is overigens een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welke laptop is het precies? Welke SSD is het precies? Kan je een screenshot met SMART-waarden van de SSD (gemaakt met bijvoorbeeld CrystalDiskInfo) geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als het deze configuratie betreft:
uitvoering: MSI GV72 8RE-041NL
Heeft die laptop een SSD en HDD
Grote kans dat er dan een probleem is met de HDD (bad sectors) waardoor deze uitvalt/niet toegankelijk wordt tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Het gaat inderdaad om de MSI GV72 8RE-041NL.
Ik zal eens kijken naar de CrystalDiskInfo

Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUXLJP79L8MjSPCoMDaWjx2A0hg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8OPQeHS2rXqj60bfUNli6Rtq.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door 0108daniel op 25-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:01
Sinds wanneer draait een SSD op 5400 rpm?

Dat is gewoon een hdd.

Deze is het:
uitvoering: WD Blue 2,5" (2018), 1TB (128MB cache)

WD10SPZ uit je screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ah, ja zoveel verstand heb ik er niet van :)
Is de schijf dan 'kapot' of waarom heb ik dit probleem sinds een aantal maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:55
tis en blijft erlectronica,kan altijd stuk gaan en deze schijf is al een paar jaar oud

Je kan de schijf eens checken op kapotte sectortoren,maar ik zou eerder de schijf vervangen,omdat hdd's sowieso veel trager als een ssd is en deze dus al problemen geeft

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 25-01-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als ik deze waarden zo zie, heeft de HDD af en toe moeite met de communicatie met de schijfcontroller (C7). Meestal wijst dat in de richting van bekabeling die niet in orde is, maar dat lijkt bij deze laptop niet van toepassing te kunnen zijn (de HDD zit direct aan een connector op het moederbord). Het zou kunnen dat het toch aan de HDD ligt, en deze vervangen (door bijvoorbeeld een 2.5" SSD, of een andere HDD) het probleem verhelpt, maar ik zie ook wel een kans dat het probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Dankjewel voor de reacties.
Op de laptop stond niet echt iets bijzonders, dus heb een complete nieuwe installatie gedaan waarbij de C en D schijf gefragmenteerd zijn.
Zal eens kijken of dat effect heeft gehad.
Zo niet dan zal ik de HDD eruit halen en wellicht een andere kopen.
Geen idee of ik een extra SSD erin kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt CRC fouten, dat kan liggen aan een probleem met de dataverbinding (connector of kabel). Je kan de laptop openmaken en controleren of de verbinding in orde is. Inspecteer bijvoorbeeld met een loupe of via een scherpe macrofoto of de metalen verbindingen schoon en onbeschadigd zijn.

Een nieuwe installatie heeft bij zoiets geen zin.

Je kan de laptop schoonmaken met een spuitbus lucht en met schoonmaakalcohol dat geen residu achterlaat.

Op Youtube kun je filmpjes vinden over het openmaken van de deksel van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:04
Een nieuwe harddisk kopen hoeft niet: je harddisk heeft communicatieproblemen met het moederbord (CRC fouten). De bestaande harddisk een keer eruit halen en terug monteren (evt. als je erbij kan met een schoon wattenstaafje de bereikbre contacten poetsen) helpt vaak al.
Hierna hoef je niets te doen, ook niet formatteren of zo: je draait gewoon verder. Wel zou ik een volledige schijfcontrole doen om het bestandssysteem te herstellen. En het kan zijn dat je ergens beschadigde bestanden hebt opgelopen waardoor je wellicht iets opnieuw moet installeren.
En defragmenteren zou ik pas doen nadat de harddisk een week vlekkeloos heeft gefunctioneerd.
Pagina: 1