Na al wat sifons en stopcontacten vervangen te hebben en slechte ervaringen met meerdere lokale loodgieters zit ik te overwegen om als beginnende klusser mijn wastafelkraan uit de jaren tachtig te vervangen voor een wat moderner exemplaar. Ik loop er alleen tegenaan dat dit waarschijnlijk nog de originele kraan uit de bouw is, zonder flexibele leidingen. Ik heb wat zitten Googlelen en begreep dat ik de knel knieën zou moeten vervangen voor haakse puntstukken van respectievelijk 15 en 12 mm (koud en warm) naar 3/8" om zo de flexibele leidingen van de nieuwe mengkraan aan te kunnen sluiten en te voorkomen dat je het rubbertje in de flexibele leidingen kapot maakt.
Ik begrijp alleen niet hoe ik de oude knel knieën los moet krijgen, aan de kraanzijde zie ik een knelfitting, maar aan de muurkant lijkt de leiding achter het rozet meteen uit de muur te komen. Kan het zijn dat dit gesoldeerd is? Zo ja, is dit een kwestie van doorzagen/snijden en de nieuwe knelknieën erop zetten of zijn er handigere methodes? En de aardedraad kan ik in principe gewoon laten zitten toch? Mijn dank is groot
:strip_exif()/f/image/FHYE5RO5rzj8fLXpsGAkNLSR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp alleen niet hoe ik de oude knel knieën los moet krijgen, aan de kraanzijde zie ik een knelfitting, maar aan de muurkant lijkt de leiding achter het rozet meteen uit de muur te komen. Kan het zijn dat dit gesoldeerd is? Zo ja, is dit een kwestie van doorzagen/snijden en de nieuwe knelknieën erop zetten of zijn er handigere methodes? En de aardedraad kan ik in principe gewoon laten zitten toch? Mijn dank is groot
:strip_exif()/f/image/FHYE5RO5rzj8fLXpsGAkNLSR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0brLxDi1T9QR1PRaNHJMB5Xg.jpg?f=fotoalbum_large)