Eerste keer bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL3389
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-04 08:56
Ik zit te overwegen om een nieuwe PC te bouwen. Dit zal mijn eerste keer worden en ik heb vrijwel geen verstand van zaken. Wel heb ik de afgelopen dagen veel onderzoek gedaan, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer met alle modellen en opties en balancing etc.

Als de meer ervaren bouwer tips heeft voor mijn huidige samenstelling hoor ik het graag! Budget het liefst max 1000 euro (al zit ik daar nu iets boven). Moet eigenlijk ook nog een kast hebben maar zit te overwegen om een oude te hergebruiken.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 210,99€ 210,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 430,99€ 430,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 38,-€ 38,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,78€ 96,78
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0)€ 82,57€ 82,57
1SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 54,39€ 54,39
Totaal€ 1.082,72

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:13
Nou, ik kan toch echt weinig aan te merken hebben op deze configuratie. Die zit prima in elkaar, Wel is het handig om nog even de schermresolutie te vermelden die je wil gaan gebruiken. Voor een 4K configuratie is het te weinig (ook qua budget) maar voor al het andere kan je met dit systeem goed gamen. (aannemende dat gamen je belangrijkste doel is met dit systeem)
Kleine budgetbesparingen zijn er nog te winnen met de Ryzen 5 7500Fhttps://tweakers.net/pricewatch/1961432/amd-ryzen-5-7500f-tray.html en eventueel het moederbord al is dit alles wat je nu hebt toch echt een prima keuze.
In welke bestaande kast zou je dit willen monteren?

[ Voor 6% gewijzigd door Therazor op 24-01-2025 21:37 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Ik zou persoonlijk de r5 7500F pakken uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray - je hebt geen iGPU nodig, en scheelt toch weer 50 euro.
Steek tientje meer in RAM met betere timings: uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30
Wat betere voeding: uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
Je SSD is erg klein...
Peerless assassin 120 se is beter voor zelfde geld: https://www.amazon.nl/The...120+se+%2Caps%2C81&sr=8-1

Je mist nog een behuizing
Je mist nog een windowslicentie
heb je wifi nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL3389
br00ky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:50:
Om onduidelijke redenen heb je
[...]
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
vooral gamen en wat 3D CAD werk voor studie af en toe

Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 1000 euro

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee, vandaar de vraag

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar werkt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst moet het systeem een paar jaar mee kunnen

Ga je overklokken?
Geen idee wat het is, dus denk van niet

Wat verwacht je van ons?[i]
Tips indien mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL3389
Therazor schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:35:
Nou, ik kan toch echt weinig aan te merken hebben op deze configuratie. Die zit prima in elkaar, Wel is het handig om nog even de schermresolutie te vermelden die je wil gaan gebruiken. Voor een 4K configuratie is het te weinig (ook qua budget) maar voor al het andere kan je met dit systeem goed gamen. (aannemende dat gamen je belangrijkste doel is met dit systeem)
Kleine budgetbesparingen zijn er nog te winnen met de Ryzen 5 7500Fhttps://tweakers.net/pricewatch/1961432/amd-ryzen-5-7500f-tray.html en eventueel het moederbord al is dit alles wat je nu hebt toch echt een prima keuze.
In welke bestaande kast zou je dit willen monteren?
Dat is goed om te horen! De kast is een of ander 10 jaar oud ding dus misschien toch maar vervangen. Mijn doel is niet 4K omdat dit niet te betalen is voor mijn budget.

Verder is mijn idee dat deze build wel een aantal jaar blijft presteren, dus vandaar dat ik zat te denken aan een wat duurdere CPU en moederbord in de basis. Liever de bottleneck bij de videokaart en eventueel later vervangen als ik internet mag geloven. Echter, correct me if I'm wrong.

Is de Ryzen 5 7600X dan ook niet beter voor de lange termijn dan de Ryzen 5 7500F?

[ Voor 3% gewijzigd door TL3389 op 24-01-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Je kan zowel CPU als GPU eenvoudig vervangen - AM5 zal nog tijdje mee gaan.
Ik wacht op de antwoorden op de vraag die ik aangaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL3389
99ruud99 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:40:
Ik zou persoonlijk de r5 7500F pakken uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray - je hebt geen iGPU nodig, en scheelt toch weer 50 euro.
Steek tientje meer in RAM met betere timings: uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30
Wat betere voeding: uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
Je SSD is erg klein...
Peerless assassin 120 se is beter voor zelfde geld: https://www.amazon.nl/The...120+se+%2Caps%2C81&sr=8-1

Je mist nog een behuizing
Je mist nog een windowslicentie
heb je wifi nodig?
Dank voor de tips! Windows heb ik al, behuizing moet wel nog inderdaad. Aanraders? Wifi niet per se nodig maar ik dacht voor een 10tje extra kan het geen kwaad tov zonder Wifi. Ook is bluetooth wel fijn (volgens mij zit dat er in?)

En mbt de SSD, ik doe het nu met 256GB dus dit zal voor mij al een flinke upgrade zijn. Verder ben ik iemand die max een of twee spellen per keer download en alles meteen eraf gooit als ik uitgespeeld ben, dus ik denk dat ik met 1TB goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
Neem RAM met een wat lagere latency, streef naar een kit van 6000MT/s en true latency van 10ns, bv Patriot Viper Venom PVV532G600C30K is iets goedkoper dan @99ruud99 's voorstel

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 24-01-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Bluetooth zit er inderdaad in.
Qua behuizing, heb je voorkeuren (groot, klein, met /zonder raampje, zwart / wit / andere kleur, met RGB of zonder? etc...)

ps v&a aangeboden: T.E.A.B. 7600x,32GB DDR5,RX6950XT zou oook nog een optie kunnen zijn :)

[ Voor 37% gewijzigd door 99ruud99 op 24-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TL3389
Nee geef niks om RGB, hoe minder opvallend hoe beter wat mij betreft. Ik hoef geen gigantische kast, gewoon eentje waar alles normaal in past.

Ik zag trouwens dat je voor de voeding 650W aanraadde, is dit niet wat laag? Ook voor eventuele upgrades later las ik dat het wel verstandig is om een wat stevigere power supply te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:48
weet niet hoeveel en welke games je speelt,maar 1tb is tegenwoordig vaak aan de krappe kant

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
650W voldoet als je voor de xx70 gaat, en is beter dan degene die jij had gepakt.
Ja, ga je binnenkort een 5090 kopen, zal je inderdaad een 850W moeten pakken, maar dan niet degene van jouw lijstje... en een 5090 gaat boven 2000 euro kosten...

Nadeel van een normaal ATX bord, je hebt ook een ATX kast nodig (die zijn iets duurder dan uATX), anders meot je B650M pakken.

ATX kasten die leuk zijn op t moment:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2044132;1948196/ - de montech is goed geprijsd, daarom toegevoegd. RGB kan je uitzetten.Let wel op dat in de montech enkel videokaarten met 2 fans passen, als je later een monster-kaart wilt zal dat niet gaan in deze behuizing.
De montech heeft ook geen USB-c bovenop, waar je moederbord dit wel aan zou kunnen.
En, de fans worden met MOLEX aangesloten ipv een standaard fan header - dus het is even de juiste kabel pakken...
De APEX air is een stuk groter, en iets duurder.
Pagina: 1