Student bouwt opensource-laptop met mechanisch toetsenbord…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secretqwerty10
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-04 20:10
Artikel: .geek: Student bouwt opensource-laptop met mechanisch toetsenbord en 4k-amole...
Auteur: @IdrizV
keycaps uit pla
PLA moet met hoofdletters aangezien het een afkorting is van een materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-05 15:55

MoniqueVdB

Eindredacteur
Er is geen regel dat een afkorting van een materiaal met hoofdletters geschreven moet worden. We schrijven afkortingen met kleine letters, behalve als het om namen gaat (dat is bijvoorbeeld het geval bij standaarden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:06
MoniqueVdB schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:54:
Er is geen regel dat een afkorting van een materiaal met hoofdletters geschreven moet worden. We schrijven afkortingen met kleine letters, behalve als het om namen gaat (dat is bijvoorbeeld het geval bij standaarden).
Persoonlijk zou ik het fijn vinden als afkortingen dan punten bevatten om aan te geven dat het een afkorting is. Hoofdletters helpen daar ook bij. Wanneer ik lees dat iets uit pla bestaat, denk ik niet gelijk aan een afkorting maar eerder aan een typfout. Ik had het daarom ook opgezocht en Google maakte er PLA van. Nagenoeg alle resultaten doen het met hoofdletters. Maargoed, tot zover mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:12

3_s

MoniqueVdB schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:54:
https://onzetaal.nl/taalloket/afkortingen-algemene-regels
Engelse afkortingen.
Van oorsprong Engelse afkortingen worden vaak enige tijd met hoofdletters geschreven. Als ze eenmaal ingeburgerd zijn, krijgen ze meestal kleine letters: cd, dvd, sms, ufo. Sommige afkortingen zijn ingeburgerd, maar worden toch (ook) vaak met hoofdletters geschreven, zoals DNA, ICT, ADSL en AI. Wat opvalt, is dat deze afkortingen vaak een klinker bevatten. Als ze ingeburgerd zijn, kunnen ze ook wel met kleine letters geschreven worden: dna, ict, adsl, ai.
PLA komt van polylactic acid. Voor mij is die term nog niet ingeburgerd, dus vind ik hoofdletters logischer (maar dus om een andere reden dan @secretqwerty10 en ook geen punten zoals @Zenomyscus ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:06
3_s schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:42:
[...]

https://onzetaal.nl/taalloket/afkortingen-algemene-regels

[...]

PLA komt van polylactic acid. Voor mij is die term nog niet ingeburgerd, dus vind ik hoofdletters logischer (maar dus om een andere reden dan @secretqwerty10 en ook geen punten zoals @Zenomyscus ).
Ik ben in deze context ook geen voorstander van punten. Maar ik bedoelde dat ik letters met punten direct herken als afkorting.