Signaal als spanning gemeten wordt via Zigbee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 13:38
Ik wil mijn warmtepomp uitlezen. Als deze aangaat, zet hij een spanning op 2 contacten. Dit wil ik detecteren en versturen middels Zigbee naar HA.
Ik heb wel een hoop oplossingen gezien waarbij je spanning ergens opzet met een zigbee signaal, maar ik wil dus het tegenovergestelde.
Als er spanning ergens opkomt, wil ik dat weten in HA

Heeft iemand een tip voor me hoe ik dit kan doen?
Denk dat het AC 240, maar ga dat nog meten voordat ik over ga tot aanschaf

Dank alvast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De richting waar ik aan denk is iets als een zigbee bewegingssensor of een deursensor pakken en daar het magneetcontact vervangen door draden die naar je warmtepomp gaan. Of een Arduino/Wemos D1 met Tasmota/EspHome erop die via een voltage divider een pin hoog/laag meet en een bericht via bijvoorbeeld MQTT naar HA brengt.

Denk dat het wel handig is om te weten wat voor input je hebt, AC 240V vereist namelijk een andere strategie dan een DC 5V spanning.

Andere optie is wellicht de stroomtoevoer van de warmtepomp te meten via een tussenstekker of CT klem, en daar vervolgens op te triggeren in HA indien de stroom boven een bepaalde waarde komt?

[ Voor 13% gewijzigd door spone op 24-01-2025 20:42 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het gewoon 230Vac is zou je dat naar de schakelaar input van een Zigbee relais module kunnen sturen. Module zal je dan wel hard wired op dezelfde voeding als de WP moeten zetten en deze moet reguliere schakelaars vanaf de L aan kunnen.

Alternatief zou zijn om het contact een relais te laten sturen. Dan heb je iets meer vrijheid qua relais module of kan je een eventueel een deurcontact modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Ok, maar hoe ga ik dan dat relais weer uitlezen? Wat voor ding moet ik daar dan weer op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat zeg ik er direct na :) Maar als je relais hebt kan je zeker 230V schakelen en zou je de switch ingang van een standaard Zigbee relais module (die vanaf L geschakeld mag worden) gebruiken. Maar je zou ook wat meer DIY kunnen gaan en ermee de contacten van een deursensor ofzo overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Dus een relais aansluiten op de uitgang vd wp. Die sluit een verbinding en dat zou dan bijv een deurcontact kunnen zijn?

Wat bedoel je precies met een zigbee relais module? Kan die een status van een input meten?

Ben nog newbie in de zigbee wereld, maar wel oude IT rot

[ Voor 12% gewijzigd door schemert op 24-01-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Een standaard module waar je ook een lamp mee aan kunt sturen. Alleen hang je er geen lamp aan. De switch ingang gebruik je normaal voor een schakelaar maar kan natuurlijk ook een relais zijn. In HA zal je dit als switch zien en kan je zien als deze aan/uit gaan. In HA is deze ook te schakelen omdat het feitelijk over de niet aangesloten uitgang gaat, maar dat doe je dan niet.

Kan misschien ook direct maar hangt dus van de uitgangsspanning af. En kan het bij 230Vac ook wat makkelijk maken om het veilig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:40
Zijn er geen schakelaar sensors beschikbaar die met home assistant kunnen praten.
Iets als een klikaanklikuit AWMT-230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
schemert schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:20:

Denk dat het AC 240, maar ga dat nog meten voordat ik over ga tot aanschaf
Ik zou hier maar eens mee beginnen. Het advies wat je gaat krijgen als het idd 230V AC is, is compleet anders dan wanneer het 12V dc of een dry contact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Je kunt ook een 230V Zigbee plug nemen die vermogen kan meten en via dat ding de warmtepomp van 230V voorzien.
Dan kun je aan het vermogen gebruik zien of de pomp draait.
Kun je meteen het verbruik van die warmtepomp bijhouden. :)

Een andere optie is kleine elektromagneet kopen en die op de uitgangsspanning van de warmtepomp aansluiten.
Plaats die magneet bij een Zigbee deur sensor en je kunt detecteren wanneer de pomp aangaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 25-01-2025 09:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
schemert schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:01:
Ok, maar hoe ga ik dan dat relais weer uitlezen? Wat voor ding moet ik daar dan weer op aansluiten.
Het relais zou je op een IO module als deze kunnen aansluiten:
https://www.robbshop.nl/frient-io-module-zigbee

Ik heb zelf geen ervaring me dit apparaat, maar volgens de handleiding zou het moeten voldoen voor jouw wensen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

schemert schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:06:
Dus een relais aansluiten op de uitgang vd wp. Die sluit een verbinding en dat zou dan bijv een deurcontact kunnen zijn?

Wat bedoel je precies met een zigbee relais module? Kan die een status van een input meten?

Ben nog newbie in de zigbee wereld, maar wel oude IT rot
Ik weet niet of het handig het is hiermee te spelen zonder basale elektronica kennis.

Wat @Septillion zegt is dat je eigenlijk onderstaande schakeling gebruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi9dbk9Pxzoa7VKyS0aafN9qAlc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4MF5q9Fn4UeJBx00Dj4syVto.jpg?f=user_large

In plaats van dat een mens een lichtschakelaar omzet en een 230V signaal geeft naar de ZigBee module, is dat in dit geval met de warmtepomp. De lamp hoef je niet aan te sluiten, je kan gewoon in homeassistant zien of de module aan of uit staat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Inderdaad wat @fsfikke laat zien. Maar dan moet alles wel hard wired zitten (geen losse stekker aan module! en zelfde voeding als WP) en moet je dus zeker weten welke uitgang de fase is.

Als je de schakelaar in het schema voor een relais vervangt wordt het allemaal wat makkelijker om veilig aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
die sonof oplossing ziet er wel heel mooi uit
Die kan ik veilig aansluiten en de kosten vallen ook mee

Ik ga daar s mee experimetenteren (en voor de bezorgden onder ons, wat ik heel aardig vind, ik heb hts elektr gedaan, dus er zou niet te veel moeten exploderen hierbij ;-)

danks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Voor exploderen ben ik ook niet heel bang. Eerder dat mensen er dus een losse stekker aan gaan zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Ben nog even in de handleiding gedoken.
Het signaal wat eruit komt is een potentiaal vrij contact. Het lijkt me dan beter om de ZBMINIL2 te pakken omdat die geen nul heeft. Ik vermoed dat er anders iets niet blij gaat zijn of in de wp of in de sonof.

Ik zal eens gaan meten of de nul op de wp dezelfde is als het net. MIsschien dat ze die namelijk ook schakelen in de wp en dan heb ik geen idee wat het gevolg gaat zijn als de nul wel op het contact blijft zitten in de wp

Kortom, eerst eens gaan meten voordat ik vanalles ga aansluiten. Het is tenslotte 240 volt, dus daar moet je niet mee klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, dat is niet slimmer want dat werkt dan niet :+

Mag het contact wel 230V schakelen? Zo ja, kan schema van hierboven gebruiken en dan het potentiaalvrije contact als de schakelaar. En dan niets op de uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als de warmtepomp een potentiaalvrij contact is krijg je toch gewoon deze versie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnDwzTgJfHbGGb0xuosRop089zQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jFQbN3jisjdZiKImkH2pi0JL.jpg?f=user_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Nou, ben even gaan meten en blijkt dat het een gewoon open/dicht contact is tussen 2 aansluitingen
Komt geen spanning op ofzo, zo las ik het dus niet in de handleiding en begreep ik het ook niet van de leverancier die ik benaderd had.

Ik zal t morgen nog een paar keer meten, maar voor nu lijkt t dus dat er geen spanning op de 2 contacten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:40
Als het een droog contactje is kun je het veilig met laagspanning oplossen.

https://www.robbshop.nl/shelly-plus-uni-smart-wifi-implant
Kun je ook nog temperatuursensoren toevoegen.
Pagina: 1