Nog ff wat vraagjes mbt RAID.

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 20:04
Hallo beste mensen,
ik ben bijna zover dat ik een upgrade ga kopen voor m'n Athlon 600-tje. Ik heb nog slechts een paar vraagjes over RAID.

1. Hoe kan ik RAID het beste aansluiten/instellen?
2. Hoeveel vrije ruimte hou ik over?
3. Blijft er nog een mogelijkheid open voor een HDD
removable Cage of Dual boot? (jeweetwel, gamen en school
gaan niet samen)
4. Is het misschien handig om nog meer HDD aan te schaffen,
zo ja welke?
5. Kan ik misschien toch maar beter geen RAID gebruiken of
een losse RAID kaart kopen?

Ik heb/ga kopen:
TB 1400
MSI mamaplank met de nieuwe 266a chipset en evt. RAID
3x IBM Deskstar 20Gb 7200 rpm
LiteOn burner 12x10x32
Pioneer DVD 105 16x40
512 Mb DDR geheugen
en natuurlijk nog wat andere rotzooi wat niet van belang is voor RAID.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
grtz

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Moved naar [forum=21].

• Abbadon
  • Laatst online: 10:54
Wat is je verwachting? Want "Ik wil RAID" zegt helemaal niks (RAID-level-wát?). Snelheid of extra veiligheid? Als je snelheid wil dan 'moet' je voor (nep, want niet redundant) RAID 0 gaan en een striped array maken van twee of meer disken (zonder ruimteverlies overigens). Wil je veiligheid of een combinatie van snelheid en veiligheid, dan dien je je heil te zoeken in andere RAID level configs. Verwacht voor doorsnee gebruik geen mirakel van een stripe voor wat betreft snelheid. Drawback van een stripe is overigens een ietwat verhoogde kans op verlies van alle data. Ik kan je wel adviseren, temeer je data op het spel kan staan, je wat te verdiepen in het fenomeen RAID, wil je hier gebruik van gaan maken, maar in principe is er veel mee mogelijk (ja, ook gewoon dualboot etc.)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Big4SMK
Ik wil graag zo snel mogelijk, mijn data is namelijk volstrekt onbelangrijk. Spelletjes, mp3 en dat soort dingen. Ik wil dus gewoon zo veel mogelijk snelheidswinst.

• Abbadon
  • Laatst online: 10:54
Op zaterdag 15 september 2001 15:22 schreef Big4SMK het volgende:
Ik wil graag zo snel mogelijk, mijn data is namelijk volstrekt onbelangrijk. Spelletjes, mp3 en dat soort dingen. Ik wil dus gewoon zo veel mogelijk snelheidswinst.
Stripen dus (RAID 0). Als je twee dezelfde disken gebruikt heb je geen last van verloren ruimte (Windows ziet een stripe van b.v. twee 20GB disken als één grote 40GB disk). Met deze 'logische' disk kun je precies hetzelfde als een gewone disk, dus normaal partities op maken, van booten, middels dualboot er meerdere OS'en op zetten en wat dies meer zij.
Je hebt er met name voordeel van als je met grotere bestanden werkt; de doorvoer van de stripe is hoger dan van één disk, dit omdat alle data om en om over beide disken is verdeeld en beide disken dus tegelijk de data kunnen leveren van b.v. één bestand (welke dus sneller geladen is in het geheugen). Om optimaal van dit principe gebruik te maken is het aan te bevelen elke disk binnen de stripe met een eigen flatcable op een eigen IDE poort te zetten.
Let wel, de seektime zal niet beter worden. Het is natuurlijk ook zo dat als één disk uitvalt alle data verloren is; je kunt niks met de, zeg maar, halve data die op elke afzonderlijke disk staat.
Instellen van array's (een RAID configuratie) doe je in het BIOS v.d. RAID controller. Zo selecteer je b.v. 2 disken en maakt daar een striped set van. De manual werkt veelal verhelderend. Eenmaal geconfigureerd kun je Windows installeren en de driver v.d. RAID kaart. Eigenlijk best wel simpel, alleen kost 't wat tijd allemaal.

Mijn ervaring is dat 't zeker snelheidswinst op kan leveren, maar verwacht geen wonderen; games worden hooguit sneller opgestart en MP3's worden gelukkig ;) niet sneller afgespeeld. Als ik b.v. met PhotoShop grotere bestanden bewerk is het wel mooi meegenomen. Verder valt het naar mijn idee een beetje in dezelfde hype categorie als CAS2; much ado about nothing (maar altijd wel leuk om mee te spelen)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Big4SMK
Hartelijk bedankt, er is me zo weer fff een hoop duideliujk geworden. :)
Het enige wat ik me nog afvraag is: Als ik nou 1 van de 2 RAID0 schijven eruit haal en vervang door een andere( dmv zo'n HDD removable cage) dan kan ik natuurlijk niet meer stripen. Dus zal ik dan beide RAID0 schijven moeten uitschekelen zeker?

• nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 17:01
Als je een schijf eruit haalt.
Dan doet iet het niet meer.
Je heb een byte van 8 bites
4 bites staan op schijf 0
en de andere 4 bites staan op scijf 1
Dus dan werkt het niet meer.

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates

Pagina: 1