Welke 55 inch TV in lichte kamer (serre)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon777
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-05 19:25
Hallo allemaal,

Komende van een Samung LED tv 43 inch uit 2010 zijn wij op zoek naar een nieuwe tv 55 inch en heb sterke voorkeur voor een oled van max eur 1500, denk aan LG c3/c4/g4 of Sony A80L. Echter, enige twijfel die ik heb heeft betrekking op onze situatie in de huiskamer. Zitpositie en TV plek is in de buurt van de serre met veel licht inval (in avond, tuin op zuiden). TV zelf zit wel in een nis dus vrijwel geen direct zonlicht en we hebben indien nodig hanggordijnen in serre. Zie foto's van de situatie. TV komt waar bruine kast nu staat, lange bank staat ertegenover.

Kom ik weg met een OLED of raden jullie toch sterk aan om full array led / miniled te gaan. Bijv de Sony X90L

Dank alvast voor jullie hulp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy6yvEEvAkGtg3C7Npt7gBuFGWQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oEwB1GK9Vq9UCUEYUGTNPYng.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKYLrsdu0RF6BzpUCVE3XE23A80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lkLGgoqKxcsZrPRh8grUm9To.jpg?f=user_large
Gr
Ramon

[ Voor 21% gewijzigd door Ramon777 op 24-01-2025 16:00 ]

Beste antwoord (via Ramon777 op 24-01-2025 18:24)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 09:28

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als er geen direct zonlicht is, dan is een OLED doorgaans geen probleem. Wel een beetje oppassen met reflecties. De kwestie OLED en lichte ruimtes wordt overdreven; doorgaans is er geen probleem, want OLED's geven zeer veel licht. Jouw TV uit 2010 zal ongetwijfeld veel minder geschikt zijn voor een lichte ruimte dan een moderne OLED.

Foto's zouden inderdaad nuttig kunnen zijn, maar ik zie geen foto's?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als er geen direct zonlicht is, dan is een OLED doorgaans geen probleem. Wel een beetje oppassen met reflecties. De kwestie OLED en lichte ruimtes wordt overdreven; doorgaans is er geen probleem, want OLED's geven zeer veel licht. Jouw TV uit 2010 zal ongetwijfeld veel minder geschikt zijn voor een lichte ruimte dan een moderne OLED.

Foto's zouden inderdaad nuttig kunnen zijn, maar ik zie geen foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ah daar zijn ze.

Ik zou hier geen problemen verwachten: Ik kan geen symmetrische hoek maken van de zitplaatsen via de televisie naar de lichtbronnen (de ramen). Dat betekent dat reflecties geen probleem zijn.

Geniet van de beeldkwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
Alle moderne OLED TV's bieden meer dan voldoende helderheid in SDR, hou er rekening mee dat de C3/ C4 een glossy toplaag heeft hierdoor zal je meer 'last' hebben van weerspiegelingen ondanks dat je relatief recht voor de TV zit.

De A8xL heeft een semi-glossy toplaag evenals de G4, laatstgenoemde biedt een hogere SDR helderheid en veel meer HDR impact. Daartegenover biedt de Sony imo een fijnere OS en afstandsbediening.

Hou bij het kopen van de G4 rekening dat er meerdere shops grijze import verkopen, Smits is momenteel de goedkoopste aanbieder van een Benelux model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon777
@dmantione @Freshouttheoven beiden bedankt voor jullie antwoorden , ik kan zo te horen rustig in onze woonkamer voor oled gaan..
Nu nog keuze maken tussen Sony of LG. Zonder naar budget te kijken neig ik naar de Sony A80, scherpe prijs voor een LG oled is echter ook verleidelijk…
Gr Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon777
@Freshouttheoven Aanvullende vraag voor keuze oled 55 inch. Ik wil een tv met goed beeld, stabiel , betrouwbaar die lang meegaat. Oftewel kwaliteit en eenvoud en betrouwbaarheid voor kwantiteit, features en beste specs op papier (tv wordt alleen voor tv en Netflix gebruikt geen game) welke merk en type raadt je dan aan budget max eur 1500?
Gr Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
Ramon777 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:22:
@Freshouttheoven Aanvullende vraag voor keuze oled 55 inch. Ik wil een tv met goed beeld, stabiel , betrouwbaar die lang meegaat. Oftewel kwaliteit en eenvoud en betrouwbaarheid voor kwantiteit, features en beste specs op papier (tv wordt alleen voor tv en Netflix gebruikt geen game) welke merk en type raadt je dan aan budget max eur 1500?
Gr Ramon
LG heeft in de laatste paar jaar een inhaalslag gemaakt met betrekking tot de bouwkwaliteit en accuraatheid betreft kleuren en HDR, en biedt hierdoor veel bang for the buck.

Wanneer we naar betrouwbaarheid en/of technische opbouw kijken dan scoren Panasonic en Sony het hoogst. Vergelijk maar eens het gewicht tussen een LG C3/ C4 en een Sony A8xL. Het gewicht zegt niet altijd iets, echter in dit geval wel. Ook is de voet doordachter ontworpen qua functionaliteit, stabiliteit en m.b.t. het installeren (eenvoudiger).

Betreft beeldkwaliteit zijn de LG's accurater, hier zit wel een kanttekening aan en dat is dat je zelfs in de meest accurate beeldmodus nog meerdere zaken moet aanpassen om dichter bij reference te raken. Bij Sony gebruik je de 'custom' beeldmodus en hoef je enkel de helderheid naar wens aan te passen in het snelmenu.

Met jou wensen kom je imo uit bij de Sony A8xL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik verplaats dit naar Aankoopadvies.
Pagina: 1