Vraag over waarneming kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-05 20:39
Beste Experts,

Ik heb een woning gekocht uit 1978. In de (vochtige) kruipruimte zie ik een broodjesvloer. Wat mij opviel was dat er een aantal van deze broodjes aan de randen van dit compartiment door de balken hangen. Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken, of kan dit tijdens de bouw zijn gebeurd en ligt er daar dan gewoon een dikkere laag beton op? Is dit iets wat je vaker ziet bij dit soort vloeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkJlTzb6piL3doheRzo_jiHR5Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1LSBG5qjYBxpbr1dGEWXj9t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hucj7ZtO2etvkHh5H-bEn6IvCNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idndADBbLdqfRTYyt4JfDenP.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:00
Vochtige kruipruimte bijna 50 jaar na bouw is nooit een goed teken, dat zou ik wel aanpakken. Misschien in overstromingsgebied nog wel geoorloofd, maar dan nog zou ik het niet prettig vinden dat er plassen water in staan.

Wat de verzakte stenen betreft? Hoe is de vloer erboven? Klinkt de vloer hol? Is er een verzakking merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
Ramon 73 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:14:
Vochtige kruipruimte bijna 50 jaar na bouw is nooit een goed teken, dat zou ik wel aanpakken. Misschien in overstromingsgebied nog wel geoorloofd, maar dan nog zou ik het niet prettig vinden dat er plassen water in staan.

Wat de verzakte stenen betreft? Hoe is de vloer erboven? Klinkt de vloer hol? Is er een verzakking merkbaar?
Er ligt c.a. 8 meter het huis een sloot. Tevens staat de woning enkele km's vanaf de kust in Zeeland (onder NAP). Ik heb deze foto's gemaakt tijdens bezichtiging, heb nu niet direct mogelijkheid om de houten vloer weg te halen en vloer aldaar te bekijken omdat ik niet over de sleutel beschik. De houten vloer liet, ter plekke van deze verzakte broodjes, geen bijzonderheden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:17
Ik zou op zijn minst een fatsoenlijk rapport laten opmaken voor de koop. Geen idee of dit kwaad kan, ik ken genoeg huizen waar standaard water in de kruipruimte staat en familie van mij woont in een gebouw waarbij dit zelfs een vereiste is (de heipalen zijn van hout en moeten onder water blijven).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:11

Fe2O3

Ja das roest

Ramon 73 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:14:

Heel Vreewijk Rotterdam is het niet met je eens ... grondwater staat hier soms 1 cm onder m'n tuin :D

Grondwater in je kruipruimte is niet erg, mits de fundering op beton is en niet besmet met betonrot. Je kan het ook haast niet voorkomen.

Broodjes zijn links EN rechts lager, lijkt erop dat het met opzet zo is? Wat is er boven, een holle ruimte/gat? Hoe ziet het er bij de buren uit?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ziet er geloof ik niet uit als Kwaaitaal, maar dat zou ik wel navragen, het zou qua periode wel kunnen. Dat krijgt last van betonrot, al ziet dit er ook niet zo uit
Kruipruimte is formeel buiten, en hoewel je dat liefst natuurlijk droog hebt, zijn er behoorlijke delen van Nederland waar dat eigenlijk standaard delen van het jaar niet zo is. Dus puur op zichzelf zegt vocht in de kruipruimte niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
Drardollan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:22:
Ik zou op zijn minst een fatsoenlijk rapport laten opmaken voor de koop. Geen idee of dit kwaad kan, ik ken genoeg huizen waar standaard water in de kruipruimte staat en familie van mij woont in een gebouw waarbij dit zelfs een vereiste is (de heipalen zijn van hout en moeten onder water blijven).
Dat gaat helaas niet meer binnen gestelde termijn.

Wat betreft die houten palen, dit zou inderdaad hier ook het geval kunnen zijn. Ik heb bouwtekeningen opgevraagd. Zou er in dat geval ook geen bodemisolatie toegepast kunnen worden? Of is dat nog wel mogelijk aangezien er nog steeds water onder de folie zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het lijken eerder een ander soort elementen te zijn dan de naastliggende elementen. Aan het andere eind lijken ze ook te zitten?
Ik ken het bouwsysteem niet, dus ik je verder niet veel nuttigs vertellen.

[ Voor 82% gewijzigd door bartvl op 24-01-2025 15:36 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiedema
bartvl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:31:
Het lijken eerder een ander soort elementen te zijn dan de naastliggende elementen. Aan het andere eind lijken ze ook te zitten?
Ik ken het bouwsysteem niet, dus ik je verder niet veel nuttigs vertellen.
Nu je het zegt inderdaad, de vorm is afwijkend van de rest. Mogelijk zijn ze dus inderdaad met opzet op deze manier aangebracht. Dank voor je alertheid!

Edit: Inderdaad, het lijkt erop dat ze andersom liggen. Er zit boven dat punt wel een hoek van een draagmuur op de begane grond. Zou dat er iets mee te maken hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door wiedema op 24-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Via Google vind ik ook plaatjes van dergelijke elementen. Mogelijk liggen die elementen omgekeerd tussen de liggers. Is er op die plek wellicht iets extra groots in de vloer meegestort zover je kan herleiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDDpGVwrrfGD-KCI-d-EVlMpFuQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZX0gCDEnN7hPxnoK2BHrNsrD.jpg?f=user_large
Zie bijvoorbeeld het element aan de linkerkant, en dan de tweede rij. Als je die op zijn kop tussen de liggers legt dan krijg je precies wat jij ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 24-01-2025 15:37 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiedema
Ben alsnog wel benieuwd wat daar dan de reden van kan zijn, maar het stelt me wel gerust om te zien dat het waarschijnlijk geen verzakte elementen zijn. Rest mij nog de bijkomende vraag of ik met zo'n vloer en natte kruipruimte problemen krijg bij aanbrengen vloerisolatie (overweeg zelf Tonzon). Moet ik hier officieel gezien een nieuw topic voor openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:17
wiedema schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Dat gaat helaas niet meer binnen gestelde termijn.
Soms moet je het dan laten gaan, of je moet er geen moeite mee hebben dat je iets koopt waar je niet zeker van kan zijn.
Wat betreft die houten palen, dit zou inderdaad hier ook het geval kunnen zijn. Ik heb bouwtekeningen opgevraagd. Zou er in dat geval ook geen bodemisolatie toegepast kunnen worden? Of is dat nog wel mogelijk aangezien er nog steeds water onder de folie zou kunnen liggen.
Geen idee, daar kan ik je niet mee helpen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:04
25 cm schelpen ben je het vocht kwijt, en zeker geen optrekkend vocht meer, maar als ik zo op foto kijk hou je niet heel veel ruimte over.
Keerzijde , het is op dit moment overal in nederland zijknat, dus dit is toch wel standaard op dit moment.
Schelpen isoleren ook, maar in mindere mate dan schuim of tonson.
Mocht je schelpen overwegen, zorg er voor dat je afvoerbuis goed ondersteund wordt.
En de broodjes vloer is een normale bouw manier voor die periode.
Hoef je geen zorgen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiedema
Bedankt allen tot dusver. Vandaag een account aangemaakt in de hoop om hierover wat feedback te ontvangen, en kan alleen maar zeggen dat het geweldig is hoeveel input en betrokkenheid ik hier in zo'n korte tijd krijg. Mooi dat het er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:13
Ik zie dit wel vaker bij balken/broodjes vloeren, aan de randen op de funderingsbalken liggen andere elementen. Ik denk dat dat gedaan werd om weglopen van de betonmix tijdens storten van de drukvloer te voorkomen. Is echt niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:22
Het eerste en laatste element zijn anders waarschijnlijk omdat ze moeten aansluiten en gezaagd worden.

Over houten palen, de meeste woningen uit de periode voor 1980 staan op houten palen. Echter, met een betonnen fundering. De kunst is om de houten palen onder water (grondwater) te houden en dus niet met zuurstof in aanraking te laten komen. Je kan gewoon bodemisolatie neerleggen, want dit heeft met grondwaterpeil te maken en die kan jij niet beïnvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik moest alleen even lachen over deze waterleiding die over de gasleiding ligt.

Verder zou ik wel de kruipruimte gaan kuizen - ook de isolatie weer herstellen, inclusief die bocht eruit halen.

Ik zie zelfs niets raars in die verlagingen, gezien ze zowel links als recht zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE1vQ6JE1jFyd7pB64GaeZH71Hw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UeSm09EenyiOmgESdQEqO4Ie.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:57
Die broodjes is niks bijzonders. Met opzet zo gedaan.

En mensen die panisch doen over een beetje water in de kruipruimte hebben er ook weinig verstand van.

Je kunt overwegen een bodemfolie te leggen. Eventueel eerst een noppenfolie als er echt enkele cm water in staat.

Daarna kun je ook schoon werken en isolatie plaatsen. Daar zijn aparte topics voor. Tonzon ben ik geen fan van.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janell8812
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-04 21:24
Interessante vraag, en ook goed dat je dit nu al opmerkt. Broodjes die wat doorhangen aan de randen zie je wel vaker bij woningen uit die tijd, zeker als er tijdens de bouw niet overal gelijkmatig beton is gestort. Toch kan het geen kwaad om het door een expert te laten checken, zeker als er tekenen van verzakking of scheurvorming zijn.

Wat betreft de vochtige kruipruimte: dat zie je helaas vaak bij oudere woningen, en het is niet alleen vervelend voor je vloerconstructie, maar ook voor je energieverbruik en wooncomfort. Zelf heb ik goede ervaringen met het aanbrengen van een isolerende dampremmende folie op de bodem van de kruipruimte. Dat helpt om het vochtprobleem te beperken en zorgt meteen voor betere isolatie. *knip*

Geen wondermiddel natuurlijk, maar zeker het overwegen waard als je toch aan de slag gaat daar beneden.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 16-04-2025 09:51 . Reden: Merknaam zal hier niets toe voegen en komt spammerig over ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:36
Ik weet niet of de vraagsteller zich hier nog druk om maakt, maar dan toch nog maar even:

Het is géén Kwaaitaal-vloer.
De broodjes hangen niet door, maar zijn bewust zo geplaatst. Het zijn (ongewapende) betonnen broodjes (toch? blijft lastig beoordelen op zo'n foto) en die kunnen simpelweg niet zo fors doorhangen. Dan zouden ze gewoon in twee stukken op de grond liggen.
Geen reden tot zorgen.

Als iemand een zéker antwoord heeft waarom ze zo geplaatst zijn dan hoor ik dat graag. Dat weet ik dan weer niet en ik ben het ook niet eerder tegengekomen.
Is daarboven misschien een grote doorbraak gemaakt? Het zou kunnen dat ze de broodjes op de hoeken hebben omgedraaid zodat er meer ruimte is voor wat wapening en beton om geconcentreerde lasten op te vangen. Bijvoorbeeld uit kolommen na een gevel-/muurdoorbraak o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:29
Dit is bewust gedaan. De onderkant van de "doorhangende" broodjes is ongeveer gelijk met de onderkant van de balkjes. Dit werd gedaan omdat anders de beton voor de druklaag/vulling van de naden tussen de fundering en het broodje door de kruipruimte in zou lopen. "Er gaat meer beton in dan je denkt;)".
Niets om je zorgen over te maken, ook bij mij zit het al 50 jaar zo.

Dit is een oude tekening van zo'n soort vloer, daarop zijn de verschillende vulelementen ook te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JKKRayDD-ZqZLkOUgeSIgcfsGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw2tjaQUO23SMbW4EVlPe056.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Mjier op 18-04-2025 09:26 ]

Pagina: 1