Mini PC voor HA, Plex en Immich

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:19
Ik gebruik momenteel een oude iMac, aangesloten op m’n TV, als manier om vanop de bank wat te browsen en wat homeserver-achtig taakjes uit te voeren. Deze verbruikt echter wat te veel naar mijn zin.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het volgende draaien: Home Assistant in VirtualBox, Plex client & server, Immich in Docker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€450 - eigenlijk €700 maar als het meer dan €450 gaat kosten dan opteer ik mss liever voor een Mac Mini want ik zit in Apple’s ecosysteem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, keyboard en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimum 250GB SSD en 16GB ram denk ik? Home Assistant krijgt nu 1GB, en Plex media zit op een externe HDD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Apple, maar sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau is het belangrijkste, het komt in de woonkamer terecht dus geen fans die hoorbaar zijn tijdens stille filmmomentjes. Energieverbruik is het 2e belangrijkste, want dat is de reden waarom ik nu iets anders wil.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:10
Als je Apple wilt: een tweedehands Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 512GB SSD aangeboden?

Goedkoper is een PC'tje op basis van een Intel N100 of N150, zoals deze Beelink EQ14 (hier te koop). Dit doet al alles wat je wilt voor minder dan de helft van je budget, maar niet op Apples OS....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:47
Ik zou in jouw geval direct voor de mac mini gaan gezien je wensen en dat je al op mac zit. Dit is gewoon het stilste en zuinigste wat je kan bedenken met een hoge performance. Ik denk dat de stap naar Windows je niet zal bevallen op een zeker moment.
Als je dan wat besparen wilt is de 2023 versie ook een uitkomst.
uitvoering: Apple Mac Mini 2023 M2 8 Core, 10‑core GPU, 8GB ram, 512GB ssd

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
martyw schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:44:Goedkoper is een PC'tje op basis van een Intel N100 of N150, zoals deze Beelink EQ14 (hier te koop). Dit doet al alles wat je wilt voor minder dan de helft van je budget, maar niet op Apples OS....
Toevallig ervaring met het bestellen via hun website? “Verzending binnen 15 dagen”, wrs van buiten de EU dus even onderweg + weekje bij douane + dossierkosten Bpost (België) en BTW? Niet onoverkomelijk, maar wel iets om rekening mee te houden bij de eindbeslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
TheMaxMan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Toevallig ervaring met het bestellen via hun website? “Verzending binnen 15 dagen”, wrs van buiten de EU dus even onderweg + weekje bij douane + dossierkosten Bpost (België) en BTW? Niet onoverkomelijk, maar wel iets om rekening mee te houden bij de eindbeslissing.
Nee, maar wel meedere keren iets uit China besteld, kan idd enige weken duren. Je betaalt waarschijnlijk nog BTW, in NL is dat 21%, ik meen dat voor computers het 0% tarief geld voor invoerrechten, ik neem aan dat dat in BE ook zo is. Je kunt hem ook via Amazon kopen, in NL is ie dan wel flink duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Op Aliexpress staan ook voldoende pc's met een N100 processor, 512 GB SSD en 16 GB RAM voor minder dan 160 euro inclusief verzendkosten en btw. Ik zou hem in de meterkast plaatsen voor HA, Plex server en Docker, en voor Plex client een apart kastje kopen met een comfortabele afstandsbediening, zoals de NVidia Shield Pro.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
fopjurist schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:44:
Op Aliexpress staan ook voldoende pc's met een N100 processor, 512 GB SSD en 16 GB RAM voor minder dan 160 euro inclusief verzendkosten en btw. Ik zou hem in de meterkast plaatsen voor HA, Plex server en Docker, en voor Plex client een apart kastje kopen met een comfortabele afstandsbediening, zoals de NVidia Shield Pro.
Ik woon in een appartement zonder ethernet bekabeling. De aansluiting van de modem is achter m'n TV-meubel, dus da's praktisch en esthetisch veruit de enige plaats waar ik iets bekabeld kan aansluiten.

Maar het is duidelijk dat het wrs wel een Intel N100/150 zal worden, als het wordt aangeraden ga ik er van uit dat dat wel voldoende rekenkracht zal hebben en iets als zo'n Beelink EQ14 voldoende stil zal zijn. Nu nog een verkooppunt in België/EU vinden (persoonlijke voorkeur) :)

[ Voor 19% gewijzigd door TheMaxMan op 24-01-2025 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
De Minisforum UN100L wordt uit magazijn Duitsland geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
martyw schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:11:
De Minisforum UN100L wordt uit magazijn Duitsland geleverd.
Mercikes, ik denk dat dit ‘m gaat worden, iets mooier design imo (niet dat het veel uitmaakt als die achter m’n TV terecht komt) maar vooral dankzij de 2,5” SATA aansluiting waardoor ik m’n externe HDD met Plex media er in kan steken. Scheelt toch weer wat rommel 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
Ik zat net naar hun gereviseerde producten te kijken.

Begrijp ik het goed als:

- Deze een haartje goedkoper en een haartje beter is? https://minisforumpc.eu/n...nisforum-x300-refurbished
- Deze een beetje duurder is, maar wel veel betere performance biedt? https://minisforumpc.eu/n...s-um590-um690-refurbished

Qua idle verbruik zitten ze ook nog rond 10W dus nog aanvaardbaar imo. Is die laatste geschikt voor wat lichte gaming? Dan vind ik de meerprijs mss wel gerechtvaardigd om er Steam op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

TheMaxMan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:45:

Begrijp ik het goed als:

- Deze een haartje goedkoper en een haartje beter is? https://minisforumpc.eu/n...nisforum-x300-refurbished
- Deze een beetje duurder is, maar wel veel betere performance biedt? https://minisforumpc.eu/n...s-um590-um690-refurbished

Qua idle verbruik zitten ze ook nog rond 10W dus nog aanvaardbaar imo. Is die laatste geschikt voor wat lichte gaming? Dan vind ik de meerprijs mss wel gerechtvaardigd om er Steam op te zetten.
Je zocht toch een stille computer? Voor zulke prestaties kun je beter kijken naar een wat grotere behuizing. Een kleine ventilator moet hard blazen om onder load 35W of zelfs 45W aan warmte af te voeren.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De laatste is interresant idd vanwegeze zijn redelijke ingebouwde GPU, maar is onder load wel hoorbaar, zie de review alhier
De Ryzen 5 PRO 3400GE presteert idd wat beter dan de N100, maar dat gaat wel ten koste van een hoog stroomverbrijk, voor anderhalf keer betere prestatieheeft hij zes keer zoveel stroom nodig, de N100 is erg zuinig met een TDP van 6 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
Ik vind het volume moeilijk in te schatten. Ik zou denken dat 30-34dB(A) bijna verwaarloosbaar is als die achter een TV staat op 3m afstand van de kijk-/luisterpositie. Of zie ik dat verkeerd? Nu is het een 27" iMac uit 2017 en die is met momenten te luid, zoiets is niet voor herhaling vatbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door TheMaxMan op 26-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-07 21:20
TheMaxMan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:45:

Begrijp ik het goed als:

Als je plex server wil draaien wil je normaal gezien Intel, hun QuickSync maalt niet om een 4K transcode'tje meer of minder.

Denk er ook aan dat die 2.5" hdd in zo'n minipc misschien een max hoogte heeft - een 'dikke' gaat mss niet passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
Orky Rulez schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:47:
[...]

Als je plex server wil draaien wil je normaal gezien Intel, hun QuickSync maalt niet om een 4K transcode'tje meer of minder.

Denk er ook aan dat die 2.5" hdd in zo'n minipc misschien een max hoogte heeft - een 'dikke' gaat mss niet passen
De enige Plex client zou de mini PC zelf zijn, zou eigenlijk ook eens moeten kijken of ik dat niet naar Jellyfin kan overzetten. ik ga er van uit dat dat wel moet lukken met gelijk welke variant die hierboven genoemd geweest is?

De harde schijf is een Seagate Backup Portable Plus 4TB, blijkbaar een Seagate/Samsung Momentus ST4000LM016, 0,59” / 15mm hoog. Ik vind niet meteen terug wat er in die mini PC’s past, dus ik wacht effe met de HDD te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-07 21:20
Als je geen plex server moet draaien kan je ook naar AMD kijken. Rond die prijs heb je ook systemen met 780M grafische chip, dan kan je nog gamen ook :-)

Tenzij je het uitzoekt zou ik er 99% vanuit gaan dat die hdd jammer genoeg niet gaat passen tenzij je hem mod
Pagina: 1